Istanboel. Nog doen?

20-03-2025 15:15 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zal niemand zijn ontgaan dat de burgemeester van Istanboel is afgezet eerder deze week. De Nederlandse ambassade in de Turkse hoofdstad Ankara waarschuwt Nederlanders in het land voor mogelijke onrust. De waarschuwing volgt op de aanhouding van de burgemeester van Istanbul, Ekrem Imamoglu, vanochtend. "Aan Nederlanders in heel Turkije is het advies om uit de buurt te blijven van demonstraties."

Nou heb ik een tripje staan naar deze stad begin april. Zouden jullie gaan? Ik heb echt geen idee wat te verwachten. Nog meer mensen hier die binnenkort naar Istanboel zouden gaan? Durven jullie het nog aan?
lucie78 wijzigde dit bericht op 20-03-2025 15:18
6.71% gewijzigd
Ben er jaren geleden geweest, maar wil er sowieso niet meer heen.
Kwam toen toevallig ook terecht in een situatie waar ik niet vrolijk van werd, daar heb ik geen zin meer in.
Ik had dit sowieso al nooit geboekt maar nee, ik zou nu zeker niet gaan.
Ik denk dat ik ook niet zou gaan. Het duurt nog even voor je gaat, maar die massale protesten (die ik toejuich), daar zou ik niet graag tussen willen komen.
Ik zou niet gaan. Er zijn veiligere landen en steden waar je heen kan.
Ik heb geen mensenvrees, maar wat ik van die demonstraties heb gezien is wel heel erg druk. Plus dat je maar nooit weet wat Erdogan in zijn hoofd haalt. Dus nee, ik zou gezellig naar Groningen gaan of zo.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Ik zou sowieso nooit naar een land door een dictator geleid op vakantie gaan, nog niet gratis.
Dus wegblijven!
Ik zou waarschijnlijk wel gaan. Ik ben in genoeg landen geweest, waar dezelfde waarschuwing gold.
Het zou er ook aan liggen waar ik zou verblijven tov de risico gebieden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Als ik t geld nog terug kon krijgen zou ik niet gaan, als ik t geld anders kwijt was zou ik misschien wel gaan... Ligt ook aan de situatie dan, in 14 dagen kan er nog veel gebeuren .
dianaf schreef:
20-03-2025 15:38
Ik zou waarschijnlijk wel gaan. Ik ben in genoeg landen geweest, waar dezelfde waarschuwing gold.

Dit! Ik zou waarschijnlijk ook gaan. Jaren geleden ging ik naar Thailand met beginnen in Bangkok, een paar dagen voor vertrek werd er ook gewaarschuwd voor demonstraties. Was prima te doen!

Istanbul is een prachtige en grote stad! Je zou die demonstraties vaak makkelijk kunnen vermijden.
dianaf schreef:
20-03-2025 15:38

Istanbul tov Istanbul :huh:
Ok het is een grote stad, maar vaak zijn protesten rond Taksimplein en jammer als je die buurt helemaal moet vermijden.

Als je kunt wijzigen zonder teveel kosten dan zou ik dat doen en ergens anders heen gaan. Alleen al vanwege de stress of het allemaal goed gaat.

Als je je geld kwijt bent met annuleren, dan zou ik afwachten hoe de situatie zich ontwikkelt.

En ik had Istanbul ook op mijn lijstje staan voor komende 1-2 jaar, dus geen principiële bezwaren.
ravintola wijzigde dit bericht op 20-03-2025 16:01
10.39% gewijzigd
Je zit waarschijnlijk wel in Sultanahmet. Je zou kunnen kijken of de meeste demonstraties buiten deze wijk zijn.
Als je je geld inderdaad nog terug krijgt zou ik het wel weten en zeker niet gaan. Maar dat zal wel niet.
Doen en de demonstratie gebieden vermijden. Lijkt mij goed te doen in zo’n grote stad.
essychan schreef:
20-03-2025 15:55
Jaren geleden ging ik naar Thailand met beginnen in Bangkok, een paar dagen voor vertrek werd er ook gewaarschuwd voor demonstraties. Was prima te doen!

En toen brak de hel los rond Siam / Silom.
Ik was er ook kort daarvoor toen er steeds meer redshirts naar Bangkok kwamen en kwam terecht in een demonstratie bij Democracy Monument, op weg terug van de klongboot. Toch niet erg prettig.
Reisadvies voor Istanbul is nog geel. Tenzij je met kinderen reist zou ik gewoon gaan en het nieuws goed in de gaten houden. Zet het nummer van het consulaat in je telefoon en meld je aan dat je daar bent. Bestudeer de kaart en vermijd de plekken waar woest gedemonstreerd.
Frizz schreef:
20-03-2025 16:15
Reisadvies voor Istanbul is nog geel. Tenzij je met kinderen reist zou ik gewoon gaan en het nieuws goed in de gaten houden. Zet het nummer van het consulaat in je telefoon en meld je aan dat je daar bent. Bestudeer de kaart en vermijd de plekken waar woest gedemonstreerd.
Dit hoor. Istanbul is enorm en als je weet waar demonstraties zijn, kan je ze prima vermijden.
Ervan uitgaande dat je niets terug kunt krijgen of annuleren: dan zou ik de komende dagen aankijken. Het kan alle kanten uit, nachtkaarsje of totaal escaleren.
Hela schreef:
20-03-2025 15:31
Ik zou sowieso nooit naar een land door een dictator geleid op vakantie gaan, nog niet gratis.
Dus wegblijven!
Mee eens.
aikidoka schreef:
20-03-2025 16:01
Doen en de demonstratie gebieden vermijden. Lijkt mij goed te doen in zo’n grote stad.
Dat is juist ook vaak rondom de plekken die je als toerist wil zien. Wij waren net op tijd weg van het plein voor de grote bazaar.
Demonstratie was trouwens zogenaamd niet aangekondigd, dus illegaal. Maar het plein stond vol met militairen en militaire pantserwagens, dus weet zeker dat ze ervan wisten. Alle deelnemers in elkaar gemept. En oh ja, dat was in een periode dat het rustig was in Istanbul. En oh ja, dat was een demonstratie voor vrouwenrechten.
Mij zien ze er niet meer.

Stad zelf viel me trouwens ook tegen, maar daar staat er los van.
Ik zou - zoals het nu is - gewoon gaan. Nieuws in de gaten houden, je AirBnBhost/hotel vragen wat te vermijden en Taksim ook ff niet naartoe gaan tenzij je weet dat het op dat moment zelf rustig is.
jajaja wijzigde dit bericht op 20-03-2025 18:42
3.19% gewijzigd
Ik ben in 2016 geweest net toen de coup gepleegd werd .
Ik zou het niet doen . Er was enorm veel
politie en gewapende militairen op de been inclusief tanks .
Vond het niet echt een ontspannen trip .
Krijg je je geld terug?
Kan je Istanboel-city nog omboeken naar één of ander Turkse badstad, zodat je het geld van de vlucht niet kwijt bent?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik ben twee jaar geleden naar Tel Aviv gevlogen (ruim voor 7 oktober), en de dag voor ik zou gaan werden er 500 raketten op de stad afgevuurd. Natuurlijk vroeg ik me toen ook af waarom ik in godsnaam nog zou gaan. Maar ik kende locals en die verzekerden mij dat het in de stad zelf rustig was. Het gewone leven gaat daar zoveel mogelijk door. En dat bleek ook zo te zijn, toen ik er was. Wat ik ermee zeggen wil; wat je in het nieuws ziet is heftig en belangrijk maar niet altijd representatief voor de hele stad. Al snap ik dat de vergelijking tussen Istanboel en Tel Aviv niet helemaal opgaat hoor.

Wat ik zou doen: nieuws in de gaten houden, laat je informeren (ken je er mensen? anders de Nederlandse ambassade) en later beslissen. Is er onrust op plekken waar jij graag wilt zijn? Voelt het onveilig in de stad? Of kan je om de onrust heen nog genieten van Istanboel? Mocht je het niet zien zitten, idd omboeken naar een lekkere badplaats of andere stad.
Ik zou gaan. Als het tripje kosteloos verzet kan worden (kleine kans) zou ik overwegen om het uit te stellen. Goed het nieuws in de gaten houden maar zou voor mij geen reden zijn om nu te annuleren.
Leuk als je op vakantie isteeds moet uitvlooien welke richting je wel en niet mag uitlopen omdat je gevaar moet ontwijken.
Hoe weet je als toerist, onbekend in een stad, waar alles zich bevindt?
Ik zou niet gaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven