Ik kan pas slapen als man thuis is

zaterdag 13 augustus 2022 om 08:41
Een paar keer per jaar gaat mijn man naar vrienden die op ruim een uur rijden wonen. Soms als hij wil drinken blijft hij daar slapen maar hij komt ook weleens dezelfde avond/nacht terug.
Dit zorgt vaak voor discussie en gedoe aangezien ik pas kan slapen als hij veilig thuis is en dit vaak erg laat is.
Toen hij net zijn rijbewijs had, nu een jaar of vijf terug, was ik sowieso altijd erg ongerust als hij met de auto wegging. Dat is nu wel verbeterd maar ik heb dus nog steeds dat het heel onnatuurlijk voelt om te gaan slapen als ik weet dat hij nog onderweg is.
Ik heb de hele week hard gewerkt en vandaag ook en ben vanavond waarschijnlijk kapot en wil op tijd slapen, maar waarschijnlijk komt het erop neer dat ik tot 2 uur wakker 'moet' blijven tot hij thuis is. (Of hij laat op het moment zelf weten dat hij blijft slapen maar dat is ook pas tegen 1en).
Het punt is verder niet dat ik hem op wil leggen om standaard daar te blijven slapen of om (veel) eerder naar huis te komen want hij moet kunnen doen wat hij wil (ik zou dat wel willen hoor, maarja), maar ik vraag me wel af hoe abnormaal ik ben en hoe dat bij anderen gaat. Kunnen jullie zo gaan slapen terwijl je niet weet of en hoe laat je partner die nacht thuiskomt?
Het gaat me er niet om dat ik per se samen wil slapen want we zijn zo'n stel dat altijd apart slaapt, maar of ik weet dat hij veilig thuis is of niet.
Dit zorgt vaak voor discussie en gedoe aangezien ik pas kan slapen als hij veilig thuis is en dit vaak erg laat is.
Toen hij net zijn rijbewijs had, nu een jaar of vijf terug, was ik sowieso altijd erg ongerust als hij met de auto wegging. Dat is nu wel verbeterd maar ik heb dus nog steeds dat het heel onnatuurlijk voelt om te gaan slapen als ik weet dat hij nog onderweg is.
Ik heb de hele week hard gewerkt en vandaag ook en ben vanavond waarschijnlijk kapot en wil op tijd slapen, maar waarschijnlijk komt het erop neer dat ik tot 2 uur wakker 'moet' blijven tot hij thuis is. (Of hij laat op het moment zelf weten dat hij blijft slapen maar dat is ook pas tegen 1en).
Het punt is verder niet dat ik hem op wil leggen om standaard daar te blijven slapen of om (veel) eerder naar huis te komen want hij moet kunnen doen wat hij wil (ik zou dat wel willen hoor, maarja), maar ik vraag me wel af hoe abnormaal ik ben en hoe dat bij anderen gaat. Kunnen jullie zo gaan slapen terwijl je niet weet of en hoe laat je partner die nacht thuiskomt?
Het gaat me er niet om dat ik per se samen wil slapen want we zijn zo'n stel dat altijd apart slaapt, maar of ik weet dat hij veilig thuis is of niet.
anoniem_406465 wijzigde dit bericht op 13-08-2022 09:13
0.25% gewijzigd
zaterdag 13 augustus 2022 om 10:31
TO, ik herken het uit de tijd dat mijn zoon ging stappen. Zeker omdat je niet in dezelfde kamer slaapt, weet je eigenlijk niet of hij weer thuis is. Mijn oplossing was het licht op de overloop aanlaten. Als hij thuis kwam, deed hij dat licht uit. De eerste avonden dommelde ik weg, maar keek om het kwartier/half uur naar die kier licht en naar de tijd. Maar langzaam begon het te wennen. Af en toe wakker en dan even kijken vanaf mijn kussen of ik de kier licht wel of niet zag. Bij licht had hij het elders nog leuk, bij donker lag hij lekker in zijn bed.
Het heeft mij gerust gesteld, misschien werkt het voor jou ook.
Het heeft mij gerust gesteld, misschien werkt het voor jou ook.
Ze zeiden dat het niet kon. Toen kwam er iemand die dat niet wist en die deed het gewoon.

zaterdag 13 augustus 2022 om 10:34
Zie jij anderen zo? Mensen die gerust kunnen gaan slapen als hun partner nog niet thuis is, die hebben er allemaal schijt aan of hun partner een ongeluk kan krijgen terwijl ze slapen?OliveHoover schreef: ↑13-08-2022 08:54Ik vraag me alleen af hoe dat bij anderen gaat en hoe anderen relaxed kunnen gaan slapen en wel zien of en wanneer hij terugkomt. Dat voelt voor mij heel onnatuurlijk, alsof ik schijt zou hebben aan of hij een ongeluk oid krijgt of niet.
Is het projectie? Hoop je eigenlijk stiekem dat je partner wakker blijft en op jou zou wachten tot je veilig thuis bent en houdt dat je tegen om rustig in slaap te vallen?
zaterdag 13 augustus 2022 om 10:46
Zou het je misschien gerust stellen als hij z’n live locatie met je deelt (als hij gaat rijden)? Dat je kan zien dat hij nog in beweging is en hoe lang het ong. nog duurt voor hij thuis is, mocht je bezorgd wakker worden.
Mijn vriend raakt bezorgd als hij niet weet (of vergeet) waar ik ben/blijf, dus ik heb live locatie delen aan staan zodat hij kan valideren dat ik niet in een greppel lig. Maar problemen met inslapen zolang de ander (onder)weg is hebben we verder niet. Sterker nog, als de thuisblijver goed moet slapen dan gaat de uitgaander meestal naar de logeerkamer om niet te storen en dan zien we elkaar de volgende dag wel weer.
Mijn vriend raakt bezorgd als hij niet weet (of vergeet) waar ik ben/blijf, dus ik heb live locatie delen aan staan zodat hij kan valideren dat ik niet in een greppel lig. Maar problemen met inslapen zolang de ander (onder)weg is hebben we verder niet. Sterker nog, als de thuisblijver goed moet slapen dan gaat de uitgaander meestal naar de logeerkamer om niet te storen en dan zien we elkaar de volgende dag wel weer.
zaterdag 13 augustus 2022 om 11:02
Oeh. Ik zou een partner zoals jij heel benauwend vinden.
Je maakt wel degelijk van jouw probleem zijn probleem, al ontken je dat nu omdat het overgrote deel van de forummers, jouw gedrag niet ok vindt.
Ik denk dat jullie heel wat ruzies hier over hebben gehad.
Allereerst je eigen rol en invloed durven inzien. Dat is de eerste stap. Daar zou ik beginnen.
Je maakt wel degelijk van jouw probleem zijn probleem, al ontken je dat nu omdat het overgrote deel van de forummers, jouw gedrag niet ok vindt.
Ik denk dat jullie heel wat ruzies hier over hebben gehad.
Allereerst je eigen rol en invloed durven inzien. Dat is de eerste stap. Daar zou ik beginnen.
zaterdag 13 augustus 2022 om 11:11
Ik herken het helaas.
Tenminste, ik kan prima in slaap vallen, maar op de een of andere manier bedenk Ik een "logische tijd" dat hij thuis zou zijn. Wordt ik wakker en is het nog niet voorbij die tijd? Geen probleem, val ik weer in slaap. Maar als het voorbij die tijd is en hij ligt niet naast me, maak ik me zorgen.
Mijn brein kan dan minstens 150 scenario's bedenken wat er mis gegaan kan zijn. Ik durf dan niet te appen of bellen (stel dat hij daardoor afgeleid raakt en juist een ongeluk krijgt?)
Ik kan dan echt zo ongerust worden dat ik ga hyperventileren. Dit kan overigens ook overdag zijn, maar dat gebeurd minder vaak.
Ik weet dat mijn angst niet reëel is. Ik weet dat mijn vriend hieronder niet mag lijden. Ik weet dat het een vorm van verlatingsangst is, gezien gebeurtenissen in het verleden.
Lang verhaal kort: wij hebben een tussenoplossing. Mijn vriend stuurt even een appje als hij in de auto stapt. Wordt ik dan wakker kan ik zien of hij al onderweg is. Ik weet eigenlijk ook altijd wel waar hij dan heen was, dus kan dan qua tijd uitrekenen hoe laat hij dan thuis zal zijn. Dat geeft mij rust, want geen appje betekend dat hij nog veilig bij vrienden zit en wel appje weet ik hoe lang ik kan wachten tot hij thuis is. Dan hoef ik me pas zorgen te maken als hij ruim na die tijd niet thuis is, en dat gebeurd eigenlijk nooit. Vriend ervaart het niet als belastend om even een appje te sturen "ik stap nu in de auto naar huis" dus voor ons beide wel fijn op deze manier.
Tenminste, ik kan prima in slaap vallen, maar op de een of andere manier bedenk Ik een "logische tijd" dat hij thuis zou zijn. Wordt ik wakker en is het nog niet voorbij die tijd? Geen probleem, val ik weer in slaap. Maar als het voorbij die tijd is en hij ligt niet naast me, maak ik me zorgen.
Mijn brein kan dan minstens 150 scenario's bedenken wat er mis gegaan kan zijn. Ik durf dan niet te appen of bellen (stel dat hij daardoor afgeleid raakt en juist een ongeluk krijgt?)
Ik kan dan echt zo ongerust worden dat ik ga hyperventileren. Dit kan overigens ook overdag zijn, maar dat gebeurd minder vaak.
Ik weet dat mijn angst niet reëel is. Ik weet dat mijn vriend hieronder niet mag lijden. Ik weet dat het een vorm van verlatingsangst is, gezien gebeurtenissen in het verleden.
Lang verhaal kort: wij hebben een tussenoplossing. Mijn vriend stuurt even een appje als hij in de auto stapt. Wordt ik dan wakker kan ik zien of hij al onderweg is. Ik weet eigenlijk ook altijd wel waar hij dan heen was, dus kan dan qua tijd uitrekenen hoe laat hij dan thuis zal zijn. Dat geeft mij rust, want geen appje betekend dat hij nog veilig bij vrienden zit en wel appje weet ik hoe lang ik kan wachten tot hij thuis is. Dan hoef ik me pas zorgen te maken als hij ruim na die tijd niet thuis is, en dat gebeurd eigenlijk nooit. Vriend ervaart het niet als belastend om even een appje te sturen "ik stap nu in de auto naar huis" dus voor ons beide wel fijn op deze manier.

zaterdag 13 augustus 2022 om 11:13
Serieus?amby schreef: ↑13-08-2022 10:46Zou het je misschien gerust stellen als hij z’n live locatie met je deelt (als hij gaat rijden)? Dat je kan zien dat hij nog in beweging is en hoe lang het ong. nog duurt voor hij thuis is, mocht je bezorgd wakker worden.
Ik vind dit echt bizar gedrag.

zaterdag 13 augustus 2022 om 11:16
OliveHoover schreef: ↑13-08-2022 10:16Ja maar met 'goh wat is de TO een claimende controlerende heks, wat een zielige man' ben ik ook niet geholpen. Daar verdwijnen mijn zorgen/angsten niet van. Ik doe mijn best, dit speelt al jaren en mijn man is echt de kwaadste niet hoor, die stelt me gerust waar het kan en negeert mijn zorgen waar het moet.
Bedankt voor de reacties.
Ik denk wel dat het kan helpen, het geeft duidelijk aan dat je gedrag en ruzie en gedoe erom niet oke is. En je hem daardoor aan het beperken bent/plezier ontneemt. En dat jij misschien voor hem, jezelf en jullie relatie er echt wat mee moet, misschien zoeken naar prof hulp.
Dat je misschien niet leuk vind deze antwoorden, vervelend maar kan juist heel erg goed helpen, als je dat echt zou willen.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 13-08-2022 11:18
9.45% gewijzigd

zaterdag 13 augustus 2022 om 11:17
Fijn dat jullie die oplossing hebben gevonden.
Maar ik vind jouw verhaal wel iets anders dan die van TO. TO valt helemaal niet in slaap voordat hij thuis is en verwijt hem dan eigenlijk dat ze wakker “moet” blijven.
En ze zegt nu wel dat hem er zo min mogelijk mee belast, maar dat geloof ik eigenlijk niet. En al zou het nu inmiddels wel zo zijn, dan heeft ze de afgelopen jaren vaak genoeg het zijn probleem gemaakt. En dus nooit haar probleem bij de basis aangepakt.
Maar ik vind jouw verhaal wel iets anders dan die van TO. TO valt helemaal niet in slaap voordat hij thuis is en verwijt hem dan eigenlijk dat ze wakker “moet” blijven.
En ze zegt nu wel dat hem er zo min mogelijk mee belast, maar dat geloof ik eigenlijk niet. En al zou het nu inmiddels wel zo zijn, dan heeft ze de afgelopen jaren vaak genoeg het zijn probleem gemaakt. En dus nooit haar probleem bij de basis aangepakt.
zaterdag 13 augustus 2022 om 11:17
Je moet de impact hiervan op de relatie niet onderschatten, voor een partner kan het enorm beklemmend voelen. Maakt niet uit of je het uitspreekt of niet.
En er is echt wel iets aan te doen. Ik heb zelf verlatingsangst gehad en was bang alleen als partner van huis was, maar met wat zelfhulp en oefeningen (mindfulness) is dat vrij makkelijk over gegaan. Ging ik het zelfs waarderen, een vage arthousefilms kijken waar hij geen zak aan vindt. Dat is voor jezelf ook heel bevrijdend.
Gedachten als dat jij wakker 'moet' liggen omdat hij in de avond naar vrienden gaat zou ik actief bestrijden bij mezelf want dat is destructief en maakt dat je je boos en machteloos voelt. Jij beheert jouw leven, gedachten en je slaap, niet hij, en elke dag is een nieuwe kans om het anders te (leren) doen dus waarom niet vandaag? Je bent geen slachtoffer. Probeer te denken in groei en kansen in plaats van in beperkingen.
En er is echt wel iets aan te doen. Ik heb zelf verlatingsangst gehad en was bang alleen als partner van huis was, maar met wat zelfhulp en oefeningen (mindfulness) is dat vrij makkelijk over gegaan. Ging ik het zelfs waarderen, een vage arthousefilms kijken waar hij geen zak aan vindt. Dat is voor jezelf ook heel bevrijdend.
Gedachten als dat jij wakker 'moet' liggen omdat hij in de avond naar vrienden gaat zou ik actief bestrijden bij mezelf want dat is destructief en maakt dat je je boos en machteloos voelt. Jij beheert jouw leven, gedachten en je slaap, niet hij, en elke dag is een nieuwe kans om het anders te (leren) doen dus waarom niet vandaag? Je bent geen slachtoffer. Probeer te denken in groei en kansen in plaats van in beperkingen.

zaterdag 13 augustus 2022 om 11:23
Wat erg. Dat is toch geen leven? Altijd in angst leven, terwijl er geen specifieke reden voor is...ik vind het oprecht heel rot dat mensen dit zo hebben, lijkt me verschrikkelijk.

zaterdag 13 augustus 2022 om 11:43
zaterdag 13 augustus 2022 om 11:43
Hoezo?
zaterdag 13 augustus 2022 om 12:18
Ik vind het ook bizar gedrag dat jij door je partner gevolgd wordt waar je uithangt. Ook al zou het uit bezorgdheid komen dan nog, ik heb zelf meegemaakt wat een impact dat soort gedrag op mensen kan hebben. Bij ons was het dan een oma en mobiels bestonden nog niet maar haar angsten en controledrang waren een drama voor ons en ook voor haarzelf uiteindelijk.
zaterdag 13 augustus 2022 om 12:31
Waarom blijf je hier volhouden dat het 'niet voor problemen zorgt' (of dat jij daar iig niet voor zorgt) terwijl je in de OP het volgende zet:
"Dit zorgt vaak voor discussie en gedoe aangezien ik pas kan slapen als hij veilig thuis is en dit vaak erg laat is."
Geef dan iig aan jezelf toe dat het niet goed gaat met dit soort gedachten.
Ik zou in jouw situatie therapie zoals in eerder aangegeven in dit topic overwegen.
"Dit zorgt vaak voor discussie en gedoe aangezien ik pas kan slapen als hij veilig thuis is en dit vaak erg laat is."
Geef dan iig aan jezelf toe dat het niet goed gaat met dit soort gedachten.
Ik zou in jouw situatie therapie zoals in eerder aangegeven in dit topic overwegen.
zaterdag 13 augustus 2022 om 12:35
zaterdag 13 augustus 2022 om 12:45
Je maakt wel een hoop aannames dan, dat hij me volgt en dat het negatieve impact heeft op mijn leven. Het is voortgekomen uit een paar situaties waar hij bezorgt was, ik niet op appjes reageerde (ben bezig, check m’n telefoon niet) en hij zich bezwaard voelt om te gaan bellen waar ik uit hang. Ik heb hem juist aan moeten leren even te checken waar ik uithang via location sharing (want hij vergat ook telkens dat dát kon), heeft hij geen zorg en hoef ik minder te communiceren. Het geeft mij juist meer rust en vrijheid wetende dan m’n geliefden (deel bijv. ook locatie met m’n moeder als ik naar haar toe rijd) geen zorgen hebben, en iemand weet waar ik ben als ik wel in een greppel lig (ga ook regelmatig alleen de natuur in nl.). Als iemand je wilt volgen uit overmatige bezorgdheid, dwang of controle dan snap ik dat er een probleem is, maar daar is in mijn geval dus juist nul sprake van.Nieuwenaam schreef: ↑13-08-2022 12:18Ik vind het ook bizar gedrag dat jij door je partner gevolgd wordt waar je uithangt. Ook al zou het uit bezorgdheid komen dan nog, ik heb zelf meegemaakt wat een impact dat soort gedrag op mensen kan hebben. Bij ons was het dan een oma en mobiels bestonden nog niet maar haar angsten en controledrang waren een drama voor ons en ook voor haarzelf uiteindelijk.
zaterdag 13 augustus 2022 om 12:54
Ik vind dit niet zo raar. Mijn dochters delen ook vaak hun live locatie via whatsapp als ze naar mij toe rijden. Dan kan ik een inschatting maken van hoe laat ze hier zijn. En als er file staat, kan ik het ook volgen. Inderdaad hoeft er dan minder gecommuniceerd te worden. Soms gaan we ergens naartoe samen en dan kan ik ook vast klaarstaan en hoeven ze hier in de straat geen toeren uit te halen om de auto te parkeren. Ik vind het wel praktisch. Maar ze delen niet 24/7 hun locatie met me, alleen als ze mijn kant opkomen.amby schreef: ↑13-08-2022 12:45Je maakt wel een hoop aannames dan, dat hij me volgt en dat het negatieve impact heeft op mijn leven. Het is voortgekomen uit een paar situaties waar hij bezorgt was, ik niet op appjes reageerde (ben bezig, check m’n telefoon niet) en hij zich bezwaard voelt om te gaan bellen waar ik uit hang. Ik heb hem juist aan moeten leren even te checken waar ik uithang via location sharing (want hij vergat ook telkens dat dát kon), heeft hij geen zorg en hoef ik minder te communiceren. Het geeft mij juist meer rust en vrijheid wetende dan m’n geliefden (deel bijv. ook locatie met m’n moeder als ik naar haar toe rijd) geen zorgen hebben, en iemand weet waar ik ben als ik wel in een greppel lig (ga ook regelmatig alleen de natuur in nl.). Als iemand je wilt volgen uit overmatige bezorgdheid, dwang of controle dan snap ik dat er een probleem is, maar daar is in mijn geval dus juist nul sprake van.

zaterdag 13 augustus 2022 om 13:08
Kinderen of een volwassen man, Ik vind dat sowieso nogal een verschil. Kinderen ( ook als ze 18 zijn) zijn nog niet volwassen en hun brein is nog niet volgroeid, als je daar misschien tijdelijk bepaalde afspraken mee maakt, zeker als ze alleen op pad moeten, snap ik heus wel.
Ik zou echt niet mee gaan in dit soort gedrag als volwassen persoon voor een ander volwassen persoon, zoals dat beperkende gedrag van TO, door me te laten tracken. Echt andere situatie, dat mensen dat gaan vergelijken snap ik ook niet zo goed.
Je partner is geen kind en jij bent niet zijn ouder/moeder.
En in voorbeel van TO en dat andere voorbeeld, ziet de partners de ander wel voor vol aan? Qua beslissingkunst of rijkunst?
Ik zou echt niet mee gaan in dit soort gedrag als volwassen persoon voor een ander volwassen persoon, zoals dat beperkende gedrag van TO, door me te laten tracken. Echt andere situatie, dat mensen dat gaan vergelijken snap ik ook niet zo goed.
Je partner is geen kind en jij bent niet zijn ouder/moeder.
En in voorbeel van TO en dat andere voorbeeld, ziet de partners de ander wel voor vol aan? Qua beslissingkunst of rijkunst?
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 13-08-2022 13:14
9.64% gewijzigd
zaterdag 13 augustus 2022 om 13:12
Rationeel gezien weet je natuurlijk wel dat het wakker blijven van jou geen enkele invloed heeft op het wel of niet (veilig) thuiskomen van je man. Of je nu onrustig op de bank blijft zitten wachten, of dat je lekker ligt te slapen, als er iets met hem gebeurt dan kan jij dat voor 0% beïnvloeden. Misschien is de kans dàt er iets gebeurt juist groter nu, omdat hij tijdens het rijden is afgeleid door de wetenschap dat jij ongerust op hem zit te wachten en zich wellicht gaat haasten.
Ik vind het zelf fijn om te weten wanneer mijn vriend ongeveer thuis verwacht te zijn, maar dat geldt meer voor overdag dan voor in de avond. Als hij naar vrienden of een feestje gaat, dan zie ik hem vast wel of niet al naast me liggen als ik midden in de nacht moet plassen.
Hier vragen wij van elkaar even een appje te sturen zodra je naar huis vertrekt. Maar ik ga daar niet op zitten wachten voor ik kan slapen.
Toen ik nog thuis woonde, gingen mijn ouders ook gewoon slapen. Eerst moest ik even melden dat ik thuis was, maar 9 van de 10 keer konden ze dat zich niet meer herinneren. Daarna was de afspraak om mijn schoenen naast de badkamer deur neer te zetten als ik thuis was. Dan kon mijn moeder meteen zien of ik al thuis was als zij 's nachts naar de wc ging. Toen ze later een mobieltje hadden, stuurden we een SMS 'ik ben nu thuis', of 'ik slaap bij die en die'.
Ik vind het zelf fijn om te weten wanneer mijn vriend ongeveer thuis verwacht te zijn, maar dat geldt meer voor overdag dan voor in de avond. Als hij naar vrienden of een feestje gaat, dan zie ik hem vast wel of niet al naast me liggen als ik midden in de nacht moet plassen.
Hier vragen wij van elkaar even een appje te sturen zodra je naar huis vertrekt. Maar ik ga daar niet op zitten wachten voor ik kan slapen.
Toen ik nog thuis woonde, gingen mijn ouders ook gewoon slapen. Eerst moest ik even melden dat ik thuis was, maar 9 van de 10 keer konden ze dat zich niet meer herinneren. Daarna was de afspraak om mijn schoenen naast de badkamer deur neer te zetten als ik thuis was. Dan kon mijn moeder meteen zien of ik al thuis was als zij 's nachts naar de wc ging. Toen ze later een mobieltje hadden, stuurden we een SMS 'ik ben nu thuis', of 'ik slaap bij die en die'.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in