Mode & Beauty alle pijlers

Travelstof verven in de wasmachine?

11-08-2023 10:23 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi.
Ik heb een capri en een jurkje van travelstof. Beide heb ik gebruikt om mee te verven en er zijn vlekken in gekomen (witte verf) die er in de was niet meer uitgaan.
Nu dacht ik deze kleding te gaan wassen met zwarte textiel verf, in de wasmachine.
Maar ik kan niet vinden of dat verven gaat met travelstof. Het is natuurlijk een synthetische stof.
Op de site van een textiel verf bedrijf kan ik het antwoord niet vinden.

Heeft iemand ervaring of tips of weet of verven lukt bij travelstof?
Volgens mij krijg je dit niet mooi egaal. De stof en de verfplekken zullen ieder op hun eigen manier de verf oppakken.
Ja daar was ik al bang voor. Ik kan het altijd gewoon proberen, erger dan dit kan het toch niet worden ☺️.
Maar wat voor verf is er dan opgekomen? Want die verfspatten pakken waarschijnlijk juist niet.
Buitenverf is er op gekomen.
Misschien een patroon met die buitenverf maken en dan verven.
Er is trouwens wel textielverf voor synthetische stoffen, maar ik vraag me af of je daarmee verfspatten gelijkmatig mee kunt verven.
Dat gaat echt niet lukken, bespaar je het geld en de moeite. De verf zal niet pakken op de travelstof, en ook niet op de buitenverf die erop zit.

Wat heb je allemaal geprobeerd om de buitenverf eraf te krijgen? Als het verf op waterbasis was, dan zou ik eerst proberen om de vlek wat te manipuleren en te kijken of er dan wat velletjes af komen - er is niet zo veel dat echt goed pakt op travelstof namelijk, veel dingen kun je er wel een soort van afkrabben (heel voorzichtig natuurlijk).

Als het verf op terpentinebasis was, proberen met terpentine? Ik heb met spiritus (en heel, heel veel geduld en heel, heel vaak herhalen) weleens een nagellakvlek uit synthetische stof gekregen bijvoorbeeld. Flink deppen met spiritus, dan wasmiddel erop en wassen, en dat een flink aantal keer herhaald. Ik kan me voorstellen dat je zoiets zou kunnen proberen voor deze vlek maar dan met terpentine, als het verf op terpentinebasis was?

Wel altijd eerst voorzichtig op de achterkant van een zoom uitproberen als je met oplosmiddelen aan de slag gaat! Acetaat bijvoorbeeld lost helemaal op in aceton.
eiram schreef:
11-08-2023 10:28
Ja daar was ik al bang voor. Ik kan het altijd gewoon proberen, erger dan dit kan het toch niet worden ☺️.
Die moeite kun je je echt besparen. Dat gaat niet lukken.
Als de verf al zal pakken op de travelstof, dan sowieso niet op de verfvlekken. Ik denk dat het niet gaat lukken. Balen hoor.
https://www.bonke.nl/blog/hoe-krijg-ik- ... ekken-uit/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
https://www.textiellab-040.nl/nl/textie ... ster-verf/

https://probeer.nl/rit-textielverf/dyem ... tisch.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat pakt niet. Katoen, wol en in zekere mate polyester pakken de verf wel. Gaat het om iets wat je als werkkleding wil blijven dragen en doet het uiterlijk er niet veel toe, dan kan je proberen om van acrylverf (hobby, bij o.a. Action) een kleur te mengen die er op lijkt en met een penseeltje alleen de verfvlekken te behandelen.Maar zo kan je je lievelingskloffie blijven dragen. Ik doe dit nogal eens als er een ingedroogde verfvlek in een tapijt zit. Als je precies de goede kleur mengt op een schoteltje en uitsluitend de verfvlek verft dan valt hij niet meer op. Na elk probeersel drogen met een föhn. Het wordt een harde vlek; dat wel maar soms te verkiezen boven een nieuw kledingstuk of een nieuw tapijt. Je moet iets van kleuren mengen begrijpen maar Youtube is geduldig.
Dan moet het maar zoals het kan
Erger kan het wel worden: je hele wasmachine zit dan onder de verf.
Tvp
FransjeG schreef:
12-08-2023 15:56
Erger kan het wel worden: je hele wasmachine zit dan onder de verf.
Zo, en hoe! Hier donkerblauwe kleding weer "fris" geverfd (was verkleurd door de zon). De kleding ging prima, was allemaal 100% katoen, maar het duurde even voordat de rubbers van m'n machine weer toonbaar waren..... En het was "gewoon" verf van Dyson, speciaal voor de machine....

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven