Geld & Recht alle pijlers

Wanneer juridisch aansprakelijk?

11-02-2025 20:28 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Aangezien de gezondheid van mijn vader sterk achteruit gaat en hij schulden heeft weet ik dat ik na zijn dood de erfenis dien te verwerpen.

Ik weet dat ik geen spullen en/of geld moet aannemen omdat dit consequenties heeft in de zin dat ik schijnbaar dan ook zijn schuldenlast op mijn nek kan krijgen omdat ik reeds dingen uit de erfenis heb geaccepteerd.

Maar hoe zit dat nu als ik bijvoorbeeld papieren teken omdat hij nu in een verpleeghuis zit kortdurend?

Of als ik zijn huissleutel aanneem?

Weet iemand raad?
Ik denk dat je een notaris kunt bellen om advies te vragen.
Wat eten we vanavond?
Wat je bij leven doet kan niet geïnterpreteerd worden als het aanvaarden van de erfenis. Er is op dit moment namelijk nog geen erfenis. Het omslagpunt is het moment van overlijden. Alles wat je daarna doet is relevant voor de vraag of je stilzwijgend de nalatenschap aanvaardt.
sterkte trouwens :hug:
En nú in één keer goed
Greebo123 schreef:
11-02-2025 20:46
Wat je bij leven doet kan niet geïnterpreteerd worden als het aanvaarden van de erfenis. Er is op dit moment namelijk nog geen erfenis. Het omslagpunt is het moment van overlijden. Alles wat je daarna doet is relevant voor de vraag of je stilzwijgend de nalatenschap aanvaardt.
sterkte trouwens :hug:
Dit klopt. Dus je kan bij leven zonder problemen fotoboeken, herinneringen e.d. uit zijn huis meenemen. En als je vader je nu (beperkt) geld geeft voor eea, heeft dat geen consequenties voor het wel of niet aanvaarden van de erfenis of aansprakelijk te zijn voor zijn schulden.
Pas na aangifte van overlijden gaat het over een erfenis. En dan kan je die niet aanvaarden maar mag je dus ook niets meer betreden/meenemen.
Moeilijk om over te denken, maar bedenk ook even hoe het afscheid betaald kan worden. Is er een verzekering of is er niets geregeld? Bedenk al vast wat je daar in wil/kan.
Sterkte :rose:
Ik weet niet of je kinderen hebt, maar bedenk ook dat als jij de erfenis verwerpt je dat ook voor eventuele minderjarige kinderen moet doen en dat eventuele volwassen kinderen dit zelf moeten doen.
Forever is a hell of a long time
Wat doen ze dan met (waardeloze) maar emotionele spullen uit een erfenis die verworpen is? Verbranden ze dan fotoboeken, terwijl nabestaanden die nog willen hebben?

En wat bedoel je met wat je daarin wil/kan Ollegrieze? Als er geen uitvaartverzekering is en er zijn schulden of geen saldo, dan ben je als nabestaande gewoon de lul, even simpel gezegd. Niemand gaat kosten van een uitvaart op zich nemen en lopende kosten van huur of abonnementen komen ook op conto vd erfgenamen denk ik?

Sterkte to, ik zit met vergelijkbare vragen. Eveneens schulden, geen verzekering, geld/saldo en een ouder die slecht gaat, maar waarvoor wel beslissingen moeten worden genomen.
'Ze' doen niets met fotoboeken etc. Het gaat erom dat je je niet als erfgenaam gedraagt, want dat wordt gezien als aanvaarden. Dus niet met de auto van je vader rijden als hij overleden is, geen spullen uit het huis halen etc. TO, ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten en ik sluit me aan bij het eerste advies. Raadpleeg een notaris. Dat kost misschien wat, maar dat staat in geen verhouding met de mogelijke ellende die je je anders op de hals haalt. Veel sterkte.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Selune schreef:
11-02-2025 21:48
Ik weet niet of je kinderen hebt, maar bedenk ook dat als jij de erfenis verwerpt je dat ook voor eventuele minderjarige kinderen moet doen en dat eventuele volwassen kinderen dit zelf moeten doen.
Hier ook moeten verwerpen voor een oom. Was een kwestie van een krabbeltje op een briefje.
NomenNesci0 schreef:
11-02-2025 21:49
Wat doen ze dan met (waardeloze) maar emotionele spullen uit een erfenis die verworpen is? Verbranden ze dan fotoboeken, terwijl nabestaanden die nog willen hebben?

En wat bedoel je met wat je daarin wil/kan Ollegrieze? Als er geen uitvaartverzekering is en er zijn schulden of geen saldo, dan ben je als nabestaande gewoon de lul, even simpel gezegd. Niemand gaat kosten van een uitvaart op zich nemen en lopende kosten van huur of abonnementen komen ook op conto vd erfgenamen denk ik?

Sterkte to, ik zit met vergelijkbare vragen. Eveneens schulden, geen verzekering, geld/saldo en een ouder die slecht gaat, maar waarvoor wel beslissingen moeten worden genomen.
Niet als je verwerpt.

To, ik sluit me aan bij de tip om de notaris te benaderen
NomenNesci0 schreef:

Daarom moet je dus verwerpen zodat je niet de lul bent.
NomenNesci0 schreef:

Werkgerelateerd heb ik hier vaker mee te maken.

Woning wordt dan door de verhuurder ontruimt, spullen gaan naar de kringloop of stort (ook de fotoboeken). Soms gaan nabestaanden die een sleutel hebben of in een kamer van bijv een hospice nog wel persoonlijke ophalen, maar officieel mag dit niet. Denk dat er wel een oogje wordt dichtgeknepen bij fotoboeken, maar een tv meesjouwen is echt een groot risico op automatisch aanvaarden.

Als er geen verzekering is en nabestaanden de uitvaart niet willen/kunnen betalen kan je bij de gemeente een gemeentelijke uitvaart aanvragen.

Als je een akte van verwerping hebt kunnen schuldeisers ook niet bij jou aankloppen en (er even vanuit gaande dat er geen andere erfgenamen zijn) zijn de openstaande schulden hun verliespost.

Maargoed, het beste advies is eigenlijk al gegeven, raadpleeg een notaris voor alle details.
Veel sterkte voor jou en TO.
apiejapie schreef:
11-02-2025 22:47
Niet als je verwerpt.

To, ik sluit me aan bij de tip om de notaris te benaderen

https://www.gmw.nl/blog/verhalen-van-ui ... atenschap/

Ondanks dat je de erfenis niet aanvaard, kan de gemeente, die dan de uitvaart regelt, alsnog besluiten om de uitvaartkosten op de nabestaanden te verhalen.

Verder kan je gewoon beslissingen nemen en zaken regelen voor je vader bij leven. Dit zegt niks over het wel of niet verwerpen straks na overlijden. En dat is maar goed dat het zo geregelt is. Immers, veel mensen komen pas na het overlijden van hun familielid erachter of er uberhaupt vermogen of schulden zijn. Pas nadat je dat constateert na het overlijden, besluit je pas tot aanvaarden of verwerpen.
Ook meegemaakt jaren terug en dat is gewoon klote.. Ben indertijd na het onverwachte overlijden bij het juridisch loket geweest. Laat je goed informeren, van wat ik mij herinner klopt alles wat hierboven beschreven is, goed dat je er nu al over nadenkt.

Nog wel wat foto's kunnen redden gelukkig en huisdieren een goed plekje kunnen geven.
Sleutel ergens anders in bewaring gegeven.
Ontruimen was ook het geval, erg moeilijk en niet wat je wil maar je wil ook niet meer ellende.

Het klopt dat als je de uitvaartkosten niet kunt dragen je hiervoor hulp kunt vragen bij de woongemeente. In mijn situatie was er nog wel een deposito maar daar kun je dus dan niet bij. Toen het vrijkwam heb ik de gemeente terugbetaald. Dat hoefde overigens niet maar ze hadden me heel goed geholpen, waren ook erg empatisch.

Inderdaad ook familieleden die na mij in de erflijn stonden geadviseerd om te verwerpen.

Veel sterkte en hopelijk kun je mog wat tijd met je vader doorbrengen.
Je kunt ook beneficiair aanvaarden. Dan worden eventuele schulden betaald met het geld van de overledene, daar draai jij dan niet voor op. Volgens mij mag je dingen zonder waarde (maar wel emotionele waarde, zoals fotoboeken) dan wel hebben.
Ik zou me goed laten informeren door een notaris hierover.
Cliopatra schreef:
12-02-2025 06:15
Je kunt ook beneficiair aanvaarden. Dan worden eventuele schulden betaald met het geld van de overledene, daar draai jij dan niet voor op. Volgens mij mag je dingen zonder waarde (maar wel emotionele waarde, zoals fotoboeken) dan wel hebben.
Ik zou me goed laten informeren door een notaris hierover.
Volgens mij mag het dan ook niet. Ik weet nog dat er een familielid was overleden en zijn erfgenamen benificiair hadden aanvaard, toen mochten ze echt nergens aankomen, konden ze bijvoorbeeld niet zijn laptop uit zijn flat halen om dingen uit te zoeken en af te handelen. Ze mochten toen ook niks weghalen, ook niet als het waardeloos was, bij wijze van spreken nog geen pakje zure melk uit de koelkast weggooien tot alles was afgehandeld. Dit was in 2015, ik weet niet of er inmiddels iets is veranderd, maar destijds was het streng. Navragen bij de notaris zou ik sowieso altijd doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Allen bedankt voor de reacties, adviezen en lieve steunbetuigingen.

Denk dat ik inderdaad maar een notaris raadpleeg. De erfenis, lees schulden, zal ik in zijn geheel verwerpen, de rest van de ergenamen doen dit ook en zullen dit ook voor hun minderjarige kinderen regelen.

Bij beneficiar aanvaarden draai ik op voor het betalen van drie maanden kosten voor de vaste lasten en moet ik ook zelf de woning ontruimen, bij geheel verwerpen niet.

Kreeg namelijk gisteren de vraag of ik wilde tekenen voor kortdurige opname van vader in verpleeghuis maar heb dit geweigerd omdat ik doodsbang ben een soort stille juridische overeenkomst te maken als testamentair executeur en dan wellicht alle ellende van dien heb later.

Er is als het goed is een uitvaartverzekering.
Evy schreef:
11-02-2025 23:48
Werkgerelateerd heb ik hier vaker mee te maken.

Woning wordt dan door de verhuurder ontruimt, spullen gaan naar de kringloop of stort (ook de fotoboeken). Soms gaan nabestaanden die een sleutel hebben of in een kamer van bijv een hospice nog wel persoonlijke ophalen, maar officieel mag dit niet. Denk dat er wel een oogje wordt dichtgeknepen bij fotoboeken, maar een tv meesjouwen is echt een groot risico op automatisch aanvaarden.

Als er geen verzekering is en nabestaanden de uitvaart niet willen/kunnen betalen kan je bij de gemeente een gemeentelijke uitvaart aanvragen.

Als je een akte van verwerping hebt kunnen schuldeisers ook niet bij jou aankloppen en (er even vanuit gaande dat er geen andere erfgenamen zijn) zijn de openstaande schulden hun verliespost.

Maargoed, het beste advies is eigenlijk al gegeven, raadpleeg een notaris voor alle details.
Veel sterkte voor jou en TO.
Ik heb al vaker gelezen hier op dit forum dat die gemeentelijke begrafenis al heel lang niet meer zomaar wordt gedaan en dat erfgenamen alsnog voor de kosten moeten betalen. Alleen als je kunt aantonen dat je al jarenlang geen contact meer hebt oid. Maar anders komen ze alsnog de kosten verhalen, voor wat ik heb begrepen hier op dit forum.
In principe betaalt de gemeente als er geen nabestaanden zijn Zijn die er wel dan kan de gemeente de kosten op de nabestaanden verhalen, mits zij dit kunnen betalen. Het verschilt per gemeente hoe ze hiermee omgaan. De uitvaart is uiteraard sober.

Los verder van de gemeente, als TO de opdracht geeft voor de uitvaart wordt zij ook verantwoordelijke voor de rekening.
Alles wat je doet terwijl je vader nog leeft heeft geen invloed op of de erfenis hebt aanvaart of niet.

Ik snap niet waarom jij moet tekenen voor een opname en als je dat niet wilt is het sowieso goed om daarvoor niet te tekenen.

Je mag dus terwijl je vader nog leeft alles voor hem doen en regelen. Pas als je vader is overleden, gaan de regels voor het aanvaarden van een erfenis lopen.

En dan nog mag je sinds 2016 veel meer doen dan vroeger:
Per ongeluk zuiver aanvaarden
U kunt een erfenis ook per ongeluk zuiver aanvaarden. Bijvoorbeeld door geld van de bankrekening van de overledene op uw eigen bankrekening te zetten. Of waardevolle spullen mee te nemen uit het huis. Hiermee aanvaart u automatisch de erfenis.

U mag wel de eerste 3 maanden na het overlijden regelen wat niet kan wachten. Zoals de uitvaart. U mag ook abonnementen opzeggen en opslag huren voor de spullen. Hiermee aanvaardt u niet automatisch de erfenis.

Let inderdaad wel op: als je je opdracht geeft voor de begrafenis/je handtekening zet, dan moet jij ook de kosten daarvoor betalen. De begrafenisondernemer is wat dat betreft niets anders dan andere ondernemers zoals een keukenwinkel of een aannemer of een meubelwinkel: als jij iets bestelt moet je dat ook betalen. Let dus goed op dat je niet meer "bestelt" dan de verzekering vergoed.

https://www.juridischloket.nl/familie-e ... verwerpen/
@Mariejan, dank, dit zal ik onthouden, niet tekenen en/of opdracht geven voor de uitvaart.
SandraV schreef:
12-02-2025 08:43
Kreeg namelijk gisteren de vraag of ik wilde tekenen voor kortdurige opname van vader in verpleeghuis maar heb dit geweigerd omdat ik doodsbang ben een soort stille juridische overeenkomst te maken als testamentair executeur en dan wellicht alle ellende van dien heb later.
Dat is dus niet zo in dit geval. Het gaat immers om een handeling bij leven. Er is nog helemaal geen sprake van een nalatenschap, je vader leeft immers nog. Er is pas sprake van nalatenschap op het moment dat je vader overleden is. je kunt dit gerust tekenen.
Waarom bespreek je niet met je vader of je nu al spullen als fotoboeken, sieraden of andere zaken die emotionele waarde hebben mag meenemen? Hij mag dat gewoon bij leven aan jou geven. Anders zouden ouders nooit iets aan hun kinderen mogen geven van hun spullen bij leven als het invloed heeft op de erfenis. Dan heb je dat alvast ingedekt. Na overlijden mag je niks meer meenemen uit huis als je de erfenis verwerpt.
SandraV schreef:
12-02-2025 09:19
@Mariejan, dank, dit zal ik onthouden, niet tekenen en/of opdracht geven voor de uitvaart.
Is er dan iemand anders die dit kan of wil? Want er zal toch iemand opdracht moeten geven?
NomenNesci0 schreef:
12-02-2025 11:41
Is er dan iemand anders die dit kan of wil? Want er zal toch iemand opdracht moeten geven?
Maar dat betekent niet dat jij moet, als niemand anders wil.
Wacht niet te lang met het bezoeken van een notaris.
Vraag hem ook naar het opstellen van een levenstestament. Daarin kan je vader bepalen dat jij voor hem dingen kan regelen of beslissen als hij (al of niet tijdelijk) handelingsonbekwaam is, bijvoorbeeld tijdens hospitalisatie of erger nog coma. Dit stopt bij zijn dood. Onmiddelijk. Volgens mij is er een harde knip met executoriaal testamentair. Vraag het de notaris, maar ik verwacht niet dat je hiermee aansprakelijk bent of onbedoeld de erfenis aanvaard als je dingen regelt voorafgaand aan zijn dood.
Het gevoel dat jij regelen en besluiten kan zal je vader ook een rustig gevoel geven. Sterven is sowieso al niet gemakkelijk tenslotte.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven