Aanslagen in Europa

22-02-2025 15:09 92 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag las ik op het NOS journaal wederom een aanval met een mes in Duitsland bij het Holocaust museum. Gelukkig is het slachtoffer nu buiten levensgevaar hoewel deze wel zwaargewond is geraakt helaas.

https://nos.nl/artikel/2556856-messteke ... sch-motief

Deze aanval staat helaas niet op zichzelf, de afgelopen weken zijn er meerdere aanvallen geweest door 1 enkele persoon, met verschillende motieven.

https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... reerd-door

https://www.nu.nl/buitenland/6345818/ki ... nchen.html

https://www.nu.nl/buitenland/6344759/zw ... dader.html

Gelukkig worden mogelijke aanslagen ook voorkomen door goed politiewerk.

https://www.politie.nl/nieuws/2025/febr ... erdam.html

Maar in België zijn pamfletten gevonden welke oproepen tot een aanslag.

https://www.gva.be/regio/antwerpen/is-r ... 64016.html

Ik zag dat er nog geen topic over was dus vandaar dit topic.

Houden jullie op een bepaalde manier rekening met eventuele aanslagen zoals hierboven? Bijvoorbeeld door drukke plaatsen te vermijden? Of is er sprake van angst voor een aanslag en verminderde veiligheid bij jullie?

Wat is de oorzaak van deze aanslagen? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen niet radicaliseren. Is de wet op de privacy een probleem om eventuele informatie makkelijker te vergaren? Zoals het beter monitoren van social media accounts, het mee kunnen kijken in besloten groepen op Telegram zodat er wellicht eerder ingegrepen kan worden en potentiële daders via een traject op andere gedachten te kunnen brengen?

Faalt de geestelijke gezondheidszorg in landen als Nederland, Duitsland, Oostenrijk of België? Waardoor mensen die misschien getraumatiseerd zijn tot zulke acties over kunnen gaan? Of is radicalisering lastig tegen te gaan omdat het via social media heel toegankelijk is?

Moet de overheid ingrijpen op zulke kanalen of komt dat in conflict met de vrijheid van meningsuiting?

Zou er sprake kunnen zijn van een vorm van copycat gedrag? Wanneer er een aanslag gepleegd wordt zie je vaak een (kleine) golf van meerder gelijksoortige aanslagen.

Zijn deze aanslagen een gevaar voor landen in Europa in de zin dat rechts extremisme meer voet aan de grond krijgt en daardoor landen te maken krijgen met groeiende aantallen stemmers op rechts extremistische partijen? En wat kan daaraan gedaan worden?

Ik wil hiermee geen moslim bash topic openen want niet alle daders handelden vanuit Moslim extremisme zoals de aanslag in Zweden.

Ik vind wel dat recente gebeurtenissen een topic waard zijn op actueel, omdat het toch de samenleving op enige mate zou kunnen beïnvloeden, zeker door het nog verder toenemen van polarisatie.
Mensen radicaliseren en polariseren langs alle kanten. Dat idee heb ik. Coronawappies, rechtsextremisme en uit moslimhoek. Het internet is een medium wat voor iedereen tegenwoordig toegankelijk is en waar niet nauwelijks gecensureerd wordt. Doodeng is het.

Tel daarbij op ook nog toenemend aantal verwarde mensen. Hier in 076 heeft afgelopen week ook een verwarde man met een mes staan zwaaien. Hulpverlening is echt anders ingericht dan vroeger ook.

Ik maak me er eerlijk gezegd wel zorgen om ja. Met name om wat op internet allemaal verspreid en geroepen wordt. Polarisatie is eng. Ik probeer me niet bang te laten maken. Maar ben dat wel een beetje ja.
muts87 schreef:
23-02-2025 10:43
Mensen radicaliseren en polariseren langs alle kanten. Dat idee heb ik. Coronawappies, rechtsextremisme en uit moslimhoek. Het internet is een medium wat voor iedereen tegenwoordig toegankelijk is en waar niet nauwelijks gecensureerd wordt. Doodeng is het.

Tel daarbij op ook nog toenemend aantal verwarde mensen. Hier in 076 heeft afgelopen week ook een verwarde man met een mes staan zwaaien. Hulpverlening is echt anders ingericht dan vroeger ook.

Ik maak me er eerlijk gezegd wel zorgen om ja. Met name om wat op internet allemaal verspreid en geroepen wordt. Polarisatie is eng. Ik probeer me niet bang te laten maken. Maar ben dat wel een beetje ja.
Zo zie ik het ook.
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Op het internet vindt je wat je zoekt. Precies dát wat je zoekt, als je maar lang genoeg zoekt.
Wil je lezen dat de wereld plat is? Je vindt het. Met bewijs!
Enz. Enz.
Mensen denken niet meer zelfstandig.

En dan komt erbij dat de nederlandse verzorgingsstaat alles en iedereen maar bedekt met de mantel der liefde.
Geen inkomen, gern werk, geen stabiele relatie enz? Prima! Dan stimuleren wij, als staat, dat we die kansloze mensen een toekomst geven. We stimuleren dat ze zich voortplanten en houden zo de cirkel in stand.

Vroeger kreeg je niks en bedacht je, je wel of je 6 monden kon voeren. Tegenwoordig is dat geen probleem, de overheid voorziet in alles.
En die kinderen worden ook zo opgevoed enz.

Omgekeerde evolutietheorie.
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
26-02-2025 15:07
Op het internet vindt je wat je zoekt. Precies dát wat je zoekt, als je maar lang genoeg zoekt.
Enz. Enz.

En dan komt erbij dat de nederlandse verzorgingsstaat alles en iedereen maar bedekt met de mantel der liefde.
Geen inkomen, gern werk, geen stabiele relatie enz? Prima! Dan stimuleren wij, als staat, dat we die kansloze mensen een toekomst geven. We stimuleren dat ze zich voortplanten en houden zo de cirkel in stand.

Vroeger kreeg je niks en bedacht je, je wel of je 6 monden kon voeren. Tegenwoordig is dat geen probleem, de overheid voorziet in alles.

kansloze mensen? :sarcastic:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
thanx schreef:
26-02-2025 15:07
Enz. Enz.

We komen in een idiocracy.
https://en.wikipedia.org/wiki/Idiocracy
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Wat ik best een verontrustende gedachte vindt die bij veel mensen speelt, is dat "alles de schuld van het Westen" is.

Een oorlog in Syrië? Komt door het Westen. Een aanslag van IS? Dat zijn Zionisten en geen moslims. Een aanslag die voorkomen was in Madokko? Daar zit de Mossad achter. De grote stromen vluchtelingen vanuit Afrika? Komt door het Westen die alle grondstoffen stelen.

Er zit misschien een kern van waarheid in hoor, geen idee, daar heb ik me nog niet zo in verdiept. Maar ik lees behoorlijk veel haat naar Het Westen. En dat vind ik dus best eng, want die haat leidt weer tot eventuele aanslagen wellicht.

En op internet kun je gewoon ongehinderd en ongefundeerd je mening kwijt en oproepen tot haat en erger.
MrsM schreef:
26-02-2025 20:02
Wat ik best een verontrustende gedachte vindt die bij veel mensen speelt, is dat "alles de schuld van het Westen" is.

Een oorlog in Syrië? Komt door het Westen. Een aanslag van IS? Dat zijn Zionisten en geen moslims. Een aanslag die voorkomen was in Madokko? Daar zit de Mossad achter. De grote stromen vluchtelingen vanuit Afrika? Komt door het Westen die alle grondstoffen stelen.

Er zit misschien een kern van waarheid in hoor, geen idee, daar heb ik me nog niet zo in verdiept. Maar ik lees behoorlijk veel haat naar Het Westen. En dat vind ik dus best eng, want die haat leidt weer tot eventuele aanslagen wellicht.

En op internet kun je gewoon ongehinderd en ongefundeerd je mening kwijt en oproepen tot haat en erger.
Precies dat. En ja er zit een kern van waarheid in. Maar er is geen enkele nuance meer. Want veel oorlogen in bepaalde werelddelen komen door politieke en religieuze stromingen aldaar. En er lopen een hoop enge dictatoren rond maar daar wordt over gezwegen. Syrië is verschrikkelijk. Maar herinner me dus ook nog dat wij als westen betrekkelijk laat ingrepen/ons mengden in het conflict daar. Toen werd er geschreeuwd: het Westen laat het gebeuren. Toen we wel ingrepen en bommen vielen waren we weer kindermoordenaars e verdienden we de aanslagen van IS.
Over Afrika hoor ik ook vaak dat we het leegroven. En dat is in zekere zin ook zo. Maar het zijn ook hun leiders die het toestaan en er zelf rijk van worden. En de mensen die daar wat over zeggen typen dat dan zelf weer met hun smartphone online. En die smartphone heeft dan weer een batterij gemaakt van kobalt uit Congo.

Mensen zitten tegenwoordig door dat internet alleen nog maar in een fuik van de eigen waarheid. En alles kan en mag maar geschreven worden. Geldt ook voor andere waarheden. Zoals de mensen die werkelijk alles maar schuiven op migranten en dat alle ellende hun schuld is. En dat wordt dan zonder enig censuur gespuit op internet.
Of wat te denken van de wappies met hun eigen bronnen. Iedere jonge dode is door het vaccin volgens hen. Of bij klimaatberichten reageren met lachend gezichtje, het af doen als bangmakerij etc.

En zo ziet iedereen steeds meer in z'n eigen waarheid. Radicaliseren mensen. Is de sociale cohesie steeds verder weg. En lopen er meer tikkende tijdbommen rond die onder welke ideologie dan ook een aanslag willen plegen.
https://nos.nl/artikel/2558037-automobi ... r-een-dode

Misschien wat voorbarig om hier te plaatsen aangezien de oorzaak nog niet bekend is, maar hoe dan ook weer vreselijk nieuws. Weer 2 doden (waarschijnlijk) en zo'n 25 gewonden.

In ieder geval vreselijk nieuws weer uit Duitsland.
Pas even op met sociale media (X vooral), want er circuleren beelden van rondslingerende ledematen.

Dat krijg je niet meer van je netvlies af.
Thx, Rik.
"Ik haat smurfen." Gargamel, 1963-heden
MrsM schreef:
26-02-2025 20:02

Er zit zeker een kern van waarheid in. Ik denk dat het wel goed is om je dat ook mee te nemen in overwegingen over hoe men naar het Westen kijkt.
Waarbij opgemerkt moet worden dat de overgrote meerderheid van de wereldbevolking helemaal geen hekel heeft aan het Westen.
RikM schreef:
03-03-2025 20:29
Pas even op met sociale media (X vooral), want er circuleren beelden van rondslingerende ledematen.

Dat krijg je niet meer van je netvlies af.

Klopt, maar die zijn vgm al verwijderd.

Hoe dan ook wederom een zinloze daad, 2 doden en zoveel gewonden.
Siri schreef:
03-03-2025 21:07
Er zit zeker een kern van waarheid in. Ik denk dat het wel goed is om je dat ook mee te nemen in overwegingen over hoe men naar het Westen kijkt.
Waarbij opgemerkt moet worden dat de overgrote meerderheid van de wereldbevolking helemaal geen hekel heeft aan het Westen.

Uiteraard. Het is gelukkig niet de meerderheid. Maar genoeg om niet te negeren... ik denk dat het goed is dat hier meer aandacht voor is, maar dan vooral de oorzaak. En dan eventuele complottheorieën blootleggen en meer informatie geven oid?

Maar ook erkennen waar het Westen wellicht wel de fout in gaat? Om het even te generaliseren.
Ik kijk niet op X, maar vind de omschrijving hier echt onsmakelijk en onnodig.
Rik, vanaf het stukje ‘want’ word je in mijn ogen te specifiek.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
muts87 schreef:
27-02-2025 10:02
Precies dat. En ja er zit een kern van waarheid in. Maar er is geen enkele nuance meer. Want veel oorlogen in bepaalde werelddelen komen door politieke en religieuze stromingen aldaar. En er lopen een hoop enge dictatoren rond maar daar wordt over gezwegen. Syrië is verschrikkelijk. Maar herinner me dus ook nog dat wij als westen betrekkelijk laat ingrepen/ons mengden in het conflict daar. Toen werd er geschreeuwd: het Westen laat het gebeuren. Toen we wel ingrepen en bommen vielen waren we weer kindermoordenaars e verdienden we de aanslagen van IS.
Over Afrika hoor ik ook vaak dat we het leegroven. En dat is in zekere zin ook zo. Maar het zijn ook hun leiders die het toestaan en er zelf rijk van worden. En de mensen die daar wat over zeggen typen dat dan zelf weer met hun smartphone online. En die smartphone heeft dan weer een batterij gemaakt van kobalt uit Congo.

Wat je hier schrijft is juist tamelijk ongenuanceerd.

We hebben als Westen een flinke rol gehad in veel conflicten. Ook conflicten die nu nog spelen. In Afrika is dat het meest duidelijk zichtbaar. We vielen het continent binnen, onderwierpen die lokale bevolking, roofden het leeg, trokken willekeurig grenzen en hielden dictators in stand die ons goed gezind waren.

Voor alle koloniën gold dat het zeer normaal was om de bevolking dom te houden. Maar weinig lokale inwoners mochten gaan studeren. En als ze al mochten gaan studeren was dat vaak een studie die geen kwaad kon. Dus wel werktuigbouwkunde en psychologie, maar geen rechten. Toen landen zelfstandig wilden zijn accepteerden Westerse landen dat vaak niet zonder slag of stoot. En toen landen eenmaal onafhankelijk waren ontbrak het aan kundige mensen.
Landen die bovendien gecreëerd waren. Met scheidslijnen dwars door landen heen. Of juist gecreëerde natiestaten.

De genocide in Rwanda had een oorsprong in de Belgische overheersing. En ook vandaag de dag spreken Westerse leiders zich nauwelijks uit over de politiestaat die Rwanda is verworden. Omdat de president die er al decennia zit het toch wel erg goed voor elkaar heeft. Onderwijl valt zin land Congo binnen, zoals Rusland het ook deed. Ook met militaire mannetjes met bedekte kleding. Daar hoor je bijna niemand over.

En toch, is de gemiddelde Afrikaan helemaal niet boos op het Westen.

Assad waar je het over hebt ging gewoon op de thee bij Westerse leiders. Ondanks dat men wist dat het een boef was. Pas toen het echt niet anders kon, ging het Westen zich afkeren.
MrsM schreef:
03-03-2025 21:10
Uiteraard. Het is gelukkig niet de meerderheid. Maar genoeg om niet te negeren... ik denk dat het goed is dat hier meer aandacht voor is, maar dan vooral de oorzaak. En dan eventuele complottheorieën blootleggen en meer informatie geven oid?

Maar ook erkennen waar het Westen wellicht wel de fout in gaat? Om het even te generaliseren.
Daar heb je gelijk in. In je openingspost snijd je ook best wat relevante punten aan.
feow schreef:
03-03-2025 21:12
Ik kijk niet op X, maar vind de omschrijving hier echt onsmakelijk en onnodig.
Rik, vanaf het stukje ‘want’ word je in mijn ogen te specifiek.

Ik ga het niet mooier maken dan het is.
Vreemd dat er verder geen feiten gedeeld worden hierover afgezien van online ramptoerisme.

De dader betreft een 40jarige Duitser Alexander S. De held die de dader in zijn taxi achtervolgde en klem reed, zodat hij niet op meer mensen in kon rijden : Afzal Muhammed (migrant uit Pakistan).

Er wordt niet uitgegaan van een politiek motief, al is de dader eerder veroordeeld voor rechts extremistische haatberichten online.
...
MrsM schreef:
22-02-2025 15:09
Gelukkig worden mogelijke aanslagen ook voorkomen door goed politiewerk.

https://www.politie.nl/nieuws/2025/febr ... erdam.html

En nog een

https://www.politie.nl/nieuws/2025/maar ... risme.html
Ik krijg toch wel de indruk dat best wat asielzoekers radicaal zijn en hierheen komen om aanslagen te plegen. Sterker nog ik begreep wel eens van een Syrische collega dat zij dat ook denken en voor waarschuwen.
Doodeng
muts87 schreef:
11-03-2025 12:33
Ik krijg toch wel de indruk dat best wat asielzoekers radicaal zijn en hierheen komen om aanslagen te plegen. Sterker nog ik begreep wel eens van een Syrische collega dat zij dat ook denken en voor waarschuwen.
Doodeng

Je weet niet wat je binnenhaalt, dat vind ik er zo eng aan.

Laatst was er in een dorpje hier iets verderop een Syriër uit zijn huis geplukt, die bleek in zijn thuisland een beul te zijn geweest en had vele mensen gemarteld (!). Dat woont hier dan gewoon in een rijtjeshuis met zijn gezin. @(

Ik heb inmiddels drie buren uit Syrië, allemaal alleenstaande mannen. Hoe weet ik dat die wel te vertrouwen zijn?

De buur die ik spreek is er overigens ook niet gerust op. Hij zegt: "Hier is het ook niet veilig." Dat vind ik heel erg.
muts87 schreef:
11-03-2025 12:33
Doodeng
We hebben al zoveel waarschuwingen gehad. Pim Fortuyn waarschuwde 23 jaar gelden al.

Vanuit Nederland wordt opgeroepen om de Alawieten in Syrië uit te roeien

https://x.com/HaraldDoornbos/status/1898698085716386054

Er zijn gelukkig kamervragen over gesteld: https://x.com/PieterOmtzigt/status/1898855272560603399

Ik vind dit wel positief nieuws. Dat wil zeggen de veiligheidsdiensten zitten er echt bovenop, om aanslagen te voorkomen.

Het nadeel is natuurlijk mensen die alleen handelen en die onder de radar blijven. Die vormen het grootste "gevaar" denk ik.
https://www.nu.nl/binnenland/6350680/vi ... erdam.html

Of dit valt onder een aanslag weet ik niet? Hoe dan ook een laffe daad en wederom onschuldige slachtoffers waarvan 2 ernstig gewond zijn.

Op X staat al wel wie de vermoedelijke dader is, het NOS zegt dat er nog niets bekend is over de dader of diens motieven.
Ik vind het nogal voorbarig om dit incident in dit topic te plaatsen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven