Situatie Midden-Oosten VI

18-11-2024 11:54 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
2:30
Clinton over Arafat

https://youtu.be/mKmSHZ5bLH8?si=OMgythZsm_Qanx78
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
LettervanBanket schreef:
28-02-2025 13:59
Hoe kun je dat zien dan?
Dan kun je iemand niet loepen. Heel soms schijnt dat een bug te zijn, maar aangezien ze niet meer op mij reageert denk ik niet dat dat het geval is. Jammer dat ik er pas na mijn reactie op haar achter kwam ;-) Maar goed ieders eigen keus, dus ik zal het er verder niet over hebben. Wel een van de weinigen met een ander standpunt dan ik met wie in mijn beleving nog wel enigszins constructief te discussiëren viel.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Dit is overigens wat Samer Sinijlawi -waarvan ik hier wel vaker opinies heb gedeeld- te zeggen heeft over het vredesplan van Olmert. En de mogelijke redenwaarom Abas net akkoord is gegaan.

https://x.com/i24news_en/status/1894289 ... 11642?s=61
What would Patsy do?
GriebusDus schreef:
27-02-2025 09:00
Ik begin me na een nacht slaap steeds meer op te winden over die ontkenning van de Nakba. Ik ga game niet bezondigen aan een Godwin-uitglijer, maar het ontkennen van traumatische en met feiten te staven gebeurtenissen is zo niet helpend in deze discussie.
Wie ontkent hier de nakba dan? Waarom zou iemand ontkennen dat de arabieren hun huizen hebben verlaten na de belofte van hun arabische broedervolken dat Israël wel ff van de kaart geveegd zou worden en dat ze daarna gewoon weer terug zouden kunnen keren?
Tandemasser schreef:
28-02-2025 23:50
Wie ontkent hier de nakba dan? Waarom zou iemand ontkennen dat de arabieren hun huizen hebben verlaten na de belofte van hun arabische broedervolken dat Israël wel ff van de kaart geveegd zou worden en dat ze daarna gewoon weer terug zouden kunnen keren?
In ‘De Nakba’ vertelt hoogleraar Ilan Pappe hoe na het uitroepen van de staat Israël in 1948 circa een miljoen mensen gedwongen werden Palestina te verlaten.

In 2023 is het 75 jaar geleden dat de staat Israël uitgeroepen werd. In ‘De Nakba’ vertelt Ilan Pappe hoe de Arabisch-Israëlische Oorlog, in het Arabisch de Nakba (ramp) genoemd, leidde tot een van de grootste gedwongen migraties uit de moderne geschiedenis. Circa een miljoen mensen werden uit hun huizen verdreven, Palestijnse dorpen werden verwoest, burgers werden vermoord. Ilan Pappe, een vooraanstaand historicus uit Israël, toont aan hoe de Joden zich in 1948 schuldig maakten aan etnische zuiveringen, en hoe het kon dat de internationale gemeenschap niet ingreep. Het boek werpt nieuw licht op de oorsprong en de ontwikkeling van het Israëlisch-Palestijnse conflict.

Misschien een boekje lezen?
Er zijn tijdens die Nakba meer dan13000 Palestijnen gedood, dus hoe je er verder ook tegen aankijkt, een beetje respect is wel op zijn plaats.
72jelle wijzigde dit bericht op 01-03-2025 08:02
2.90% gewijzigd
Tandemasser, er zijn bewijzen:
Israëlische documenten uit 1948 rekenen af met nog een tweede mythe, namelijk dat de Palestijnen op bevel van hun eigen leiders of zelfs uit eigen beweging zouden zijn gevlucht. In een gedetailleerde analyse worden ‘directe Joodse vijandelijkheden tegen Arabische gemeenschappen’ nadrukkelijk als hoofdoorzaak van de massale vlucht aangewezen. Geweld van de paramilitaire Haganah en de terreurorganisaties Irgun en Lehi – die per 1 juni 1948 gezamenlijk het Israëlische leger zouden vormen – was in 70 procent van de gevallen de directe aanleiding voor de vlucht.
@72Jelle: Binnen een half uur van 100% naar 70% op basis van "Israëlische documenten". Bijzonder.

En wie was de Arabisch-Israelische oorlog ook alweer begonnen?
Israëlische historici zullen later documenten vinden waaruit blijkt dat het een vooropgezet plan was van de Israëlische leiders om zoveel mogelijk Palestijnen te verdrijven uit de gebieden die behoren tot het nieuw uitgeroepen Israël.

Er zijn 500 Palestijnse dorpen 'van de kaart geveegd' door Israël.

Daar woonden burgers. Je kunt misdaden ( zelfs tijdens een oorlog) ook gewoon erkennen. Daar krijg je echt niks van.
72Jelle schreef:
01-03-2025 09:27
Israëlische historici zullen later documenten vinden waaruit blijkt dat het een vooropgezet plan was van de Israëlische leiders om zoveel mogelijk Palestijnen te verdrijven uit de gebieden die behoren tot het nieuw uitgeroepen Israël.

Daar woonden burgers. Je kunt misdaden ( zelfs tijdens een oorlog) ook gewoon erkennen. Daar krijg je echt niks van.
En laat de site van therightsforum voortaan maar links liggen.
Ik had gister al een heel stuk geschreven over de nakba in antwoord op Tandemasser, maar niet verstuurd. Maar nu Jelle komt met de Nakbavertelling van Ilan Pappe, doe ik het alsnog. Ilan Pappe is de Israelische historicus waar pro-Palestijnen mee weg lopen. Hij vertelt dan ook het verhaal van de Nakba zoals zij dat graag willen horen en geloven.
Benny Morris vertelt de geschiedenis veel feiltelijker.

Een uitspraak van Ilan Pappe zelf over hem en Benny Morris:

The debate between us is on one level between historians who believe they are purely objective reconstructers of the past, like Morris, and those who claim that they are subjective human beings striving to tell their own version of the past, like myself.

Ik ga mijn verhaal van gister niet opnieuw schrijven, dit is wat ik schreef in antwoord op Tandemasser:

Henk-und-Roelie zei: 'Nakba, my ass'. In het allereerste topic schreef ze eens, 'dat de Palestijnen die Nakba-drol maar eens door moesten doorslikken' -dat heb ik onthouden, omdat ik die uitspraak nogal letterlijk voor me zag en daar een beetje onpasselijk van werd-
Ik denk niet dat ze ontkent, dat er 750.000 Palestijnen verplaatst zijn vanuit wat zich nu Israel noemt naar daarbuiten, ik denk dat ze wel enigszins terecht stelt, dat de opvattingen wat de redenen daarvoor zijn nogal uiteen lopen. Maar ook een blinde vlek heeft voor wat er daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

De meest geinformeerde en ingelezen historicus -deel van The New Historians- is Benny Morris. Hij is ondertussen gebrouilleerd geraakt met mede-New Historians als, Ilan Pappé en Avi Shlaim (die door mensen die het Palestijns narratief graag willen volgen worden opgevoerd), maar dat komt voornamelijk omdat hij een zionist is gebleven, iemand die gelooft in de noodzaak van Israel. Zijn werk als historicus blijft van een bijzonder hoog niveau.

Benny Morris uitleg van wat er gebeurd is tijdens de 'Arab-Israeli'war van 1948 zijn logischerwijs een aantal zaken, maar ik zal -wat ik denk dat de belangrijkste zijn- puntgewijs aanstippen.

- er was nooit een vooropgezet plan van de Israeli om de Arabische bevolking te verdrijven
- er is geen oproep geweest vanuit de omliggende Arabische landen om te vertrekken (ze vroegen zelfs te blijven of terug te gaan)
- er zijn wel oproepen geweest van lokale Arabische leiders om plekken (tijdelijk) te verlaten, zoals in Haifa
- De 'Deir Yassin slachting' Deir Yassin -een dorp dat zeer vijandelijk tegenover de Joden was- waar gevochten is, maar waar ook onschuldigen
vermoord zijn
- De verhalen die vervolgens over het dorp Deir Yassin de ronde deden, deden veel Arabieren op de vlucht slaan.
- mensen vluchten sowieso voor uit angst voor de oorlog
- en er was een algemene houding van 'laten we proberen om zoveel mogelijk Arabieren" uit het gebied dat Israel is te krijgen

Maar de reden voor dat laatste was natuurlijjk wel, dat die Arabieren totaal vijandelijk stonden tegonver de Joden en hun Staat,

In de jaren tachitg van de vorige eeuw zijn de Israelische archieven open gegaan, daardoor hebben we ook Israelische geschiedkundigen die de Israelische kant van wat er heeft plaatsgevonden hebben verteld en hebben proberen te duiden.
Van de Arabische/Palestijnse kant zijn er geen archieven vrijgegeven. Ze zijn er niet of ze worden gesloten gehouden.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 02-03-2025 03:47
0.99% gewijzigd
What would Patsy do?
72Jelle schreef:
01-03-2025 09:27

Dit is dus net zo onwaar, als de 'ontkenning' van Roelie over de Nakba. Best wel kwalijk dit.
What would Patsy do?
Op basis waarvan komen jullie tot stellige uitspraken als:

"Israëlische historici zullen later documenten vinden waaruit blijkt dat het een vooropgezet plan was van de Israëlische leiders" (72Jelle)

"De meest geinformeerde en ingelezen historicus -deel van The New Historians- is Benny Morris." (Ladyday21)
(Waarbij ik wat volgt over "zionist gebleven" persoonlijk e.e.a. vind afdoen aan de gestelde objectiviteit, terwijl ik het citaat waarin Ilan Pappé aangeeft ook door subjectieve elementen gedreven te worden in zijn uitspraken eerlijk en transparant vind)

Ik vind het, ook als uitspraken aansluiten bij mijn narratief, ingewikkeld om de waarheid daarvan objectief vast te stellen. In mijn optiek is dat, zeker voor iemand die er geen jarenlange voltijd studie in de breedte(!) van maakt bijna nergens in deze kwestie mogelijk. Dat vind ik er, nog los van mijn eigen identiteit, nou juist zo moeilijk aan om inhoudelijk mee te praten. Enerzijds benijd ik mensen die die terughoudendheid duidelijk niet ervaren, anderzijds vraag ik me soms af hoe helpend het is - zeker als er enorme getallen en beladen termen gebezigd worden.

Wat me verder opvalt: er wordt hier door pro-Israël-forummers gewezen op het belang van uitspraken van mensen die zelf in Israël wonen en de dagelijkse realiteit ervaren, maar in het geval van Pappé - die er tot 2007 woonde - moeten we het ineens niet serieus nemen omdat "pro-palestijnen" ermee weglopen. Waarom is zijn stem (uit de praktijk en met een achtergrond als kind van twee gevluchte Duitse Joodse ouders) ineens minder waard als het niet aansluit bij jouw narratief? Ik vond het ingewikkeld dat er (uitgesproken) Joodse demonstranten waren bij die pro-Palestijnse demonstraties bij de opening van het Holocaustmuseum. Dat er Joden waren die al snel het woord "genocide" in de mond namen. Dat daagde mij uit in het nadenken over mijn eigen Joodse identiteit en mijn visie op wat in het Midden-Oosten gebeurt. Zo vind ik het blijkbaar - anders of op een andere manier dan die Joden - belangrijk dat er "een Israël" is en blijft. Interessant om over na te denken en niet enkel in een kramp te schieten over een narratief dat anders is dan de mijne. Wat volgens mij niet wegneemt dat ik vond dat die demonstraties tijdens de opening heel voorzichtig gezegd niet oké waren en het voor mij moeilijk te begrijpen is dat Joden daaraan deelnemen. Waar ik vooral mee bezig ben is hoe ik mij verhoud tot het hele debat en daar ook op te reflecteren. Zoals ik al zei is dat een uitdaging. Maar ik zou jullie - wie de schoen past, trekke hem aan - willen uitnodigen om je eens op dezelfde manier te laten uitdagen.
canis-felis wijzigde dit bericht op 01-03-2025 12:21
0.57% gewijzigd
72Jelle schreef:
01-03-2025 07:37
In ‘De Nakba’ vertelt hoogleraar Ilan Pappe hoe na het uitroepen van de staat Israël in 1948 circa een miljoen mensen gedwongen werden Palestina te verlaten.

In 2023 is het 75 jaar geleden dat de staat Israël uitgeroepen werd. In ‘De Nakba’ vertelt Ilan Pappe hoe de Arabisch-Israëlische Oorlog, in het Arabisch de Nakba (ramp) genoemd, leidde tot een van de grootste gedwongen migraties uit de moderne geschiedenis. Circa een miljoen mensen werden uit hun huizen verdreven, Palestijnse dorpen werden verwoest, burgers werden vermoord. Ilan Pappe, een vooraanstaand historicus uit Israël, toont aan hoe de Joden zich in 1948 schuldig maakten aan etnische zuiveringen, en hoe het kon dat de internationale gemeenschap niet ingreep. Het boek werpt nieuw licht op de oorsprong en de ontwikkeling van het Israëlisch-Palestijnse conflict.

Ik lees dat het hoofdzakelijk (para)militaire groepen waren die zich hieraan schuldig maakten. Als het belangrijk is onderscheid te maken tussen Hamas en Palestijnen, mag je wat mij betreft hier ook wat zorgvuldiger formuleren. Al was het maar omdat het gros van "de Joden" in diaspora leefde en hier niks mee van doen had.
canis-felis schreef:
01-03-2025 12:19
Ik lees dat het hoofdzakelijk (para)militaire groepen waren die zich hieraan schuldig maakten. Als het belangrijk is onderscheid te maken tussen Hamas en Palestijnen, mag je wat mij betreft hier ook wat zorgvuldiger formuleren. Al was het maar omdat het gros van "de Joden" in diaspora leefde en hier niks mee van doen had.
Dit is de letterlijke tekst van het boek wat ik heb gekopieerd.
Zelf zou ik dit ook niet zo schrijven.
72Jelle schreef:
01-03-2025 13:56
Daarom noemt Benny Morris, Pappé dus ‘sloppy’.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
01-03-2025 11:38
Dit is dus net zo onwaar, als de 'ontkenning' van Roelie over de Nakba. Best wel kwalijk dit.
https://npokennis.nl/longread/8143/wat- ... t-al-nakba

Ook hier heb ik deze tekst letterlijk hieruit.
Ik ben wat onzorgvuldig in wat ik quote en zelf schrijf, zie ik.
Ook bij het Rightsforum kwam ik deze 'documenten' tegen.
@72Jelle: Je schrijft (in je post van vandaag van 07.37 uur), zonder de tekst cursief te maken, zonder de tekst tussen aanhalingstekens te plaatsen, zonder te zeggen dat deze tekst blijkbaar uit "het boekje de Nakba" komt, dus zónder duidelijk te maken dat het niet jouw woorden zijn:

Ilan Pappe, een vooraanstaand historicus uit Israël, toont aan hoe de Joden zich in 1948 schuldig maakten aan etnische zuiveringen, en hoe het kon dat de internationale gemeenschap niet ingreep. Het boek werpt nieuw licht op de oorsprong en de ontwikkeling van het Israëlisch-Palestijnse conflict.

Dan schrijf je het m.i. duidelijk wél zelf zo.
72Jelle schreef:
01-03-2025 14:08

Ah, oké, onze posts hebben elkaar gekruist.
Ladyday21 schreef:
01-03-2025 14:06
Daarom noemt Benny Morris, Pappé dus ‘sloppy’.
Dat kan. Maar dat wil nog niet zeggen dat wat hij schrijft niet waar is.
Historici zijn niet neutraal in interpretatie, maar ik mag hopen dat ze zich op feiten baseren.
72Jelle schreef:

Nogmaals dit is dus niet waar. En inderdaad juist om ‘documenten’ tussen aanhalingstekens te zetten. Je kwam die documenten namelijk niet tegen, je kwam de misleidende tekst dat zulke documenten zouden bestaan tegen.

Onder andere weer Pappé, in ‘The ethnic cleansing of Palestine’ haalt zijn bewijs uit een brief van Ben-Gurion aan zijn zoon. Dat bewijs zou dit citaat zijn: “The Arabs will have to go”. In een eerder boek stond er zelfs nog meer als zogenaamde quote. Later heeft hij dat tussen de aanhalingstekens uitgehaald en heeft het als hierboven laten staan en zei, dat hij eerder parafraseerde. Maar aanhalingstekens zijn er juist voor om een letterlijk citaat weer te geven. Zoals we allemaal weten. Slordig dus. Of zelfs misleidend.
En in die brief aan Ben-Gurions zoon staat die quote dus ook niet.

Ik heb nu geen tijd en zin om er nog dieper op in te gaan. Ik denk ook niet dat daar de belangstelling voor is hier. Maar dit is de in mijn ogen terechte kritiek, die onder andere Benny Morris heeft op het werk van Pappé.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 01-03-2025 16:35
0.18% gewijzigd
What would Patsy do?
72Jelle schreef:
01-03-2025 14:12
Historici zijn niet neutraal in interpretatie, maar ik mag hopen dat ze zich op feiten baseren.
Dat mag je hopen ja. Maar wat ik dus eerder schreef, de gebeurtenissen in o.a. Deir Yassin en de verhalen die daarover de ronde deden, hadden als gevolg, dat mensen op de vlucht sloegen.
Of dat voor 70% van de mensen gold, dat is helemaal niet duidelijk. Welk bewijs levert Pappé daarvoor? Of is bewijs niet nodig als men dit soort beweringen doet?
What would Patsy do?
72Jelle schreef:
01-03-2025 13:56
Oké, dat was me niet duidelijk, dat het een citaat was.
72Jelle schreef:

Hm, ik zie bovendien in het artikel dat ze in toekomstige tijd schrijven over een periode die in het verleden ligt. Dat is ook belangrijk als context wanneer je een kort stukje uit zo'n passage citeert!
72Jelle schreef:
01-03-2025 14:12
verrek, dat zeiden ze laatst ook over een stuk in de prive.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven