Mijn man eet te veel

02-02-2022 12:03 466 berichten
Mijn man eet te veel. En is dus te zwaar. Ruim honderd kilo zal het nu zijn.

En naast dat het ongezond is, merk ik dat het vrijen er lastiger door wordt. Zo'n zwaar lijf voelt niet prettig op me. Door de buik voel ik minder.

En ik vind het ook gewoon niet aantrekkelijk, zoals hij constant naast me eet. Ik haal bewust niets ongezonds in huis, maar dan eet hij boterhammen, cruesli, gewoon alles wat beschikbaar is.

Er over praten lukt niet. Hij ziet het niet. Wil het niet zien. Zegt maandag te beginnen met betere gewoontes, maar doet dat nooit. Voelt zich aangevallen. Ik breng het verkeerd, het komt door mij, ik eet vast stiekem ongezonde dingen (hij ziet me nooit snoepen/snacken inderdaad), ik heb teveel kritiek etc.

En dat is natuurlijk ook zo. Ik heb kritiek. Ik heb er niets van te vinden, ben zijn moeder niet, hij is volwassen, kan prima zelf beslissen. Maar moet ik dan gewoon toekijken hoe hij zich naar morbide obesitas toe eet?
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
02-02-2022 12:44
Ik heb het idee dat TO nu min of meer een schuldgevoel wordt aangepraat omdat haar partner het druk heeft en zij nu op zijn eetgedrag en gewicht focust en dat niet aantrekkelijk vindt, maar dat mag ze natuurlijk gewoon nog steeds. En nee, opmerkingen helpen niet, hoewel ze volgens mij ook op een constructievere manier heeft geprobeerd dit aan te kaarten, maar wat moet ze dan concreet doen?
Wellicht op een andere manier steunen. Als een constructieve manier niet werkt, dan gaat een destructieve manier de situatie alleen maar erger maken. Niemand gaat afvallen wanneer zijn/haar zelfvertrouwen verder wordt aangetast.

Hij heeft het druk en nu wordt hem min of meer een schuldgevoel aangepraat omdat hij te zwaar is.
SeeSharp schreef:
02-02-2022 12:48
Ik zou er eerder meer door gaan eten als vrouwlief daar over aan het zeuren is.
Daar heb je dan uiteindelijk vooral jezelf mee, lijkt mij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
lilalinda schreef:
02-02-2022 12:49
maar wat kan TO wel doen? een vriendin van mij zit met hetzelfde probleem.
Ook de huisarts zegt het tegen haar man, en hij wil wel afvallen. Maar het lukt echt niet. Hij denkt namelijk goed bezig te zijn. Maar er komt (al jaren) geen resultaat.
Ik had geen tips voor vriendin, dus ik lees graag mee
Ik vrees dat TO niets kan doen als hij (nog) niet wil/kan.

Het enige dat je kan doen is zorgen dat hij zich niet nog slechter voelt, denk ik.
Life is short. Eat dessert first.
lilalinda schreef:
02-02-2022 12:49
maar wat kan TO wel doen? een vriendin van mij zit met hetzelfde probleem.
Ook de huisarts zegt het tegen haar man, en hij wil wel afvallen. Maar het lukt echt niet. Hij denkt namelijk goed bezig te zijn. Maar er komt (al jaren) geen resultaat.
Ik had geen tips voor vriendin, dus ik lees graag mee
Het is ook heel lastig. Je kunt natuurlijk wel een beetje sturen en meehelpen. Door bijvoorbeeld de echt ongezondere dingen te vervangen voor gezondere keuzes. Niet teveel vet gebruiken bij het koken of kleinere porties koken en op = op. Hoorde dat kleinere borden gebruiken ook al kan helpen want dan is je bord sneller vol. Keer aanbieden om samen te gaan wandelen/fietsen/zwemmen etc. Het hoeven geen grote dingen te zijn, kleine dingetjes kunnen ook al helpen.
Hoe lang is jou man?
En is hij echt veel te zwaar of is dat in jou ogen?
Van sneren wordt niemand slanker.
Obesitas is een complex probleem. Gewoon roepen dat iemand niet zoveel moet eten is weinig zinvol.
Daarnaast zegt die 100 kg niet zoveel zonder lengte.
Mijn man heeft ook een enorme dikke buik en grote man boobs gehad.
Dat gevoel van TO dat het hun intimiteit letterlijk en figuurlijk in de weg zit, herken ik.
Ik heb nóóit hardop gezegd dat ik hem onaantrekkelijk begon te vinden.. maar heb het wel vaak gedacht.
Blijf bij je zelf.
Dus doe geen dingen die je niet wilt (seks met een dikke man, ongezond eten kopen of koken, whatever). Als je het ter sprake brengt (voorlopig de laatste keer) praat dan over wat het met jóu doet (je voelt geen aantrekking meer, ziet minder toekomst in de relatie,...), bied aan hem te steunen als hij dat wenst en meld dat je er voorlopig niet meer over zult beginnen.
En ga daarna verder met je leven. Als je merkt dat jullie uit elkaar drijven (door ontbreken van aantrekkingskracht, slechte communicatie), doe daar dan iets mee als je wilt.
Ik snap wat je bedoelt, je man is veranderd, en/of jij bent veranderd.
Sterkte.
Zijn BMI is iets van 31 nu. Dus wel al echt obesitas.

Hij wil op zijn manier echt wel. Eet daarom cruesli in zijn yoghurt, maar hij maakt én veel te grote porties, én neemt niet de echt gezonde muesli keuze, want niet lekker. Maar daar zeg ik al niets meer van ;-)

Ook is hij ervan overtuigd dat kaas een gezonde optie is. En kijkt me kritisch aan "heb je geen boodschappen gedaan?" Als de vleeswaren alweer op zijn. Maar hij eet door totdat het op is, ongeacht hoeveel ik koop. Ik snap hoe de enablers bij Dr. Now zich voelen ;-)

En eet hij de schoolkoeken van de kinderen desnoods op.
Hoe groot is de kans dat wanneer het psychisch beter gaat, het gewicht er vanzelf weer af gaat?

Ik woog na mijn tweede zwangerschap 35 kg zwaarder dan normaal en had een burn out. Nu 4 jaar later zijn al die kilo's weer geleidelijk verdwenen. Ik ben weer terug op gewicht.

Wat kan helpen is hem bijvoorbeeld laten intermitted fasten. Zeg hem dat hij alles mag eten maar wel tussen 10 en 18 uur. Dus snoepen mag overdag maar niet meer na het avondeten. Door periodes niet te eten houdt het lichaam energie over voor herstel. Elke keer wanneer je eet kost het energie om de voeding te verteren. Denk maar aan een chinees buffet en dat je nadien alleen nog kan bankhangen en uitbuiken.
ExodusRedux schreef:
02-02-2022 12:24
Als mijn man zich vol vreet tot dat hij obese wordt dan zou ik weg gaan. Dat is niet aantrekkelijk. Seks zou ik niet eens kunnen want dan is hij te zwaar en ik voel me niet aantrekkelijk tot dikke mannen. Een relatie zonder seks vind ik niks.

En verder is het zijn verantwoordelijkheid, hij is volwassen en weet echt wel dat wat hij doet niet gezond is. Het is ook zijn verantwoordelijkheid als hij ziek wordt ervan.

Aha. Voor jou geldt in een relatie dus alleen 'wel of niet aantrekkelijk'. Lekker oppervlakkig. Wat als jij doodongelukkig wordt van iets en 30 kilo aankomt. Dan denk je 'ja idd, ga maar weg, je vindt me vast niet meer aantrekkelijk' ??

Als ik jou was zou ik een partner uitzoeken waar je wat meer mee hebt, dan dat je 'm alleen aantrekkelijk vindt .
Eet hij echt grote porties of eet jij zelf heel weinig waardoor het groot lijkt?
Een gezonde hardwerkende man heeft over het algemeen ook wel echt voldoende brandstof nodig. Ik zou als eerste stoppen met het steeds te benadrukken en gewoon gezond te blijven koken. Wie weet als het leven straks weer normaler wordt het beter gaat.
-Lucille- schreef:
02-02-2022 12:33
Bedankt, natuurlijk moet ik hem steunen. Dat doe ik zo goed mogelijk.
Maar ik wil hem niet alleen mentaal gezond houden. Ik wil hem ook graag fysiek gezond houden.
Snap ik heel goed.

Maar ik denk dat je mentale gezondheid onderschat.

Als iemand mentaal gezond is kan met aan de fysieke gezondheid werken.
Vaak werkt dat niet andersom.
Felidaes schreef:
02-02-2022 13:17
Snap ik heel goed.

Maar ik denk dat je mentale gezondheid onderschat.

Als iemand mentaal gezond is kan met aan de fysieke gezondheid werken.
Vaak werkt dat niet andersom.
Precies.
Zonder drukte en stress eet hij ook teveel. Hij is een eter, altijd al geweest. Maar niet zoals het nu gaat.

Maar hij rookt nu niet meer, is niet de jongste meer, beweegt minder door Corona.... het gaat nu gewoon te hard!

En dat komt echt niet alleen maar door stress. Er zijn vast nog veel meer redenen en oorzaken. Die allemaal logisch zijn. Maar niet meehelpen aan het vinden van een oplossing.

Ik wil niet dat hij zich ook nog moet druk maken om zijn gezondheid. En eerlijk gezegd wil ik tijdens de seks ook wel minder lijf tussen ons in.

Maar ik heb begrepen dat ik daar dus niet zoveel invloed op heb.
anoniem_385649 wijzigde dit bericht op 02-02-2022 13:24
0.33% gewijzigd
-Lucille- schreef:
02-02-2022 12:14
Ik maakte net een opmerking teveel, hij is geïrriteerd naar zijn werk vertrokken. Daar baal ik van.

Ik WEET dat hij echt niet opeens gaat afvallen als ik maar voldoende klaag en zeur. Maar dit passief toekijken voelt ook niet goed.
Bij elke hap zegt hij dat hij echt wel weer meer gaat bewegen zodra het kan.
Hij heeft het te druk op het werk. En het laatste half jaar was het privé ook veel te druk. En dat weet ik ook wel, maar ik zie hem gewoon liever wat slanker. Gezonder.
Hij ziet jou zorgen als gezeur en het komt niet binnen. Hierdoor gaat ie zich alleen maar afzetten en schiet in de verdediging. Hij voelt zich aangevallen en niet goed genoeg.

Laat het even een tijdje rusten. Laat het hem zelf uitzoeken. En na een tijdje kan je er met hem over praten wat het met hem doet. En niet op een aanvallende toon.

Hoe meer jij er nu boven op gaat zitten hoe kleiner de kans dat hij er iets aan gaat doen.
-Lucille- schreef:
02-02-2022 12:33
Bedankt, natuurlijk moet ik hem steunen. Dat doe ik zo goed mogelijk.
Maar ik wil hem niet alleen mentaal gezond houden. Ik wil hem ook graag fysiek gezond houden.
Het is echt gewoon niet aan jou om hem gezond te houden. Hij is geen jochie van 8 dat naar zijn moeder moet luisteren... het is aan hemzelf om hier iets mee te doen. Of niet.

Waarom voel jij je verantwoordelijk voor zijn gezondheid?
-Lucille- schreef:
02-02-2022 13:23
Zonder drukte en stress eet hij ook teveel. Hij is een eter, altijd al geweest. Maar niet zoals het nu gaat.

Maar hij rookt nu niet meer, is niet de jongste meer, beweegt minder door Corona.... het gaat nu gewoon te hard!

En dat komt echt niet alleen maar door stress. Er zijn vast nog veel meer redenen en oorzaken. Die allemaal logisch zijn. Maar niet meehelpen aan het vinden van een oplossing.

Ik wil niet dat hij zich ook nog moet druk maken om zijn gezondheid. En eerlijk gezegd wil ik tijdens de seks ook wel minder lijf tussen ons in.

Maar ik heb begrepen dat ik daar dus niet zoveel invloed op heb.
Gezondheid is niet alleen fysiek, dat lijk je te vergeten? Hij gaat zich mentaal alleen maar slechter voelen door al die opmerkingen. Dus je helpt hem daar echt niet mee.
Is hij mentaal zo ongezond? Ik lees vooral dat hij het druk heeft, te druk om met sporten of diëten bezig te zijn, maar dat is toch niet meteen hetzelfde als slecht in zijn vel zitten?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hij is gestopt met roken, wat goed!

Iemand gaat pas afvallen als hij of zij dat zelf wil en niet omdat het tig keer per dag tegen je wordt gezegd.

Dus de vraag is wil hij afvallen of vindt hij het wel prima zo?

Als hij wil afvallen laat hem dan naar een diëtiste gaan. Ga samen wandelen om aan je beweging te komen.

Enne die muesli die gezond is die smaakt ook nergens naar. Je kunt prima cruesli eten en afvallen. Het draait om een calorietekort. Beter iets minder eten wat je echt lekker vindt dan met tegenzin zitten te kauwen op muesli die je niet lekker vindt want dan ben je in je hoofd niet verzadigd.
Je kan toch voorstellen samen te gaan sporten? Of elke avond een rondje te lopen. Ook goed voor je psyche en je kan even lekker bijkletsen.

Dat je man veel eet of zwaarder wordt zou voor mij geen afknapper zijn. Een "heb je geen boodschappen gedaan?" wel. Hij weet de weg naar de supermarkt neem ik aan?
Mijn man heeft overgewicht en is altijd op dieet. Is ervan overtuigd dat hij wil afvallen, heeft diëtistes, coaches, allerlei methodes letterlijk versleten, maar het lukt hem niet.
Hij houdt van eten. Dol op spaghetti, pizza etc. Gaat regelmatig met vrienden een dagje wat doen incl bezoek aan de cafetaria.
We gaan nu weer samen naar sportschool sinds de opening.

Iemand moet het zelf willen en doen. Ik ga hem niet verlaten vanwege zijn overgewicht cq buikje.
Ben zelf altijd erg slank geweest, net als m’n familie. We kunnen snoepen en eten wat we willen. Vanwege ziekte moest ik aankomen. Voor hem lastig als je met dieet bezig bent. Bovendien ben ik chronisch ziek geworden. Ook een belasting voor hem. Hem geeft het veel voldoening af en toe heerlijk te eten. Van mij mag hij, het is zijn manier om met dingen om te gaan.
Hij eet gezond, maar regelmatig teveel. De drang om af te vallen komt van hem en leg ik hem niet op. Wie weet is hij over een jaar wel afgevallen.
Ik lees inderdaad weinig over bewegen.
Iemand die aan het wandelen of fietsen is eet meestal niet dus misschien kunnen jullie dat wat vaker doen? Hopelijk werkt dat ook ontspannend.
Lorem Ipsum
Susan schreef:
02-02-2022 13:30
Is hij mentaal zo ongezond? Ik lees vooral dat hij het druk heeft, te druk om met sporten of diëten bezig te zijn, maar dat is toch niet meteen hetzelfde als slecht in zijn vel zitten?

Eens. Daarom negeer ik de opmerkingen daarover. Hij zit niet slecht in zijn vel. Hij is mentaal prima gezond.
-Lucille- schreef:
02-02-2022 13:34
Eens. Daarom negeer ik de opmerkingen daarover. Hij zit niet slecht in zijn vel. Hij is mentaal prima gezond.
Maar hoe kunnen wij dat dan weten? Ik las dat hij het veel te druk heeft, zowel op het werk als privé. Daar heeft hij dan geen last van?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven