Napraat 2025.3 met geklets en lentekriebels.
maandag 10 maart 2025 om 10:19
Beste forummers,
Welkom in napraat 2025.3 met geklets en lentekriebels.
Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.
Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-zonder-geklets/list_messages/504615#
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Moderator team
Welkom in napraat 2025.3 met geklets en lentekriebels.
Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.
Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-zonder-geklets/list_messages/504615#
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Moderator team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
vrijdag 21 maart 2025 om 19:53
Niemand zegt dat het vreselijk ongepast was. Wel dat het wat aardiger had gekund.Solomio schreef: ↑21-03-2025 19:35Maar NB, die dan ff zomaar een post dropt als: ik ben al 1,5e dag niet meer suïcidaal...
Dat is dan allemaal prima?
Maar als ik, in z'n algemeenheid, zeg dat er wat mij betreft niet ook nog es hoeft te worden nagepraat over suïcide, nee, dat is echt vreselijk ongepast?
Jullie (niet jij Frizz, iedereen) zijn niet wijs.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
vrijdag 21 maart 2025 om 19:54
Nu doe jij net alsof heel graag negatief wil interpreteren. Mag je denken hoor, maar ik herken me daar niet in. Ik schrijf alleen wat mij opviel. En als je even terugleest, dat kun je lezen dat er meerdere mensen waren die het niet prettig vonden om te lezen hoe het ging. Ik heb geen direct lijntje met de gedachten van NB, dus ik weet helemaal niet wat zij precies dacht en óf ze zich persoonlijk aangevallen voelde. Dat heb ik alleen anderen over haar zien schrijven, ik heb het niet van haar gelezen.
Wat ik wél negatief interpreteer is dat degenen die het liever niet over zelfmoord hebben (jij dus ook) geen letter verspilden aan Lorrelies vragen niet de explicatie grofheid te herhalen. Sterker nog, de grofheid werd in een heel klein beetje afgezwakte vorm gewoon herhaald, ook al was dat kennelijk niet lullig bedoeld. En vandaag doe jij er vrolijk weer een schepje bij door opnieuw expliciet te worden. Ik snap niet waarom, maar kennelijk was het nodig. Het overvalt me nu niet, maar ik begrijp het ook echt niet. En ik interpreteer het dus wel negatief. Dat wel.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 21 maart 2025 om 19:55
Ik denk dat zij toen al gekwetst was en dan reageer je niet erg rationeel. Ik denk tenminste dat dat voor veel mensen zo is en het onderwerp is natuurlijk super gevoelig sowieso en helemaal als het dichtbij komt.Purrmaid schreef: ↑21-03-2025 18:54Ja maarrr..
Er was helemaal geen verzoek om daar niet meer over na te praten.
Solo zei: Ik zou het bijv helemaal niet erg vinden als er helemaal niet nagepraat werd over suïcide.
Zij heeft natuurlijk haar eigen nare herinnering
Dat beaamden Redhead en ik. Ik heb ook 2 suïcides van dichtbij meegemaakt.
Daarom zei ik het nog een keer te lezen. Om te lezen wat er stond
Maar mensen gaan voorbij
vrijdag 21 maart 2025 om 19:58
Precies. Ik heb het idee dat er steeds dingen door elkaar lopen. In mijn beleving is er een verschil tussen onderwerpen om over te praten en onderwerpen om over ná te praten. Triggers ga ik makkelijker uit de weg door bepaalde topics of zelfs pijlers (tijdelijk) te mijden. Dat is ook een soort van voorspelbaar. Op Napraat vind ik dat wat anders. Maar goed, ik heb die discussie een tijdje terug hier ook al gevoerd en toen leken de meesten van mening dat dat teveel verschilt tussen mensen om er (ongeschreven) "afspraken" over te hanteren of zo. Is misschien ook gewoon zo, ik heb ook maar mijn referentiekader. Ik geloof dat Olle of iemand anders toen of rond die tijd een voorbeeld van een trigger noemde waar ik zelf dan weer niet bij stil had gestaan. Maar ik vind wel dat je moet kunnen zeggen wanneer je moeite hebt met de manier waarop een onderwerp besproken wordt. Het is tenslotte geen eis en ik zelf vind het soms ook wel goed om te weten, omdat iets soortgelijks ook irl kan gebeuren en ik iemands reactie dan wellicht beter begrijp.Frizz schreef: ↑21-03-2025 19:27Ik vind dat je gewoon elkaars grenzen moet respecteren, dat zou sowieso regels schelen.
En ik vind inderdaad ook dat je hier niet je eigen verkrachting tot in detail gaat bespreken. Niet gepast, doet (mogelijk) iets met de lezer. Daar zijn dan gewoon andere topics voor.
Maar goed ik maak me al jaren niet meer druk om de mores hier en doe dat nu ook niet. Het was simpelweg een mening. Ook prima als zo’n regel er niet komt of als men wel gaat zitten traumadumpen, ik heb allang niet meer de illusie dat ik daar allemaal invloed op heb.
Het is wel shit als iedereen elkaar hier in de haren vliegt of zich achter z’n scherm rot voelt.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
vrijdag 21 maart 2025 om 20:00
De discussie loopt al even dus ik vind het lastig te bepalen op wie en wat je nu precies doelt. Ik neem aan dat je Noah bedoelt en dat de reactie van Solo bij haar verkeerd viel? Noah gaf helemaal niet aan dat het verkeerd viel, ze beet van zich af (nota bene over een zelfbedachte versie van wat Solo en Purr schreven). Daar kun je dan toch gewoon reactie op terug krijgen? Ook als Noah zijnde?
vrijdag 21 maart 2025 om 20:01
Dat denk ik ook.
Maar dat wijzen dat wij (voor wie het ook gevoelig is) dan alles verkeerd deden vind ik te belachelijk voor woorden.
TAFKAPML
vrijdag 21 maart 2025 om 20:02
Dat doet dan ook niemand.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 21 maart 2025 om 20:05
Nou dat. Het is hier geen Punica-oase he. Soms vallen dingen gewoon verkeerd maar dat soort dingen gebeurt nou eenmaal als je een bende vogels van zeer diverse pluimage bij elkaar zet. Niks om nou de hele avond ruzie over te gaan zitten maken.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 21-03-2025 20:06
0.44% gewijzigd
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
vrijdag 21 maart 2025 om 20:08
canis-felis schreef: ↑21-03-2025 19:58Precies. Ik heb het idee dat er steeds dingen door elkaar lopen. In mijn beleving is er een verschil tussen onderwerpen om over te praten en onderwerpen om over ná te praten. Triggers ga ik makkelijker uit de weg door bepaalde topics of zelfs pijlers (tijdelijk) te mijden. Dat is ook een soort van voorspelbaar. Op Napraat vind ik dat wat anders. Maar goed, ik heb die discussie een tijdje terug hier ook al gevoerd en toen leken de meesten van mening dat dat teveel verschilt tussen mensen om er (ongeschreven) "afspraken" over te hanteren of zo. Is misschien ook gewoon zo, ik heb ook maar mijn referentiekader.
Die scheiding valt natuurlijk erg slecht te leggen in een topic waarin niets off topic is (napraat met geklets).
Ik geloof dat Olle of iemand anders toen of rond die tijd een voorbeeld van een trigger noemde waar ik zelf dan weer niet bij stil had gestaan. Maar ik vind wel dat je moet kunnen zeggen wanneer je moeite hebt met de manier waarop een onderwerp besproken wordt. Het is tenslotte geen eis en ik zelf vind het soms ook wel goed om te weten, omdat iets soortgelijks ook irl kan gebeuren en ik iemands reactie dan wellicht beter begrijp.
Dat wordt ook gedaan, maar ook daar kan dan weer reactie op komen omdat we nou eenmaal van mening kunnen verschillen. Dat is wat mij betreft gewoon hoe het werkt (hier).
vrijdag 21 maart 2025 om 20:09
Nb werd ook in andere Nicks, eerst altijd lief en aardig behandeld, net zoals bepaalde andere forummers met hun eigen gevoeligheden hier onderling ook altijd een luisterend oor vinden.
Ik kan me best voorstellen dat deze reacties op dit terugkerende thema bij haar koud op haar dak vielen.
Ik vind het een beetje hypocriet dat er nu net wordt gedaan alsof dit haar issue is. Iedereen die wat langer meeleest ziet de dynamiek hier, en die is redelijk giftig. Heel goed van haar dat ze afstand neemt, dit is geen veilige plek om dit soort dingen te bespreken.
Ik kan me best voorstellen dat deze reacties op dit terugkerende thema bij haar koud op haar dak vielen.
Ik vind het een beetje hypocriet dat er nu net wordt gedaan alsof dit haar issue is. Iedereen die wat langer meeleest ziet de dynamiek hier, en die is redelijk giftig. Heel goed van haar dat ze afstand neemt, dit is geen veilige plek om dit soort dingen te bespreken.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
vrijdag 21 maart 2025 om 20:09
vrijdag 21 maart 2025 om 20:10
Valtifest schreef: ↑21-03-2025 20:09Nb werd ook in andere Nicks, eerst altijd lief en aardig behandeld, net zoals bepaalde andere forummers met hun eigen gevoeligheden hier onderling ook altijd een luisterend oor vinden.
Ah ik dacht al waar blijft Waterman.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
vrijdag 21 maart 2025 om 20:13
Deze illustreert meteen dat er geen 'groepje' is.Lady*Voldemort schreef: ↑21-03-2025 20:05Nou dat. Het is hier geen Punica-oase he. Soms vallen dingen gewoon verkeerd maar dat soort dingen gebeurt nou eenmaal als je een bende vogels van zeer diverse pluimage bij elkaar zet. Niks om nou de hele avond ruzie over te gaan zitten maken.

vrijdag 21 maart 2025 om 20:15
Dit.
Ik ben halverwege de expliciete post van Lore gestopt met lezen, omdat ik hem onprettig vond.
Het eerste bericht wat ik daarna las was een bericht van NB met “ik wel” en kwam toen uit op het bericht van 1,5 dag en ja, dan begrijpelijk dat zo’n bericht van Solo/Purr niet lekker valt.
Waarom dat dan weer zo verschrikkelijk is om te zeggen snap ik dan weer niet. Het is geen persoonlijke aanval, geen gestrekt been, geen mee in de rug, geen op de mannetje etc.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
vrijdag 21 maart 2025 om 20:15

vrijdag 21 maart 2025 om 20:18
Wat een onzin. De dynamiek is niet giftig wel duidelijk. Ik ben de. Eerste die dat niet altijd leuk vind, maar het is wel duidelijk. Fluwelen handschoenen zijn hopelijk niet selectief.Valtifest schreef: ↑21-03-2025 20:09Nb werd ook in andere Nicks, eerst altijd lief en aardig behandeld, net zoals bepaalde andere forummers met hun eigen gevoeligheden hier onderling ook altijd een luisterend oor vinden.
vrijdag 21 maart 2025 om 20:20
In dit geval kwam Lorrelies hier overduidelijk nápraten, nog los van de - ook in mijn beleving - nare bewoording. Maar dan nog. Ik zie iemand anders ook net schrijven: overvallen worden door een onderwerp dat je triggert. Dat is een ervaren verschil. Dat zal vast voor anderen niet of niet zo sterk op dezelfde manier werken, maar het helpt misschien wel om te begrijpen dat er mensen zijn voor wie er een verschil is tussen híer praten over suïcide en in een topic op Psyche. Het gaat er dan niet om dat een onderwerp überhaupt niet besproken zou mogen worden (en, nogmaals, de manier waarop kan ook nogal uitmaken). Ik zie nu trouwens dat de timing van de opmerking van Solo door sommigen als ongelukkig wordt gezien na de post van NB over x tijd niet meer suïcidale gevoelens, die interpretatie was niet bij me opgekomen.S-Groot schreef: ↑21-03-2025 20:08Die scheiding valt natuurlijk erg slecht te leggen in een topic waarin niets off topic is (napraat met geklets).
Dat wordt ook gedaan, maar ook daar kan dan weer reactie op komen omdat we nou eenmaal van mening kunnen verschillen. Dat is wat mij betreft gewoon hoe het werkt (hier).
Reacties en verschillende meningen, uiteraard. Ik heb niks anders beweerd.
Ik vind de hele discussie nogal complex worden, ook omdat het mede gaat over iemand die niet meer mee kan en wil praten.
vrijdag 21 maart 2025 om 20:22
Moiren schreef: ↑21-03-2025 20:15Dit.
Ik ben halverwege de expliciete post van Lore gestopt met lezen, omdat ik hem onprettig vond.
Het eerste bericht wat ik daarna las was een bericht van NB met “ik wel” en kwam toen uit op het bericht van 1,5 dag en ja, dan begrijpelijk dat zo’n bericht van Solo/Purr niet lekker valt.
Waarom dat dan weer zo verschrikkelijk is om te zeggen snap ik dan weer niet. Het is geen persoonlijke aanval, geen gestrekt been, geen mee in de rug, geen op de mannetje etc.
Niemand die daarover viel. Wel over het verdraaien van woorden met de vraag waarom het beter zou zijn als er niet over suicide nagepraat zou worden. En de vraag "ook maar niet meer over praten dan?" waarbij het woordje "ook" gewoon niet klopte. Ze is ook gewoon gewezen of het niet goed lezen.
vrijdag 21 maart 2025 om 20:25
Welnee, dit is al veel vaker voorgevallen tussen actieve schrijvers in dit topic. Bij NB, bij anderen.Valtifest schreef: ↑21-03-2025 20:09Nb werd ook in andere Nicks, eerst altijd lief en aardig behandeld, net zoals bepaalde andere forummers met hun eigen gevoeligheden hier onderling ook altijd een luisterend oor vinden.
Ik vind het nogal vies dat je NB nu gebruikt voor jouw rant over de dynamiek hier. Misschien moet je je eens behoorlijk inlezen alvorens te lopen blaten.
vrijdag 21 maart 2025 om 20:26
Eens.canis-felis schreef: ↑21-03-2025 20:25Welnee, dit is al veel vaker voorgevallen tussen actieve schrijvers in dit topic. Bij NB, bij anderen.
Ik vind het nogal vies dat je NB nu gebruikt voor jouw rant over de dynamiek hier. Misschien moet je je eens behoorlijk inlezen alvorens te lopen blaten.
vrijdag 21 maart 2025 om 20:29