Komen er donkere tijden aan?
zaterdag 11 januari 2025 om 19:55
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
The impossible just takes a little longer.
zaterdag 22 februari 2025 om 10:37
oudebaas schreef: ↑21-02-2025 09:55Zelfmoordaanslagen lijken me ver gezocht.
Wél zouden Russischtalige minderheden in de Baltische landen en Polen kunnen worden opgezet om onrust te stoken zodat Rusland gaat ingrijpen om de Russische minderheden te beschermen. Dezelfde strategie die de Nazi’s hanteerden ten aanzien van de Sudetenduitsers in Tsjechoslowakije.
Echt? Er zijn meerdere deskundigen en opiniemakers die vermoeden dat Rusland betrokken is bij de recente aanslagen in Duitsland. Een Afghaan die in München een menigte inrijdt helpt AFD aan stemmen en daar is Rusland blij mee.
Coffee is never my cup of tea
zaterdag 22 februari 2025 om 10:45
Zijn daar al bewijzen voor of vinden opiniemakers dat gewoon?Marianneke schreef: ↑22-02-2025 10:37Echt? Er zijn meerdere deskundigen en opiniemakers die vermoeden dat Rusland betrokken is bij de recente aanslagen in Duitsland. Een Afghaan die in München een menigte inrijdt helpt AFD aan stemmen en daar is Rusland blij mee.
zaterdag 22 februari 2025 om 10:49
Ik heb net al even een artikel proberen te zoeken om aan die post toe te voegen, maar vrijwel alles zit achter een betaalmuur.
https://www.ad.nl/buitenland/hybride-oo ... ~a70dc9a7/
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bfa108e8/
https://www.ad.nl/commentaar/kijk-uit-w ... ~accd0dac/
https://www.hln.be/buitenland/twee-verm ... ogle.nl%2F
zaterdag 22 februari 2025 om 10:52
Van die Afghaan zijn dus (nog) geen bewijzen.Marianneke schreef: ↑22-02-2025 10:49Ik heb net al even een artikel proberen te zoeken om aan die post toe te voegen, maar vrijwel alles zit achter een betaalmuur.
https://www.ad.nl/buitenland/hybride-oo ... ~a70dc9a7/
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bfa108e8/
https://www.ad.nl/commentaar/kijk-uit-w ... ~accd0dac/
https://www.hln.be/buitenland/twee-verm ... ogle.nl%2F
Dat de geheime diensten van veel landen in het buitenland aanslagen plegen is geen nieuws toch?
zaterdag 22 februari 2025 om 10:59
Als Rusland aanslagen in Duitsland orkestreert om de verkiezingen te beïnvloeden, is dat inderdaad net zo niks-aan-het-handje als dat gloedvolle pleidooi van JD Vance om de Europese democratie te verdedigen.

Ik vind jouw kijk op de gebeurtenissen best apart, om het voorzichtig uit te drukken.
zaterdag 22 februari 2025 om 11:12
Ik zie nog steeds geen bewijzen dat Rusland iets te maken heeft met die aanslagen. Aannemen dat dit wel zo is zonder bewijzen vind ík apart. Zitten de Russen dan achter álle aanslagen gepleegd door mensen met zogenaamd anti-Westerse motieven? Alle steekpartijen, inrijden op kerstmarkten, etc? Of alleen achter de meest recente in Duitsland? Of misschien één en de rest niet? We weten het gewoon niet.GriebusDus schreef: ↑22-02-2025 10:59Als Rusland aanslagen in Duitsland orkestreert om de verkiezingen te beïnvloeden, is dat inderdaad net zo niks-aan-het-handje als dat gloedvolle pleidooi van JD Vance om de Europese democratie te verdedigen.![]()
Ik vind jouw kijk op de gebeurtenissen best apart, om het voorzichtig uit te drukken.
De verkiezingen manipuleren is trouwens onbegonnen werk met de Afd op 20% in de peilingen die daarmee gewoon in de oppositie komen en misschien wel worden verboden.
J.D. Vance had het trouwens over democratische waarden, luisteren naar je eigen burgers en vrijheid van meningsuiting. Iets waar ik alleen maar achter kan staan.
zaterdag 22 februari 2025 om 11:19
En dat uit de smoel van iemand die in zijn eigen land de democratie aan het afbreken is....Pioen00 schreef: ↑22-02-2025 10:31Europa heeft de Amerikaanse bescherming zich al decennia laten aanleunen, zo kan je het ook bekijken. Rusland lag er al een tijdje en Europese leiders deden net alsof machtspolitiek niet meer bestond en alles in de wereld eerlijk is, wat helaas niet zo is natuurlijk.
Die toespraak van J.D. Vance vond ik trouwens treffend. Het echte gevaar voor Europa is niet Rusland of China, maar het loslaten van democratische waarden.
zaterdag 22 februari 2025 om 11:23
Dat laatste is al een gepasseerd station. Ook de reguliere media kunnen niets meer. De fascistische regering van de USA laat alleen nog maar reguliere media toe die in hu straatje meepraten. Zie bijvoorbeeld AP die geen toegang meer krijgt tot persconferenties omdat ze het de Gold van Mexico blijven noemen. En als kers op de taart (of op de appelmoes) krijgtTrump's schoondochter vanaf vandaag een talkshow op Fox. Als er nu nog steeds mensen zijn die dit allemaal wel een goed idee vinden of denken dat het allemaal wel meevalt, dan zijn die mensen echt stekeblind.Liezze schreef: ↑22-02-2025 10:26Ik vind het wel meevallen met die vergaande conclusies.
Met Musk in iedere huiskamer verwacht ik ook niet dat we zijn hoofd continu op ons scherm hebben, maar hij controleert/manipuleert wel de algoritmes. Dus wat we (of in ieder geval het Amerikaanse volk) dan wèl zien wordt volledig gemanipuleerd door Trump. En nu hij Facebook en TikTok ook in zijn kamp heeft gehaald, denk ik echt wel dat ze in ieders huiskamer binnendringen.
Het zou mooi zijn als mensen als mensen zich niet lieten beïnvloeden door social media, maar die tijd is wel voorbij.
zaterdag 22 februari 2025 om 11:28
Ik denk dat als de inlichtingendiensten daar bewijs voor heeft, wij daar voorlopig niks over horen.
Maar Rusland is zeker bereid ver te gaan om Duitsland te destabiliseren. Rusland heeft namelijk ook honderden Duitse auto's gesaboteerd door schuim in de uitlaat te spuiten en wilde het laten lijken alsof klimaatactivisten erachter zaten.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
zaterdag 22 februari 2025 om 11:29
Bijv door toe te staan dat Elon Musk met DOGE, met niet-gekozen en niet-gescreende medewerkers, verregaand ingrijpt bij allerlei overheidsinstanties. Door Trump te steunen, die naar believen hooggeplaatste rechters en de legerleiding ontslaat en vervangt. Door AP te weren uit het Witte Huis en persconferenties. Door vrije pers af te breken. Etc etc
zaterdag 22 februari 2025 om 11:42
In Rusland vallen ook veel mensen van gebouwen af die zich kritisch uitlaten over Putin. Dat is ook lastig te bewijzen dat hij erachter zit, toch weet iedereen wel als de zoveelste is gevallen wie erachter zit.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
zaterdag 22 februari 2025 om 11:47
Het reorganiseren of saneren van instanties wordt meestal uitbesteed aan bureau's. De McKinsey's, Deloitte's en PwC's van deze wereld zeg maar. Dat Doge dit nu doet is niet anders of ondemocratisch.Marianneke schreef: ↑22-02-2025 11:29Bijv door toe te staan dat Elon Musk met DOGE, met niet-gekozen en niet-gescreende medewerkers, verregaand ingrijpt bij allerlei overheidsinstanties. Door Trump te steunen, die naar believen hooggeplaatste rechters en de legerleiding ontslaat en vervangt. Door AP te weren uit het Witte Huis en persconferenties. Door vrije pers af te breken. Etc etc
Volgens mij worden zelfs ministers niet gekozen door het volk, ook hier niet.
Dat ze in de VS een systeem hebben waarbij de president per decreet kan regeren is hun systeem. 'Zo vaardigde president Barack Obama er in acht jaar tijd 275 uit, George W. Bush liet de teller oplopen tot 291 stuks en Bill Clinton kwam zelfs tot 364 presidentiële decreten in zijn ambtsperiode'. Dat ze daar ook rechters kunnen aanwijzen vind ik ook wel vreemd maar het is nog steeds niet ondemocratisch. Als straks de democratische partij weer aan de macht is, doen die hetzelfde.
Ik las op de NOS dat AP de toegang tot persmomenten van president Donald Trump in de Oval Office ontzegd en mag ook niet meer meereizen met de president in Air Force One. Selectief zijn in de pers die je toelaat is nooit een goed idee. Omdat ze de Golf van Mexico niet willen veranderen. Belachelijk.
zaterdag 22 februari 2025 om 11:49
Ik ben het meest bang voor de verdeel en heers strategie van de elite die europa naar de verdommenis helpt. Je ziet het overal om ons heen. Je ziet de marionetjes het spel spelen. Beetje bij beetje worden democratieën afgebrokkeld. In zulke kleine stapjes dat iedereen het toelaat of zelfs niet in de gaten heeft. We zitten als kikkers in een pan water die langzaam gaat koken. Wie dat nu nog niet ziet, moet eens goed gaan nadenken
zaterdag 22 februari 2025 om 11:51
Zij we er al die tijd ingetuind en was het nooit religieus ingestoken maar door geheime diensten georkestreerd.Quaintrelle schreef: ↑22-02-2025 11:42In Rusland vallen ook veel mensen van gebouwen af die zich kritisch uitlaten over Putin. Dat is ook lastig te bewijzen dat hij erachter zit, toch weet iedereen wel als de zoveelste is gevallen wie erachter zit.
zaterdag 22 februari 2025 om 11:53
De reguliere anti trump media is net zo corrupt, denk eens naAppletje schreef: ↑22-02-2025 11:23Dat laatste is al een gepasseerd station. Ook de reguliere media kunnen niets meer. De fascistische regering van de USA laat alleen nog maar reguliere media toe die in hu straatje meepraten. Zie bijvoorbeeld AP die geen toegang meer krijgt tot persconferenties omdat ze het de Gold van Mexico blijven noemen. En als kers op de taart (of op de appelmoes) krijgtTrump's schoondochter vanaf vandaag een talkshow op Fox. Als er nu nog steeds mensen zijn die dit allemaal wel een goed idee vinden of denken dat het allemaal wel meevalt, dan zijn die mensen echt stekeblind.
zaterdag 22 februari 2025 om 12:08
De dader van Magdeburg was pro Afd, Pro Trump , Pro Musk en Anti Islam.
De dader van München was al negen jaar goed geïntegreerd, geen strafblad, had een vaste baan als beveiliger, deed aan sport en wedstrijden, had een fijne auto en zover bekend geen manifest of geradicaliseerde texten. Toch werd er uitgegaan van een terroristisch motief, waarom is nog onduidelijk. Er wordt vooralsnog van uitgegaan dat hij snel geradicaliseerd is, maar hij heeft zelf géén onderzoek gedaan naar waar hij op de mensenmassa in zou rijden.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
zaterdag 22 februari 2025 om 12:57
We hebben eigenlijk geen idee wie we binnengehaald hebben. Je ziet het dus ook niet aan de buitenkant. De meeste migranten zijn onschuldig, maar als zelfs 1% problematisch is kan dat desastreuze gevolgen hebben.Quaintrelle schreef: ↑22-02-2025 12:08De dader van Magdeburg was pro Afd, Pro Trump , Pro Musk en Anti Islam.
De dader van München was al negen jaar goed geïntegreerd, geen strafblad, had een vaste baan als beveiliger, ........
De welkoms-cultuur van zowel Merkel als Biden leidt jaren later tot verdeeldheid en politieke revoluties.
zaterdag 22 februari 2025 om 12:59
De elite? Bedoel je de reptilians of zo? Ik denk eerlijk gezegd dat de wereld er niet veel aan heeft als we er nu ook nog complottheorieën bij gaan halen. De toestand is al ernstig genoeg.Hetismaarzo schreef: ↑22-02-2025 11:49Ik ben het meest bang voor de verdeel en heers strategie van de elite die europa naar de verdommenis helpt. Je ziet het overal om ons heen. Je ziet de marionetjes het spel spelen. Beetje bij beetje worden democratieën afgebrokkeld. In zulke kleine stapjes dat iedereen het toelaat of zelfs niet in de gaten heeft. We zitten als kikkers in een pan water die langzaam gaat koken. Wie dat nu nog niet ziet, moet eens goed gaan nadenken
zaterdag 22 februari 2025 om 13:34
Nou Britt laten we het even wat concreter en dichter bij huis bespreken. Aangezien je spreekt over "We weten niet wie we binnengehaald hebben."Britt32 schreef: ↑22-02-2025 12:57We hebben eigenlijk geen idee wie we binnengehaald hebben. Je ziet het dus ook niet aan de buitenkant. De meeste migranten zijn onschuldig, maar als zelfs 1% problematisch is kan dat desastreuze gevolgen hebben.
De welkoms-cultuur van zowel Merkel als Biden leidt jaren later tot verdeeldheid en politieke revoluties.
In Nederland zijn ongeveer 30 migranten met zeer ernstige en zware psychische problematiek. Zij worden geholpen in Veldzicht. De PVV had besloten Veldzicht te sluiten, waar die 30 mensen hulp moesten krijgen werd niet gespecifeerd. Veldzicht moest en zou gesloten worden, er is echter geen andere instelling die erop is uitgerust deze mensen te helpen. Als het aan de PVV had gelegen had de Nederlandse bevolking dus gewoon het risico moeten lopen met alle mogelijke desastreuze gevolgen van dien. Daar heeft de rechter uiteindelijk een streep door gezet en Veldzicht is verplicht open gebleven.
In Duitsland is een paar dagen terug een man de straat op gegaan met een mes en heeft een 81jarige man neergestoken en ging ook op andere mensen af, de politie heeft hem neergeschoten. Het duurde twee dagen voordat het in de Duitse krant stond,waarom? De dader was Duits. Het heeft de Nederlandse kranten niet gehaald. Een Syrische man steekt een man neer in Berlijn, dat haalt wel de NOS. Zo zijn er veel meer voorbeelden. Zoals bijvoorbeeld een Duitse arts die veroordeeld is voor misbruik van patienten. Dat iets meer het internationale nieuws bereikt, wil niet zeggen dat die delicten ook meer voorkomen. Het krijgt gewoon veel meer aandacht.
Nadat de dader van Magdeburg in de mensenmassa is gereden, werd een medewerker van het ziekenhuis die notabene slachtoffers verzorgde in het ziekenhuis, die avond zelf slachtoffer van een geweldsdelict vanwege haar buitenlandse uiterlijk. Het is in grote delen van Duitsland momenteel niet echt veilig voor mensen met een niet westers uiterlijk. Dus ook veel westers ogende mensen schuwen geen geweld. Zo zijn ook politici van linkse partijen op brute wijze slachtoffer geworden van geweld. Het is wel heel erg naief om te denken dat het gevaar alleen van één kant komt.
Desmond Tutu
Desmond Tutu

zaterdag 22 februari 2025 om 14:14
We halen niemand binnen, we vangen asielzoekers op die hier uit eigen beweging gekomen zijn. Dit soort taalgebruik is typisch voor de aanhangers van de omvolkingstheorie.Britt32 schreef: ↑22-02-2025 12:57We hebben eigenlijk geen idee wie we binnengehaald hebben. Je ziet het dus ook niet aan de buitenkant. De meeste migranten zijn onschuldig, maar als zelfs 1% problematisch is kan dat desastreuze gevolgen hebben.
zaterdag 22 februari 2025 om 14:20
Ah dankjewel

Desmond Tutu
Desmond Tutu
zaterdag 22 februari 2025 om 14:45
https://nos.nl/artikel/2556856-messteke ... sch-motief
En wederom een aanval in Duitsland, zo vlak voor de verkiezingen. Ik ben erg benieuwd naar wat Duitsland gaat kiezen morgen.
Zinloos geweld waarbij iemand zwaargewond is geraakt. Gelukkig is de persoon nu buiten levensgevaar.
En wederom een aanval in Duitsland, zo vlak voor de verkiezingen. Ik ben erg benieuwd naar wat Duitsland gaat kiezen morgen.
Zinloos geweld waarbij iemand zwaargewond is geraakt. Gelukkig is de persoon nu buiten levensgevaar.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in