Oversterfte
zaterdag 29 maart 2025 om 14:51
Wat ik frappant blijf vinden is dat er sinds 2020 duizenden mensen per jaar méér dood lijken te gaan dan voorheen.

Volgens een studie van het UMC Utrecht zijn de vaccinaties in ieder geval niet de oorzaak.
Het debat van 27 maart 2025 in de 2e kamer leverde 2 moties op: Eén over dat volgens het RIVM er geen sprake van oversterfte meer is omdat dit niveau als het het nieuwe normaal gezien moet worden en de andere over de oversterfte in 2024 onder vrouwen 40-50 jaar.
Wat denken jullie: Is deze ophef onzin of gegrond en heeft corona er überhaupt iets mee te maken?
Volgens een studie van het UMC Utrecht zijn de vaccinaties in ieder geval niet de oorzaak.
Het debat van 27 maart 2025 in de 2e kamer leverde 2 moties op: Eén over dat volgens het RIVM er geen sprake van oversterfte meer is omdat dit niveau als het het nieuwe normaal gezien moet worden en de andere over de oversterfte in 2024 onder vrouwen 40-50 jaar.
Wat denken jullie: Is deze ophef onzin of gegrond en heeft corona er überhaupt iets mee te maken?
zondag 30 maart 2025 om 00:50
zondag 30 maart 2025 om 00:51
Heb je dan na die jaren van oversterfte jaren van ondersterfte? Want ergens moeten die te vroeg gestorven mensen weer gecompenseerd worden natuurlijk.
Ik ga er in ieder geval van uit dat de hele wereldbevolking sterft. Altijd en steeds maar weer. En dat de balans geboren & gestorven áltijd klopt.
Ik ga er in ieder geval van uit dat de hele wereldbevolking sterft. Altijd en steeds maar weer. En dat de balans geboren & gestorven áltijd klopt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 30 maart 2025 om 03:31
Dit staat er over de aanpassingen:
Het Nivel heeft het rapport dat het aanvankelijk op 2 september jongstleden publiceerde over verschillen in oversterfte tijdens de COVID-19-pandemie tussen COVID-19-gevaccineerden en ongevaccineerden, op enkele punten aangepast en vandaag opnieuw gepubliceerd. Dit is gebeurd naar aanleiding van inhoudelijke reacties op de eerste versie van het rapport, waaruit bleek dat er een rekenfout is gemaakt bij de groep ongevaccineerden. Deze heeft geen invloed op de conclusie van het onderzoek. Die blijft ongewijzigd.
De conclusie is dat er bij COVID-19-gevaccineerden over het algemeen sprake was van ondersterfte en bij ongevaccineerden van oversterfte. In het aangepaste rapport geldt dezelfde conclusie voor de gecombineerde groep ‘ongevaccineerden/ongeregistreerden’. Wel is de conclusie in het rapport nu voorzichtiger geformuleerd.
Het Nivel heeft het rapport dat het aanvankelijk op 2 september jongstleden publiceerde over verschillen in oversterfte tijdens de COVID-19-pandemie tussen COVID-19-gevaccineerden en ongevaccineerden, op enkele punten aangepast en vandaag opnieuw gepubliceerd. Dit is gebeurd naar aanleiding van inhoudelijke reacties op de eerste versie van het rapport, waaruit bleek dat er een rekenfout is gemaakt bij de groep ongevaccineerden. Deze heeft geen invloed op de conclusie van het onderzoek. Die blijft ongewijzigd.
De conclusie is dat er bij COVID-19-gevaccineerden over het algemeen sprake was van ondersterfte en bij ongevaccineerden van oversterfte. In het aangepaste rapport geldt dezelfde conclusie voor de gecombineerde groep ‘ongevaccineerden/ongeregistreerden’. Wel is de conclusie in het rapport nu voorzichtiger geformuleerd.
zondag 30 maart 2025 om 06:42
Het zijn juist de armere stadswijken waar de vaccinatiegraad veel te laag is, ik betwijfel of die havermelkelite nou de schuldige is aan het dalen van de vaccinatiegraad, ik geloof niet dat die groep antroposofen zo gegroeid is de afgelopen jaren.Solomio schreef: ↑29-03-2025 23:01Dat heb je als er zo'n generalisatie wordt gedaan.
Ik heb nogal veel antroposofen om me heen. Daar zijn antivaxxers bij, maar niet alle antroposofen zijn antivax.
Net zoals niet de hele bible-belt ongevaccineerd is.
En met de havermelkelite wordt idd een gepriviligieerde groep aangeduid, maar binnen die groep zijn uiteraard ook weer verschillen.
Zie bv https://nos.nl/artikel/2548151-miljoene ... ote-steden
zondag 30 maart 2025 om 08:17
Van: https://nos.nl/artikel/2512871-vijf-vra ... natiegraad__appelbloesem__ schreef: ↑30-03-2025 06:42Het zijn juist de armere stadswijken waar de vaccinatiegraad veel te laag is, ik betwijfel of die havermelkelite nou de schuldige is aan het dalen van de vaccinatiegraad, ik geloof niet dat die groep antroposofen zo gegroeid is de afgelopen jaren.
Zie bv https://nos.nl/artikel/2548151-miljoene ... ote-steden
Ook is er volgens hem nog een groep opgestaan. "Dat zijn vaak hoogopgeleide mensen die in de stad wonen die een soort spirituele overtuiging hebben, samengevat als: wat natuurlijk is, is goed en wat door mensen is gefabriceerd, is dat niet per se."
Die groep is dus wel degelijk gegroeid.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 30 maart 2025 om 08:25
Noem die groep dan gewoon bij de naam en niet "havermelkelite bakfietsmoeders"Solomio schreef: ↑30-03-2025 08:17Van: https://nos.nl/artikel/2512871-vijf-vra ... natiegraad
Ook is er volgens hem nog een groep opgestaan. "Dat zijn vaak hoogopgeleide mensen die in de stad wonen die een soort spirituele overtuiging hebben, samengevat als: wat natuurlijk is, is goed en wat door mensen is gefabriceerd, is dat niet per se."
zondag 30 maart 2025 om 08:44
Tja, het spreekt elkaar wel tegen he: ‘De vaccinatiegraad is vooral laag in wijken met meer armoede en meer kwetsbare groepen. In de Utrechtse wijken Overvecht en Kanaleneiland is gemiddeld 70 procent van de 2-jarigen gevaccineerd. In een welvarendere wijk als Tuindorp is dat 94,4 procent.’Solomio schreef: ↑30-03-2025 08:17Van: https://nos.nl/artikel/2512871-vijf-vra ... natiegraad
zondag 30 maart 2025 om 08:56
Hoe spreekt het elkaar tegen? Er staat dat er "NOG een groep is opgestaan". En als die 94,4 procent eerst hoger was, is dat die groep.__appelbloesem__ schreef: ↑30-03-2025 08:44Tja, het spreekt elkaar wel tegen he: ‘De vaccinatiegraad is vooral laag in wijken met meer armoede en meer kwetsbare groepen. In de Utrechtse wijken Overvecht en Kanaleneiland is gemiddeld 70 procent van de 2-jarigen gevaccineerd. In een welvarendere wijk als Tuindorp is dat 94,4 procent.’
zondag 30 maart 2025 om 08:58
Maar ik denk dat het verschil is dat in de wijken met veel kwetsbare groepen de vaccinatiegraad altijd al een stuk lager lag en dat daar nu bijgekomen is dat in een welvarende wijk de vaccinatiegraad jaarlijks met een paar procenten daalt. Dat die eerst tegen de 100% lag en als we niet oppassen over een paar jaar onder de 90% zakt. En dat heeft redenen die er 25 jaar geleden nog nauwelijks waren.__appelbloesem__ schreef: ↑30-03-2025 08:44Tja, het spreekt elkaar wel tegen he: ‘De vaccinatiegraad is vooral laag in wijken met meer armoede en meer kwetsbare groepen. In de Utrechtse wijken Overvecht en Kanaleneiland is gemiddeld 70 procent van de 2-jarigen gevaccineerd. In een welvarendere wijk als Tuindorp is dat 94,4 procent.’
Verder lijkt die oversterfte me vooral het gevolg van de vergrijzing.
zondag 30 maart 2025 om 09:01
Juist.Dala schreef: ↑30-03-2025 08:58Maar ik denk dat het verschil is dat in de wijken met veel kwetsbare groepen de vaccinatiegraad altijd al een stuk lager lag en dat daar nu bijgekomen is dat in een welvarende wijk de vaccinatiegraad jaarlijks met een paar procenten daalt. Dat die eerst tegen de 100% lag en als we niet oppassen over een paar jaar onder de 90% zakt. En dat heeft redenen die er 25 jaar geleden nog nauwelijks waren.
En nu liften ze nog mee op de groep....dus snappen ze de noodzaak niet.
zondag 30 maart 2025 om 09:05
Dat is dus geen oversterfte. Van oversterfte is sprake als er meer mensen sterven dan te verwachten valt, en in een land met veel oude mensen is het niet meer dan vanzelfsprekend dat er meer gestorven wordt dan in een land vol kleuters.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zondag 30 maart 2025 om 09:06
zondag 30 maart 2025 om 09:06
Mwah, ik betwijfel of het altijd al zo laag was in die wijken. Van oudsher zijn het vooral antroposofische kringen en de biblebelt waarin weinig gevaccineerd wordt.Dala schreef: ↑30-03-2025 08:58Maar ik denk dat het verschil is dat in de wijken met veel kwetsbare groepen de vaccinatiegraad altijd al een stuk lager lag en dat daar nu bijgekomen is dat in een welvarende wijk de vaccinatiegraad jaarlijks met een paar procenten daalt. Dat die eerst tegen de 100% lag en als we niet oppassen over een paar jaar onder de 90% zakt. En dat heeft redenen die er 25 jaar geleden nog nauwelijks waren.
Verder lijkt die oversterfte me vooral het gevolg van de vergrijzing.
zondag 30 maart 2025 om 09:09
Vaccinaties gaan dan aan hun eigen succes ten onder. Mensen hebben geen idee meer wat de mogelijke complicaties zijn van de ziektes.
Ook de term 'kinderziektes' lijkt bij sommigen de associatie op te roepen dat het niet zo ernstig is, want 'slechts' een kinderziekte.
Mensen weten dan dus ook niet waarom het een kinderziekte is.
En in dagelijks spraakgebruik wordt de term kinderziektes gebruikt voor bijv nieuwe ontwikkelingen die nog een paar kleine probleempjes hebben, waarbij de term kinderziektes dus idd betekent dat het wel meevalt.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 30 maart 2025 om 09:12
Vanzelfsprekend?Lady*Voldemort schreef: ↑30-03-2025 09:05Dat is dus geen oversterfte. Van oversterfte is sprake als er meer mensen sterven dan te verwachten valt, en in een land met veel oude mensen is het niet meer dan vanzelfsprekend dat er meer gestorven wordt dan in een land vol kleuters.
In een ideale wereld wel, in het huidige Nederland wel.
Maar vroeger was kindersterfte iets wat veel vaker voorkwam. Eeuwenlang.
De wetenschap heeft een hele grote rol gehad in het verschuiven van wat als een normaal gemiddelde leeftijd is om te sterven.
Dat de kansen om oud te worden groot en bijna vanzelfsprekend zijn is eigenlijk een behoorlijke luxe.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 30 maart 2025 om 09:14
En waarom zou de vaccinatiegraad nu dalen in kwetsbare wijken?__appelbloesem__ schreef: ↑30-03-2025 09:06Mwah, ik betwijfel of het altijd al zo laag was in die wijken. Van oudsher zijn het vooral antroposofische kringen en de biblebelt waarin weinig gevaccineerd wordt.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 30 maart 2025 om 09:14
Dat zijn de bekende groepen, omdat die er echt een Ding van maken om niet te vaccineren. Maar er is natuulijk ook een groep die zonder daar ruchtbaarheid aan te geven niet komt opdagen voor de prikjes, omdat ze de oproep niet kunnen lezen bijvoorbeeld of omdat ze de post niet meer openmaken. En die groep vind je vooral in achterstandswijken.__appelbloesem__ schreef: ↑30-03-2025 09:06Mwah, ik betwijfel of het altijd al zo laag was in die wijken. Van oudsher zijn het vooral antroposofische kringen en de biblebelt waarin weinig gevaccineerd wordt.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zondag 30 maart 2025 om 09:16
Ik heb zelfs eens iemand dat letterlijk als reden horen zeggen. "Ach, we zitten in een hoogopgeleide bubbel, alle kinderen hier zijn gevaccineerd. Ze loopt hier nauwelijks risico, dus waarom zou ik dat lijfje "vol rommel" laten spuiten terwijl ze op deze manier natuurlijke groepsbescherming heeft..." Ik vond dat behoorlijk asociaal en heb dat ook gezegd, zij reageerde laconiek met tja, dat is ieders eigen keuze.
Het is iemand met wie ik nu geen vrienden meer ben.
zondag 30 maart 2025 om 09:18
We hebben het toch over het huidige Nederland?feow schreef: ↑30-03-2025 09:12Vanzelfsprekend?
De wetenschap heeft een hele grote rol gehad in het verschuiven van wat als een normaal gemiddelde leeftijd is om te sterven.
Dat de kansen om oud te worden groot en bijna vanzelfsprekend zijn is eigenlijk een behoorlijke luxe.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 30 maart 2025 om 09:22
Maar dat zijn groepen die van oudsher principieel tegen vaccineren zijn. In kwetsbare wijken zal denk ik ook lage geletterdheid een rol spelen. Dat zal vijftig jaar geleden in deze wijken ook een rol hebben gespeeld maar de wijk functioneerde sociaal-maatschappelijk anders, mensen praatten onderling meer met mensen in de wijk, zagen bijv een wijkverpleegkundige. De individualiteit doet deze wijken geen goed.__appelbloesem__ schreef: ↑30-03-2025 09:06Mwah, ik betwijfel of het altijd al zo laag was in die wijken. Van oudsher zijn het vooral antroposofische kringen en de biblebelt waarin weinig gevaccineerd wordt.
zondag 30 maart 2025 om 10:11
Rustig maar, ik zit gewoon een beetje statistiek (van de kouwe grond) te bedrijven. Over Nederland anno 2025 inderdaad. Dat de situatie hier in 1850 anders lag en op dit moment in Bangladesh ook is me bekend maar doet in dit topic niet zo terzake.feow schreef: ↑30-03-2025 09:12Vanzelfsprekend?
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zondag 30 maart 2025 om 11:29
Mooie vraag. Ik denk idd dat er geen mensen onstnappen aan deze dynamiek. Het kan dan niet anders dan dat er op een ander moment ondersterfte is (komt) lijkt mij, na zo'n piek.feow schreef: ↑30-03-2025 00:51Heb je dan na die jaren van oversterfte jaren van ondersterfte? Want ergens moeten die te vroeg gestorven mensen weer gecompenseerd worden natuurlijk.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in