Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 2001 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 554

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (8%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (19%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
The impossible just takes a little longer.
Het goede nieuws van de dag is dat Marine Le Pen voorlopig van het politieke toneel verdwijnt en niet mee mag doen met de volgende presidentsverkiezingen in Frankrijk.
Siri schreef:
31-03-2025 13:05
Het goede nieuws van de dag is dat Marine Le Pen voorlopig van het politieke toneel verdwijnt en niet mee mag doen met de volgende presidentsverkiezingen in Frankrijk.
Maar in 2032 mag ze wel weer meedoen. En voor de extreemrechtse achterban is een veroordeling alléén maar een pré.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Ik weet nog niet of dit goed is. Het kan ook een aanjagende functie hebben voor die nieuwe jonge mevrouw. En dan? Die is nog radicaler dan Marine.
De oorlogstaal van Trump richting Iran is toch ook best een beetje verontrustend.
Redhead70 schreef:
31-03-2025 17:46
Ik weet nog niet of dit goed is. Het kan ook een aanjagende functie hebben voor die nieuwe jonge mevrouw. En dan? Die is nog radicaler dan Marine.
Ik heb dezelfde twijfel.

Extreem recht gaat dit ongetwijfeld verkopen als een politiek proces. Een wijze waarop Macron zijn vijanden uitschakelt.
Redhead70 schreef:
31-03-2025 17:46
Ik snap wat je zegt.

Maar dat het rechtssysteem haar werk kan doen, en dat iemand wordt veroordeeld en ook geen president kan worden, juich ik toe.

Trump had eigenlijk ook gewoon vast moeten zitten, inplaats van president worden.

Het risico is een nog radicaler kandidaat. Daar heb je gelijk in. Maar anderzijds is de boodschap nu wel: houd je aan regels. Dat kan weer een gematigend effect hebben.

Het idee dat politici overal mee weg kunnen komen (zoals in de VS) vind ik gevaarlijker dan een radicaler kandidaat, denk ik.
anoniem_67f199885d8c6 wijzigde dit bericht op 31-03-2025 18:01
0.13% gewijzigd
Phlox24 schreef:
31-03-2025 17:56
Ik heb dezelfde twijfel.

Extreem recht gaat dit ongetwijfeld verkopen als een politiek proces. Een wijze waarop Macron zijn vijanden uitschakelt.
En dat terwijl (extreem)rechts altijd zo hard roept dat er keihard gestraft moet worden bij overtredingen....
RikM schreef:
31-03-2025 17:48
De oorlogstaal van Trump richting Iran is toch ook best een beetje verontrustend.
Welnee joh. Hij is de meeste vredelievende president ooit, en ook op dit forum zitten mensen die het allemaal wel mee vinden vallen.
Phlox24 schreef:
Ik heb dezelfde twijfel.

Het is toch gewoon goed dat de rechtelijk macht haar werk heeft kunnen doen?

Ik kan daar niet veel meer of minder van maken om eerlijk te zijn.

Een alternatief was er niet. Haar niet straffen was pas politiek geweest.
Phlox24 schreef:
Ik heb dezelfde twijfel.

Eens. Nederland heeft nu PVV in het kabinet, ze verzieken het op meerdere vlakken zelf (Faber, stemmen tegen huurbevriezing etc) waardoor ze zetelverlies leiden. De meest gunstige uitkomst is als mensen -op tijd- beseffen dat een populistische partij niet de oplossing is (integendeel).
The North Remembers
Appletje schreef:
31-03-2025 18:02
Welnee joh. Hij is de meeste vredelievende president ooit, en ook op dit forum zitten mensen die het allemaal wel mee vinden vallen.
Je kunt wel weer proberen om de boel zwart-wit af te schilderen en forummers hier op een nare manier weg te zetten, maar het klopt gewoon dat Trump vooralsnog weinig in oorlogen is betrokken.

Je plaat blijft steeds hangen. Op kritische tegenberichten reageer je niet.
Siri schreef:

Daar heb je gelijk in. De rechterlijke macht moet voorgaan.
The North Remembers
Siri schreef:

Dat kunnen jij en ik ons niet voorstellen, ik denk dat wij het beiden eens zijn over de straf.

Maar extreme partijen zijn heel goed in het verhaal verdraaien en daar hun voordeel uit te halen. Er is natuurlijk maar een kleine stap voor extreme partijen om Macron hier negatief in te betrekken. Voor Le Pen zal het haar populariteit doen toenemen verwacht ik. We zullen zien hoe dit uiteindelijk uitpakt. Als ze over 5 jaar weer mee mag doen kan ze zomaar winnen.
Phlox24 schreef:
31-03-2025 18:12
Dat kunnen jij en ik ons niet voorstellen, ik denk dat wij het beiden eens zijn over de straf.

Maar extreme partijen zijn heel goed in het verhaal verdraaien en daar hun voordeel uit te halen. Er is natuurlijk maar een kleine stap voor extreme partijen om Macron hier negatief in te betrekken. Voor Le Pen zal het haar populariteit doen toenemen verwacht ik. We zullen zien hoe dit uiteindelijk uitpakt. Als ze over 5 jaar weer mee mag doen kan ze zomaar winnen.
Er is ook wel bijval voor het standpunt dat de veroordeling van Le Pen riskant is door tegenstanders van haar. Dus meer mensen maken zich zorgen om die veroordeling en eventuele groei daarna.

Dat is wel het lastige van populistische radicaal-rechtse partijen: die draaien alles in hun voordeel. Ingewikkeld om je als rechtsstaat toe te verhouden.
maar niks doen en haar er mee weg laten komen, lijkt me ook geen optie.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Le pen wilde zelf politici die met financiën knoeien levenslang uitsluiten van verkiezingen.
Maar zoals welk vaker bij rechts extremisten… het geldt blijkbaar alleen voor anderen.
Niet mijn regering
Frappant hoe Le Pen maar bleef klagen over het vonnis en met geen woord repte over haar daden. De wet is in Frankrijk aangescherpt na een aantal corruptie schandalen, Le Pen is de eerste die de uitwerking daarvan voelt.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Nederlandse bedrijven bereiden zich voor op strenge regels uit de VS op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit. Aanleiding is het decreet dat Trump op zijn eerste dag als president ondertekende. Hij eist dat bedrijven uit de EU die met de Amerikaanse overheid zaken willen doen, een punt zetten achter hun diversiteitsbeleid.
https://nos.nl/l/2561865

Ik weet niet of ik vooral bang of boos door dit soort dingen ben. Wat voor bizarre tijd leven we momenteel in…
Blablabla97 schreef:
01-04-2025 14:37
https://nos.nl/l/2561865

Ik weet niet of ik vooral bang of boos door dit soort dingen ben. Wat voor bizarre tijd leven we momenteel in…
Het doet me denken aan de tweede wereldoorlog, toen bedrijven en overheden meebogen met de grillen van de Nazi's, en iedereen zich achteraf afvroeg hoe dat had kunnen gebeuren? Ik hoop dat de geschiedenis zich niet herhaalt, en dat bedrijven en landen deze gekte unaniem veroordelen en er niet in meegaan.
Draaideurforummer schreef:
01-04-2025 16:38
Het doet me denken aan de tweede wereldoorlog, toen bedrijven en overheden meebogen met de grillen van de Nazi's, en iedereen zich achteraf afvroeg hoe dat had kunnen gebeuren? Ik hoop dat de geschiedenis zich niet herhaalt, en dat bedrijven en landen deze gekte unaniem veroordelen en er niet in meegaan.
Voor bedrijven is dat nog niet zo eenvoudig. Want minder klussen voor de Amerikaanse overheid betekent in sommige gevallen dat ze minder inkomsten hebben en mensen moeten ontslaan.

Een land heeft wat dat betreft wat meer mogelijkheden om een streep te trekken.
Siri schreef:
01-04-2025 18:48
Voor bedrijven is dat nog niet zo eenvoudig. Want minder klussen voor de Amerikaanse overheid betekent in sommige gevallen dat ze minder inkomsten hebben en mensen moeten ontslaan.

Een land heeft wat dat betreft wat meer mogelijkheden om een streep te trekken.
Dat is naar mijn mening precies waarom de geschiedenis zich altijd zal herhalen. Eigen belang komt altijd eerst.
Niet mijn regering
Sun.lover schreef:
01-04-2025 18:51
Dat is naar mijn mening precies waarom de geschiedenis zich altijd zal herhalen. Eigen belang komt altijd eerst.
Ja, tuurlijk. Maar dat zit in de mens ingebakken.

Er zijn altijd situaties te bedenken dat mensen hun eigen belang voor het belang van de ander kiezer. Dat kan gaan om iemands luxeleven, baan en inkomen, maar ook de eigen veiligheid. Of van diens kinderen.

De geschiedenis heeft ons ook geleerd dat bijvoorbeeld gewapende conflicten bijna altijd worden beëindigd door een partij die daar belang bij heeft. Niet om de belangen van de ander zo belangrijk waren.
Sun.lover schreef:
01-04-2025 18:51
Maar ook in eigen belang kan samenwerking juist voor een gunstige omslag zorgen. Als de democratische landen (waaronder ik Amerika niet meer schaar) naar elkaar toe trekken, zoals nu bijv. Japan, zuid Korea en China doen om de Amerikaanse tarieven (is 1 onderwerp) af te straffen, maak je een veel groter front. Dan is het toch echt Amerika die hieronder gaat lijden.
I bet we could go explore the galaxy if we could stop being dicks for like five minutes
En vandaag bericht dat Israël de activiteiten in Gaza verder gaat uitbreiden. Hebben jullie ook het gevoel dat je in een levend potje Risk bent beland?

Oekraïne, Gaza, nu. Groenland, Taiwan straks

Lekker sterke mannen die doorhebben dat ze eigenlijk helemaal niet tegen wilden gehouden als ze ergens binnenlopen. Hey kan gewoon?

De kleinere agressie in de landelijke politiek wordt niet écht afgestraft (electoraal of anderszins), de grote agressie blijkbaar ook niet.
EnglishmaninNY schreef:
01-04-2025 22:03
Maar ook in eigen belang kan samenwerking juist voor een gunstige omslag zorgen. Als de democratische landen (waaronder ik Amerika niet meer schaar) naar elkaar toe trekken, zoals nu bijv. Japan, zuid Korea en China doen om de Amerikaanse tarieven (is 1 onderwerp) af te straffen, maak je een veel groter front. Dan is het toch echt Amerika die hieronder gaat lijden.
Zeg je nou dat China een democratisch land is?

Ik denk niet dat slechts 1 van de partijen in een oorlog, of dit nou een handelsoorlog of echte oorlog is, eronder gaat lijden, ik denk dat alle partijen in een oorlog eronder lijden in ieder geval de burgers in die landen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven