Geld & Recht alle pijlers

Boete voor bellen in de auto

25-02-2025 21:56 162 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een (niet NL-sprekende) vriendin die het al niet zo breed heeft is vandaag gepakt toen ze belde in de auto. Kennelijk is ze op beeld gezet door zo'n nieuwe camera/scanner en daarna staande gehouden. Bij een winkelcentrum binnen de bebouwde kom.

Ze had de telefoon op haar schoot en belde handsfree met haar moeder in haar thuisland die vrij ernstig ziek is. Ze heeft de telefoon natuurlijk wel aangenomen maar niet aan haar oor gehad en gelijk op handsfree gezet.

Is dat terecht? Weet iemand dat? Ik heb haar gezegd dat ze bezwaar moet maken.
Hecamel schreef:
26-02-2025 08:34
Als ze daadwerkelijk een boete heeft gehad omdat de camera geregistreerd heeft dat ze de telefoon vast had, dan heeft ze geen poot om op te staan. Die camera kan namelijk de telefoon op je schoot niet zien liggen. En die zal ook geen foto maken omdat hij je lippen ziet bewegen.

Maar ze kan altijd de foto opvragen, dan kan ze zelf zien of ze de telefoon vast had of niet.
Dit dus.
There is always something happening, and it's usually right now
WaterGirl schreef:
26-02-2025 08:26
Beelden opvragen, en dan langs het juridisch loket gaan of naar een gratis spreekuur van een advocaat.

Het lijkt me sterk dat die voor een dergelijke overtreding (plus staande houding) een ‘gratis spreekuur’ gaan gebruiken. Als ze dat al hebben is het volgens mij meer voor de eerste bespreking van zaken waaar ze later wél aan kunnen verdienen.
En als het meer dan een uur gaat kosten, de vriendin van TO moet voorkomen en ze wordt in het ongelijk gesteld, dan moet ze ook nog eens de proceskosten betalen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
WaterGirl schreef:
26-02-2025 08:26
Beelden opvragen, en dan langs het juridisch loket gaan of naar een gratis spreekuur van een advocaat.

Het lijkt me sterk dat die voor een dergelijke overtreding (plus staande houding) een ‘gratis spreekuur’ gaan gebruiken. Als ze dat al hebben is het volgens mij meer voor de eerste bespreking van zaken waaar ze later wél aan kunnen verdienen.
En als het meer dan een uur gaat kosten, de vriendin van TO moet voorkomen en ze wordt in het ongelijk gesteld, dan moet ze ook nog eens de proceskosten betalen.
Niet alle reacties gelezen, maar het kan lonen om een bezwaar in te dienen en daarna zaak bij kantonrechter te laten voorkomen. Hiervoor is geen advocaat nodig. Kantonrechter kan wel rekening houden met persoonlijke omstandigheden en boete bijvoorbeeld verlagen.
Jamie-Lee schreef:
26-02-2025 08:45
Niet alle reacties gelezen, maar het kan lonen om een bezwaar in te dienen en daarna zaak bij kantonrechter te laten voorkomen. Hiervoor is geen advocaat nodig. Kantonrechter kan wel rekening houden met persoonlijke omstandigheden en boete bijvoorbeeld verlagen.

‘Mijn moeder is ziek, ik kon in de bebouwde kom nergens een parkeerplek vinden om te parkeren en terug te bellen en een houder van 3,- was te duur’ ?
himalaya schreef:
26-02-2025 08:48
‘Mijn moeder is ziek, ik kon in de bebouwde kom nergens een parkeerplek vinden om te parkeren en terug te bellen en een houder van 3,- was te duur’ ?
Dit.
Ik zou vriendin aanraden om hier vooral van te leren. Dan krijgt zij niet nog een boete en is zij een minder groot gevaar voor andere weggebruikers. Daar is een boete ook voor bedoeld.
CocaCola schreef:
25-02-2025 22:21
Tuurlijk is het terecht.

Auto rijden is auto rijden.
Als je gaat bellen, zorg je dat je ergens op een veilige plek stilstaat.

Ongeluk zit een klein hoekje.

Of echt 100% handsfree belt via bijvoorbeeld CarPlay. Maar voor de rest helemaal met je eens.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Solomio schreef:
26-02-2025 07:53
Bellen op de fiets is ook verboden.
alleen als je je telefoon met de hand beet hebt met oortjes mag gewoon. Eigenlijk hetzelfde als voor de auto.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
26-02-2025 09:14
alleen als je je telefoon beet hebt met oortjes mag gewoon. Eigenlijk hetzelfde als voor de auto.

En dat is op de fiets eigenlijk ook gewoon heel gevaarlijk, die oortjes. Mensen horen je niet meer rijden dus dat levert soms ook gevaarlijke situaties op.

Ik merk vooral smorgens en smiddags dat veel mensen (niet alleen jongeren) gewoon helemaal niet met hun aandacht bij het verkeer zijn op de fiets maar meer met bellen, appen, oortjes. Zelfs wandelend kijken ze niet meer of ze over kunnen steken maar gaan gewoon.

Dat zijn voor mij altijd de momenten dat ik nog meer op moet letten.
Jesco schreef:
25-02-2025 22:30
Jij voert nooit een gesprek in een rijdende auto ook?
Als ik rij niet, zat andere mensen ook niet. Is echt niet heel bijzonder.

En ik heb een redelijke set in mijn auto, ik vind echt heel vervelend rijden en heel vervelend praten ook.
Jamie-Lee schreef:
Ik zou hier niet te hard op hopen. Ik ben een keer geflitst op de dag dat mijn schoonvader op sterven lag aan de ene kant van het land, EN onze zoon piepte er zowat tussenuit in een ander ziekenhuis. Ben als een malle van Zeeland naar Gelderland gereden en geflitst, maar ik heb geen enkele coulance gekregen na een schriftelijk verzoek. Nou ja, anyway, we hebben ons verlies maar genomen, het was ook mijn eigen schuld.
Stressed is just desserts spelled backwards
Jamie-Lee schreef:
Breng gewoon niemand in gevaar en bel op een veilige plek. Dan krijg je ook geen boete die je vervolgens weer aan moet vechten. En hoef je ook geen claim op een toch al overbelaste rechtssysteem te leggen.
Maleficent schreef:
26-02-2025 09:45
Ik zou hier niet te hard op hopen. Ik ben een keer geflitst op de dag dat mijn schoonvader op sterven lag aan de ene kant van het land, EN onze zoon piepte er zowat tussenuit in een ander ziekenhuis. Ben als een malle van Zeeland naar Gelderland gereden en geflitst, maar ik heb geen enkele coulance gekregen na een schriftelijk verzoek. Nou ja, anyway, we hebben ons verlies maar genomen, het was ook mijn eigen schuld.
Wat een nare situatie moet dat zijn geweest.

Mijn vriendin is verloskundige. Zij heeft ook wel eens verkeersboetes die ze krijgt omdat ze snel naar een bevalling moet. Worden ook niet kwijtgescholden. Ze neemt tegenwoordig ook haar verlies.
Mette schreef:
26-02-2025 09:54
Wat een nare situatie moet dat zijn geweest.

Mijn vriendin is verloskundige. Zij heeft ook wel eens verkeersboetes die ze krijgt omdat ze snel naar een bevalling moet. Worden ook niet kwijtgescholden. Ze neemt tegenwoordig ook haar verlies.
Nou, ik kreeg ook wel een beetje een lauwe reactie terug, waaruit blijkt dat ze het niet goed gelezen hadden, want ze schreven iets als 'dat uw schoonvader op sterven lag is geen reden om iets met de boete te doen' terwijl er 2 events tegelijk waren waardoor we vreselijk in de stress zaten.

Gelukkig kwam mijn zoon bij, maar we waren niet bij mijn schoonvader toen hij ging.
Stressed is just desserts spelled backwards
MissNuada schreef:
26-02-2025 09:20
Als ik rij niet, zat andere mensen ook niet. Is echt niet heel bijzonder.

En ik heb een redelijke set in mijn auto, ik vind echt heel vervelend rijden en heel vervelend praten ook.
Ik bel inderdaad ook nooit in de auto, ook niet op de fiets of als ik aan het wandelen ben. Maar ik lijk wel een uitzondering, terwijl het normaal zou moeten zijn. Grote bedrijven als Shell verbieden hun werknemers ook om te bellen in de auto, ook al is dat handsfree.
en mag ik er voor de volledigheid nog aan toevoegen dat van mij de boete voor bellen in de auto naar 1000 euro mag?
Maleficent schreef:
26-02-2025 10:00
Nou, ik kreeg ook wel een beetje een lauwe reactie terug, waaruit blijkt dat ze het niet goed gelezen hadden, want ze schreven iets als 'dat uw schoonvader op sterven lag is geen reden om iets met de boete te doen' terwijl er 2 events tegelijk waren waardoor we vreselijk in de stress zaten.

Gelukkig kwam mijn zoon bij, maar we waren niet bij mijn schoonvader toen hij ging.
Wat pijnlijk, dat ze amper hebben gelezen wat de situatie was. Heen en weer tussen je zoon en je schoonvader in een situatie van leven en dood, echt afschuwelijk.
Ja, natuurlijk is dat terecht. De situatie van die vriendin zelf is niet relevant. Zijn er serieus mensen die vinden dat het prima veilig is om te bellen terwijl je telefoon op je bovenbeen ligt? Ik zie zo vaak mensen rijden die denken dat ze dat prima kunnen multitasken, maar dat is niet zo. Een lichte slinger, een wisselend tempo, een afwijking naar links of rechts; je pikt mensen die met hun telefoon bezig zijn er zo uit.
Het is niet veilig.
Jesco schreef:
25-02-2025 22:30
Jij voert nooit een gesprek in een rijdende auto ook?
Onze telefoons van het werk zijn zo ingesteld dat als je rijdt je niet kunt bellen. En eigenlijk is daar niets mis mee.
Appletje schreef:
26-02-2025 10:10
Onze telefoons van het werk zijn zo ingesteld dat als je rijdt je niet kunt bellen. En eigenlijk is daar niets mis mee.
De vraag gaat denk ik over een gesprek voeren met je passagier.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Itsnojoke schreef:
26-02-2025 10:06
Zijn er serieus mensen die vinden dat het prima veilig is om te bellen terwijl je telefoon op je bovenbeen ligt? Ik zie zo vaak mensen rijden die denken dat ze dat prima kunnen multitasken, maar dat is niet zo. Een lichte slinger, een wisselend tempo, een afwijking naar links of rechts; je pikt mensen die met hun telefoon bezig zijn er zo uit.
Het is niet veilig.
En zéker niet in de bebouwde kom, daar is het risico nog veel groter. Ach sorry dat u uw kind verloren bent, maar ik moest toch echt even (met zieke moeder bellen, naar een bevalling, naar het ziekenhuis, ,....).

En ja, bellen, ook handsfree is veel gevaarlijker dan een gesprek voeren met een mede-passagier.
Mette schreef:
26-02-2025 10:06
Heen en weer tussen je zoon en je schoonvader in een situatie van leven en dood, echt afschuwelijk.
Dat de situatie verschrikkelijk is moge duidelijk zijn. Dat er enorm veel stress is om op beide plaatsten te willen zijn evident. Maar de aan- of afwezigheid heeft geen invloed. Dus is het van uiterst belang om juist zorgvuldig te rijden. Een ongeluk veroorzaken is nog meer ellende, en zelfs bij alleen wat eenzijdige blikschade nog veel meer vertragend en stresserend.
Mette schreef:
26-02-2025 09:48
Breng gewoon niemand in gevaar en bel op een veilige plek. Dan krijg je ook geen boete die je vervolgens weer aan moet vechten. En hoef je ook geen claim op een toch al overbelaste rechtssysteem te leggen.
Precies.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Zou TO nog komen reageren?
MrsM schreef:
25-02-2025 22:24
Ik heb te snel gelezen, maar ja het aannemen en op handsfree zetten betekent dat ze haar telefoon in de hand heeft gehad. Daarmee is de boete dus geheel terecht.

Alleen het op schoot hebben van de telefoon is wel toegestaan.
Nou dit dus
Waarom moet je in godsnaam je telefoon op je schoot houden.
Stop gewoon.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven