Spelfout op verpakking

13-08-2023 15:36 83 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Okay, ik weet niet precies waar dit onder valt dus maar voor overige gekozen.

Ik heb onlangs een bericht naar een groot bedrijf verzonden, er staat een spelfout op een van hun verpakkingen.
Ik kreeg een mail terug, dat ze onderzoek hadden gedaan, ze hadden een sample bewaard, daar was niets mis mee, maar ik kon mijn gegevens doorsturen, dan kreeg ik mijn geld terug. Daarop reageerde ik dat het product prima was, maar de tekst niet. Daar kreeg ik een korte reactie op, "verkeerd begrepen, bedankt voor het doorgeven, we geven het door aan de juiste afdeling ".
En nu betrap ik mezelf erop dat ik toch wel teleurgesteld ben?
Had ik 10 kilo van hun producten verwacht? Een enorme bos bloemen? Geen idee. Maar iedereen kan natuurlijk claimen dat een product niet aan de verwachtingen voldoet, maar dit is gewoon overduidelijk een enorme spelfout.

Dus ben ik nou gewoon gek :roll: of is het een beetje raar?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze hadden misschien het beantwoorden van mails uitbesteed aan een automatische reply service door een AI-bot.
Pas de tweede keer lazen ze hem zelf. Nou ja niet zelf. Maar iemand van een uitzendbureau.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze kiezen vaak niet voor het verbeteren van hun product of service, maar als de winst achteruit gaat kiezen ze eerder voor extra reclame. Dat is toch eenvoudiger dan een bedrijf aanpassen.
Dan moet het maar zoals het kan
Het kan nog ondankbaarder.

Jaren geleden wilde ik pinnen, maar degene voor mij had zijn geld in de automaat gelaten, vergeten dus. Het ging ook nog eens om heel veel geld (250 euro). De automaat nam het geld niet terug. Ik moest echt pinnen en er zaten 2 jongens te azen op het geld ("Oh joh, doen we ieder de helft!"). Daar ging ik natuurlijk niet in mee. En al zou ik er misbruik van maken, dan had dat ook geen goed eind aangezien mijn hoofd vol in beeld stond van de camera.

Ik dus het geld in bewaring nemen en de volgende dag gebeld naar de bank. Ik moest het afgeven bij een filiaal. Dat kostte mij veel moeite door mijn werktijden en omdat ik niet bepaald om de hoek van het filiaal woonde.

De bankmedewerker keek me schaapachtig aan toen ik het geld kwam afgeven en zei zoiets als: "Ja geef maar, dan neem ik het in."

Geen bedankje, helemaal niets. Toen heb ik er wel wat van gezegd via de klantenservice. Vervolgens kreeg ik een bedankje toegezegd, je raadt het al: dat bedankje was niet geregeld...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het slordig staan, spelfouten van bedrijven. Vooral als het een groot bedrijf is. Laatst heb ik een bedrijf gemaild over een slordige fout. Nooit meer aan gedacht, tot dit topic. En warempel: ze hebben het aangepast.
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
13-08-2023 18:41
Het kan nog ondankbaarder.

Jaren geleden wilde ik pinnen, maar degene voor mij had zijn geld in de automaat gelaten, vergeten dus. Het ging ook nog eens om heel veel geld (250 euro). De automaat nam het geld niet terug. Ik moest echt pinnen en er zaten 2 jongens te azen op het geld ("Oh joh, doen we ieder de helft!"). Daar ging ik natuurlijk niet in mee. En al zou ik er misbruik van maken, dan had dat ook geen goed eind aangezien mijn hoofd vol in beeld stond van de camera.

Ik dus het geld in bewaring nemen en de volgende dag gebeld naar de bank. Ik moest het afgeven bij een filiaal. Dat kostte mij veel moeite door mijn werktijden en omdat ik niet bepaald om de hoek van het filiaal woonde.

De bankmedewerker keek me schaapachtig aan toen ik het geld kwam afgeven en zei zoiets als: "Ja geef maar, dan neem ik het in."

Geen bedankje, helemaal niets. Toen heb ik er wel wat van gezegd via de klantenservice. Vervolgens kreeg ik een bedankje toegezegd, je raadt het al: dat bedankje was niet geregeld...
Moet de bank je dan bedanken? Dat is toch een beetje gek? Het is niet alsof zij het geld nog een keer zouden moeten opsturen naar die man die had gepind, want het is zijn eigen domme fout. Als je het direct aan de eigenaar had gebracht dan snap ik het wel, maar wat moet de bank hiermee? Wat zouden ze je überhaupt moeten opsturen?
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
13-08-2023 18:41
Het kan nog ondankbaarder.

Jaren geleden wilde ik pinnen, maar degene voor mij had zijn geld in de automaat gelaten, vergeten dus. Het ging ook nog eens om heel veel geld (250 euro). De automaat nam het geld niet terug. Ik moest echt pinnen en er zaten 2 jongens te azen op het geld ("Oh joh, doen we ieder de helft!"). Daar ging ik natuurlijk niet in mee. En al zou ik er misbruik van maken, dan had dat ook geen goed eind aangezien mijn hoofd vol in beeld stond van de camera.

Ik dus het geld in bewaring nemen en de volgende dag gebeld naar de bank. Ik moest het afgeven bij een filiaal. Dat kostte mij veel moeite door mijn werktijden en omdat ik niet bepaald om de hoek van het filiaal woonde.

De bankmedewerker keek me schaapachtig aan toen ik het geld kwam afgeven en zei zoiets als: "Ja geef maar, dan neem ik het in."

Geen bedankje, helemaal niets. Toen heb ik er wel wat van gezegd via de klantenservice. Vervolgens kreeg ik een bedankje toegezegd, je raadt het al: dat bedankje was niet geregeld...
Hoezo nóg ondankbaarder? Bedrijf uit de op heeft toch gewoon dank je wel gezegd?

En waarom moet de bank jou een bedankje sturen voor geld van een ander?
Liv8 schreef:
13-08-2023 19:35
Hoezo nóg ondankbaarder? Bedrijf uit de op heeft toch gewoon dank je wel gezegd?

En waarom moet de bank jou een bedankje sturen voor geld van een ander?
Ik bedoel niet dat het bedrijf uit de OP ondankbaar is, maar dat er gevallen zijn waarin het echt ondankbaar is.

De automaat nam het geld niet terug. Wat had ik dan moeten doen? Het maar aan de azende jongeren geven? Het geld daar maar open en bloot laten liggen? Wat zou jij hebben gedaan? Ik had geen keuze, maar moest er vervolgens wel moeite in steken om het bij de rechtmatige eigenaar te doen belanden.

De bank zelf heeft er geen energie aan gehad. Als ik dat niet had gedaan, dan was de bank er meer energie aan kwijt. Denk aan het opvragen van camerabeelden, het uitzoeken of er echt geld uit de automaat is gekomen etc.
Het gaat mij er trouwens om dat de bank niet eens het woord "bedankt" kon zeggen. Dat was echt voldoende voor mij geweest. Daar heb ik bij de bank later nog een opmerking over gemaakt. Ze erkenden zelf dat het überhaupt niet bedanken niet zo netjes was. Dus werd mij een bedankje toegezegd. En dat bedankje hebben ze nooit gestuurd.
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
13-08-2023 20:53
Ik bedoel niet dat het bedrijf uit de OP ondankbaar is, maar dat er gevallen zijn waarin het echt ondankbaar is.

De automaat nam het geld niet terug. Wat had ik dan moeten doen? Het maar aan de azende jongeren geven? Het geld daar maar open en bloot laten liggen? Wat zou jij hebben gedaan? Ik had geen keuze, maar moest er vervolgens wel moeite in steken om het bij de rechtmatige eigenaar te doen belanden.

De bank zelf heeft er geen energie aan gehad. Als ik dat niet had gedaan, dan was de bank er meer energie aan kwijt. Denk aan het opvragen van camerabeelden, het uitzoeken of er echt geld uit de automaat is gekomen etc.
Ik zou het terugbrengen en naar huis gaan. Geen klacht sturen en geen bedankje verwachten.
Ik word ook weleens overvallen door een situatie en dan denk ik 's avonds 'had ik maar dit gezegd'. Tja kan gebeuren. Ik lever het geld niet in om een dankjewel te krijgen
wanderlust schreef:
13-08-2023 18:41
Het kan nog ondankbaarder.

Jaren geleden wilde ik pinnen, maar degene voor mij had zijn geld in de automaat gelaten, vergeten dus. Het ging ook nog eens om heel veel geld (250 euro). De automaat nam het geld niet terug. Ik moest echt pinnen en er zaten 2 jongens te azen op het geld ("Oh joh, doen we ieder de helft!"). Daar ging ik natuurlijk niet in mee. En al zou ik er misbruik van maken, dan had dat ook geen goed eind aangezien mijn hoofd vol in beeld stond van de camera.

Ik dus het geld in bewaring nemen en de volgende dag gebeld naar de bank. Ik moest het afgeven bij een filiaal. Dat kostte mij veel moeite door mijn werktijden en omdat ik niet bepaald om de hoek van het filiaal woonde.

De bankmedewerker keek me schaapachtig aan toen ik het geld kwam afgeven en zei zoiets als: "Ja geef maar, dan neem ik het in."

Geen bedankje, helemaal niets. Toen heb ik er wel wat van gezegd via de klantenservice. Vervolgens kreeg ik een bedankje toegezegd, je raadt het al: dat bedankje was niet geregeld...
Volgende keer ervoor wachten en in laten slikken door de automaat, het wordt na x minuten ingeslikt en dan wordt de transactie gestorneerd. Ik spreek uit ervaring, want heb meerdere malen geld in de automaat laten zitten!

Nee, maar inderdaad wel raar dat er zo laconiek werd gereageerd.
Ik denk dat bij het voorbeeld uit de OP ook meespeelt dat er iemand reageert die verder zelf niets met die tekst te maken heeft. Word je op je eigen fouten gewezen, dan ligt het misschien anders. En je bent ook maar een radar binnen zo’n bedrijf, je sluist het door naar de betreffende afdeling en door naar de volgende mail.
Ik begrijp je helemaal, TO! Ergens verwacht je een soort dankbaarheid. Het bedrijf staat er niet fraai op en je wilt met alle goede bedoelingen helpen.

Maar zo werkt het in de praktijk blijkbaar niet, dat is ook mijn ervaring.

Ik wees bedrijven nog wel eens op de taalfouten op hun site. Daar werd ook zelden positief op gereageerd. Kreeg ook eens te horen dat taal/tekst een soort sluitpost was, als er echt geld over zou zijn. En dat ze het dan nog niet echt nodig vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat er een beetje onderschat wordt hoeveel voorraad van etiketten en verpakkingen er is. Ik heb bij een redelijk groot productiebedrijf gewerkt en er was vaak echt voor maanden en maanden voorraad. Een ontdekte spelfout is dus ook niet zomaar uit de roulatie plus soms wordt de keuze gemaakt om het niet aan te passen omdat een afnemer het wel prima vindt zo, of omdat de fout corrigeren soms meer kost dan het ze waard is. Ook voor een spelfout moest het naar het designbureau en moesten er nog 3 afdelingen naar kijken.

De mail zal vast doorgestuurd zijn naar een afdeling die over de etiketten gaat waar uiteindelijk het management bepaalt of het etiket echt aangepast gaat worden.

Ik vind het wel dus soort van grappig dat je eerst de standaardmail hebt gekregen. Geeft denk ik ook wel een beeld van hoeveel klachten er op een dag doorheen gaan en vlug afgehandeld moeten worden.

Ik heb vast ook eens die fout gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel eens een mail gestuurd aan een (grote) organisatie, om te zeggen dat er vrij veel fouten in de teksten op hun website stonden. Toen kreeg ik een mail terug, of ik de fouten even wilde aanwijzen :D
Toen heb ik vriendelijk gemaild dat ik daar niet aan ging beginnen (was echt een heel uitgebreide website, met honderden pagina’s), maar dat ik tegen betaling best wilde kijken..
Alle reacties Link kopieren Quote
Rabarber schreef:
13-08-2023 23:20
Ik begrijp je helemaal, TO! Ergens verwacht je een soort dankbaarheid. Het bedrijf staat er niet fraai op en je wilt met alle goede bedoelingen helpen.

Maar zo werkt het in de praktijk blijkbaar niet, dat is ook mijn ervaring.

Ik wees bedrijven nog wel eens op de taalfouten op hun site. Daar werd ook zelden positief op gereageerd. Kreeg ook eens te horen dat taal/tekst een soort sluitpost was, als er echt geld over zou zijn. En dat ze het dan nog niet echt nodig vinden.
Maar is met 'alle goede bedoelingen' niet ook zonder er een standbeeld voor terug te verwachten (oke ik overdrijf). Waarom verwacht je daar dankbaarheid voor terug? Uiteindelijk is het maar een spelfout die je doorgeeft. Die maken we allemaal, ook de mensen die bij een bedrijf werken. Wat zou ik meer moeten zeggen dan 'bedankt voor het doorgeven'?
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
13-08-2023 22:46
Ik denk dat bij het voorbeeld uit de OP ook meespeelt dat er iemand reageert die verder zelf niets met die tekst te maken heeft. Word je op je eigen fouten gewezen, dan ligt het misschien anders. En je bent ook maar een radar binnen zo’n bedrijf, je sluist het door naar de betreffende afdeling en door naar de volgende mail.
Precies, dus hoe gelijkwaardig en dankbaar wil je het allemaal hebben?
Liv8 schreef:
14-08-2023 08:54
Maar is met 'alle goede bedoelingen' niet ook zonder er een standbeeld voor terug te verwachten (oke ik overdrijf). Waarom verwacht je daar dankbaarheid voor terug? Uiteindelijk is het maar een spelfout die je doorgeeft. Die maken we allemaal, ook de mensen die bij een bedrijf werken. Wat zou ik meer moeten zeggen dan 'bedankt voor het doorgeven'?

Klantenbinding. Een klein cadeautje geeft een veel betere reclame dan niks doen.

En verder begrijp ik wel dat je iets met goede bedoeling doet én er soms iets voor terugverwacht. Dat staat los van elkaar wat mij betreft.
Rabarber schreef:
14-08-2023 23:48
Klantenbinding. Een klein cadeautje geeft een veel betere reclame dan niks doen.

En verder begrijp ik wel dat je iets met goede bedoeling doet én er soms iets voor terugverwacht. Dat staat los van elkaar wat mij betreft.
Dan hebben ze gekozen voor wat minder klantenbinding. Dat zal met één klant en een spelfout verder weinig impact hebben.
nitflex schreef:
15-08-2023 00:15
Dan hebben ze gekozen voor wat minder klantenbinding. Dat zal met één klant en een spelfout verder weinig impact hebben.

Dat denk ik ook wel ja. Zeker bij grote merken/bedrijven.

Maar de kleinere ondernemers zouden er ook goed aan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rabarber schreef:
14-08-2023 23:48
Klantenbinding. Een klein cadeautje geeft een veel betere reclame dan niks doen.

En verder begrijp ik wel dat je iets met goede bedoeling doet én er soms iets voor terugverwacht. Dat staat los van elkaar wat mij betreft.
Een cadeautje omdat je ze op een spelfout hebt gewezen?

In het voorbeeld eerder met de allergenen, kan ik me een lading cadeautjes heel goed voorstellen.
Als je iemand 500 verloren euro's teruggeeft, is het best aardig als je een bloemetje krijgt.
Maar ik vind een cadeautje voor een spelfout echt buitenproportioneel. Als je dat als klant verwacht, was die binding van jouw kant al niet zo heel hoog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb ooit vroeger bij online klantenservice (eerder klachten) gewerkt, en daar een uitgebreide mail gekregen over een spelfout op de webshop. Vond het zo onzinnig dat ik het stiekem de stille behandeling heb gegeven.
Zelf ook wel eens spelfouten gezien in winkels of verpakkingen van een product, maar heb heb er echt nooit over nagedacht om dat te melden haha, zou hier ook nooit de moeite voor doen eerlijk gezegd
Alle reacties Link kopieren Quote
Een foutje op de verpakking kan zeker vervelende gevolgen hebben.

Wij hebben laatst een x aantal meters van een artikel gekocht. Bijvoorbeeld behang.
We kochten al ruim, maar het aantal meters op de verpakking vermeldt bleek niet te kloppen. Nu komen we te kort.

Bedrijf vindt het niet interessant, ik moet maar een extra verpakking kopen.
Dat ze niet meer leverbaar zijn vinden ze ook niet interessant.

In dit geval is een foutje op een verpakking wel erg kostbaar en niet grappig. Alles moet vervangen, dus we zijn een x bedrag gewoon kwijt nu.
The saddest thing I've ever seen on my tv screen. Was a dying man who died for his dream.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat zou ik echt niet accepteren, Vroegevogel. Als jij nu door hun fout te weinig product hebt en niet eens bij kunt kopen en daardoor extra kosten maakt, zou ik echt nogmaals bij ze aankloppen. Dat zou mooi worden, dat ze zomaar ineens minder leveren dan ze zelf aangeven. Dat is misleiding!
Alle reacties Link kopieren Quote
Vervelend Vroegevogel! Dit soort fouten zijn inderdaad wel heel slordig, gek dat het bedrijf hier niets aan doet..

Een random spelfoutje in een woord boeit me niks, maar als er missende informatie staat of iets wat niet klopt is dat niet okay
Je kunt wel zeggen dat een spelfout niet zo'n ramp is. Maar taal- en spelfouten zeggen vaak ook iets over de rest van het bedrijf en hun normen en waarden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven