Mode & Beauty alle pijlers

Modetrends uit jouw jeugd

08-07-2023 19:11 166 berichten
Naar aanleiding van alle topics over vreselijke of juist fijne kledingstukken moest ik denken aan modetrends van vroeger.

Wat waren de make-up en modetrends uit jouw jeugd? Aan welke deed je mee en welke liet je juist links liggen?

TO trapt vast af:

- Op de middelbare waren (althans bij mij op school) van die zwarte broeken met een kort, strak rokje eraan vast hip. Volgens mij waren die van Wonder Woman en hadden de rokjes een dunne witte streep aan de zijkanten.

- Okseltasjes! Van die babyroze, glanzende tasjes die je dan aan een arm droeg, maar die zó klein waren dat het een okseltasje werd.

- Een tijdje waren (rib)broeken met wijde pijpen in, dus die had ik ook. In de meest felle kleuren als gifgroen en oranje.

- Iets later: de hele dunne, Pamela Anderson-achtige wenkbrauwen. Ik heb nog diverse foto's van mezelf met geplukte dunne streepjes :biggrin: En móói dat ik het vond!

- Rond mijn 18e: zonnebankbruin en dan vooral met een witte string-afdruk. Dus steeds als je naar de zonnebank ging deed je dan dezelfde string aan (wel gewassen natuurlijk) op precies dezelfde plek. Vriendinnen in die tijd deden dat ook, dus ik ga ervan uit dat het een trend was.

- En oh ja, die godvergeten navelpiercing. Die had ik stiekem laten zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
- afghaanse jas in Londen in Carnaby street gekocht
- Kickers
- patchoulie
- salopettes van Levi's en of Wrangler
- ribfluwelen korte jasjes
- zweedse klompen
- zelfgeverfde t-shirts (met tinnetjes Dylon) tie dye
- legertassen (pukkel? )
- bretoense streeppull
- stevige regenjas van Moby
ik was liever knolselder....
Susan schreef:
10-07-2023 14:48
Die Impulse deo had ik ook inderdaad, ik had er eentje met vanillegeur, echt mierzoet. Ik was in die tijd sowieso gek op alles met vanillegeur.

Qua parfum had ik Angel, CK One Trésor en ik weet nog dat mijn moeder Laura en L'Eau d'Issey had. Oilily-parfum heb ik ook nog gehad toen ik wat jonger was, en ook Une Touche de Naf Naf. Geurtjes van nog eerder: Lou Lou en Vanderbilt. Dat was meer jaren 80.

Lipsmackers had ik ook, ik had er eentje met passievruchtgeur die ik nog heel lang heb bewaard, want die droeg ik toen ik mijn eerste zoen kreeg.

Je had ook van die kleine potjes lipbalsem van de Body Shop, dat was heel fijn spul. En ook bij de Tuinen, zo'n pakje met drie potjes en dan eentje met watermeloen, eentje met aardbei en eentje met vanille.

Ik droeg altijd vloeibare zware eyeliner, en veel mascara en donkere oogschaduw. Soms ook nog wel lippenstift.

Die schoolagenda's van Avant Garde en The Next Generation weet ik ook nog, die waren heel leuk, daar stonden ook allemaal leuke artikeltjes in over filmsterren en mode enzo.

Scrunchies heetten toen nog wokkels, daar had ik er ook veel van, ook eentje van donkerrood suède die veel te zwaar was voor in je haar. Die grote opvallende haarspelden waren ook in, dan had je zo'n platte staart. Ik had er eentje met een glimmend gouden hart, en nog wel veel meer soorten. Later van die kleine gekleurde clipjes.

Ik las in die jaren altijd de Hitkrant (vooral de probleemrubriek was berucht), Yes (kocht ik iedere maandag in de eerste pauze) en de Fancy. De BreakOut was er ook nog even, met die naakte mensen erin. En ik was altijd gek op de Mijn Geheim en de Intiem.

Gelpennen waren ook in, het liefst in de meest onmogelijke kleuren, fluorescerend oranje of geel, en daar maakte ik dan gerust een proefwerk mee. Achteraf bizar dat die leraren dat accepteerden.

Ik weet ook nog dat je gratis lid kon zijn van Levi's, dan kreeg je iedere maand een soort tijdschrift en daar zat dan altijd een cadeau bij, ik had bijvoorbeeld een soort Levi's-hanger aan een leren veter, maar het waren ook wel eens kaartjes voor een concert.

O ja, en wat je ook nooit meer ziet: een rugzak van Bagsac. Met ruitjes!
Ja, helemaal herkenbaar. Ik had vaak oilily agenda’s en een abonnement op Fancy en later Yes.

Ik had een Eastpack schooltas - die waren toen helemaal hip. Op een blauwe maandag had ik ook nog van die Roces inline skates.. #memories
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
De strakke zwarte broeken herinner ik me ook, en ook die met het rokje eraan vast. Droeg ze zelf ook. Bij voorkeur met die synthetische zwarte lycra-truitjes met een zilverkleurige draak of een afbeelding van de golden gate erop.

Zwarte korte rokjes met kniehoge (plateau)laarzen eronder. Haren met blonde strepen erin, opgestoken en aan allebei de zijkanten de voorste pluk los.

Die elastieken halsbandjes/polsbandjes waarbij het op tattoo moest lijken. En lipliner ;-D

Dat waren de trends waar ik aan meedeed in mijn middelbare school-periode.

Mags waren in die tijd ook in, maar die vond (en vind ik nog steeds) persoonlijk echt niet mooi. Dus die liet ik heel graag aan me voorbij gaan. Dan zag ik nog liever de Hex-laarzen die toen in waren, al had ik ze zelf niet.
joyanna wijzigde dit bericht op 10-07-2023 20:22
0.58% gewijzigd
Parfum: Noa van Cacharel. Lange acrylnagels in french manicure gelakt en vierkant gevijld.
In mijn middelbare school tijd zag ik vooral Bjorn Borg en G-star kleding/onderbroeken.

Ik droeg zelf geen merkkleding, maar had eerder een soort skater look/Avril Lavinge (wat ook best wel hip was) zoals de arafat sjaal, all starts, van die rubberen armbandjes in neon kleuren, een ketting aan de broek en natuurlijk de tattoo choker.

Qua make up had ik zo'n oogschaduw torentje van Miss Helen(?) kwam van de Hema in iedergeval. Om maar te zwijgen over de klonterige mascara haha
Ik zat op een alto-school in de grungeperiode. Bij ons waren het spijkerbroeken met bandshirts, houthakkersblouses en kisten etc. Je zag ook wel veel hippies, ik kocht zelf veel tweedehands uit de jaren 60 en 70 en liep in lange hippierokken met belletjes, gehaakte vestjes en Afghaanse jassen. Altijd met Dr Martens. Maar goed, dat was dus niet helemaal de mainstream mode uit die tijd, onze school was wel een beetje een uitzondering.
Baggal schreef:
10-07-2023 20:10
Op een blauwe maandag had ik ook nog van die Roces inline skates.. #memories
Roces inline skates had ik ook! Als het goed is moet ik ze nog steeds ergens hebben. Later heb ik inline skates van Bauer gekocht omdat die Roces net iets te groot waren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
tv-icoon schreef:
08-07-2023 19:23
Je móest bruin zijn. Bruin zijn was verplicht! Dus elke minuut werd doorgebracht in de zon en liet de zon verstek gaan dan moest je met je hoofd voor de hoogtezon.
Uit welk tijdperk zijn jullie? Ik was een tiener in de jaren 90. Ben van 75 dus ik heb de jaren 80 ook heel bewust meegemaakt. Hilarisch als ik foto’s terugkijk. Hoe mijn ouders erbij liepen met hun permanent (ja óók mijn vader😂) en die klassenfoto’s. Meiden met allemaal zo’n stijfgespoten haarlakkuif en een citta brommer, daar zaten ze dan op in hun aussie pak. Het was de tijd van de gabberfeesten. Niet dat ik daarheen ging want ik was dan weer een alto. Altijd in het zwart en hield van grunge, new wave en metal. Dan had je de kakkers met hun lacoste polootjes en hockeytrutjes.
Jufjoke schreef:
08-07-2023 20:24
In mijn omgeving had iedere zichzelf respecterende tiener een permanentje en een hoog getoupeerde kuif. Geblondeerde kuif was optioneel.
Verder was er een merk waar ik nu niet op kom, waarvan werkelijk iedereen een trui had. Heel kleurrijk, maar het was niet Oililly.
Oh, en ik had een t-shirt van Fido Dido, want dat had iedereen toen ik een jaar of tien was, halverwege de jaren tachtig.
ja dit! Jij bent van dezelfde tijd als ik. Die met blondspray kapotgeblondeerde kuiven.
Ik was een “alto” maar zo alternatief was dat eigenlijk ook weer niet, want je had je wel aan bepaalde ongeschreven regels te houden. :proud:

Schoenen waren Dr. Martens of kisten/ kist-achtige schoenen, in de zomer ook Adidas Superstars. Wijduitlopende spijkerbroeken of ribbroeken, later van die “skatebroeken” die in z’n geheel superwijd waren. Maxirok van zwart tricot, maxirok met kleine bloemetjesprint, fluwelen maxirok. Strak t-shirt met contrasterende boordjes, eventueel met print. Tuniek met borduursel. Fluwelen tuniek. Blouse met broderie(?). Kanten en gehaakte dingetjes met een zwart hemdje eronder. Adidas jasjes en leren jassen. Als ketting een leren veter met hanger, bijv. peace teken, bloem of holografisch medaillon met oog. “Helemaal” naar het Waterlooplein om te shoppen.

Haar in middenscheiding en recht naar beneden laten vallen, eventueel achter je oor doen. Later kon je ook aan de achterkant stekels hebben en aan de voorkant hele lange lokken, die je dan achter je oor deed. Of een hanekam of een zijkant geschoren. Naar de Kinki kapper. :D Oorbellen waren altijd geoxideerd zilveren “Bali hoops” liefst meerdere kleintjes per oor (meerdere oorbel gaatjes).

Later ging het bij mij meer een gothic/ punk kant op en was alles zwart, paars en bordeauxrood. Fluweel, lak en leer. Zwart kant. Netpanty’s. Mega plateauzolen. Maar ook weer/ nog steeds Dr. Martens.

Wat bij mij altijd is blijven hangen, is liefde voor Dr. Martens en Adidas Superstars en flared broeken. Ik kan op z’n tijd een plateauzool ook nog wel waarderen. :)
Gothic heette het pas na mijn tijd. Dan zag je allemaal goths door de stad lopen in zwart fluweel met kant en op metershoge plateauzolen. Ik was een alto maar of dat toen zo genoemd werd weet ik niet. Ik kocht al mijn kleding bij de kringloop en vermaakte het thuis op dr naaimachine. Veel hippie spul (echte uit de jaren 60/70) en heel veel zwart. Patchouli was mijn geur, samen met een muskparfum van de drogist. Ik had ook een heerlijk geurtje dat Trance heette en bij v&d te koop was. En Joop Nuit d’été😍. Heb het flesje nog en hij is nog steeds heerlijk!
Ik droeg een afghaanse jas en had ook een lange suede jas waar ik dan een minirok onder droeg met hoge laarzen.
Uitgaan deden we in alternatieve tenten en we gingen veel naar festivals met hele vriendengroepen. Mijn haar was lang en droeg ik meestal los en wild opgestojen. Ogen zwart omlijnd en rode lippenstift. Ah sweet memories!
Ik kocht veel spul bij The Body Shop. White Musk was mijn favo geur. Nu koop ik daar eigenlijk nooit meer, volgens mij ging het toen achteruit na een of andere overname en er was iets met White Musk waardoor het anders rook, of dat lag aan mezelf. :D
Susan schreef:
09-07-2023 15:23
- Levi's 501
- Soms een ander model Levi's als dat ergens goedkoper was, maar dan had je in elk geval een Echte Levi's
- T-shirts en capuchonvesten van Levi's
- All Stars
- Houthakkershemden
- Wax coats
- Body stockings
- Van die strakke ecru truitjes met een ronde hals en twee of drie sierknoopjes
- Palladiums
- Velours jurkjes
- Bruine stretchbroeken
- Miss Selfridge
Dit was zo’n beetje mijn begin jaren ‘90 outfit. Levi’s uit Amerika (goedkoper) laten halen door familie of b-keuze. Ik had eerst nep All Stars, later echte. Nep Palladiums ook. Geen geld voor LA Gear en had via via een bruine stretchbroek van Tark.
Daarvoor kreeg ik vaak afdankertjes van anderen die ‘rijk’ waren, zoals truien van Mexx, Naf-Naf en Olilie.
Susan schreef:
10-07-2023 14:48
Die Impulse deo had ik ook inderdaad, ik had er eentje met vanillegeur, echt mierzoet. Ik was in die tijd sowieso gek op alles met vanillegeur.

Qua parfum had ik Angel, CK One Trésor en ik weet nog dat mijn moeder Laura en L'Eau d'Issey had. Oilily-parfum heb ik ook nog gehad toen ik wat jonger was, en ook Une Touche de Naf Naf.

Die schoolagenda's van Avant Garde en The Next Generation weet ik ook nog, die waren heel leuk, daar stonden ook allemaal leuke artikeltjes in over filmsterren en mode enzo.

Scrunchies heetten toen nog wokkels, daar had ik er ook veel van, ook eentje van donkerrood suède die veel te zwaar was voor in je haar. Die grote opvallende haarspelden waren ook in, dan had je zo'n platte staart. Ik had er eentje met een glimmend gouden hart, en nog wel veel meer soorten. Later van die kleine gekleurde clipjes.

Ik las in die jaren altijd de Hitkrant (vooral de probleemrubriek was berucht), Yes (kocht ik iedere maandag in de eerste pauze) en de Fancy. De BreakOut was er ook nog even, met die naakte mensen erin. En ik was altijd gek op de Mijn Geheim en de Intiem.

Gelpennen waren ook in, het liefst in de meest onmogelijke kleuren, fluorescerend oranje of geel, en daar maakte ik dan gerust een proefwerk mee. Achteraf bizar dat die leraren dat accepteerden.
Wat leuk en zo herkenbaar.

Tresor en NafNaf had ik ook. Oui van Lancôme, L’Eau Dissy en CKOne van Calvin Klein erna en lang ervoor die cola lucht van MissPorty.

Agenda’s moesten van Avantgarde, Next Generation of O’ Neill zijn, die vervolgens helemaal werden volgeplakt en volgeschreven.

De Hitkrant was het blad en inderdaad vooral de problemenrubriek en voor mij de top 40.

Bij ons waren bepaalde grote gekleurde (print) schoudertassen in met een etui. Ik Google me suf maar kan het niet vinden. Dacht dat het Zoo heette maar zie het niet. Later Eastpack.
Veel wat nu in is:
- velours/velvet kleding
- crop tops, destijds naveltruitjes genoemd
- plateauzolen (Spice Girls...)

En uiteraard de dunne wenkbrauwen (al heb ik ze nooit heel dun gehad) en lipgloss en heel veel glitter. Zowel op kleding als make-up. Butterfly clips voor je haar. Inclusief gordijntjes.

Qua merken: Salty dog, O'Neill, Nike air max. En Eastpack schooltassen waar je dan Lastpak van maakte.

Op de basisschool was een getoupeerde kuif helemaal in.
ceci wijzigde dit bericht op 01-08-2023 10:56
13.80% gewijzigd
Iemand stuurde me dit gisteren.
Afbeelding
lemoos2 schreef:
09-07-2023 23:39

Op mijn school had verder iedereen die Impulse deo. Met van die namen als ‘free spirit’ en ‘mystery’. En ze roken allemaal even goor :-)
Ja inderdaad! En ze werkten ook niet zo goed :-)

Verder las ik de BreakOut! , de Hitkrant en de Fancy. En uiteraard ook zo'n BreakOut! schoolagenda.
Ceci schreef:
01-08-2023 11:00
Ja inderdaad! En ze werkten ook niet zo goed :-)

Verder las ik de BreakOut! , de Hitkrant en de Fancy. En uiteraard ook zo'n BreakOut! schoolagenda.
Jaaah! Al had ik de Hitkrant-agenda. En ik verzamelde die flesjes Impulse Deo, ik had op een gegeven moment alle geurtjes staan. Inclusief de Spice Girls variant. Daar was ik enorm trots op.
Gisselle schreef:
08-07-2023 20:08
blauwe mascara en parelmoer lipstick van Miss Sporty
lipliner
beenwarmers
hoge laarzen over je broek
colbert met schoudervullingen
grote oorbellen
neon kleuren
pastelkleuren sweaters
slingback pumps
wax jassen
shirtjes met afhangende schouders en netkousen

En verder ook veel dingen die ik nu weer terug zie. Alles komt altijd gewoon weer terug

Jaaaaa , ook puber geweest in de jaren 80 ? :cheer:
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Sylphide75 schreef:
22-07-2023 18:01
Uit welk tijdperk zijn jullie? Ik was een tiener in de jaren 90. Ben van 75 dus ik heb de jaren 80 ook heel bewust meegemaakt. Hilarisch als ik foto’s terugkijk. Hoe mijn ouders erbij liepen met hun permanent (ja óók mijn vader😂) en die klassenfoto’s. Meiden met allemaal zo’n stijfgespoten haarlakkuif en een citta brommer, daar zaten ze dan op in hun aussie pak. Het was de tijd van de gabberfeesten. Niet dat ik daarheen ging want ik was dan weer een alto. Altijd in het zwart en hield van grunge, new wave en metal. Dan had je de kakkers met hun lacoste polootjes en hockeytrutjes.
En tegenwoordig is permanent niet meer zo in. 20 jaar geleden wel. Ik zie nog maar weinig oudere dames met een permanent rondlopen. :-D
Je pense donc je suis
In mijn tijd was je "soul" of "blues". Soul was met broeken hele wijde pijpen, plateauzolen eronder, strakke truitjes. je nam een KLM koffertje mee naar school.
Blues waren spijkerbroeken, met t-shirt, legerjas en legerlaarzen. Deze lui kwamen meestal met pukkels op school, waar je nauwelijks een paar boeken in kreeg.
"Boring conversation anyway"
Hot pants met een kort rokje , stropdas voor meisjes, Patchouli, halskettingen met vlinder, de Flouwer Pouwer tijd, witte kniekousen , gesmokte bloesjes met pofmouwen en ik herinner mij de marine stijl.
rexy schreef:
27-09-2023 16:14
Hot pants met een kort rokje , stropdas voor meisjes, Patchouli, halskettingen met vlinder, de Flouwer Pouwer tijd, witte kniekousen , gesmokte bloesjes met pofmouwen en ik herinner mij de marine stijl.
Wanneer was dit dan? Na 2000?
Blackstar schreef:
28-09-2023 15:15
Wanneer was dit dan? Na 2000?
Eind 60 begin 70
Geen bijzonderheden
yasmijn schreef:
28-09-2023 15:21
Eind 60 begin 70
O nee, het komt niet overeen.