Herseninfarct partner
zondag 24 november 2024 om 16:48
Mijn partner heeft vorige week een herseninfarct gehad. We zijn daar enorm van geschrokken. Wonder boven wonder zijn alle lichamelijke (uitval) klachten binnen enkele uren weggetrokken. Hij is alleen nog erg vermoeid en heeft een zwaar gevoel in zijn hoofd. En hoofdpijn, maar met paracetamol gaat het wel. Nu mag hij morgen naar huis en ondanks dat alle artsen zeggen dat de kans op herhaling verwaarloosbaar is vind ik het enorm spannend en kan ik bijna alleen maar denken aan wat als het weer gebeurt? De paniek slaat dan echt toe.
Ook zie ik op tegen de onzichtbare gevolgen op lange termijn. Ik ben echt angstig voor wat als hij zo moe blijft? Wat als hij slecht tegen prikkels kan? Partner is thuis de kartrekker en doet heel veel. Wat ook niet helpt is dat ik 20 weken zwanger ben en regelmatig moe en misselijk, daarnaast hebben we nog een peuter en een dreumes rondlopen. Zo een paar dagen er alleen voor staan met de kinderen lukt wel, maar als ik aan een toekomst denk met 3 kleine kinderen en een partner met hersenschade weet ik echt niet hoe dat allemaal moet.
Ik ben vooral op zoek naar positieve verhalen, van mensen die op een gegeven moment weer helemaal fit waren. Zijn die er ook? Of is het echt zo dat je levenslang klachten houdt? (Zo lijkt het wel als je op herseninfarct googeld)
Ook zie ik op tegen de onzichtbare gevolgen op lange termijn. Ik ben echt angstig voor wat als hij zo moe blijft? Wat als hij slecht tegen prikkels kan? Partner is thuis de kartrekker en doet heel veel. Wat ook niet helpt is dat ik 20 weken zwanger ben en regelmatig moe en misselijk, daarnaast hebben we nog een peuter en een dreumes rondlopen. Zo een paar dagen er alleen voor staan met de kinderen lukt wel, maar als ik aan een toekomst denk met 3 kleine kinderen en een partner met hersenschade weet ik echt niet hoe dat allemaal moet.
Ik ben vooral op zoek naar positieve verhalen, van mensen die op een gegeven moment weer helemaal fit waren. Zijn die er ook? Of is het echt zo dat je levenslang klachten houdt? (Zo lijkt het wel als je op herseninfarct googeld)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-11-2024 17:32
Reden: Titel aangepast, sterkte!
Reden: Titel aangepast, sterkte!
0.00% gewijzigd
zondag 9 maart 2025 om 12:12
Alweer bijna 4 maanden geleden dat ik dit bericht schreef. Met partner gaat het best goed, we lopen samen wel regelmatig tegen kleine dingen aan. Zo is hij soms wat vergeetachtig en overziet hij alles niet meer zo snel. Voor nu is de max nog 2x per week 4 uur werken en zeker 2x per dag minimaal een half uurtje liggen/ rusten. Daaraan toegeven is soms nog wel een hele uitdaging.
In het herstel zit gelukkig echt een stijgende lijn, neuroloog is van mening dat die lijn in ieder geval tot in de eerste 6 maanden na het infarct nog doorzet, dus dat biedt hoop.
De zwangerschap loopt ook op zijn einde, verlof gaat bijna in. We zijn in ieder geval tot september met zijn vijfen voornamelijk thuis, partner neemt eerst ook ouderschapsverlof en ivm werk in onderwijs ook nog lang vakantie. Dat geeft voorlopig veel rust. Hoe het daarna verder gaat met werk weer oppakken en wie hoeveel uur per week gaat werken zien we dan wel weer. Nog bedankt voor de lieve, ondersteunende en soms kritische berichten (ook via pb)
In het herstel zit gelukkig echt een stijgende lijn, neuroloog is van mening dat die lijn in ieder geval tot in de eerste 6 maanden na het infarct nog doorzet, dus dat biedt hoop.
De zwangerschap loopt ook op zijn einde, verlof gaat bijna in. We zijn in ieder geval tot september met zijn vijfen voornamelijk thuis, partner neemt eerst ook ouderschapsverlof en ivm werk in onderwijs ook nog lang vakantie. Dat geeft voorlopig veel rust. Hoe het daarna verder gaat met werk weer oppakken en wie hoeveel uur per week gaat werken zien we dan wel weer. Nog bedankt voor de lieve, ondersteunende en soms kritische berichten (ook via pb)
zondag 9 maart 2025 om 18:02
Fijn dat het beter gaat.simsalabimbam schreef: ↑09-03-2025 12:12Alweer bijna 4 maanden geleden dat ik dit bericht schreef. Met partner gaat het best goed, we lopen samen wel regelmatig tegen kleine dingen aan. Zo is hij soms wat vergeetachtig en overziet hij alles niet meer zo snel. Voor nu is de max nog 2x per week 4 uur werken en zeker 2x per dag minimaal een half uurtje liggen/ rusten. Daaraan toegeven is soms nog wel een hele uitdaging.
Qua ouderschapsverlof, neem aan dat dit met zijn wg en arbo arts besproken is? Het zou nl ook gezien kunnen worden als belemmerend voor zijn re-integratie.
zondag 9 maart 2025 om 22:16
Voor zover ik weet (nog) niet met bedrijfsarts, maar daar is op 1 belletje na ook nog geen verder contact mee geweest. Wel met HR en leidinggevende, is al afgestemd voordat het infarct plaatsvond.
Ben wel ben benieuwd in welk opzicht ouderschapsverlof als belemmerend voor reïntegratie gezien zou kunnen worden?
Ben wel ben benieuwd in welk opzicht ouderschapsverlof als belemmerend voor reïntegratie gezien zou kunnen worden?
zondag 9 maart 2025 om 22:30
maandag 10 maart 2025 om 10:54
maandag 10 maart 2025 om 13:28
Je schrijft dat je man nu aan het werk is voor 2x4 uur per week. Als hij voor (een deel van) die uren ouderschapsverlof opneemt, dan is hij dus minder aan het werk, en verloopt de re-integratie anders dan zoals afgesproken. Dit kan gevolgen hebben voor de opbouw van zijn uren, en vanuit het UWV die daar wat van kan vinden.simsalabimbam schreef: ↑09-03-2025 22:16Voor zover ik weet (nog) niet met bedrijfsarts, maar daar is op 1 belletje na ook nog geen verder contact mee geweest. Wel met HR en leidinggevende, is al afgestemd voordat het infarct plaatsvond.
Als het ouderschapsverlof al is afgestemd voordat het infarct plaatsvond, dan moet het nu wellicht opnieuw afgestemd worden omdat de situatie is veranderd. Dus hier zou ik even alert op zijn en kijken met wie je man hierover in gesprek moet.
Het is wel een fijn vooruitzicht dat jullie als gezin lange tijd samen zijn en kunnen wennen aan de nieuwe situatie met een baby erbij.
Verder weet ik weinig van herstel na een infarct, en hoop ik dat het bij je man steeds verder de goede kant op gaat! En dat het ook voor jou draagbaar blijft.
maandag 10 maart 2025 om 20:55
Dit bedoel ik dus.Rosalieke schreef: ↑10-03-2025 13:28Je schrijft dat je man nu aan het werk is voor 2x4 uur per week. Als hij voor (een deel van) die uren ouderschapsverlof opneemt, dan is hij dus minder aan het werk, en verloopt de re-integratie anders dan zoals afgesproken. Dit kan gevolgen hebben voor de opbouw van zijn uren, en vanuit het UWV die daar wat van kan vinden.
Als het ouderschapsverlof al is afgestemd voordat het infarct plaatsvond, dan moet het nu wellicht opnieuw afgestemd worden omdat de situatie is veranderd. Dus hier zou ik even alert op zijn en kijken met wie je man hierover in gesprek moet.
Het is wel een fijn vooruitzicht dat jullie als gezin lange tijd samen zijn en kunnen wennen aan de nieuwe situatie met een baby erbij.
Verder weet ik weinig van herstel na een infarct, en hoop ik dat het bij je man steeds verder de goede kant op gaat! En dat het ook voor jou draagbaar blijft.
Het kan zijn dat het uwv inschat dat hij door het ouderschapsverlof niet optimaal heeft meegewerkt aan zijn reïntegratie. Dat is geen ramp als hij < 2 jaar ziek is uiteindelijk. Maar stel dat hij toch restverschijnselen houdt en niet volledig kan opbouwen in die 2 jaar dan kan dit argument dan naar voren komen.
Daarom dus het advies bespreek het met je arbo arts.
maandag 10 maart 2025 om 22:45
Wat een goede tips! Als leek zou ik er echt nooit bij stilstaan dat dit zo door het UWV bekeken zou kunnen worden. Partner heeft volgende week voor het eerst een live afspraak met de bedrijfsarts, ben benieuwd wat daaruit komt. En of de bedrijfsarts dan ook degene is die je over dat soort mogelijke lange termijn consequenties informeert, of zou dat eerder iemand vam HR zijn?
maandag 10 maart 2025 om 22:50
Fijn dat er sprake is van herstel. Ik heb vorig jaar een herseninfarct gehad en die termijn van 6 maanden klopt wel. Heb een aantal maanden bij de fysio en ergo gelopen maar op een bepaald moment kon ik die oefeningen wel dromen en ben ik thuis daar zelf mee doorgegaan.simsalabimbam schreef: ↑09-03-2025 12:12Alweer bijna 4 maanden geleden dat ik dit bericht schreef. Met partner gaat het best goed, we lopen samen wel regelmatig tegen kleine dingen aan. Zo is hij soms wat vergeetachtig en overziet hij alles niet meer zo snel. Voor nu is de max nog 2x per week 4 uur werken en zeker 2x per dag minimaal een half uurtje liggen/ rusten. Daaraan toegeven is soms nog wel een hele uitdaging.
Ik heb wel restverschijnselen. Ben sneller moe, in het verkeer overzie ik het allemaal minder, ben onhandiger, fijne motoriek is minder etc. Maar ik ben wel alweer volledig aan het werk en doe alles weer.
Sterkte en succes!
maandag 10 maart 2025 om 22:50
maandag 10 maart 2025 om 22:58
Quoten lukt mij nooit zo goed maar in reactie op dropdrop
Hij krijgt begeleiding van een Ergo, elke 2 a 3 weken een afspraak vooral gericht op energie balans en oefeningen en tips om weer op te laden op rustmomenten gedurende de dag. Daar heeft hij ook echt wat aan dus dat is fijn.
Binnenkort staat weer wat gaan sporten ook op de planning, misschien met hulp van fysio, maar dat zou dan eerder zijn om grenzen te leren bewaken want qua vaardigheden of kracht is er geen verschil met voor het infarct
Hij krijgt begeleiding van een Ergo, elke 2 a 3 weken een afspraak vooral gericht op energie balans en oefeningen en tips om weer op te laden op rustmomenten gedurende de dag. Daar heeft hij ook echt wat aan dus dat is fijn.
Binnenkort staat weer wat gaan sporten ook op de planning, misschien met hulp van fysio, maar dat zou dan eerder zijn om grenzen te leren bewaken want qua vaardigheden of kracht is er geen verschil met voor het infarct

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in