Komen er donkere tijden aan?
zaterdag 11 januari 2025 om 19:55
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
The impossible just takes a little longer.
vrijdag 14 maart 2025 om 14:10
Ik vrees echt voor Groenland, met die 55.000 inwoners. Sowieso waarschijnlijk onverdedigbaar. Ik denk niet dat Amerikaanse militairen het eiland zullen innemen, maar ik ben wel bang dat Trump de druk zo hoog gaat opvoeren dat hij zijn zin krijgt. Linksom of rechtsom. Misschien sluit hij wel een of andere deal. Sowieso zorgt dit steeds maar herhalen er ook voor dat dit hele (idiote) idee steeds meer genormaliseerd wordt. Net zoals het nu al bijna als een fait accompli wordt gezien dat Oekraïne het oosten gewoon kwijt is.
vrijdag 14 maart 2025 om 14:22
Zodra hij een ander land, wat voormalig bondgenoot was, gaat overlopen, is het wel gedaan met alle diplomatie in de wereld. Ik denk dat een heleboel mensen om Trump heen daar wel hier en daar een spaak in zijn wielen aan het steken zijn of hem niet wijzer maken dan strikt noodzakelijk.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
vrijdag 14 maart 2025 om 15:09
vrijdag 14 maart 2025 om 15:45
Radio 1 over de persvrijheid en het witte huisAppletje schreef: ↑14-03-2025 10:56Je zie toch zelf ook wel het verschil tussen iemand die het vanwege zijn gezondheid niet aankan en iemand die geen tegengeluid duldt? Als Schoof journalisten wegstuurt bij de wekelijkse persconferentie totdat er alleen ja-knikker over zijn, ga je dat dan ook verdedigen?
https://youtu.be/S-OpGoH4GUE&t=467
Je kunt gaan griezelen, maar luister maar eens. In vele opzichten is het witte huis nu veel opener dan de vorige regering. Journalist Sjoerd den Daas heeft nu ook een "hardpas" en dat had hij eerder niet.
Een reden dat de Republikeinen veel opener zijn omdat ze lange tijd de underdog zijn geweest volgens het Radio 1 item.
vrijdag 14 maart 2025 om 16:04
Dus eerst was het moeilijker een journalisten pas te krijgen zegt ze, en nu makkelijker maar mag Trump kiezen wie hij wel en niet wil in de restricted area. Hoeveel conferenties gaan er nog komen in het openbare stuk? Of gaan ze nu allemaal restricted worden zodat Trump z’n eigen fijne journalisten er alleen bij heeft. Dat 1 president zelf mag kiezen welke nieuws organisaties in de restricted area mogen zijn is gewoon beïnvloeding van vrijheid van meningsuiting. Stel dat 1 iemand iets schrijft wat hij niet leuk vindt, mag diegene dan niet meer bij een persconferentie zijn? Want de consequentie is dan censuur.Britt32 schreef: ↑14-03-2025 15:45Radio 1 over de persvrijheid en het witte huis
https://youtu.be/S-OpGoH4GUE&t=467
Je kunt gaan griezelen, maar luister maar eens. In vele opzichten is het witte huis nu veel opener dan de vorige regering. Journalist Sjoerd den Daas heeft nu ook een "hardpas" en dat had hij eerder niet.
Een reden dat de Republikeinen veel opener zijn omdat ze lange tijd de underdog zijn geweest volgens het Radio 1 item.
Daarnaast was 4 jaar geleden Trump nog aan de macht, hoe kunnen de republikeinen dan zo lang de underdog zijn geweest? Ik vind het aardig gekleurd verteld.
https://www.politico.com/news/2025/02/2 ... s-00206001
elsy wijzigde dit bericht op 14-03-2025 16:19
16.67% gewijzigd
vrijdag 14 maart 2025 om 16:06
Ja precies. Trump opfokken zorgt alleen maar voor impulsieve reacties. Je kan juist beter niet de aandacht trekken, maar achter de schermen voorbereiden voor het geval dat.Doreia* schreef: ↑14-03-2025 13:50Daarbij is de houding dat Rutte liet zien, precies zoals je een peuter in de weerstand moet kalmeren. Wachten tot de driftbui voorbij is en dan weer over tot de orde van de dag. In dit geval gaat de driftbui 4 jaar duren en heeft de peuter ook nog een pistool en een mes in handen. En is het te hopen dat hij zichzelf niet verwondt ermee. Ik verwacht niet dat anderen, als puntje bij paaltje komt en hij werkelijk Groenland wil annexeren of Canada wil overnemen, er zomaar in meegaan *kruist vingers*
vrijdag 14 maart 2025 om 16:50
De Denen ervaren dit anders...
https://nos.nl/collectie/13985/liveblog ... -bij-trump
https://nos.nl/collectie/13985/liveblog ... -bij-trump
vrijdag 14 maart 2025 om 16:59
Ik snap het wel, dat je graag ziet dat iemand het publiekelijk voor je opneemt.
Alleen denk ik echt dat als Rutte dat op dat moment had gedaan en Trump daarmee in zijn hemd had gezet en zijn ego een mega optater had gekregen, alle deuren dicht waren gegaan, de Navo er bij kop en kont uit was gegooid en niemand meer in gesprek mag gaan met Trump. Dit mannetje heeft zo'n opgeblazen ego, is zo vol van zichzelf en zo dronken van de macht, dat hij me een beetje doet denken aan Joffrey uit Game of Thrones....
Alleen denk ik echt dat als Rutte dat op dat moment had gedaan en Trump daarmee in zijn hemd had gezet en zijn ego een mega optater had gekregen, alle deuren dicht waren gegaan, de Navo er bij kop en kont uit was gegooid en niemand meer in gesprek mag gaan met Trump. Dit mannetje heeft zo'n opgeblazen ego, is zo vol van zichzelf en zo dronken van de macht, dat hij me een beetje doet denken aan Joffrey uit Game of Thrones....
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
vrijdag 14 maart 2025 om 17:02
Ik denk ook dat Rutte het erg goed doet als NAVO baas. En ik vermoed dat er ook gesprekken plaatsvinden achter gesloten deuren. Dat lachje van Mark, wat vroeger nogal irritant over kon komen, vind ik nu wel grappig eigenlijk. Of het gewoon van hem afglijdt wat Trump zegt.Doreia* schreef: ↑14-03-2025 16:59Ik snap het wel, dat je graag ziet dat iemand het publiekelijk voor je opneemt.
With a heart full of sky, your eyes full of moon, I left you dying,
I heard you cry.
I heard you cry.
vrijdag 14 maart 2025 om 17:30
13th_Star schreef: ↑14-03-2025 17:02Ik denk ook dat Rutte het erg goed doet als NAVO baas. En ik vermoed dat er ook gesprekken plaatsvinden achter gesloten deuren. Dat lachje van Mark, wat vroeger nogal irritant over kon komen, vind ik nu wel grappig eigenlijk. Of het gewoon van hem afglijdt wat Trump zegt.
Er vinden altijd gesprekken plaats achter gesloten deuren. En ik snap de hachelijke positie van Rutte hoor. Normaal gesproken had je dit nou juist geregeld achter de schermen: 'Hee Donald, zullen we Groenland en Canada er voor de camera's even buiten houden? Dat voorkomt awkward situaties...' Maar ja, dat gaat niet met die grote oranje kleuter.
vrijdag 14 maart 2025 om 17:43
Nah ik ben minder enthousiast over Ruttes optreden, ik vind het hielen likken best gênant. Snap heus wel dat hij een show opvoert om Trump te paaien, maar ik hoor hem ook tegen Nederlandse journalisten zeggen dat Trump “een punt heeft wat betreft Groenland”. Dan denk ik hoe ver ga je met het geslijm?13th_Star schreef: ↑14-03-2025 17:02Ik denk ook dat Rutte het erg goed doet als NAVO baas. En ik vermoed dat er ook gesprekken plaatsvinden achter gesloten deuren. Dat lachje van Mark, wat vroeger nogal irritant over kon komen, vind ik nu wel grappig eigenlijk. Of het gewoon van hem afglijdt wat Trump zegt.
vrijdag 14 maart 2025 om 18:04
Turtlerain schreef: ↑14-03-2025 17:43Nah ik ben minder enthousiast over Ruttes optreden, ik vind het hielen likken best gênant. Snap heus wel dat hij een show opvoert om Trump te paaien, maar ik hoor hem ook tegen Nederlandse journalisten zeggen dat Trump “een punt heeft wat betreft Groenland”. Dan denk ik hoe ver ga je met het geslijm?
Maar dat is toch logisch? Als ie tegen Nederlandse journalisten zou zeggen dat ie het heus niet goed vindt als Trump Groenland annexeert, dan houden we die uitspraak niet geheim hoor.
vrijdag 14 maart 2025 om 18:14
Nederlandse wetenschappers ontvangen bizarre vragenlijst van de Amerikaanse geologische diens (USGS).
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/03/14/ne ... d-a4886450
Appy Sluijs, hoogleraar Paleoceanografie aan de Universiteit Utrecht, zegt dat USGS-collega’s hem de afgelopen weken hebben laten weten dat ze bang zijn om nog bepaalde woorden te gebruiken in mails en op Zoom. „De censuur is waanzinnig”, zegt Sluijs. „Het is alsof je met Sovjetwetenschappers aan het communiceren bent. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt met (inter)nationale collega’s.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/03/14/ne ... d-a4886450
Appy Sluijs, hoogleraar Paleoceanografie aan de Universiteit Utrecht, zegt dat USGS-collega’s hem de afgelopen weken hebben laten weten dat ze bang zijn om nog bepaalde woorden te gebruiken in mails en op Zoom. „De censuur is waanzinnig”, zegt Sluijs. „Het is alsof je met Sovjetwetenschappers aan het communiceren bent. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt met (inter)nationale collega’s.”
vrijdag 14 maart 2025 om 19:30
Ik vind het een vergaande vorm van vleierij. Rutte is goed gebekt en kan heus wel andere woorden kiezen, de vraag ontwijken weet ik veel, daar is hij goed in. Maar om te roepen dat Trump een punt heeft aangaande Groenland, vind ik misplaatst voor een navo chef.
vrijdag 14 maart 2025 om 19:49
Turtlerain schreef: ↑14-03-2025 19:30Ik vind het een vergaande vorm van vleierij. Rutte is goed gebekt en kan heus wel andere woorden kiezen, de vraag ontwijken weet ik veel, daar is hij goed in. Maar om te roepen dat Trump een punt heeft aangaande Groenland, vind ik misplaatst voor een navo chef.
Ja, ik vind er ook wat van. Maar ik snap wel waarom ie dezelfde toon aanslaat in het Engels als in het Nederlands. En volgens mij vond hij dat Trump een punt had wat betreft de kwetsbare positie van Groenland.
Het ironische is natuurlijk wel dat Groenland op dit moment voornamelijk kwetsbaar is door de expansiedrift van Trump...
vrijdag 14 maart 2025 om 20:13
Beste forummers,
Er wordt in dit topic getrollhunt/hint. Dit is tegen de huisregels. Wie het mee door gaat, kan een ban verwachten.
Met vriendelijke groet,
Moderator Vivaforum.
Er wordt in dit topic getrollhunt/hint. Dit is tegen de huisregels. Wie het mee door gaat, kan een ban verwachten.
Met vriendelijke groet,
Moderator Vivaforum.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
vrijdag 14 maart 2025 om 20:25
Ja Rutte gaf aan dat Groenland inderdaad een strategisch punt is. Wat het ook echt is.Avena schreef: ↑14-03-2025 19:49Ja, ik vind er ook wat van. Maar ik snap wel waarom ie dezelfde toon aanslaat in het Engels als in het Nederlands. En volgens mij vond hij dat Trump een punt had wat betreft de kwetsbare positie van Groenland.
Het ironische is natuurlijk wel dat Groenland op dit moment voornamelijk kwetsbaar is door de expansiedrift van Trump...
En dit lees ik ook: Rutte intervened in Trump's speech by saying, "When it comes to Greenland, if it joins the US or not, I will leave that outside of me in this discussion because I don't want to drag NATO into that."
Het specifieke woord is joins. Dat is namelijk vrijwillig, niet geforceerd door een ander land. Dus als Groenland zelf Amerikaans wil worden dan wordt de NAVO daar niet bij betrokken. Wordt het geforceerd, dan wordt het een ander verhaal.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in