Teambuilding met een collega die je niet vertrouwd
maandag 4 september 2023 om 20:17
Ik werk in een team met een collega die ik niet vertrouw. Dat is deels persoonlijk (haar hele karakter staat me niet aan) maar ook professioneel. Ze functioneert slecht en lift op me mee. Mijn baas ziet dat maar heeft zijn eigen redenen om haar in het team te houden.
Nu vindt mijn baas dat het team niet goed genoeg functioneert (ja dat snap ik wel) en gaan we een teambuildingsessie doen om het team te versterken. Volgens mij vindt hij dat we open en transparant met elkaar moeten omgaan op basis van wederzijds vertrouwen.
Ik ben als de dood dat van me verwacht word dat ik me in het team kwetsbaar opstel en dat ik openlijk iets moet bijleggen of moet goed maken met haar en we vriendinnen moeten worden ofzo.
Haar open en eerlijk vertellen waarom ik zo'n moeite met haar heb, lijkt me ook een slecht idee.
Ze mogen een professionele opstelling van me verwachten, maar vertrouwen kan toch niet worden afgedwongen?
Wat te doen?
Nu vindt mijn baas dat het team niet goed genoeg functioneert (ja dat snap ik wel) en gaan we een teambuildingsessie doen om het team te versterken. Volgens mij vindt hij dat we open en transparant met elkaar moeten omgaan op basis van wederzijds vertrouwen.
Ik ben als de dood dat van me verwacht word dat ik me in het team kwetsbaar opstel en dat ik openlijk iets moet bijleggen of moet goed maken met haar en we vriendinnen moeten worden ofzo.
Haar open en eerlijk vertellen waarom ik zo'n moeite met haar heb, lijkt me ook een slecht idee.
Ze mogen een professionele opstelling van me verwachten, maar vertrouwen kan toch niet worden afgedwongen?
Wat te doen?
maandag 4 september 2023 om 20:22
Wat gaan jullie doen? Misschien valt het mee en moeten jullie alleen opdrachten samen uitvoeren.
Als jullie echt psychologische gesprekken moeten voeren, dam zou ik heel erg oppervlakkig blijven. Nergens echt op ingaan. En vooral niet overal op reageren, maar je mond houden en een ander laten praten
Als jullie echt psychologische gesprekken moeten voeren, dam zou ik heel erg oppervlakkig blijven. Nergens echt op ingaan. En vooral niet overal op reageren, maar je mond houden en een ander laten praten
maandag 4 september 2023 om 20:25

maandag 4 september 2023 om 20:28
Met hoeveel mensen ga je op teambuilding?
Met 2 + de baas? Of is er meer volk aanwezig?
Hier zijn teambuilding standaard met minstens 30 man.
En komt er geen zwaar gepraat aan te pas.
Gewoon één of ander idioot stadsspel + een diner.
Waarbij je aan tafel perfect je kan verstoppen tussen andere collega's dan degenen die je die dag liever niet te veel hoort of spreekt.
Met 2 + de baas? Of is er meer volk aanwezig?
Hier zijn teambuilding standaard met minstens 30 man.
En komt er geen zwaar gepraat aan te pas.
Gewoon één of ander idioot stadsspel + een diner.
Waarbij je aan tafel perfect je kan verstoppen tussen andere collega's dan degenen die je die dag liever niet te veel hoort of spreekt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

maandag 4 september 2023 om 20:31
Ik heb eigenlijk alleen ervaring met teambuildingssessies die uit van die hele slechte managementboeken komen. Met van die suffe spelletjes of 'welke big five karaktertrekken heb je in welke mate'. Dus mijn ervaring is misschien niet representatief voor hoe zulke dingen horen te gaan, maar open en eerlijk zijn hoort er in mijn optiek helemaal niet bij, nee.
Vertoon sociaal gewenst gedrag, houd je op de vlakte, en maak een mentale notitie van je grootste inzicht/eye opener van de dag (want daar wordt altijd naar gevraagd) en doe na afloop heel enthousiast, dat je er heel veel aan gehad hebt.
Vertoon sociaal gewenst gedrag, houd je op de vlakte, en maak een mentale notitie van je grootste inzicht/eye opener van de dag (want daar wordt altijd naar gevraagd) en doe na afloop heel enthousiast, dat je er heel veel aan gehad hebt.
Dat soort sessies blijft bij ons vrij oppervlakkig. Meestal iets met kernkwadranten of welke kleur je bent e.d. Ik heb een nogal uniek setje kwaliteiten waar sommigen mee weglopen en die anderen vreselijk vinden. Je kunt niet met iedereen beste vrienden zijn. Ik heb ook wel collega’s die ik niet vertrouw. Daar bouw ik zekerheden in als ik ze niet uit de weg kan gaan, dus het is niet nodig om te bespreken.
Professioneel afhandelen. Zeggen dat je het allemaal maar een uitdaging vindt en het samenwerken met je collega's een proces is van elkaars sterke punten benadrukken. Bla, bla, bla enz...
Alleen jij kan de inschatting maken in hoeverre openheid binnen jullie organisatie gepast is.
Alleen jij kan de inschatting maken in hoeverre openheid binnen jullie organisatie gepast is.
It won't stop until you wise up

Dat kun je best op een professionele manier aan haar melden, moest dat zo met je hoofd op het hakblok van je geeist worden.
Anita. Je komt op mij over als iemand die veel meer kan dan ze laat zien. Dat je met iets meer moeite, energie en motivatie een stap omhoog zou kunnen zetten. Dat als je net even wat langer op je werk bent en net even wat meer eigen initiatief laat zien, dat je dan veel minder vaak bij het koffiezetapparaat staat, maar echt plezier kunt krijgen in je werk. En dat zou het team ontzettend goed doen.
Anita. Je komt op mij over als iemand die veel meer kan dan ze laat zien. Dat je met iets meer moeite, energie en motivatie een stap omhoog zou kunnen zetten. Dat als je net even wat langer op je werk bent en net even wat meer eigen initiatief laat zien, dat je dan veel minder vaak bij het koffiezetapparaat staat, maar echt plezier kunt krijgen in je werk. En dat zou het team ontzettend goed doen.
maandag 4 september 2023 om 20:34
Hahaha wat een valse statement.Doreia* schreef: ↑04-09-2023 20:31Dat kun je best op een professionele manier aan haar melden, moest dat zo met je hoofd op het hakblok van je geeist worden.
TO, je kan ook aangeven dat je je niet veilig genoeg voelt om dingen te bespreken. En daarbij aangeven wat er voor jou nodig is om dit wel te kunnen.

maandag 4 september 2023 om 20:35
Dat zou ik niet doen, dat krijg je met een noodgang terug in je gezicht geboemerangd. Komt er een lijstje terug waar je zelf niet aan voldoet, ofzo. Zeker bij een voorheen al achterbakse luie collega.
maandag 4 september 2023 om 20:39
Voor mij zou het belangrijk zijn of er een vervolg/follow-up is. Daar vraag ik tegenwoordig ook eerst naar, zodat ik vooraf zelf kan bepalen hoe open ik mij wil opstellen.
Vaak zat meegemaakt dat er tijdens zo’n dag een hoop shit naar boven komt, maar er na die dag geen vervolg aan gegeven wordt. Dat vind ik persoonlijk onveilig, dat benoem ik dan ook.
Ik zou zelf niet de schone schijn ophouden, maar (zolang onbekend is of er een vervolg gaat zijn) ook niet het achterste van m’n tong laten zien.
Vaak zat meegemaakt dat er tijdens zo’n dag een hoop shit naar boven komt, maar er na die dag geen vervolg aan gegeven wordt. Dat vind ik persoonlijk onveilig, dat benoem ik dan ook.
Ik zou zelf niet de schone schijn ophouden, maar (zolang onbekend is of er een vervolg gaat zijn) ook niet het achterste van m’n tong laten zien.
Wat is eigenlijk het ergste dat er kan gebeuren als je dit letterlijk uitspreekt?
Dat je wordt ontslagen? Het is er toch al niet gezellig want blijkbaar mag Anita tot in de eeuwigheid blijven. Vroeg of laat ben je dus alsnog zelf weg.
wissewis wijzigde dit bericht op 04-09-2023 20:40
5.97% gewijzigd
Is dit nu later?
maandag 4 september 2023 om 20:44
Wat een vervelende situatie voor je. Je zegt dat je baas wel ziet dat ze slecht functioneert, maar zijn eigen redenen heeft om haar in het team te houden. Wat zijn die redenen dan en kun je niet eerst een gesprek met je baas hebben hierover? Het is toch raar dat dit in een teambuildingsessie opgelost zou moeten worden, terwijl de bron - haar slechte functioneren - niet aangepakt wordt.
Je vraagt om hulp aan hem en hij bedenkt dit.HiltjeHillegonda schreef: ↑04-09-2023 20:39
De problemen tussen haar en mij zijn echt heel groot en mijn baas weet dat. Ik heb hem om hulp gevraagd maar hij gaf aan dat hij niet over haar met mij praat en heeft nu dit bedacht.
Nou je ziet al waar zijn prioriteit zit. Als het niet verbetert en dit is zijn enige oplossing zou ik een andere werkplek zoeken.
Stressed is just desserts spelled backwards
Als het echt tussen jullie 2 is, dan moet de baas iets opzetten voor alleen jullie 2, niet in een groep.HiltjeHillegonda schreef: ↑04-09-2023 20:39Het is een klein team plus mijn baas. Er is een extern persoon bij die eerder met ons team heeft gewerkt in een leiderschapsprogramma.
Ik ben bang dat het wel degelijk de diepte in gaat.
Als ik me op de vlakte houdt en niets 'geef' of mooi weer ga lopen spelen valt dat onmiddellijk op.
De problemen tussen haar en mij zijn echt heel groot en mijn baas weet dat. Ik heb hem om hulp gevraagd maar hij gaf aan dat hij niet over haar met mij praat en heeft nu dit bedacht.
Sowieso zijn individuele problemen niet voor een groep.
Je mag daar ook best voor jezelf (en voor haar) een grens stellen.
Lekker makkelijk bedacht van je baas
maandag 4 september 2023 om 20:45
Okay dus grote kans dat de baas dit al heeft door gegeven aan de externe persoon, van dit is het probleem in mijn team.
Misschien ligt het aan mij maar waarom ben je niet gewoon eerlijk naar haar. De sfeer tussen jullie is toch al niet goed. Je hebt het ook al aangeven bij je baas.
Ik zou het wel bij feiten houden en niet "je karakter staat mij niet aan" .
Als er al grote problemen zijn, vind ik wel iets anders dan "marietje vind ik irritant"
Misschien ligt het aan mij maar waarom ben je niet gewoon eerlijk naar haar. De sfeer tussen jullie is toch al niet goed. Je hebt het ook al aangeven bij je baas.
Ik zou het wel bij feiten houden en niet "je karakter staat mij niet aan" .
Als er al grote problemen zijn, vind ik wel iets anders dan "marietje vind ik irritant"

Dan vind ik een prima advies. Zo kwam ik ongeveer ook de meeste teambuildingsdagen wel door. Wespennesten. Men... wat had ik daar de schurft aanframbozentaartje schreef: ↑04-09-2023 20:31Ik heb eigenlijk alleen ervaring met teambuildingssessies die uit van die hele slechte managementboeken komen. Met van die suffe spelletjes of 'welke big five karaktertrekken heb je in welke mate'. Dus mijn ervaring is misschien niet representatief voor hoe zulke dingen horen te gaan, maar open en eerlijk zijn hoort er in mijn optiek helemaal niet bij, nee.

maandag 4 september 2023 om 20:47
Doreia* schreef: ↑04-09-2023 20:31Dat kun je best op een professionele manier aan haar melden, moest dat zo met je hoofd op het hakblok van je geeist worden.

maandag 4 september 2023 om 20:48

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in