Kosten & budget babykamer en wanneer af

19-02-2022 15:52 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Nu we ruim de 20 weken gepasseerd zijn wordt het tijd de babykamer in orde te maken. Dit is ons eerste kindje en we hadden nog niets aan spullen. De babykamer was dan ook verre van gereed (lees: rommel- en opslagkamer). Omdat de opslag/rommel/studie/logeerkamer de babykamer wordt moesten we een nieuwe thuiswerkplek maken. Het bureau wat we hadden paste niet op de nieuwe plek, idem voor de boekenplanken, etc. Dat moest ook allemaal nieuw/anders.

Was benieuwd wat jullie budget is, hoe jullie het aanpakken (complete kinderkamer via zo'n babywinkel of alles tweedehands en opknappen) en wanneer jullie de kamer af willen hebben. Willen jullie een mooie gestijlde babykamer of is alles bij elkaar verzameld? Ik dacht dat we ruim binnen de €1000 a 1500 zouden blijven maar zitten nu al op €1400. Als ik uitreken wat we nog moeten en willen kopen dan kan er nog eens € 970 bij alleen voor de babykamer. Dat is dus zonder kleine losse benodigdheden zoals een badje, kleding en verzorgingsproducten.

Wij verdienen beiden ongeveer modaal. Zijn denk ik in week 17 of 18 langzaam begonnen met opruimen en spullen weg doen. En zojuist de basis van de kamer afgerond (week 24). Ik wil het liefst dat de kamer op orde is rond week 28-30. Daarna is er nog genoeg tijd voor het kopen van kleding en kleine spulletjes. Veel kunnen we lenen of gratis overnemen.

Verder hebben we nog andere klussen in huis aangepakt en dus een nieuwe werkplek gemaakt, wat ook denk ik ruim €600 gekost heeft (werkplek).
450 euro voor gordijnen o_o

Een brandblusser?
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Triptrap stoel zou ik proberen tweedehands aan te schaffen. Scheelt best veel geld en die dingen zijn niet kapot te krijgen. Met een likje ver is hij zou weer als nieuw.

Wij hebben ook niet die rete dure newbornset erop gedaan. De eerste tijd zat hij gewoon in een wipstoeltje en toen hij nog te klein was om zelf op de triptrap te zitten maar wel mee begon te eten, hadden we zo’n goedkope kinderstoel van de ikea met zitverkleiner. Kost volgens mij totaal €15,- en dat ding is sowieso nog lang handig voor als je bijvoorbeeld bij mensen gaat eten.
Ik heb niet gekeken naar de totaal kosten. Gewoon gekocht wat we wilde hebben en daar dan wel afweging gemaakt van de kosten. En alles is fases. Eerst cosleeper en commode. Dan kledingkast. Hier en daar los spul. Van alles gekregen, sommige dingen tweedehands, soms nieuw, soms goedkoop. Heb de meubels gewoon can Ikea en geen complete babykamer. Kleed en gordijnen kwamen pas toen de kleine ruim geboren was. Maar ze sliep de eerste maanden ook bij ons op de kamer.
Daarbij ben ik ook een spaarder. Al voor dat ik zwanger was legde ik maandelijks geld opzij voor een eventuele baby. Dan voelt het ook niet zo erg om het geld uit te geven.
Life is always rocky when you're a gem.
WasHetMaarWat schreef:
19-02-2022 18:45
Triptrap stoel zou ik proberen tweedehands aan te schaffen. Scheelt best veel geld en die dingen zijn niet kapot te krijgen. Met een likje ver is hij zou weer als nieuw.

Wij hebben ook niet die rete dure newbornset erop gedaan. De eerste tijd zat hij gewoon in een wipstoeltje en toen hij nog te klein was om zelf op de triptrap te zitten maar wel mee begon te eten, hadden we zo’n goedkope kinderstoel van de ikea met zitverkleiner. Kost volgens mij totaal €15,- en dat ding is sowieso nog lang handig voor als je bijvoorbeeld bij mensen gaat eten.
Wij hadden dan weer geen wipstoeltje, maar juist die newbornset er op :) Naderhand ook weer doorverkocht.
Ik kreeg de babykamer niet op tijd af, maar baby sliep toch eerst nog tot 6 maanden op onze kamer in de cosleeper.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ik zou met sommige dingen ook even wachten of je het nodig hebt. Je hoeft niet alles te hebben. Wat voor de 1 handig is, is voor de andere overbodig
Een wipstoel was bij ons achteraf echt niet nodig. Babynestje ook niet en veel te veel beddengoed. Een wiegje hebben we daarentegen nog gekocht omdat we hem op de kamer wilden bij ons. Ook puckababy piep slaapzakjes kochten we na 1 week. Brandblusser en EHBO doos heb ik niet eens aan gedacht. Een EHBO doos bij een newborn lijkt me ook niet nodig. Is meer iets voor een bijna dreumes die overal bij gaat staan :)
De kinderstoel hebben we mee gewacht. Die is pas vanaf een maand of 6/7 als ze stevig gaan zitten handig.
Onze babykamer was 150 euro op marktplaats. Kast, commode en ledikant. Likje verf en het was en is als nieuw. Maxi cosi konden we overnemen. Kinderwagen kregen we, box kregen we, kleding kregen we. Denk dat we met alles er op en er aan ca 1200 zelf hebben uitgegeven.
Tav een autostoel goed om te weten dat je bij ca 10 maand alweer 1 nodig hebt.
KaatjeCatootje schreef:
19-02-2022 17:17
Oh echt? Grappig. Want dat is echt niet meer echt van deze tijd. Verreweg de meeste kindjes liggen in de co-sleeper of in een wiegje bij de ouders de eerste maanden. Of in hun bed.
Verschonen gaat om het praktische meestal op het bed, beneden op de bank of op de tafel. En in badje is 2 keer leuk en dan gaan ze mee onder de douche (gaat veel sneller)
Heel veel meuk gebruik je gewoon echt nevernooitniet. En een kind op de eigen kamer dat is pas na maanden zo in de meeste gevallen. Maar goed wat je zegt: dat wisselt per gezin.

ps ik zou lekker een draagdoek via mp kopen en een tweedehands kinderwagen en tweedehands box en de rest bij ikea.
Nouuu. Ik wil hier toch even inhaken. Ik heb twee kinderen en beide sliepen ze niet bij ons op de kamer. We hebben het geprobeerd maar langer dan een week hebben ze het niet uitgehouden.

Ze hielden ons wakker en andersom. Ik had een cosleeper en alles maar nee. Wij hebben toch echt alleen slapers. Ook als ze ziek zijn. Ze mogen best tussen ons in maar ze willen het zelf niet.

Draagzak vonden ze ook beide niets. Ik heb dat ook bij beide gedaan, verschillende ergonomische dragers maar nee, helaas.

Dus je weet het niet. Ik zou dan zeker wel een kamer klaar maken maar misschien proberen om baby eerst wel bij je te laten slapen.

En kinderwagen via marktplaats is prima. Als ik kijk naar hoe lang je dat gebruikt, is gewoon zonde om daar heel veel aan uit te geven.
Ik heb 5 babyzaken afgelopen om naar babykamers te kijken, en toen besloten dat ik er niets aan vond.
We hebben een oude Franse kaptafel omgebouwd naar een commode.
Ledikant van marktplaats in dezelfde kleur geverfd. Eén kant kon open dus ook als co sleeper gebruikt.
Leuk behang op de muur wat we na een paar jaar gewoon weer hebben vervangen.
Kinderwagen van marktplaats.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ik schat dat wij zo'n duizend euro kwijt zijn geweest voor een complete baby uitzet inclusief kleertjes. De babykamermeubels (bedje, kledingkast, commode en cosleeper) hebben we voor 100 euro gekocht via marktplaats en zelf een lik verf gegeven. Kleertjes allemaal bij de lokale kringloop gekocht. Het spul was nog gloednieuw en best de duurdere merken ook, kaartjes zaten er nog aan. Verdere spulletjes zoals maxi cosi, badje, etc allemaal via marktplaats gekocht. Kolfapparaat gekregen van familie.

Eigenlijk is mijn conclusie dat je het zo duur of goedkoop kunt maken als je zelf wil. Marktplaats is je beste vriend.
Don't waste your time or time will waste you.
Irish_Wasser_Woman schreef:
19-02-2022 19:08
Wij hadden dan weer geen wipstoeltje, maar juist die newbornset er op :) Naderhand ook weer doorverkocht.
Nu ik jouw reactie zo lees bedenk ik me ook wel dat ik zo’n set wellicht wel gekocht had als wij niet al een wipstoeltje van iemand hadden gekregen.
WasHetMaarWat schreef:
19-02-2022 19:48
Nu ik jouw reactie zo lees bedenk ik me ook wel dat ik zo’n set wellicht wel gekocht had als wij niet al een wipstoeltje van iemand hadden gekregen.
Ik vind wipstoeltjes zulke in-de-weg-sta-en-over-te-struikelen-dingen. Het maakte me allemaal niet zo uit, maar zo'n ding kwam er hier echt niet in, haha.
Je leest het al, het is zo verschillend. Hier 180 voor het bedje, 150 voor de cliché-Ikea-hemnes-commode (marktplaats), bad 15 (marktplaats) kleed 50 en 5000 voor het dakkapel :-D
De strandmomstoel hebben wij ook, vond ik zelf wel weer handig voor nachtvoedingen en hij staat er nog steeds voor het voorlezen savonds.
Koop lekker wat je écht nodig hebt, en de winkels zijn ook nog open als de kleine er nog is.
Voor de eerste een klein kamertje: commode uit de familie, geschuurd en in een leuke kleur geverfd met nieuwe knopjes erop, € 40. Bedje, matrasje, aankleedkussen, plafondlamp en zo'n 4x1 vakken kastje Ikea, samen €200? Gordijnen zelf gemaakt (moet wel zeggen dat er al rolgordijnen hingen, dus deze alleen decoratief), €15 ofzo. Leuke stoel van Leen Bakker in de outlet, €95 (weet ik nog, want was ik erg blij mee qua prijs). Verf op de muur. Was rond 28 weken wel af.

Wiegje voor naast ons bed was een showroommodel van een of andere babyzaak, kostte €40 en kon niet meer gedemonteerd, maar we schoven het zo in de auto; matrasje kregen we er gratis bij. Draagzak €100. Badje marktplaats, box en wipper overgenomen van vrienden voor een fles whiskey. Boxkleed waar ik zelf nog op had gelegen, en mijn moeder heeft er nog een gequilt. Kinderwagen en Maxi-Cosi kregen we cadeau, dat was erg fijn natuurlijk.

De tweede kreeg een hoek in onze slaapkamer, want de kamers waren op :) Rond 32 weken opnieuw behangen, die hoek, zodat het echt zijn eigen plekje werd. Heel leuke commode op de kop getikt via Marktplaats, hoefde alleen even schoongemaakt. Nieuwe stoel van IKEA; ik heb die wel veel gebruikt voor voedingen, en lees er nu nog elke avond in voor :) Bedje, badje, kinderwagen schoven we door, alleen een meerijdplankje aangeschaft.

Kinderstoelen (inmiddels twee) gekocht via kringloop en marktplaats. Geen Stokke, maar wel hetzelfde idee, kostten elk een tientje!
Een stoel voor in de babykamer heb ik nog nooit gebruikt. Dus daar 200 euro aan uitgeven...ik zou voor 20 euro ergens een stoel proberen te kopen en dan eens kijken of je die gebruikt.
Ik ben overigens ECHT fan van de Stokke stoelen. Heb ze voor beide kinderen. Heb voor jongste een newbornkuipje geprobeerd. Maar omdat hij reflux had en in een wipstoel beter rechtop kon zitten heb ik het kuipje weinig gebruikt.

Ik had het kuipje tweedehands gekocht en voor hetzelfde bedrag weer verkocht. Verder had ik een blad voor op de Stokke en een newborn zitje. Die hebben wij beide wel veel gebruikt.

Ook alles weer goed kunnen verkopen en nu zitten ze beide gewoon op de stoelen.

Die heb ik ook tweedehands gekocht :)
Wij hebben ook een nieuwe set meubeltjes gekocht, was geloof ik 1300 euro bij elkaar. Ze worden goed gebruikt. In het ledikantje slaapt de kleine sinds hij 2 weken oud is. We doen vrijwel alle verschoningen op de commode, want ergens anders vind ik dat niet zo fris. In de commode liggen de +/- 30 hydrofiele doeken, luiervoorraad, kleertjes en beddegoed. In zijn kast ligt met name speelgoed en kleding waar hij nog niet aan toe is. Plus een hele berg voorleesboeken, want die heb je nooit teveel. Oh en dozen vol met billendoekjes, die heb je ook nooit teveel.

De PS 2014 lamp van Ikea kwam nog mee uit ons vorige huis (verhuisd tijdens de zwangerschap). Het rolgordijntje is het enige waarvan ik vind dat we er overdreven veel geld aan hebben uitgegeven (200€), maar die is dan ook wel heel leuk. De meubels (op het ledikantje na natuurlijk) zijn niet heel baby-achtig dus kunnen hopelijk een hele jeugd mee.

Rond week 34 was alles af, 2 weken na de verhuizing.
jo12345 schreef:
19-02-2022 16:12
Bij de eerste doe je dat allemaal. Maar dan ontdek je dat je het eerste (half) jaar helemaal niks hebt aan zo'n complete babykamer.
De baby slaapt er nooit, voor verschonen is die kamer te ver weg, en de kleertjes zitten toch in de was. :-D
Nee hoor, baby lag na 2 weken op zijn eigen kamer ;)
Doreia* schreef:
19-02-2022 18:44
450 euro voor gordijnen o_o

Een brandblusser?
Ik vind het meevallen, wij waren voor de raambekleding (duettes en gordijnen) een stuk meer kwijt.
Voor zoontjes kamer hebben we echt veel uitgegeven, nu voor dochtertje veel tweedehands. Maar kosten zitten vooral in verf, gordijnen en behang. Beide kamers waren rond de 33 weken af.
Elf jaar geleden was ik al een veelvoud van die 1500,- kwijt. En dan had ik ook nog een babykamer die ‘in de familie’ zat (ooit nieuw gekocht door mijn oma in 1947). Gordijnen zelf gemaakt, rolgordijn zelf ingekort. Decoratie zelf gemaakt, behangboom met dieren en kleurrijke blaadjes laten maken. Dat was allemaal het geld niet. Kleertjes ook niet.

Maar toen begon het. Kinderwagen, 2x maxi-cosi base, maxi-cosi, alle extraatjes die je bij dat ding kon kopen, box op wielen, boxkleden, beddengoed. Toen wilde ik ineens een newborn wiegje (dus ook weer matrasje voor dat ding en beddengoed). Wipstoeltje (Nuna leaf). Toen las ik iets over co-slepen dus hoppa, ook zo’n ding gekocht (en weer matras).

Had ik toen geweten wat ik nu weet: dan was ik klaar geweest met een draagdoek en later een buggy qua vervoer. Tweedehands een badje gekocht met standaard i.p.v. dat dure ding (alleen gebruikt door de kraamzorg). Familieledikant had ik ook gewoon naast ons bed kunnen slepen. Al die accessoires voor maxi-cosi en kinderwagen niet gekocht. Dat verschoningskussen met tig hoezen niet gekocht. Geen swaddle me of puckababy. Geen wipstoel, geen box met toebehoren.

Allemaal ongebruikt gebleven of enkel gebruikt door kraamzorg. Maar ja, er zijn mensen die bij een bepaald item zweren. Weet je vooraf niet. Dus mijn tip is hetzelfde: je hebt het snel genoeg gekocht als je er nood aan hebt, haal het niet vooraf in huis.
Wij hebben trouwens ook pas in brandblussers geïnvesteerd toen onze kleine man op komst was. Voorheen dachten we; joh, we kunnen er daar en daar wel uit, ligt een ladder, bla, bla, bla. Maar met een baby stond ik er op om er eentje op onze kamer (vluchtroute) en eentje in de keuken (logisch) te hebben.
En daarnaast natuurlijk een brandmelder én koolmonoxidemeter (hoewel we een gesloten cv hebben én een open verbinding in dezelfde ruimte naar buiten)
Wij hebben alles nieuw gekocht bij Babypark, van babykamer ( ja, zo'n set die ik gewoon erg mooi vindt en waarvan we zeker nog 1 meubelstuk blijven gebruken in de kamer van onze peuter), tot kinderwagen ( Joolz + allerlei acessoires), stoel ( Kidsmill Up met alle accessoires) box en allerlei andere zaken die op dat moment belangrijk leken. Verduisterende gordijnen waren zo'n 200,-

Ik denk al met al zo'n 3500-3700,- uitgegeven, waarvan we een deel hebben gekregen van ouders, schoonouders en oma's. En dan hebben we het nog niet gehad over babynestjes, slaapzakken, de autotoel groep 0 en daarna de andere stoelen ( 2x ook nog, want 2 auto's). Een deel gekocht nadat baby er al was, maar al met al tikte het wel aan.

We waren de eerste in de vriendengroep en binnen de familie hadden we een neefje die een paar maanden ouder was dan onze dochter, dus overnemen kon niet op dat moment

Geen fan van Marktplaats op dat moment en iemand moet meubels kopen om voor anderen tweedehands goedkoop op de kop te kunnen tikken op Marktplaats ;-)

Kamer voor de oudste was af rond de 28 weken ( blij toe, want vanaf 30 weken werd het voor mij echt meer overleven dan wat anders) en bij de jongste was de kamer af met een week of 38..
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 19-02-2022 20:57
9.96% gewijzigd
lemoos2 schreef:
19-02-2022 20:52
Elf jaar geleden was ik al een veelvoud van die 1500,- kwijt. En dan had ik ook nog een babykamer die ‘in de familie’ zat (ooit nieuw gekocht door mijn oma in 1947). Gordijnen zelf gemaakt, rolgordijn zelf ingekort. Decoratie zelf gemaakt, behangboom met dieren en kleurrijke blaadjes laten maken. Dat was allemaal het geld niet. Kleertjes ook niet.

Maar toen begon het. Kinderwagen, 2x maxi-cosi base, maxi-cosi, alle extraatjes die je bij dat ding kon kopen, box op wielen, boxkleden, beddengoed. Toen wilde ik ineens een newborn wiegje (dus ook weer matrasje voor dat ding en beddengoed). Wipstoeltje (Nuna leaf). Toen las ik iets over co-slepen dus hoppa, ook zo’n ding gekocht (en weer matras).

Had ik toen geweten wat ik nu weet: dan was ik klaar geweest met een draagdoek en later een buggy qua vervoer. Tweedehands een badje gekocht met standaard i.p.v. dat dure ding (alleen gebruikt door de kraamzorg). Familieledikant had ik ook gewoon naast ons bed kunnen slepen. Al die accessoires voor maxi-cosi en kinderwagen niet gekocht. Dat verschoningskussen met tig hoezen niet gekocht. Geen swaddle me of puckababy. Geen wipstoel, geen box met toebehoren.

Allemaal ongebruikt gebleven of enkel gebruikt door kraamzorg. Maar ja, er zijn mensen die bij een bepaald item zweren. Weet je vooraf niet. Dus mijn tip is hetzelfde: je hebt het snel genoeg gekocht als je er nood aan hebt, haal het niet vooraf in huis.
Mijn grote "voordeel" was dat ik als gastouder al het nodige in m'n handen heb gehad, en voorbij heb zien komen. Ik wist dus al redelijk zeker wat ik wél wilde, en wat ik echt onzin vond.
Hangt ook een beetje af van context en omstandigheden. Wij waren de laatste in de vrienden- en familiegroep die kinderen kregen dus heel veel gekregen of te leen gekregen.

Wat we nieuw hebben gekocht/gekregen: slaapkamer, wandelwagen, tripp trap en draagdoeken. Tegen onze verwachting in, zijn we wel gegaan voor de slaapkamerset in de babywinkel. Heeft ons 1200 euro gekost voor babybed/peuterbed/1persoonsbed, commode, 3deurs kledingkast, nachtkastje, bureau en boekenkast. Is duur maar ook degelijk en heeft een levensverwachting van 20 jaar. Dus ja, het gaat om perspectief en risico. Als zoonlief de boel afbreekt, wordt het een duur grapje. Als het echt 20 jaar mee gaat, komen we goedkoper uit, in ogenschouw genomen dat als zoon liever in een spiderman bed slaapt als hij 4 is of een hoogslaper wil als hij 12 is, wij ook een neen gaan verkopen (zeggen we nu ;)).

Van de wandelwagen en tripp trapp hebben we heel veel plezier en was ons echt de kost waard. Als ik het opnieuw moest doen, zou ik de draagdoeken (1tje gewoon, 1tje voor in zwembad) uitstellen of lenen of tweedehands kopen. Die waren best duur (150 euro voor de 2) en zijn bijna niet gebruikt. Het succes was hier de geleende babybjorn wipper.

De babykamer was klaar rond 30 weken, maar manlief heeft wel nog zijn nieuwe kleerkast in elkaar gestoken op de dag voor de bevalling.
Ttroeteltje schreef:
19-02-2022 18:23
Niet meer van deze tijd? Hier sliep kind de eerste nacht bij ons en daarna altijd in eigen kamer.
Verschonen enkel en alleen op de Komodo’s in eigen slaapkamertje.
In badje het hele eerste jaar. Het was een genietmoment, geen snelle handeling tussen de bedrijven door,
Het advies is tegenwoordig om je baby 6 maanden bij je op de kamer te laten slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven