Werk & Studie alle pijlers

'Kerstborrel'

12-10-2022 14:00 113 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even zeuren en aftoetsen of het terecht is.
Ik krijg vandaag een enthousiaste mail van mijn leidinggevende over de kerstborrel:
- eerst een geleide natuurwandeling van 2u met gids (deden we anderhalf jaar geleden ook als corona-proef activiteit op dezelfde locatie, toen wel in de zomer)
- daarna gedurende 2u hapjes en drankjes

De wandeling is op mijn vrije namiddag, de borrel valt voor iedereen na de werkuren. Iedereen wordt verwacht.

Ik val vooral over de wandeling, de vorige keer hebben veel collega's aangegeven dit geen geschikte activiteit te vinden: we werken op veel verschillende externe locaties en als we dan eens samenzijn, willen we liever kletsen en iets echt samen doen. En dan doen ze het terug zo...
Zouden jullie er iets van zeggen?

Er is in het algemeen vaak ontevredenheid over het beleid en weinig oog voor de opmerkingen die we daarover maken, in ons dagelijks werk hebben we er weinig last van omdat we veel autonomie hebben.
MariaDeJong schreef:
12-10-2022 17:21
Heuse teamplayer ben je, gezellig.
Ik ga altijd naar alle uitjes. Maar zou ik niet gaan, dan zou ik er niet veel woorden aan vuil maken. Mensen komen altijd met allerlei redenen aanzetten. Meld je gewoon af en klaar.

Ben overigens inderdaad geen teamplayer, ben een echte solist, dat klopt. Maar van borrels houd ik meestal wel.
MariaDeJong schreef:
12-10-2022 17:09
Wat aan “iedereen wordt verwacht” is precies onduidelijk?
Is geheel niet onduidelijk, maar ik bepaal zelf of ik kan en wil. Wat is daar onduidelijk aan? :roll:

Nu zou sowieso niet kunnen, ik kan niet eens naar de super op de hoek lopen. Maar anders zou ik ook niet gegaan zijn.
Maar goed TO, wat ga jij doen? Anders een al uitgekauwd topic met een zeer voorspelbaar verloop openen? ;-)
puck-en-hans schreef:
12-10-2022 17:49
Tuurlijk wel.
Niet voor werkgevers die hun werknemers voor vol aanzien.
PamelaCourson1 schreef:
12-10-2022 16:50
Het valt me op dat veel mensen zo'n borrel zien als werk. Het is toch ook gewoon leuk? Of hebben jullie allemaal van die kutcollega's? Wat maakt het uit dat het na werktijd is?
Met jonge kinderen en lange reistijd vind ik het wel een hoop gedoe. Ik wil op tijd thuis zijn om ze nog te zien voordat ze in bed liggen. Mijn man die ze al de hele vrijdagmiddag thuis heeft, is er na 18u ook soms al behoorlijk klaar mee. Dus dat zit mij ook niet helemaal lekker.

En op een borrel kan ik ook nooit iets drinken ivm autorijden. Dus ja, ik zit niet lekker op een borrel na werktijd en hoewel ik best een paar leuke collega's heb, vermaak ik mij er meestal niet.
fratsenenfritsels schreef:
12-10-2022 19:15
Met jonge kinderen en lange reistijd vind ik het wel een hoop gedoe. Ik wil op tijd thuis zijn om ze nog te zien voordat ze in bed liggen. Mijn man die ze al de hele vrijdagmiddag thuis heeft, is er na 18u ook soms al behoorlijk klaar mee. Dus dat zit mij ook niet helemaal lekker.

En op een borrel kan ik ook nooit iets drinken ivm autorijden. Dus ja, ik zit niet lekker op een borrel na werktijd en hoewel ik best een paar leuke collega's heb, vermaak ik mij er meestal niet.
Ja, als je ze echt elke avond wil zien voordat ze in bed liggen wordt het lastig. Maar na werk uit eten gaan met vrienden ofzo zou je dan dus ook niet doen?
Jeetje, dat je je hier dik twee maanden van te voren al druk om kan maken.
Ik zie het probleem ook echt niet zo. En de frustratie dat het buiten werktijd zal plaatsvinden al helemaal niet. Dat is nou eenmaal het principe van een borrel. Als je daar geen zin in hebt, dan kom je dus gewoon niet.
Maar goed, ik ben van het soort dat het heerlijk vind om buiten de werktijden om even een biertje te doen met collega's en het dus eens ergens anders over te hebben dan over werk.
navyblue schreef:
12-10-2022 20:23
Ja, als je ze echt elke avond wil zien voordat ze in bed liggen wordt het lastig. Maar na werk uit eten gaan met vrienden ofzo zou je dan dus ook niet doen?
Dat doe ik niet door de weeks inderdaad. Eventueel ga ik na 19.00-19.30 ergens heen.
Honingbij_ schreef:
12-10-2022 21:03
Jeetje, dat je je hier dik twee maanden van te voren al druk om kan maken.
Ik zie het probleem ook echt niet zo. En de frustratie dat het buiten werktijd zal plaatsvinden al helemaal niet. Dat is nou eenmaal het principe van een borrel. Als je daar geen zin in hebt, dan kom je dus gewoon niet.
Maar goed, ik ben van het soort dat het heerlijk vind om buiten de werktijden om even een biertje te doen met collega's en het dus eens ergens anders over te hebben dan over werk.
De frustatie zit 'm in het feit dat iedereen bij de borrel wordt verwacht. Zolang het vrijwillig is, heeft natuurlijk niemand een probleem. Dan kun je prima 3 van de 4 borrels in het jaar overslaan.

Jij bevindt je echt met alles aan de andere kant van het spectrum dan ik :mrgreen: Dat je man een middagje de kinderen heeft en er dan wel klaar mee is en jij naar huis komt, vind ik nog het meest bizar.
Star⁴ schreef:
12-10-2022 14:18
Tsja omdat werkgever dat leuk vindt? Bij ons is het borrel/diner en een activiteit maar het heet borrel.
Zo'n wandeling vind ik meer horen bij teambuilding ipv kerstborrel.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
PamelaCourson1 schreef:
12-10-2022 22:29
Jij bevindt je echt met alles aan de andere kant van het spectrum dan ik :mrgreen: Dat je man een middagje de kinderen heeft en er dan wel klaar mee is en jij naar huis komt, vind ik nog het meest bizar.
Ja hallo,
Het heet pappa-dag hè, niet pappa-avond !
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Bij ons is donderdag een verplichte werkdag dus dat is makkelijk. Kerstuitje vieren we dus ook op een donderdag. Lunch en middagactiviteit zijn verplicht want werktijd, borrel en etentje facultatief maar ik denk dat 90% van de collega’s meegaat.
Ik organiseer het al jaren. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken, dat is dan maar zo. Wel proberen we af te wisselen. We hebben ook weleens verschillende dingen aangeboden, dan konden mensen zelf kiezen. Was ook wel leuk maar toen kwam de klacht dat ze zoveel collega’s niet gezien hadden.
PamelaCourson1 schreef:
Misschien zijn het niet zijn eigen kinderen. ;)

Dat zoiets niet voor een keertje zou kunnen snap ik ook niet goed. Maar ik denk dan maar, het is dan omdat iemand het niet leuk vindt, dan grijp je allerlei rare excuses aan waarom het niet zou kunnen.
Bedankt voor alle reacties. T is idd niet het einde van de wereld, ik wilde wat meningen horen. Net omdat ik mijn collega's weinig zie, vind ik het fijn om zo'n vraag hier te stellen.
Ik zou me ziek melden, maar in België heb je dan wel een attest van je huisarts nodig.
Beerlover schreef:
13-10-2022 06:45
Ik zou me ziek melden, maar in België heb je dan wel een attest van je huisarts nodig.
Voor 1 dag niet bij mijn werkgever, maar dat ga ik niet doen als ik niet echt ziek ben.

Grappig, dat man al thuis is met de kinderen is voor mij reden om juist te kunnen gaan.
Hoi Piet, ik kan helaas niet mee met de wandeling maar sluit later graag aan bij de borrel.
Een pluviofiel met hart en ziel.
Beerlover schreef:
13-10-2022 06:45
Je moet langs je huisarts voor een bewijsje?

Wtf. Hier kan ik soms pas na tweede weken bij mijn huisarts terecht.
In België mag je werkgever je verplichten om buiten je werktijd naar activiteiten te komen, maar dan moeten die uren wel als werkuren aangerekend worden. Bij mijn vorige werkgever kreeg je een aantekening als je er niet was, en enkele van die aantekeningen kunnen tot je ontslag leiden.
Kaascracker schreef:
13-10-2022 07:42
Je moet langs je huisarts voor een bewijsje?

nieuw op dit forum?? :)
PamelaCourson1 schreef:
ik vond dat nou juist het voordeel van beiden werken &zorgen, dat voor beiden duidelijk is, dat een dag thuis met de kinderen, niet hetzelfde is als "me time".

Toen ze klein waren, vond ik werkdagen geregeld relaxter dan thuis. Dan droeg ik ze met liefde over en ging ik lekker iets doen strijken! (alles voor een beetje rust) :)
Lila-Linda schreef:
13-10-2022 07:54
ik vond dat nou juist het voordeel van beiden werken &zorgen, dat voor beiden duidelijk is, dat een dag thuis met de kinderen, niet hetzelfde is als "me time".

Toen ze klein waren, vond ik werkdagen geregeld relaxter dan thuis. Dan droeg ik ze met liefde over en ging ik lekker iets doen strijken! (alles voor een beetje rust) :)
Maar dan kan iemand toch weleens incidenteel een avondje weg naar een borrel? Ja, da’s dan een keer een lange dag.
Leyawiin schreef:
13-10-2022 07:49
In België mag je werkgever je verplichten om buiten je werktijd naar activiteiten te komen, maar dan moeten die uren wel als werkuren aangerekend worden. Bij mijn vorige werkgever kreeg je een aantekening als je er niet was, en enkele van die aantekeningen kunnen tot je ontslag leiden.
Dat is in NL ook een beetje zo. Als het verplicht is, moet je er voor betaald worden.

Maar als het verplicht is, waar hebben we het dan over. Dan trek je je wandelschoenen aan en ga je gewoon. Dan hoef je er ook geen woorden aan vuil te maken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven