
Mentrix probeert bijles op te leggen, wij willen niet
donderdag 13 maart 2025 om 17:04
Goedemiddag,
Ik heb een kind (14) in atheneum 3. Mijn kind staat momenteel ruim op overgaan naar atheneum 4 (allemaal afgeronde 8’en, behalve één vak). Het kind staat al sinds het begin van het schooljaar een afgeronde 4 (onafgerond momenteel 3,57) voor één vak, niet zijnde een kernvak (Nederlands, Engels, Wiskunde). Nu vinden wij (kind, partner en ikzelf) dat eigenlijk geen probleem. Het kind staat tenslotte ruim op overgaan en het desbetreffende vak wordt door het kind niet meegenomen naar de bovenbouw (vakkenpakketkeuze en profielkeuze zijn hier recent afgesloten).
Nu probeert de mentrix, welke het kind sinds dit schooljaar heeft, sinds vlak vóór de kerstvakantie mijn kind naar bijles te duwen voor het vak waarvoor mijn kind onvoldoende staat. Mijn kind, partner en ik hebben daar geen behoefte aan. Financieel is dat overigens geen enkel probleem, maar we zien de noodzaak ervan niet in. We hadden haar vriendelijk bedankt voor het aanbod en zijn zonder verdere discussies, conflicten of andere onenigheden verder gegaan met het schooljaar.
Nu het schooljaar verder vordert en het cijfer voor het onvoldoende vak nog steeds niet is opgeschoven naar een hoger cijfer, maar is gaan stagneren, probeert de mentrix steeds meer te hameren op bijles. Echter, wij (kind, partner en ik) zijn nog steeds van mening dat bijles niet noodzakelijk is.
Mijn kind heeft de afgelopen drie jaar altijd tussen de 3,50 en 3,78 (afgerond 4) voor het desbetreffende vak gestaan op alle rapporten, maar voor alle andere vakken een afgeronde 8 en is daarmee ruim overgegaan. De docent (het kind heeft al drie jaar dezelfde docent voor het vak) heeft het inmiddels ook al opgegeven. “Zolang de andere cijfers prima zijn en je kind maar lekker in zijn/haar vel zit, is er niks aan de hand!” aldus de docent. Ik ben het hier helemaal mee eens! De docent is trouwens een héél warmhartige man die erg populair is bij de leerlingen op de school van mijn kind.
Sociaal-emotioneel komt mijn kind overigens altijd prima mee op school. Hij werkt kei- en nog eens keihard voor het vak, maar kan gewoonweg niet hoger staan dan een onafgeronde 3,8. ''So be it!'' denken wij (kind, partner en ikzelf) dan. Echter blijft de mentrix maar hameren...
Lijkt jullie bijles noodzakelijk in deze situatie? De bijles wordt trouwens 2 à 3 keer per week aangeboden op de school van mijn kind, tegen betaling.
Ik heb een kind (14) in atheneum 3. Mijn kind staat momenteel ruim op overgaan naar atheneum 4 (allemaal afgeronde 8’en, behalve één vak). Het kind staat al sinds het begin van het schooljaar een afgeronde 4 (onafgerond momenteel 3,57) voor één vak, niet zijnde een kernvak (Nederlands, Engels, Wiskunde). Nu vinden wij (kind, partner en ikzelf) dat eigenlijk geen probleem. Het kind staat tenslotte ruim op overgaan en het desbetreffende vak wordt door het kind niet meegenomen naar de bovenbouw (vakkenpakketkeuze en profielkeuze zijn hier recent afgesloten).
Nu probeert de mentrix, welke het kind sinds dit schooljaar heeft, sinds vlak vóór de kerstvakantie mijn kind naar bijles te duwen voor het vak waarvoor mijn kind onvoldoende staat. Mijn kind, partner en ik hebben daar geen behoefte aan. Financieel is dat overigens geen enkel probleem, maar we zien de noodzaak ervan niet in. We hadden haar vriendelijk bedankt voor het aanbod en zijn zonder verdere discussies, conflicten of andere onenigheden verder gegaan met het schooljaar.
Nu het schooljaar verder vordert en het cijfer voor het onvoldoende vak nog steeds niet is opgeschoven naar een hoger cijfer, maar is gaan stagneren, probeert de mentrix steeds meer te hameren op bijles. Echter, wij (kind, partner en ik) zijn nog steeds van mening dat bijles niet noodzakelijk is.
Mijn kind heeft de afgelopen drie jaar altijd tussen de 3,50 en 3,78 (afgerond 4) voor het desbetreffende vak gestaan op alle rapporten, maar voor alle andere vakken een afgeronde 8 en is daarmee ruim overgegaan. De docent (het kind heeft al drie jaar dezelfde docent voor het vak) heeft het inmiddels ook al opgegeven. “Zolang de andere cijfers prima zijn en je kind maar lekker in zijn/haar vel zit, is er niks aan de hand!” aldus de docent. Ik ben het hier helemaal mee eens! De docent is trouwens een héél warmhartige man die erg populair is bij de leerlingen op de school van mijn kind.
Sociaal-emotioneel komt mijn kind overigens altijd prima mee op school. Hij werkt kei- en nog eens keihard voor het vak, maar kan gewoonweg niet hoger staan dan een onafgeronde 3,8. ''So be it!'' denken wij (kind, partner en ikzelf) dan. Echter blijft de mentrix maar hameren...
Lijkt jullie bijles noodzakelijk in deze situatie? De bijles wordt trouwens 2 à 3 keer per week aangeboden op de school van mijn kind, tegen betaling.
vrijdag 14 maart 2025 om 10:53
vrijdag 14 maart 2025 om 11:15
vrijdag 14 maart 2025 om 11:25
Goed dat school hier bovenop zit. Op een vervolgopleiding kom je ook niet weg met een onvoldoende, ook niet als je hoge cijfers hebt voor de andere vakken. Dan betekent die onvoldoende simpelweg geen diploma.
Ik geef zelf een afwijkend/vakoverstijgend vak binnen een universitaire studie. Het aantal studenten dat er met de pet naar gooit, want “dit is niet waarom ik x ben gaan studeren” is echt schrikbarend. We zetten het al zo op dat het met enige inzet prima te halen is, maar hebben elk jaar toch flink een vrij binaire cijferverdeling (en ook studenten die de examencommissie moeten vragen om een extra kans, omdat ze met die onvoldoende dus niet mogen afstuderen).
Gun je kind dus die succeservaring, TO. Liever nu leren doorzetten bij iets stoms (met de goede ondersteuning van de middelbare school) dan straks het zelf moeten uitzoeken op de universiteit.
Ik geef zelf een afwijkend/vakoverstijgend vak binnen een universitaire studie. Het aantal studenten dat er met de pet naar gooit, want “dit is niet waarom ik x ben gaan studeren” is echt schrikbarend. We zetten het al zo op dat het met enige inzet prima te halen is, maar hebben elk jaar toch flink een vrij binaire cijferverdeling (en ook studenten die de examencommissie moeten vragen om een extra kans, omdat ze met die onvoldoende dus niet mogen afstuderen).
Gun je kind dus die succeservaring, TO. Liever nu leren doorzetten bij iets stoms (met de goede ondersteuning van de middelbare school) dan straks het zelf moeten uitzoeken op de universiteit.
vrijdag 14 maart 2025 om 11:33
Maar de middelbare school zit zo in elkaar dat je dus niet overal voldoendes voor hoeft te halen, en dat heeft redenen. Ik vind dat je een student aan de uni niet kan vergelijken met een puber van 14 in de onderbouw van het VO.Muggenbeet schreef: ↑14-03-2025 11:25Goed dat school hier bovenop zit. Op een vervolgopleiding kom je ook niet weg met een onvoldoende, ook niet als je hoge cijfers hebt voor de andere vakken. Dan betekent die onvoldoende simpelweg geen diploma.
Ik geef zelf een afwijkend/vakoverstijgend vak binnen een universitaire studie. Het aantal studenten dat er met de pet naar gooit, want “dit is niet waarom ik x ben gaan studeren” is echt schrikbarend. We zetten het al zo op dat het met enige inzet prima te halen is, maar hebben elk jaar toch flink een vrij binaire cijferverdeling (en ook studenten die de examencommissie moeten vragen om een extra kans, omdat ze met die onvoldoende dus niet mogen afstuderen).
Gun je kind dus die succeservaring, TO. Liever nu leren doorzetten bij iets stoms (met de goede ondersteuning van de middelbare school) dan straks het zelf moeten uitzoeken op de universiteit.
En ik kan me niet voorstellen dat dit kind er met de pet naar gooit, als ie voor alle andere vakken hoge cijfers heeft.
Ik heb ook een kind in 3 VWO, en die heeft lange dagen met nog eens flink wat huiswerk waardoor ook avonden, weekenden en vakanties aardig gevuld zijn met school. Ik zou haar echt niet nog eens extra uren bijles laten volgen voor het enige vak dat ze niet goed kan, terwijl ze het ook niet gaat kiezen.
vrijdag 14 maart 2025 om 11:39
Mijn kind heeft in de 2e klas ook economie (het kan dus wel, alhoewel ik nog nooit gehoord had dat het ook in de brugklas gegeven wordt) en dat is echt het meest eenvoudige vak ooit, Als je met procenten kan rekenen haal je al een voldoende.
Ik probeer er open in te staan, maar in dit geval geloof ik geen bal van dit topic. Of TO verdraait allerlei dingen, want er is iets teveel wat niet klopt en het woord mentrix werd in mijn jeugd al niet meer gebruikt.
Maar voor het onwaarschijnlijke geval dat het topic echt is: huur een student economie in voor bijles. Klaar.
Ik probeer er open in te staan, maar in dit geval geloof ik geen bal van dit topic. Of TO verdraait allerlei dingen, want er is iets teveel wat niet klopt en het woord mentrix werd in mijn jeugd al niet meer gebruikt.
Maar voor het onwaarschijnlijke geval dat het topic echt is: huur een student economie in voor bijles. Klaar.
vrijdag 14 maart 2025 om 11:47
OP schrijft in makelaarstaal. Veel mensen die net iets beter over willen komen dan ze zijn zie ik dat gebruiken.Nana_Mouskouri schreef: ↑13-03-2025 19:51Wat is er mis met "de mentor, die" in plaats van "de mentrix, welke"
vrijdag 14 maart 2025 om 11:50
vrijdag 14 maart 2025 om 11:51
Wat een onzin. Wat voor de een eenvoudig vak is, kan een moeilijk vak zijn voor de ander. Jij doet of economie alleen rekenen is. Dus iedereen haalt minimaal een 8 voor economie?Presto schreef: ↑14-03-2025 11:39Mijn kind heeft in de 2e klas ook economie (het kan dus wel, alhoewel ik nog nooit gehoord had dat het ook in de brugklas gegeven wordt) en dat is echt het meest eenvoudige vak ooit, Als je met procenten kan rekenen haal je al een voldoende.
Ik probeer er open in te staan, maar in dit geval geloof ik geen bal van dit topic. Of TO verdraait allerlei dingen, want er is iets teveel wat niet klopt en het woord mentrix werd in mijn jeugd al niet meer gebruikt.
Maar voor het onwaarschijnlijke geval dat het topic echt is: huur een student economie in voor bijles. Klaar.
vrijdag 14 maart 2025 om 12:11
Een 8 op wiskunde en een 3.5 op economie in vwo 3 is gewoon niet heel erg waarschijnlijk. Alle rekenopgaven bij economie zouden dan sowieso goed moeten gaan. Economisch inzicht wordt niet uitgebreid getoetst, dus de kenmerken van een VOF uit je hoofd leren en wat andere economische begrippen stampen en dat is het wel zo ongeveer.
Maar goed, al met al is het gewoon een vreemd verhaal. En er is ook drama waar geen drama hoeft te zijn: bijles volgen is nooit verplicht, heel vaak mailen met een mentor ook niet.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
vrijdag 14 maart 2025 om 12:23
Een afgeronde 8 dan toch, ofwel een 7,504.Nana_Mouskouri schreef: ↑14-03-2025 12:11Een 8 op wiskunde en een 3.5 op economie in vwo 3 is gewoon niet heel erg waarschijnlijk.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
vrijdag 14 maart 2025 om 12:32
Ik vind sowieso een 3.5-3.7 gemiddeld wel erg laag. Maar bij zoon zat/zit ook een vrij groot verschil tussen cijfer economie en wiskunde A.Nana_Mouskouri schreef: ↑14-03-2025 12:11Een 8 op wiskunde en een 3.5 op economie in vwo 3 is gewoon niet heel erg waarschijnlijk. Alle rekenopgaven bij economie zouden dan sowieso goed moeten gaan. Economisch inzicht wordt niet uitgebreid getoetst, dus de kenmerken van een VOF uit je hoofd leren en wat andere economische begrippen stampen en dat is het wel zo ongeveer.
Maar goed, al met al is het gewoon een vreemd verhaal. En er is ook drama waar geen drama hoeft te zijn: bijles volgen is nooit verplicht, heel vaak mailen met een mentor ook niet.
Nu in vwo 6 een 5.5 gemiddeld tov een 8.2 gemiddeld. Zijn laatste cijfer was een 3.4 voor economie. Maar er is natuurlijk wel een verschil tussen onderbouw en vwo 6. Hier pas economie vanaf jaar 3, dus ik kan geen inschatting van economie in de brugklas.
vrijdag 14 maart 2025 om 12:36
Ik ga twee uur, drie minuten en twaalf seconden hierover nadenken, voor ik zal toegeven dat jij gelijk hebt.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
vrijdag 14 maart 2025 om 12:44
Eens, een 3,5 is zo extreem laag. Ik zou zeggen geef dan een 4 voor de moeite om überhaupt iets in te vullen.Nana_Mouskouri schreef: ↑14-03-2025 12:11Een 8 op wiskunde en een 3.5 op economie in vwo 3 is gewoon niet heel erg waarschijnlijk. Alle rekenopgaven bij economie zouden dan sowieso goed moeten gaan. Economisch inzicht wordt niet uitgebreid getoetst, dus de kenmerken van een VOF uit je hoofd leren en wat andere economische begrippen stampen en dat is het wel zo ongeveer.
Maar goed, al met al is het gewoon een vreemd verhaal.
vrijdag 14 maart 2025 om 12:46
Het verhaal is heel onwaarschijnlijk, economie vanaf de brugklas komt is al heel apart. Een zo diepe onvoldoende en toch een 7,5 en hoger op alle andere vakken, inclusief wiskunde, geschiedenis en Nederlands (die overeenkomsten hebben met economie wat betreft de soort vragen op toetsen) is vreemd. En dan het laatste, betalen voor bijles vanuit school mag helemaal niet. Dat zou betekenen dat kinderen van ouders die het niet kunnen betalen geen bijles kunnen krijgen op school. En dat is nu net bij de wet verboden:I-D-R-T-77 schreef: ↑13-03-2025 21:00Nee. Je betaalt €15,- per uur, dus voor bijvoorbeeld 24 uur bijles per maand betaal je €360,-.
"Hoe zit het met bijlessen of huiswerkbegeleiding die op school worden aangeboden?
Alle activiteiten die worden aangeboden onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, vallen onder de nieuwe wetgeving. Een bijdrage hiervoor vragen mag alsnog, maar deze is vrijwillig. Wordt deze vrijwillige ouderbijdrage niet voldaan, dan mag de leerling alsnog deelnemen. Ook hier geldt dat het de school vrij staat om een maximaal aantal plekken beschikbaar te stellen, maar dat de selectie voor deze plekken niet mag geschieden op basis van wel of niet betalen."
Een mentor in de derde is altijd ook lesgever, ook dat heb ik nog nooit anders gehoord. Het zou kunnen gaan om een leerlingbegeleider of een teamleider, maar dat is een hele andere rol. En nee, het woord mentrix gebruiken we al heel lang niet meer in het oderwijs.
vrijdag 14 maart 2025 om 12:52
als je het zo opsomt, klinkt het inderdaad wel erg onwaarschijnlijk.juf_deetje schreef: ↑14-03-2025 12:46Het verhaal is heel onwaarschijnlijk, economie vanaf de brugklas komt is al heel apart. Een zo diepe onvoldoende en toch een 7,5 en hoger op alle andere vakken, inclusief wiskunde, geschiedenis en Nederlands (die overeenkomsten hebben met economie wat betreft de soort vragen op toetsen) is vreemd. En dan het laatste, betalen voor bijles vanuit school mag helemaal niet. Dat zou betekenen dat kinderen van ouders die het niet kunnen betalen geen bijles kunnen krijgen op school. En dat is nu net bij de wet verboden:
"Hoe zit het met bijlessen of huiswerkbegeleiding die op school worden aangeboden?
Alle activiteiten die worden aangeboden onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, vallen onder de nieuwe wetgeving. Een bijdrage hiervoor vragen mag alsnog, maar deze is vrijwillig. Wordt deze vrijwillige ouderbijdrage niet voldaan, dan mag de leerling alsnog deelnemen. Ook hier geldt dat het de school vrij staat om een maximaal aantal plekken beschikbaar te stellen, maar dat de selectie voor deze plekken niet mag geschieden op basis van wel of niet betalen."
Een mentor in de derde is altijd ook lesgever, ook dat heb ik nog nooit anders gehoord. Het zou kunnen gaan om een leerlingbegeleider of een teamleider, maar dat is een hele andere rol. En nee, het woord mentrix gebruiken we al heel lang niet meer in het oderwijs.
Maar wat haalt iemand eruit om zo'n verhaal te verzinnen?
vrijdag 14 maart 2025 om 13:08
Nou, dat zou ik dan weer niet doen.margreetder schreef: ↑14-03-2025 12:44Eens, een 3,5 is zo extreem laag. Ik zou zeggen geef dan een 4 voor de moeite om überhaupt iets in te vullen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
vrijdag 14 maart 2025 om 13:31
Het kan, ik had dit ook bij economie. De rest 7, 8 of 9 en zelfs een 10. Economie een 4 omdat ik vond dat het erg tegenstrijdig was. Wel bijles gehad en het kwartje betreft dat vak is gevallen. Was heel blij dat ik het eindelijk snapte ook al deed ik niets meer met dat vak.Wombat schreef: ↑13-03-2025 20:57Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een leerling maar 1 3-4 staat en de rest enkel achten.
Maar in dit geval zou ik het er ook bij laten. Ik snap het alleen niet. Als hij voor wiskunde en natuurkunde een 8 haalt, waarom economie dan zo dramatisch? Een aanzienlijk deel is simpele formules toepassen. Het zou mij wel doen denken dat hij dit met de juiste begeleiding echt prima moet kunnen. Maar kan me voorstellen dat je er geen zin in hebt met al die verdere achten.
vrijdag 14 maart 2025 om 13:33
Ik haal dit er ook een beetje uit. Wil jij en je kind niet ontdekken/leren waarom het niet lukt? Of een kans nemen te verbeteren?Taskmaster schreef: ↑13-03-2025 18:48Ik vind dat je jezelf en je zoon er makkelijk vanaf maakt. Wat leer je hem hiermee?
Ik vind jezelf ook ontzettend tevreden met je eigen gelijk. Dus niet helemaal duidelijk wat je hier nog komt halen.
Waarom ligt de focus alleen op over gaan of niet?
vrijdag 14 maart 2025 om 13:35
In mijn tijd kwam dat regelmatig voor, en heel openlijk ook nog. Maar alleen als je je stinkende best had gedaan om van die drie een vier of een vijf te maken, en als je plechtig beloofde het gewraakte vak te laten vallen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
vrijdag 14 maart 2025 om 13:37
Bij mijn kind in de 2e klas is het alleen rekenen en wat begrippen leren inderdaad. Zal per methode verschillen, maar er zijn lastiger vakken, om het zo maar te zeggen.
presto wijzigde dit bericht op 14-03-2025 13:40
0.12% gewijzigd
vrijdag 14 maart 2025 om 13:39
Er zal geen kind dat alleen op mijn vak onvoldoende staat zijn/haar diploma niet halen, al helemaal niet als het mijn vak laat vallen. Uiteindelijk komt het dan, het is net magie, toch altijd goed. Maar dit soort situaties komen gewoon niet zo vaak voor. Veel vaker is een 2 op dat domme rotvak van mij toch vooral omdat er niet geleerd en geoefend is.Lady*Voldemort schreef: ↑14-03-2025 13:35In mijn tijd kwam dat regelmatig voor, en heel openlijk ook nog. Maar alleen als je je stinkende best had gedaan om van die drie een vier of een vijf te maken, en als je plechtig beloofde het gewraakte vak te laten vallen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
vrijdag 14 maart 2025 om 13:49
Ik vond economie ook een raar vak op de middelbare school. Altijd wel voldoendes gehaald, maar het was gewoon te veel, en bleef daardoor heel erg aan de oppervlakte. Toen ik tijdens m’n studie vakken over economie kreeg begonnen puzzelstukjes ook opeens in elkaar te vallen en uiteindelijk heb ik zelfs m’n master in economie gedaan. Ik denk dat het echt nog wel de moeite kan zijn om een andere leerweg te bewandelen voor dit vak, ik weet alleen niet of bijles daar de juiste aanpak voor is, ik had zelf gewoon veel meer diepgang nodig om de onderliggende mechanismen te begrijpen.Renkya schreef: ↑14-03-2025 13:31Het kan, ik had dit ook bij economie. De rest 7, 8 of 9 en zelfs een 10. Economie een 4 omdat ik vond dat het erg tegenstrijdig was. Wel bijles gehad en het kwartje betreft dat vak is gevallen. Was heel blij dat ik het eindelijk snapte ook al deed ik niets meer met dat vak.
vrijdag 14 maart 2025 om 14:05
Van mij hoeft het ook geen voldoende te worden. Wat TO beschrijft is alleen wel een veelvoorkomend patroon: hoge cijfers voor wat als interessant/nuttig wordt gezien en lage cijfers als die intrinsieke motivatie er niet is. Dan is de middelbare school een veiligere leerschool om daar toch mee om te leren gaan, dan een vervolgopleiding waar een onvoldoende studievertraging betekent.Lilla schreef: ↑14-03-2025 11:33Maar de middelbare school zit zo in elkaar dat je dus niet overal voldoendes voor hoeft te halen, en dat heeft redenen. Ik vind dat je een student aan de uni niet kan vergelijken met een puber van 14 in de onderbouw van het VO.
En ik kan me niet voorstellen dat dit kind er met de pet naar gooit, als ie voor alle andere vakken hoge cijfers heeft.
Ik heb ook een kind in 3 VWO, en die heeft lange dagen met nog eens flink wat huiswerk waardoor ook avonden, weekenden en vakanties aardig gevuld zijn met school. Ik zou haar echt niet nog eens extra uren bijles laten volgen voor het enige vak dat ze niet goed kan, terwijl ze het ook niet gaat kiezen.
vrijdag 14 maart 2025 om 16:34
Hi To,
Naar aanleiding van je topic zijn er een aantal dingen die ik me afvraag.
Wat is de reden dat kind zo slecht scoort op economie? Ik vind het net als andere forummers ook vreemd. Kind klinkt vrij slim met al zijn 8en op het rapport. Het is dan toch opvallend te noemen dat economie zo laag scoort. Zijn er los van het vak zelf andere dingen die een rol kunnen spelen? Speelt er iets in de klas? In het contact met de docent? Ik zou me namelijk vooral afvragen hoe het kan en dat samen onderzoeken.
Je geeft aan dat het vak niet belangrijk is omdat kind het laat vallen. Daar zit wat in natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat hij er nu slecht voorstaat en hij zelfs risico loopt een bespreek geval te worden. Dat lijkt mij geen prettige positie om in te zitten. Wat vind kind zelf van dat gegeven?
Daarnaast zou het mij ook vooral gaan om hoe kind zijn best doet. Kan hij met bijles de boel naar een 4,5 krijgen, is dat toch een prachtig resultaat! Ik denk dat je meer leert van je inzetten voor iets wat niet lukt, dan het resultaat zelf. Daar kijkt school natuurlijk ook naar als ze hem zullen bespreken.
Ik weet niet of dit speelt bij kind, maar mocht het zo zijn dat de andere vakken hem makkelijk afgaan, is het juist een uitdaging hem te leren hoe hij het kan aanpakken als hij iets een keer niet weet. Dat klinkt nu een beetje flauw... Maar ik ken helaas meerdere mensen die daar in hun latere leeftijd last van hebben gehad. Zij functioneerde prima, want hoge intelligentie, maar toen het ineens moeilijk werd, wisten zij niet hoe te leren, of raakte gedemotiveerd omdat iets niet in een keer lukte. Deze mensen hebben hier later in hun leven echt veel last van gehad, en het heeft invloed gehad op het zelfvertrouwen, wat weer invloed heeft gehad op de leerprestaties. Iemand die ik ken heeft daardoor ook geen vervolgstudie kunnen afmaken.
Nu wil ik niet deze situaties projecteren op jouw kind, want misschien is daar helemaal geen sprake van, maar ik wil het je alleen mee gegeven om over na te denken.
Verder is het natuurlijk zo dat de ouders bepalen of er bijles komt of niet. Mocht mentor blijven bellen, zou ik aan economie docent vragen of eens met haar te praten en haar uit te leggen dat hij/zij het niet nodig acht en het verzoek te stoppen met het contact leggen hierover.
Naar aanleiding van je topic zijn er een aantal dingen die ik me afvraag.
Wat is de reden dat kind zo slecht scoort op economie? Ik vind het net als andere forummers ook vreemd. Kind klinkt vrij slim met al zijn 8en op het rapport. Het is dan toch opvallend te noemen dat economie zo laag scoort. Zijn er los van het vak zelf andere dingen die een rol kunnen spelen? Speelt er iets in de klas? In het contact met de docent? Ik zou me namelijk vooral afvragen hoe het kan en dat samen onderzoeken.
Je geeft aan dat het vak niet belangrijk is omdat kind het laat vallen. Daar zit wat in natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat hij er nu slecht voorstaat en hij zelfs risico loopt een bespreek geval te worden. Dat lijkt mij geen prettige positie om in te zitten. Wat vind kind zelf van dat gegeven?
Daarnaast zou het mij ook vooral gaan om hoe kind zijn best doet. Kan hij met bijles de boel naar een 4,5 krijgen, is dat toch een prachtig resultaat! Ik denk dat je meer leert van je inzetten voor iets wat niet lukt, dan het resultaat zelf. Daar kijkt school natuurlijk ook naar als ze hem zullen bespreken.
Ik weet niet of dit speelt bij kind, maar mocht het zo zijn dat de andere vakken hem makkelijk afgaan, is het juist een uitdaging hem te leren hoe hij het kan aanpakken als hij iets een keer niet weet. Dat klinkt nu een beetje flauw... Maar ik ken helaas meerdere mensen die daar in hun latere leeftijd last van hebben gehad. Zij functioneerde prima, want hoge intelligentie, maar toen het ineens moeilijk werd, wisten zij niet hoe te leren, of raakte gedemotiveerd omdat iets niet in een keer lukte. Deze mensen hebben hier later in hun leven echt veel last van gehad, en het heeft invloed gehad op het zelfvertrouwen, wat weer invloed heeft gehad op de leerprestaties. Iemand die ik ken heeft daardoor ook geen vervolgstudie kunnen afmaken.
Nu wil ik niet deze situaties projecteren op jouw kind, want misschien is daar helemaal geen sprake van, maar ik wil het je alleen mee gegeven om over na te denken.
Verder is het natuurlijk zo dat de ouders bepalen of er bijles komt of niet. Mocht mentor blijven bellen, zou ik aan economie docent vragen of eens met haar te praten en haar uit te leggen dat hij/zij het niet nodig acht en het verzoek te stoppen met het contact leggen hierover.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in