Man doordeweeks naar het buitenland

20-05-2022 12:11 486 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vooraf: geen idee of dit topic op relatie thuis hoort of bij kinderen dus als het ergens anders moet hoor ik het graag!

Man en ik hebben 2 kinderen (2,5 en 4 maanden). Werken beiden (meer dan)fulltime en ik begin in oktober weer met werken na een langer zwangerschapsverlof. Kinderen gaan 3 dagen naar het kdv en 1 dag opa/oma.

Nu heeft hij waarschijnlijk vanaf juli een project in het buitenland waardoor hij 3 dagen/2 nachten of 4 dagen/3 nachten doordeweeks thuis afwezig is.

Zelf heb ik ongeveer 2 uur reistijd per dag als ik op kantoor werk (gemiddeld 2 dagen per week). Gemiddeld werk ik 38 uur in 4 dagen en de avonden. We hebben 4 uur per week een huishoudster en opa en oma's die kunnen bijspringen in geval van nood.

Zijn er hier andere dames die zelf (een meer dan) fulltime baan hebben en doordeweeks het thuis draaiende houden? Waar lopen jullie tegen en wat zijn eventuele tips?

Of is dit gewoon een gevalletje: leuk bedacht schat maar dit is niet het goede moment. Ik wil man niet beperken, maar het lijkt mij best zwaar om thuis te combineren met werk, zeker als de jongste dan nog niet doorslaapt.
Nee, dat gaat niet.

Of daar heb ik dus echt geen zin in, alleen opdraaien voor de kleine kinderen, dit is leuk voor later, als ze groter zijn.

En tuurlijk alles lukt, maar ik zou helemaal geen zin hebben omdat te gaan laten lukken.
Roodborstje86 schreef:
20-05-2022 12:58
Doordat ik 3 of 4 dagen moet halen en brengen en 's avonds nergens heen kan . Alle gebroken nachten en zieke kinderen moet doen.
Dat is heel pittig. Ook voor de kinderen. Die gaan lange dagen maken op het kdv en bij opa en oma. Dat zou me nog het meeste tegen staan.
watdachtjehiervan1 schreef:
20-05-2022 13:04
Dat is heel pittig. Ook voor de kinderen. Die gaan lange dagen maken op het kdv en bij opa en oma. Dat zou me nog het meeste tegen staan.
TO werkt gemiddeld maar twee dagen per week op kantoor, dus het hoeven gelukkig geen 4 dagen per week lange dagen te zijn.
Roodborstje86 schreef:
20-05-2022 12:58
Doordat ik 3 of 4 dagen moet halen en brengen en 's avonds nergens heen kan . Alle gebroken nachten en zieke kinderen moet doen.
Precies de reden dat dit project voor jullie als gezin op dit moment niet goed is.
Als de jongste 4 of 5 is, dan is dit weer mogelijk. Dan slapen ze door, zijn zindelijk en kunnen aangeven dat ze ziek zijn. eerder vind ik het een onevenredige belasting inderdaad.
Rosalind* schreef:
20-05-2022 13:06
TO werkt gemiddeld maar twee dagen per week op kantoor, dus het hoeven gelukkig geen 4 dagen per week lange dagen te zijn.
En misschien kunnen opa en oma wel op een kantoordag oppassen?
Als TO daar dan kan eten of opa en oma bij to thuis komt scheelt dat ook weer tijd en werk.
NM1717 schreef:
20-05-2022 13:08
Als TO daar dan kan eten of opa en oma bij to thuis komt scheelt dat ook weer tijd en werk.
Het gaat wel om anderhalf jaar he? 18 maanden lang.
NM1717 schreef:
Dat doen ze idd, opa en oma halen zoontje op, koken en blijven slapen en passen dan de volgende dag op.
Ik vraag me af welke keuze jij zou maken als je baas dit voorstelt. Zeg je direct nee want je weet dat alle lasten van de gezinskeuze bij je partner komen te vallen of stel je het thuis toch voor?

Ik zou mijn partner vragen hoe hij dat voor zich ziet. We hebben samen gekozen voor drukke carrières en kinderen en nu kiest hij voor Latten en weekendouderschap.

Dat betekent in de praktijk dat jij in het weekend bekaf bent, hij een week afwezigheid moet inhalen in een weekend en blij is dat hij weer een rustige week heeft. Er zit een grens aan individuele ontwikkeling als dat betekent dat ik misschien 1,5 jaar kinderen en hushouden moet doen en alle shit er omheen.
Het lijkt mij niet wenselijk & pittig maar als jullie hierop ja zeggenmet elkaar, zou ik het fair vinden als hij 1 werkdag per week er dan volledig voor de kids is en jij die dag dus gewoon 10 kantoortijden-uren kan maken en ongehinderd werken. Ook als er eentje ziek is oid… dan hoef je de resterende dagen nog maar 28 uur te gaan zeg maar (als het al zo werkt, ik bedoel vaak zul je netto gewoon de 40 aantikken ws :-))
Verder met elkaar om tafel wat er nog meer nodig is om die dagen dat hij weg is soepeler te laten lopen - misschien in de spits 17:00-19:30 oppas erbij die zorgt dat het eten op tafel staat als jij thuis komt, je helpt met de kids incl naar bed brengen, erna eea even gladtrekt en weer gaat. Alleen nog maar boodschappen bezorgen (als je dat al niet deed), meer huishoudelijke hulp etc etc en dan in de vorm die voor jou werkt/past.

Jouw reistijd lijkt mij wel echt een ding. Kun je je reistijd als werktijd besteden? En vind je het geen naar idee dat wanneer er iets is met de kids de dichtsbijzijnde ouder dan op een uur afstand zit?

Wij werken allebei fulltime in 4,5 dag, 2 dagen opvang en 1 middag oma, 1 middag papa en 1 middag mama - vanaf dat ze klein zijn en nu basisschoolleeftijd iedereen. Drie kids.
bbqviva2 wijzigde dit bericht op 20-05-2022 13:13
11.77% gewijzigd
Doreia* schreef:
Tot anderhalf jaar.
En juist daarover zou ik meer duidelijkheid willen krijgen.
Een half jaar lijkt me nog enigszins te doen, anderhalf jaar echt niet.
Een vriend van me heeft twee kinderen. Hij was veel voor zijn werk in het buitenland, ook veel dagen achter elkaar. Zijn vriendin werkte ook full time maar is uiteindelijk minder gaan werken omdat het haar niet lukte om te combineren, dat was al met één kind. Het deed hun relatie niet veel goed.

Door corona ging opeens alles vanuit huis voor hem. Hij geniet echt van het zien opgroeien van zijn kleinste en hij beseft dat hij toch best veel gemist heeft bij de oudste.

Dus tenzij het echt een unieke kans is qua financiën, carrière of passie dan zou ik het niet zo doen.
Doreia* schreef:
Ja klopt, het moet ook allemaal kunnen maar we mogen ook in positieve zin meedenken ipv in negatieve zin toch?
Ik doe het zelf al 3,5 jaar. En sinds 1,5 jaar met 2 kids. Het is soms pittig dat geef ik zeker toe. En wij hebben wel duidelijke afspraken gemaakt voor we aan kinderen begonnen. En als het voor TO te omslachtig wordt moet ze het ook zeker niet doen. Je moet je er wel goed bij voelen
Velvetlady schreef:
20-05-2022 12:50
Ik snap trouwens vader echt niet dat hij vrijwillig zoveel van zijn kinderen wil missen.
Tja, meer dan fulltime werken, flinke reistijd sowieso voor moeder en vader veel weg naar het buitenland.

Het is niet alleen de sportwedstrijden van je kinderen missen en wie gaat er naar huis als kind ziek is. Maar heb je het ook door als je kind gepest wordt en niet lekker in z'n vel zit? Is er tijd om extra voor te lezen en wat te oefenen als kind wat moeite heeft met meekomen op school? Wat als kind zich rottig voelt bij de oppas maar dat niet durft te zeggen?

Reken je er op dat allemaal wel in te halen tussen het toetje en het naar bed brengen?

Ik ben als kind veel tekortgekomen op dat gebied en ik had haarfijn door dat "alles gaat prima" het gewenste antwoord was als mijn ouders vroegen hoe het ging. Want die werkten allebei >fulltime en dachten met wat qualitytime in de weekenden dat wel in te halen, en ik wilde ze niet teleurstellen door te vertellen welke nare dingen er gebeurden als zij er niet waren.
Op VF word je misschien geacht je carriere altijd voorop te stellen, maar wat mij betreft doe je je kinderen tekort als je beiden meer dan fulltime werkt.
Na zevenhonderd jaren
Het eerst wat ik dacht was een au pair, maar zag ergens een reactie dat dat geen optie is ivm ruimte. Is er geen optie te creëren? Kinderen samen op een kamer? Jongste bij jou op de kamer? Ik zou zeggen, huishoudelijke hulp verdubbelen en een au pair, dan is het wel te doen. In de huidige situatie met alleen 4 uur huishoudelijke hulp zou ik het in jouw situatie, met het aantal uren dat je werkt en de reistijd, niet willen.
Roodborstje86 schreef:
20-05-2022 13:09
Dat doen ze idd, opa en oma halen zoontje op, koken en blijven slapen en passen dan de volgende dag op.
Ah dat is wel luxe!
In jouw situatie zou ik het niet doen. En dat zeg ik als vrouw die 26 weken per jaar de boel alleen runt met 3 kinderen. Maar mijn man had dit werkschema al vanaf dat ik hem leerde kennen, dat is heel anders. Daar zijn allerlei keuzes op afgestemd. En ik werk dus ook niet fulltime met tig uren reistijd. Echt, wat zou je jezelf aandoen.
Ginevra schreef:
20-05-2022 13:12
Tja, meer dan fulltime werken, flinke reistijd sowieso voor moeder en vader veel weg naar het buitenland.

Het is niet alleen de sportwedstrijden van je kinderen missen en wie gaat er naar huis als kind ziek is. Maar heb je het ook door als je kind gepest wordt en niet lekker in z'n vel zit? Is er tijd om extra voor te lezen en wat te oefenen als kind wat moeite heeft met meekomen op school? Wat als kind zich rottig voelt bij de oppas maar dat niet durft te zeggen?

Reken je er op dat allemaal wel in te halen tussen het toetje en het naar bed brengen?

Ik ben als kind veel tekortgekomen op dat gebied en ik had haarfijn door dat "alles gaat prima" het gewenste antwoord was als mijn ouders vroegen hoe het ging. Want die werkten allebei >fulltime en dachten met wat qualitytime in de weekenden dat wel in te halen, en ik wilde ze niet teleurstellen door te vertellen welke nare dingen er gebeurden als zij er niet waren.
Op VF word je misschien geacht je carriere altijd voorop te stellen, maar wat mij betreft doe je je kinderen tekort als je beiden meer dan fulltime werkt.
Mooie post.
Sorry, ik heb niet alles gelezen. Ik ken wel meerdere mensen die een dergelijk probleem hadden. In principe zou hij de oplossing moeten aandragen, aangezien hij wil werken.

Ik denk dat de oplossing vooral ligt in het inhuren van voldoende hulp. Ik zou een full-time niet-inwonende nanny doen voor 3 lange dagen (vroeg beginnen, die dan het KDV en de huishoudster vervangt. Geeft een heel stuk rust, want doet ook zieke kids, kookt, de was etc. Jij moet dan wel de avonden en nachten doen, maar als de kids slapen kan je wel een gewone oppas regelen zodat jij bijvoorbeeld gewoon kan sporten 's avonds. De 4e dag doen opa en oma dan en de 5e dag doe jij begrijp ik. Daar zijn gewoon nanny bureaus voor.

Kost wat, maar als dat het niet waard is, kan je man dus beter nee zeggen tegen het project. Of bijvoorbeeld meer geld vragen voor het project om de nanny te bekostigen.

Het is best mogelijk om 2 carrieres tegelijk te hebben, maar als je dan ook nog dingen hebt zoals lange reistijd en naar het buitenland, dan moet je niet te zuinig zijn met hulp inkopen.

Wij hebben een tijdlang een oppas aan huis gehad, dit was toen zwart, een leidster van het KDV die eigenlijk ontslag wilde nemen. Zij kwam van 8 tot 18:15. Zelf waren we dan 18:00 thuis en dan kookten wij nog terwijl zij nog op de kids paste. Als je dat wil, kan je ook kijken op sitly etc.
Ginevra schreef:
20-05-2022 13:12

Tegen de tijd dat de oudste naar de basisschool gaat werk ik weer op 15 minuten fietsen en zal ik 2 middagen per week thuis zijn en opa en oma een middag. Deze functie is tijdelijk (nog ruim een vanaf oktober) en dan stroom ik door naar iets dichterbij huis. En met de mogelijkheid van 32 of 34 uur, maar vaak werk je toch meer en vind ik mezelf een dief van eigen portemonnee.
roodborstje86 wijzigde dit bericht op 20-05-2022 13:19
4.01% gewijzigd
Meerderen hebben de tip van een nanny gegeven daar ga ik eens serieus naar kijken! Qua geld is dat inderdaad geen issue.

Hoelang het is weet man ook niet precies en hoeveel nachten ook niet dat moet nog onderhandeld worden.
roodborstje86 wijzigde dit bericht op 20-05-2022 13:18
47.06% gewijzigd
Hoe lang duurt het project? Is het bedrijf bereid om bv aanvullend een nanny te vergoeden die jou kan ondersteunen?
Ander punt is overleg over die werktijden van je man. Kan hij dat project niet doen met om de week reizen, de andere week vanaf NL virtueel werken? Of 1 week per maand? Daar is vast iets in te schipperen.

Hij kan mooi zijn onderhandelingstechnieken oefenen. Als hij vraagt of dat kan, is het antwoord natuurlijk nee. Als hij zegt dat hij het project NIET kan doen, tenzij.... dan is er opeens veel meer mogelijk.

Ook voor je man - elke week zoveel reizen hakt erin mbt de relatie met de kinderen. Dan ziet hij ze echt alleen in het weekend. Als het om de week is, en alles is verder goed geregeld met opvang, en de week dat hij thuis is doet hij extra veel met de kids, dan kan het prima, zou ik zeggen.
Het gaat er niet zo om wat haalbaar is of niet. Ook de uitspraak leuk bedacht schat maar dit is niet het goede moment is voor iedereen anders.

Er zujn genoeg alleenstaande ouders die fulltime werken en de zorg voor de kinderen dragen. Ook zijn er genieg gezinnen waarbij 1 van de ouders door de weeks van huis is.
Mijn exman was door de weeks weg en ik werkte, dan wel parttime en dat was prima te doen. Als je fulltime werkt, huishoudelijke hulp hebt, oppas aan huis indien nodig, lijkt het mij ook haalbaar.
Maar er zujn ook zat moeders die niet werken en het zwaar vinden als hun man een avond laat thuis en het bedritueel alleen moeten doen.

Wat levert het jullie als gezin op? Meer salaris? Is het goed voor zijn carrière?

Of het voor jullie haalbaar is iets wat alleen jullie kunnen beslissen.
Nogmaals TO, kunnen jullie concreet krijgen om hoeveel tijd het nu precies gaat, voor een beslissing te nemen?
Want 2 of 3 nachten per week is best een verschil. En een half jaar of anderhalf ook.
Een tijd geleden moesten wij vanwege nieuwe baan voor mij verhuizen naar een uithoek, tijdelijke oplossing. Mijn man was gedetacheerd in de randstad en bleef twee nachten per week in een hotel daar. Ik werkte vier dagen, mijn man fulltime waarvan een thuis. We hadden nog maar twee kinderen, een op de basisschool en eentje van bijna 1 jaar. Die kleine sliep niet door en was elke ochtend 4.30 wakker. We hadden drie dagen oppas aan huis die ook waste en poetste, die vroeg in de ochtend begon als de eerste weg moest (soms om 6.30 al) en bleef tot de eerste thuiskwam, meestal pas na het eten. Het lukte allemaal. De kinderen deden het goed, het huis was geen zooi, het liep. Maar ik vond het vreselijk. Zó ongezellig, die avonden alleen, die ellendige nachten, echt slaap inhalen kon ik nooit want ik had de jongste nog aan de tiet. Na een jaar zijn we tussen onze banen in gaan wonen. Nog steeds ben ik elke dag dankbaar dat m’n man gewoon thuis slaapt en we de zaak samen kunnen rooien. Ik zou er nooit meer aan beginnen, tenzij bittere noodzaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven