Slotjesbeugel
dinsdag 11 april 2023 om 19:28
Mijn tanden staan redelijk recht, maar helaas zit er veel activiteit op de tanden waardoor de retentiespalk vaker los laat (en dan schuiven de tanden binnen één dag al!)
De tandarts gaf aan dat een slotjesbeugel voor 3 maanden kan helpen om alles om even te resetten waardoor de speling activiteit er af gaat. Waarschijnlijk is de beugel er vroeger te vroeg uitgehaald.
Zijn er hier meer mensen die om deze reden een slotjesbeugel hadden genomen?
De tandarts gaf aan dat een slotjesbeugel voor 3 maanden kan helpen om alles om even te resetten waardoor de speling activiteit er af gaat. Waarschijnlijk is de beugel er vroeger te vroeg uitgehaald.
Zijn er hier meer mensen die om deze reden een slotjesbeugel hadden genomen?
dinsdag 11 april 2023 om 19:36
Nee, maar ik heb ook zo nu en dan dat de spalk breekt of losschiet en het is al bijna 25 jaar geleden dat mijn beugel er uit ging. Zelfs met spalk krijgen mijn ondertanden het voor elkaar iets te verschuiven. Mijn tandarts raadde hier zo’n doorzichtige beugel voor aan die ik dan alleen ‘s nachts zou hoeven te dragen. Ik denk zelf dat het te maken heeft met ouder worden, dan gaan je tanden en kiezen toch wat meer uit elkaar staan en met de grote correctie die er vroeger is uitgevoerd. Ik heb meer dan 5 jaar een beugel gehad dus betwijfel of dat te kort was.
dinsdag 11 april 2023 om 20:01
Ik heb op latere leeftijd (na 50 jaar) nog gekozen voor een traject van 2,5 jaar beugelen en kaakoperatie. Ben heel blij met het resultaat. Ik heb nu nog een nachtbeugel en uiteraard spalkjes.
3 maanden is te overzien in jouw geval, maar ik weet niet in hoeverre het je stoort, de kosten zouden mij ook uitmaken. Kortom, wat is het je waard?
3 maanden is te overzien in jouw geval, maar ik weet niet in hoeverre het je stoort, de kosten zouden mij ook uitmaken. Kortom, wat is het je waard?
dinsdag 11 april 2023 om 20:24
dinsdag 11 april 2023 om 20:25
€540 kost het inclusief spalkje en nachtbeugel erna.Oh-happy-day schreef: ↑11-04-2023 20:01Ik heb op latere leeftijd (na 50 jaar) nog gekozen voor een traject van 2,5 jaar beugelen en kaakoperatie. Ben heel blij met het resultaat. Ik heb nu nog een nachtbeugel en uiteraard spalkjes.
Ik ben wel gesteld op een mooi gebit.
dinsdag 11 april 2023 om 20:26
dinsdag 11 april 2023 om 20:26
ElisabethHubertina schreef: ↑11-04-2023 20:25€540 kost het inclusief spalkje en nachtbeugel erna.
Ik ben wel gesteld op een mooi gebit.
Groot gelijk heb je! En dan is het het geld zeker waard!

dinsdag 11 april 2023 om 20:45
Ik heb als kind een beugel gehad, alles ging weer terug. Later als volwassene twee jaar een beugel gehad, twee jaar mee gelopen. Is er nu 5 jaar uit.
Mijn ondertanden staan goed en blijven goed staan, dat was ook mijn doel toen ik als volwassene mijn beugel nam, want die stonden alle kanten op. Daar zit een spalkje achter.
Boven heeft drie jaar goed gestaan, toen schoot het spalkje los, nu heb ik een nachtbeugel die alles op z'n plek houd.
Het schijnt dat het mondoppervlak behoorlijk klein is en ik 's nachts met mijn tong tegen mijn boventanden duw. Als ik veel spanning heb duw ik iets meer
Zo houd ik het zelf mooi in evenwicht... ofzo.
Misschien goed om zulke dingen bij jezelf na te gaan, als ik dit van te voren had geweten was ik misschien niet aan een beugel begonnen. Als ik de nachtbeugel een of twee dagen vergeet voelt het al niet meer fijn, hoewel dat na een nacht gecorrigeerd is.
Maar dat betekent ook dat als ik dat ding kwijt raak ik weer opnieuw kan beginnen.
Mijn ondertanden staan goed en blijven goed staan, dat was ook mijn doel toen ik als volwassene mijn beugel nam, want die stonden alle kanten op. Daar zit een spalkje achter.
Boven heeft drie jaar goed gestaan, toen schoot het spalkje los, nu heb ik een nachtbeugel die alles op z'n plek houd.
Het schijnt dat het mondoppervlak behoorlijk klein is en ik 's nachts met mijn tong tegen mijn boventanden duw. Als ik veel spanning heb duw ik iets meer
Zo houd ik het zelf mooi in evenwicht... ofzo.
Misschien goed om zulke dingen bij jezelf na te gaan, als ik dit van te voren had geweten was ik misschien niet aan een beugel begonnen. Als ik de nachtbeugel een of twee dagen vergeet voelt het al niet meer fijn, hoewel dat na een nacht gecorrigeerd is.
Maar dat betekent ook dat als ik dat ding kwijt raak ik weer opnieuw kan beginnen.

dinsdag 11 april 2023 om 23:41
Dat had ik ook, dus altijd losse tanden. Helaas heb ik een kruisbeet. Dat kon destijds niet anders cq was een acceptabele oplossing bij weinig ruimte. Het kan dus ook niet meer verholpen worden zonder hakken en breken.ElisabethHubertina schreef: ↑11-04-2023 20:26Ja die heb ik ook, een nachtbeugel. Maar zodra ik hem sochtends uit doe, staat t 2u erna weer iets scheef
woensdag 12 april 2023 om 00:01
Ik heb op mijn 47e nog een slotjesbeugel gehad. Mocht de boel gaan schuiven, dan zou ik het zo weer doen.
Wel spalkjes boven en beneden en een Hawley (zo'n ding met een draadje) voor boven. En dan nog is er 1 kies gaan schuiven (naar boven). Die heb ik laten repareren.
Ik houd het heel goed in de gaten en laat mijn tandarts elke keer checken of de nachtbeugel nog wel goed zit. Overigens ben ik nu zo aan dat ding gewend dat ik zonder niet eens meer kan slapen.
Wel spalkjes boven en beneden en een Hawley (zo'n ding met een draadje) voor boven. En dan nog is er 1 kies gaan schuiven (naar boven). Die heb ik laten repareren.
Ik houd het heel goed in de gaten en laat mijn tandarts elke keer checken of de nachtbeugel nog wel goed zit. Overigens ben ik nu zo aan dat ding gewend dat ik zonder niet eens meer kan slapen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in