Werk & Studie alle pijlers

Baan opzeggen en vakantiedagen

10-11-2023 08:43 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er iemand die weet hoe dit zit?

Hoe zit het met je vakantie dagen als je als je je baan opzegt?
En hoe zit het met deze dagen als je ontslagen wordt?

Collega zegt dat je bij onze huidige baan kan vergeten om deze nog te mogen opnemen.
Ik vind het zonde om deze dagen uitbetaald te krijgen en zie het liever als vrije dagen.

Ik heb heel veel overuren staan die ik toendertijd heb gemaakt onder de regel tijd voor tijd.
Maar op dit moment is het heel onrustig bij mij op het werk. En werk ik nu echt met tegen zin.
Er zullen ontslagen vallen maar door alle stress en onprettig sfeer zit ik eraan te denken om zelf op te stappen.
Alleen heb in de 2 jaar dat ik hier werk, een mooi potje tijd voor tijd opgebouwd.

Wie weet dit en kan mij adviseren?
lesleybloem schreef:
10-11-2023 12:08
Bedankt voor jullie reacties.

Ik kan helaas geen vrij nemen vanwege de extreme drukte. Over mij vakantie betaal ik extra belasting als ik deze laat uitkeren en dat vind ik zonde!

Over eerst een nieuwe baan vinden e.d. is niet van belang hier 8-)
echt hoor, overleg met een jurist
lesleybloem schreef:
10-11-2023 12:17
Voor zover ik weet wel, want het zijn namelijk over uren zoals eerder beschreven stonden.
Nee, zo werkt het dus niet. Je betaalt belasting over je totale inkomen. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen overuren, vakantieuren en gewone uren.

In de voorheffing soms wel, maar bij je uiteindelijke aangifte gaat al je inkomen op één hoop. De enige reden dat je meer belasting zou betalen is als je in een hogere belastingschijf zou vallen. Je betaalt over alles wat je in dit jaar meer verdient dan € 73.031 een hoger percentage belasting.
Dat blijft hardnekkig, het idee dat je meer belasting betaald over het uitbetalen van je vakantie uren. Veel mensen denken dat, maar dat is niet zo.

Wel kan het invloed hebben op je toeslagen, je hebt immers een hoger inkomen.
Dahlia74 schreef:
10-11-2023 13:05
Dat blijft hardnekkig, het idee dat je meer belasting betaald over het uitbetalen van je vakantie uren. Veel mensen denken dat, maar dat is niet zo.

Wel kan het invloed hebben op je toeslagen, je hebt immers een hoger inkomen.
Ja, het is echt verschrikkelijk hardnekkig. Jammer, want mensen proberen dan telkens een oplossing te bedenken voor een probleem dat helemaal niet bestaat.
gonniegijsje schreef:
10-11-2023 09:58
Dit ja, al gebruiken sommige bedrijven 'zwaarwegend' nogal snel. 'Anders krijgen we de roosters niet rond', dat soort dingen. En uitbetaling hoort wel maar draaien ze zich soms ook onderuit. Maw je bent wel afhankelijk!

Ik heb vrienden die zeiden, nadat ze een nwe baan hadden, je mag kiezen of ik neem die dagen vrij of of meld me ziek. Niet super keurig maar wel begrijpelijk
Dit is gewoon asociaal natuurlijk.
Wandelaar schreef:
10-11-2023 13:34
Ja, het is echt verschrikkelijk hardnekkig. Jammer, want mensen proberen dan telkens een oplossing te bedenken voor een probleem dat helemaal niet bestaat.
Klopt. Ergens vind ik het logisch hoor, dit beeld, want op de loonstrook wordt het natuurlijk in eerste instantie anders belast en houden ze onderaan de streep relatief minder over. Maar mensen denken er niet verder over na dat alles uiteindelijk wordt ‘rechtgetrokken’ bij de aangifte.

Dat gezegd hebbende: wij zoeken vaak een middenweg in opnemen/uitbetalen. Maar als het zo druk is denk ik zomaar dat ze zwaarwegende belangen kunnen inzetten. Ik weet trouwens niet zeker of er juridisch een verschil is tussen tijd voor tijd (dus eigenlijk meeruren/overuren) en verlof. Zou je na kunnen vragen.
gonniegijsje schreef:

Ik heb vrienden die zeiden, nadat ze een nwe baan hadden, je mag kiezen of ik neem die dagen vrij of of meld me ziek. Niet super keurig maar wel begrijpelijk
Nee totaal niet begrijpelijk, dat doe je toch niet?
lesleybloem schreef:

Ik kan helaas geen vrij nemen vanwege de extreme drukte. Over mij vakantie betaal ik extra belasting als ik deze laat uitkeren en dat vind ik zonde!

Over eerst een nieuwe baan vinden e.d. is niet van belang hier 8-)

Nou, dan neem je ze toch niet op, waar gaat dit topic dan over? En extra belasting over 'vakantie' is onzin.
gonniegijsje schreef:
.
Als bedrijf zijnde zou je dan gegarandeerd een spoedcontrole kunnen verwachten, liefst binnen 2 uur na de ziekmelding.
Niet geschoten is altijd mis
gonniegijsje schreef:
Dit ja, al gebruiken sommige bedrijven 'zwaarwegend' nogal snel. 'Anders krijgen we de roosters niet rond', dat soort dingen. En uitbetaling hoort wel maar draaien ze zich soms ook onderuit. Maw je bent wel afhankelijk!

Of je zegt een maand eerder op…
Wat een niveau weer dit :wtf:
Wandelaar schreef:
10-11-2023 12:14
Dat is niet waar. Zonde dat je je er niet even in verdiept.
Precies dit.
Sok schreef:
10-11-2023 14:13
Klopt. Ergens vind ik het logisch hoor, dit beeld, want op de loonstrook wordt het natuurlijk in eerste instantie anders belast en houden ze onderaan de streep relatief minder over. Maar mensen denken er niet verder over na dat alles uiteindelijk wordt ‘rechtgetrokken’ bij de aangifte.

Dat gezegd hebbende: wij zoeken vaak een middenweg in opnemen/uitbetalen. Maar als het zo druk is denk ik zomaar dat ze zwaarwegende belangen kunnen inzetten. Ik weet trouwens niet zeker of er juridisch een verschil is tussen tijd voor tijd (dus eigenlijk meeruren/overuren) en verlof. Zou je na kunnen vragen.
Bij mij mag je gewoon een maand langer in dienst blijven.
Het probleem zit hem er namelijk vooral in dat mensen met een maand opzegtermijn op de laatste dag opzeggen en vervolgens nog een week willen werken en daarna foetsie.
Blijf nog een maand werken en neem daarna een maand (of zoveel als je uren hebt) je uren op: helemaal prima. Betalen moet ik die uren toch.
lesleybloem schreef:

Ik kan helaas geen vrij nemen vanwege de extreme drukte.

Denk je dat? Of heb je echt al vrije dagen aangevraagd en zijn die afgekeurd?
Coffee is never my cup of tea
Bitje93 schreef:
10-11-2023 14:54
.
Als bedrijf zijnde zou je dan gegarandeerd een spoedcontrole kunnen verwachten, liefst binnen 2 uur na de ziekmelding.
En dan, op staande voet proberen te ontslaan twee weken voor uitdiensttreding? Moet je nog steeds die vakantiedagen uitbetalen en heb je ook nog steeds geen personeel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven