Kleding begrafenis
dinsdag 11 juli 2023 om 17:39

dinsdag 11 juli 2023 om 17:51
Het is neem ik aan in een zaaltje, niet in het mortuarium dus zal wel meevallen met dat steenkoud. Dat is althans mijn (ruime) ervaring hiermee.
Gewoon nette, wat ingetogen kleding en een nette schoen eronder.
dinsdag 11 juli 2023 om 18:08
Gewoon netjes maar niet te warm. Bij de begrafenis van mijn oma had ik gewoon een linnen broek aan met mouwloze blouse en sneakers want het was die dag ook heel warm. Had een vestje bij voor als het koud ging worden. Nichtje had een zomerjurkje aan met sandalen. Veel mensen ook een spijkerbroek met gewoon een schoon shirt. Oma had het echt niks uitgemaakt, die hield wel van kleur en was niet heel gelovig. Ik heb als kind echter ook een begrafenis gehad waar iedereen heel netjes gekleed was in donkere kleuren en waar het not done zou zijn geweest om met een zomerjurkje aan te komen.
Ik zou dus vooral kijken naar waar de overledene waarde aan zou hechten.
Ik zou dus vooral kijken naar waar de overledene waarde aan zou hechten.
dinsdag 11 juli 2023 om 18:14
dinsdag 11 juli 2023 om 18:17
dinsdag 11 juli 2023 om 18:21
dinsdag 11 juli 2023 om 18:34
Het ligt ook aan de overledene in kwestie vind ik. Onlangs overleed een goede vriendin van mij, de kleding die ze aanhad in de kist was heel casual en ze hield ook helemaal niet van formele kleding. Dus het was helemaal prima om bij haar uitvaart gewone, zomerse kleding te dragen.
Hetzelfde bij de uitvaart enkele dagen eerder (ja, het was bepaald geen leuke periode) van de jeugdvriend van mijn man. Het was bloedheet, de borrel na afloop was bij een hip terras aan het water, geen formele kleding nodig. Dus ik zou zeggen, pas het een beetje aan aan de persoon om wie het gaat.
En natuurlijk sterkte xx
Hetzelfde bij de uitvaart enkele dagen eerder (ja, het was bepaald geen leuke periode) van de jeugdvriend van mijn man. Het was bloedheet, de borrel na afloop was bij een hip terras aan het water, geen formele kleding nodig. Dus ik zou zeggen, pas het een beetje aan aan de persoon om wie het gaat.
En natuurlijk sterkte xx
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

dinsdag 11 juli 2023 om 22:59
Gecondoleerd, TO.
Onlangs twee keer een uitvaart bij erg warm weer. De een was in een snikhete, stampvolle kerk, de ander in een aula met airco. De meeste vrouwen waren in een (ingetogen) jurk met open schoenen, maar er waren verscheidene (inclusief weduwe) in gebloemd broekpak. Ik had bij de één expres een heel vrolijke, gebloemde jurk aan die heel goed bij de smaak van de overledene past. Mannen meest in overhemd of (net) t shirt met korte mouwen, spijkerbroek of pantalon en dichte schoenen (meestal sneakers), een enkele in pak - die begaven het bijna in de lange rij in de volle zon. Korte broeken bij mannen, noch vrouwen.
Onlangs twee keer een uitvaart bij erg warm weer. De een was in een snikhete, stampvolle kerk, de ander in een aula met airco. De meeste vrouwen waren in een (ingetogen) jurk met open schoenen, maar er waren verscheidene (inclusief weduwe) in gebloemd broekpak. Ik had bij de één expres een heel vrolijke, gebloemde jurk aan die heel goed bij de smaak van de overledene past. Mannen meest in overhemd of (net) t shirt met korte mouwen, spijkerbroek of pantalon en dichte schoenen (meestal sneakers), een enkele in pak - die begaven het bijna in de lange rij in de volle zon. Korte broeken bij mannen, noch vrouwen.
woensdag 12 juli 2023 om 04:54
woensdag 12 juli 2023 om 07:47
Als verse rouwende, t kon mr aan m’n reet roesten wat iedereen aanhad. Ik kan het me ook serieus niet voor de geest halen wat mensen aanhadden en of dat dan “gepast” was. Doe aan waar jij je comfortabel in voelt. Dat zou ik als rouwende zeggen. Maar ja ik ben me er bewust van dat er ook heel veel mensen zijn die geloven in wat zou moeten en wat gepast zou zijn.
woensdag 12 juli 2023 om 10:17
Degenen die op de laatste begrafenis al te jolige kleding aanhadden gedroegen zich ook erg jolig, met geintjes en zo. De ene rouwende hoort dat en de andere niet. Het gaat erom dat de sfeer voor iedereen goed blijft en niet alleen voor de opgewekte types.Gizz1979 schreef: ↑12-07-2023 07:47Als verse rouwende, t kon mr aan m’n reet roesten wat iedereen aanhad. Ik kan het me ook serieus niet voor de geest halen wat mensen aanhadden en of dat dan “gepast” was. Doe aan waar jij je comfortabel in voelt. Dat zou ik als rouwende zeggen. Maar ja ik ben me er bewust van dat er ook heel veel mensen zijn die geloven in wat zou moeten en wat gepast zou zijn.
Dan moet het maar zoals het kan

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in