Werk & Studie alle pijlers

Mentrix probeert bijles op te leggen, wij willen niet

13-03-2025 17:04 124 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemiddag,

Ik heb een kind (14) in atheneum 3. Mijn kind staat momenteel ruim op overgaan naar atheneum 4 (allemaal afgeronde 8’en, behalve één vak). Het kind staat al sinds het begin van het schooljaar een afgeronde 4 (onafgerond momenteel 3,57) voor één vak, niet zijnde een kernvak (Nederlands, Engels, Wiskunde). Nu vinden wij (kind, partner en ikzelf) dat eigenlijk geen probleem. Het kind staat tenslotte ruim op overgaan en het desbetreffende vak wordt door het kind niet meegenomen naar de bovenbouw (vakkenpakketkeuze en profielkeuze zijn hier recent afgesloten).

Nu probeert de mentrix, welke het kind sinds dit schooljaar heeft, sinds vlak vóór de kerstvakantie mijn kind naar bijles te duwen voor het vak waarvoor mijn kind onvoldoende staat. Mijn kind, partner en ik hebben daar geen behoefte aan. Financieel is dat overigens geen enkel probleem, maar we zien de noodzaak ervan niet in. We hadden haar vriendelijk bedankt voor het aanbod en zijn zonder verdere discussies, conflicten of andere onenigheden verder gegaan met het schooljaar.

Nu het schooljaar verder vordert en het cijfer voor het onvoldoende vak nog steeds niet is opgeschoven naar een hoger cijfer, maar is gaan stagneren, probeert de mentrix steeds meer te hameren op bijles. Echter, wij (kind, partner en ik) zijn nog steeds van mening dat bijles niet noodzakelijk is.

Mijn kind heeft de afgelopen drie jaar altijd tussen de 3,50 en 3,78 (afgerond 4) voor het desbetreffende vak gestaan op alle rapporten, maar voor alle andere vakken een afgeronde 8 en is daarmee ruim overgegaan. De docent (het kind heeft al drie jaar dezelfde docent voor het vak) heeft het inmiddels ook al opgegeven. “Zolang de andere cijfers prima zijn en je kind maar lekker in zijn/haar vel zit, is er niks aan de hand!” aldus de docent. Ik ben het hier helemaal mee eens! De docent is trouwens een héél warmhartige man die erg populair is bij de leerlingen op de school van mijn kind.

Sociaal-emotioneel komt mijn kind overigens altijd prima mee op school. Hij werkt kei- en nog eens keihard voor het vak, maar kan gewoonweg niet hoger staan dan een onafgeronde 3,8. ''So be it!'' denken wij (kind, partner en ikzelf) dan. Echter blijft de mentrix maar hameren...

Lijkt jullie bijles noodzakelijk in deze situatie? De bijles wordt trouwens 2 à 3 keer per week aangeboden op de school van mijn kind, tegen betaling.
Jajaja schreef:
13-03-2025 21:13
Wel vreemd dat de mentor geen les geeft aan haar eigen klas trouwens.
Dat gebeurt wel vaker. 1 van mijn kinderen had in de bovenbouw Drama als keuzevak. De dramadocent was de mentor van zijn klas maar niet de hele klas deed Drama.
Appletje schreef:
14-03-2025 10:53
Dat gebeurt wel vaker. 1 van mijn kinderen had in de bovenbouw Drama als keuzevak. De dramadocent was de mentor van zijn klas maar niet de hele klas deed Drama.
Bovenbouw idd.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Goed dat school hier bovenop zit. Op een vervolgopleiding kom je ook niet weg met een onvoldoende, ook niet als je hoge cijfers hebt voor de andere vakken. Dan betekent die onvoldoende simpelweg geen diploma.

Ik geef zelf een afwijkend/vakoverstijgend vak binnen een universitaire studie. Het aantal studenten dat er met de pet naar gooit, want “dit is niet waarom ik x ben gaan studeren” is echt schrikbarend. We zetten het al zo op dat het met enige inzet prima te halen is, maar hebben elk jaar toch flink een vrij binaire cijferverdeling (en ook studenten die de examencommissie moeten vragen om een extra kans, omdat ze met die onvoldoende dus niet mogen afstuderen).

Gun je kind dus die succeservaring, TO. Liever nu leren doorzetten bij iets stoms (met de goede ondersteuning van de middelbare school) dan straks het zelf moeten uitzoeken op de universiteit.
Muggenbeet schreef:
14-03-2025 11:25
Goed dat school hier bovenop zit. Op een vervolgopleiding kom je ook niet weg met een onvoldoende, ook niet als je hoge cijfers hebt voor de andere vakken. Dan betekent die onvoldoende simpelweg geen diploma.

Ik geef zelf een afwijkend/vakoverstijgend vak binnen een universitaire studie. Het aantal studenten dat er met de pet naar gooit, want “dit is niet waarom ik x ben gaan studeren” is echt schrikbarend. We zetten het al zo op dat het met enige inzet prima te halen is, maar hebben elk jaar toch flink een vrij binaire cijferverdeling (en ook studenten die de examencommissie moeten vragen om een extra kans, omdat ze met die onvoldoende dus niet mogen afstuderen).

Gun je kind dus die succeservaring, TO. Liever nu leren doorzetten bij iets stoms (met de goede ondersteuning van de middelbare school) dan straks het zelf moeten uitzoeken op de universiteit.
Maar de middelbare school zit zo in elkaar dat je dus niet overal voldoendes voor hoeft te halen, en dat heeft redenen. Ik vind dat je een student aan de uni niet kan vergelijken met een puber van 14 in de onderbouw van het VO.
En ik kan me niet voorstellen dat dit kind er met de pet naar gooit, als ie voor alle andere vakken hoge cijfers heeft.
Ik heb ook een kind in 3 VWO, en die heeft lange dagen met nog eens flink wat huiswerk waardoor ook avonden, weekenden en vakanties aardig gevuld zijn met school. Ik zou haar echt niet nog eens extra uren bijles laten volgen voor het enige vak dat ze niet goed kan, terwijl ze het ook niet gaat kiezen.
Mijn kind heeft in de 2e klas ook economie (het kan dus wel, alhoewel ik nog nooit gehoord had dat het ook in de brugklas gegeven wordt) en dat is echt het meest eenvoudige vak ooit, Als je met procenten kan rekenen haal je al een voldoende.

Ik probeer er open in te staan, maar in dit geval geloof ik geen bal van dit topic. Of TO verdraait allerlei dingen, want er is iets teveel wat niet klopt en het woord mentrix werd in mijn jeugd al niet meer gebruikt.

Maar voor het onwaarschijnlijke geval dat het topic echt is: huur een student economie in voor bijles. Klaar.
Ik zou zeggen bedank de mentor voor haar goede zorgen, geef aan dat jullie niet voor bijles kiezen en gun het je kind om ook eens ergens niet goed in te zijn. Die overgang zal wel loslopen.
Nana_Mouskouri schreef:
13-03-2025 19:51
Wat is er mis met "de mentor, die" in plaats van "de mentrix, welke"
OP schrijft in makelaarstaal. Veel mensen die net iets beter over willen komen dan ze zijn zie ik dat gebruiken.
MargjeM schreef:
14-03-2025 11:47
OP schrijft in makelaarstaal. Veel mensen die net iets beter over willen komen dan ze zijn zie ik dat gebruiken.
Goh nou, waarvan acte. Kunnen we weer terug naar het onderwerp? En deze interessant doenerij skippen
Presto schreef:
14-03-2025 11:39
Mijn kind heeft in de 2e klas ook economie (het kan dus wel, alhoewel ik nog nooit gehoord had dat het ook in de brugklas gegeven wordt) en dat is echt het meest eenvoudige vak ooit, Als je met procenten kan rekenen haal je al een voldoende.

Ik probeer er open in te staan, maar in dit geval geloof ik geen bal van dit topic. Of TO verdraait allerlei dingen, want er is iets teveel wat niet klopt en het woord mentrix werd in mijn jeugd al niet meer gebruikt.

Maar voor het onwaarschijnlijke geval dat het topic echt is: huur een student economie in voor bijles. Klaar.
Wat een onzin. Wat voor de een eenvoudig vak is, kan een moeilijk vak zijn voor de ander. Jij doet of economie alleen rekenen is. Dus iedereen haalt minimaal een 8 voor economie?
Pelle schreef:
14-03-2025 11:51
Wat een onzin. Wat voor de een eenvoudig vak is, kan een moeilijk vak zijn voor de ander. Jij doet of economie alleen rekenen is. Dus iedereen haalt minimaal een 8 voor economie?
Een 8 op wiskunde en een 3.5 op economie in vwo 3 is gewoon niet heel erg waarschijnlijk. Alle rekenopgaven bij economie zouden dan sowieso goed moeten gaan. Economisch inzicht wordt niet uitgebreid getoetst, dus de kenmerken van een VOF uit je hoofd leren en wat andere economische begrippen stampen en dat is het wel zo ongeveer.

Maar goed, al met al is het gewoon een vreemd verhaal. En er is ook drama waar geen drama hoeft te zijn: bijles volgen is nooit verplicht, heel vaak mailen met een mentor ook niet.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
14-03-2025 12:11
Een 8 op wiskunde en een 3.5 op economie in vwo 3 is gewoon niet heel erg waarschijnlijk.
Een afgeronde 8 dan toch, ofwel een 7,504.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Nana_Mouskouri schreef:
Een 8 op wiskunde en een 3.5 op economie in vwo 3 is gewoon niet heel erg waarschijnlijk. Alle rekenopgaven bij economie zouden dan sowieso goed moeten gaan. Economisch inzicht wordt niet uitgebreid getoetst, dus de kenmerken van een VOF uit je hoofd leren en wat andere economische begrippen stampen en dat is het wel zo ongeveer.

Maar goed, al met al is het gewoon een vreemd verhaal. En er is ook drama waar geen drama hoeft te zijn: bijles volgen is nooit verplicht, heel vaak mailen met een mentor ook niet.
Ik vind sowieso een 3.5-3.7 gemiddeld wel erg laag. Maar bij zoon zat/zit ook een vrij groot verschil tussen cijfer economie en wiskunde A.
Nu in vwo 6 een 5.5 gemiddeld tov een 8.2 gemiddeld. Zijn laatste cijfer was een 3.4 voor economie. Maar er is natuurlijk wel een verschil tussen onderbouw en vwo 6. Hier pas economie vanaf jaar 3, dus ik kan geen inschatting van economie in de brugklas.
Lady*Voldemort schreef:
14-03-2025 12:23
Een afgeronde 8 dan toch, ofwel een 7,504.
Ik ga twee uur, drie minuten en twaalf seconden hierover nadenken, voor ik zal toegeven dat jij gelijk hebt.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:

Maar goed, al met al is het gewoon een vreemd verhaal.
Eens, een 3,5 is zo extreem laag. Ik zou zeggen geef dan een 4 voor de moeite om überhaupt iets in te vullen.
I-D-R-T-77 schreef:
13-03-2025 21:00
Nee. Je betaalt €15,- per uur, dus voor bijvoorbeeld 24 uur bijles per maand betaal je €360,-.
Het verhaal is heel onwaarschijnlijk, economie vanaf de brugklas komt is al heel apart. Een zo diepe onvoldoende en toch een 7,5 en hoger op alle andere vakken, inclusief wiskunde, geschiedenis en Nederlands (die overeenkomsten hebben met economie wat betreft de soort vragen op toetsen) is vreemd. En dan het laatste, betalen voor bijles vanuit school mag helemaal niet. Dat zou betekenen dat kinderen van ouders die het niet kunnen betalen geen bijles kunnen krijgen op school. En dat is nu net bij de wet verboden:

"Hoe zit het met bijlessen of huiswerkbegeleiding die op school worden aangeboden?
Alle activiteiten die worden aangeboden onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, vallen onder de nieuwe wetgeving. Een bijdrage hiervoor vragen mag alsnog, maar deze is vrijwillig. Wordt deze vrijwillige ouderbijdrage niet voldaan, dan mag de leerling alsnog deelnemen. Ook hier geldt dat het de school vrij staat om een maximaal aantal plekken beschikbaar te stellen, maar dat de selectie voor deze plekken niet mag geschieden op basis van wel of niet betalen."

Een mentor in de derde is altijd ook lesgever, ook dat heb ik nog nooit anders gehoord. Het zou kunnen gaan om een leerlingbegeleider of een teamleider, maar dat is een hele andere rol. En nee, het woord mentrix gebruiken we al heel lang niet meer in het oderwijs.
juf_deetje schreef:
14-03-2025 12:46
Het verhaal is heel onwaarschijnlijk, economie vanaf de brugklas komt is al heel apart. Een zo diepe onvoldoende en toch een 7,5 en hoger op alle andere vakken, inclusief wiskunde, geschiedenis en Nederlands (die overeenkomsten hebben met economie wat betreft de soort vragen op toetsen) is vreemd. En dan het laatste, betalen voor bijles vanuit school mag helemaal niet. Dat zou betekenen dat kinderen van ouders die het niet kunnen betalen geen bijles kunnen krijgen op school. En dat is nu net bij de wet verboden:

"Hoe zit het met bijlessen of huiswerkbegeleiding die op school worden aangeboden?
Alle activiteiten die worden aangeboden onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, vallen onder de nieuwe wetgeving. Een bijdrage hiervoor vragen mag alsnog, maar deze is vrijwillig. Wordt deze vrijwillige ouderbijdrage niet voldaan, dan mag de leerling alsnog deelnemen. Ook hier geldt dat het de school vrij staat om een maximaal aantal plekken beschikbaar te stellen, maar dat de selectie voor deze plekken niet mag geschieden op basis van wel of niet betalen."

Een mentor in de derde is altijd ook lesgever, ook dat heb ik nog nooit anders gehoord. Het zou kunnen gaan om een leerlingbegeleider of een teamleider, maar dat is een hele andere rol. En nee, het woord mentrix gebruiken we al heel lang niet meer in het oderwijs.
als je het zo opsomt, klinkt het inderdaad wel erg onwaarschijnlijk.
Maar wat haalt iemand eruit om zo'n verhaal te verzinnen?
margreetder schreef:
14-03-2025 12:44
Eens, een 3,5 is zo extreem laag. Ik zou zeggen geef dan een 4 voor de moeite om überhaupt iets in te vullen.
Nou, dat zou ik dan weer niet doen.
Wombat schreef:
13-03-2025 20:57
Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een leerling maar 1 3-4 staat en de rest enkel achten.
Maar in dit geval zou ik het er ook bij laten. Ik snap het alleen niet. Als hij voor wiskunde en natuurkunde een 8 haalt, waarom economie dan zo dramatisch? Een aanzienlijk deel is simpele formules toepassen. Het zou mij wel doen denken dat hij dit met de juiste begeleiding echt prima moet kunnen. Maar kan me voorstellen dat je er geen zin in hebt met al die verdere achten.
Het kan, ik had dit ook bij economie. De rest 7, 8 of 9 en zelfs een 10. Economie een 4 omdat ik vond dat het erg tegenstrijdig was. Wel bijles gehad en het kwartje betreft dat vak is gevallen. Was heel blij dat ik het eindelijk snapte ook al deed ik niets meer met dat vak.
Taskmaster schreef:
13-03-2025 18:48
Ik vind dat je jezelf en je zoon er makkelijk vanaf maakt. Wat leer je hem hiermee?

Ik vind jezelf ook ontzettend tevreden met je eigen gelijk. Dus niet helemaal duidelijk wat je hier nog komt halen.
Ik haal dit er ook een beetje uit. Wil jij en je kind niet ontdekken/leren waarom het niet lukt? Of een kans nemen te verbeteren?

Waarom ligt de focus alleen op over gaan of niet?
Nana_Mouskouri schreef:
14-03-2025 13:08
Nou, dat zou ik dan weer niet doen.
In mijn tijd kwam dat regelmatig voor, en heel openlijk ook nog. Maar alleen als je je stinkende best had gedaan om van die drie een vier of een vijf te maken, en als je plechtig beloofde het gewraakte vak te laten vallen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Pelle schreef:
14-03-2025 11:51
Bij mijn kind in de 2e klas is het alleen rekenen en wat begrippen leren inderdaad. Zal per methode verschillen, maar er zijn lastiger vakken, om het zo maar te zeggen.
presto wijzigde dit bericht op 14-03-2025 13:40
0.12% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
14-03-2025 13:35
In mijn tijd kwam dat regelmatig voor, en heel openlijk ook nog. Maar alleen als je je stinkende best had gedaan om van die drie een vier of een vijf te maken, en als je plechtig beloofde het gewraakte vak te laten vallen.
Er zal geen kind dat alleen op mijn vak onvoldoende staat zijn/haar diploma niet halen, al helemaal niet als het mijn vak laat vallen. Uiteindelijk komt het dan, het is net magie, toch altijd goed. Maar dit soort situaties komen gewoon niet zo vaak voor. Veel vaker is een 2 op dat domme rotvak van mij toch vooral omdat er niet geleerd en geoefend is.
Renkya schreef:
14-03-2025 13:31
Het kan, ik had dit ook bij economie. De rest 7, 8 of 9 en zelfs een 10. Economie een 4 omdat ik vond dat het erg tegenstrijdig was. Wel bijles gehad en het kwartje betreft dat vak is gevallen. Was heel blij dat ik het eindelijk snapte ook al deed ik niets meer met dat vak.
Ik vond economie ook een raar vak op de middelbare school. Altijd wel voldoendes gehaald, maar het was gewoon te veel, en bleef daardoor heel erg aan de oppervlakte. Toen ik tijdens m’n studie vakken over economie kreeg begonnen puzzelstukjes ook opeens in elkaar te vallen en uiteindelijk heb ik zelfs m’n master in economie gedaan. Ik denk dat het echt nog wel de moeite kan zijn om een andere leerweg te bewandelen voor dit vak, ik weet alleen niet of bijles daar de juiste aanpak voor is, ik had zelf gewoon veel meer diepgang nodig om de onderliggende mechanismen te begrijpen.
Lilla schreef:
14-03-2025 11:33
Maar de middelbare school zit zo in elkaar dat je dus niet overal voldoendes voor hoeft te halen, en dat heeft redenen. Ik vind dat je een student aan de uni niet kan vergelijken met een puber van 14 in de onderbouw van het VO.
En ik kan me niet voorstellen dat dit kind er met de pet naar gooit, als ie voor alle andere vakken hoge cijfers heeft.
Ik heb ook een kind in 3 VWO, en die heeft lange dagen met nog eens flink wat huiswerk waardoor ook avonden, weekenden en vakanties aardig gevuld zijn met school. Ik zou haar echt niet nog eens extra uren bijles laten volgen voor het enige vak dat ze niet goed kan, terwijl ze het ook niet gaat kiezen.
Van mij hoeft het ook geen voldoende te worden. Wat TO beschrijft is alleen wel een veelvoorkomend patroon: hoge cijfers voor wat als interessant/nuttig wordt gezien en lage cijfers als die intrinsieke motivatie er niet is. Dan is de middelbare school een veiligere leerschool om daar toch mee om te leren gaan, dan een vervolgopleiding waar een onvoldoende studievertraging betekent.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven