Familievloggers

10-04-2025 12:57 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is deze week een aflevering van BOOS verschenen over familievloggers. Ik ben best wel geschrokken van wat ik heb gezien.

- Ouders gebruiken hun kinderen voor content op sociale media, voor aandacht en het generen van inkomsten. De kinderen worden hiertoe soms wel 24/7 gefilmd, ook als ze huilen, bij de dokter zijn of midden in de nacht worden wakker gemaakt
- het gezinsinkomen is (deels) afhankelijk van de vlogs en bekendheid
- Veel rage bait: kinderen moeten challenges doen zoals 24/7 met handboeien aan hun moeder vastzitten.
- Mensen worden boos om wat te ouders doen, sturen het rond en plaatsen er haatcomments. Vaak worden ook de kinderen beledigd en bedreigd.
- De familievloggers praten het goed met de vergelijking dat opgroeien met een religie als islam normaal is en je er van alles van kunt vinden. En dat een van hun kinderen in een rolstoel zit en door zijn bekendheid van de familievlogs vinden andere kinderen hem leuk. Diezelfde vlogger zegt ook dat zijn kinderen niet geraakt worden door pesten door alle haatcomments die ze al hebben gehad. Ze hebben een dikke huid.

Bij deze het topic om onze meningen te bespreken

Uitzending is te bekijken op https://m.youtube.com/watch?v=lG9tJVVaA-k
l1997 wijzigde dit bericht op 10-04-2025 18:34
3.04% gewijzigd
het is best simpel volgens mij : het is uitbuiting van je kinderen en dat zou ook online strafbaar moeten zijn.

Er zit een groot verschil in een familiekiekje plaatsen met je kinderen of tegen beter weten in je kleuter softijs laten eten, de lippen aflikkend (wetende dat die beelden naar het dark web gaan) maar je hebt wel een leuke kadobon gekregen van de snackbar bijv. Om nog maar te zwijgen van je kinderen filmen als ze ziek zijn, net wakker, in bad zitten, huilen etc. Alles, maar dan ook alles voor de likes en het geld.
‘Onze kinderen vinden het hartstikke leuk om vlogs te maken/gefilmd te worden en op insta geplaatst te worden.

Joh, jouw kinderen kunnen helemaal de gevolgen niet overzien van hun optreden voor tienduizenden volgers, laat staan dat ze beseffen dat ze voor altijd op het dark web zullen rondwaren en mensen zich op hen verlekkeren (of meer).
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wat mij betreft een ‘nogal wiedes’ ‘gezond boerenverstand’ conclusie.

Ik begrijp het hele fenomeen ook niet, heb nog nooit iets gekeken van zo’n soort account. Snap totaal niet wat er boeiend aan zou kunnen zijn.
Niet iedereen heeft vlogs op YouTube maar zetten wel heel veel van hun kinderen online dmv 100 stories per dag (de mammavan)
Of alles in een soort dagelijks dagboek verslag met veel foto's (familie Jelies en Zeldenrust)
En vast nog veel meer families die dit op deze manier doen.
Vind ik net zo privacy gevoelig.
Traveler schreef:
10-04-2025 13:27
Niet iedereen heeft vlogs op YouTube maar zetten wel heel veel van hun kinderen online dmv 100 stories per dag (de mammavan)
Of alles in een soort dagelijks dagboek verslag met veel foto's (familie Jelies en Zeldenrust)
En vast nog veel meer families die dit op deze manier doen.
Vind ik net zo privacy gevoelig.
Daaraan dacht ik ook al toen ik de aflevering bekeek. Je hebt tegenwoordig in haast iedere wijk wel een moeder met kleine kinderen die ALLES over hen op Instagram zetten.
Mensen volgen hen alleen omdat ze bekend zijn want meestal heeft geen van de gezinsleden een bijzonder talent als uitzonderlijk goed piano spelen.

Ik ken iemand met minder dan 5.000 volgers die alles plaatst over haar zwangerschappen en kinderen en die heeft ook al ad-berichten. Kinderen kunnen er niks over zeggen, oudste is net 4.
Ik heb BOOS ook gezien en Tim probeert een aantal profiteurs ouders ter verantwoording te roepen. Die natuurlijk aangeven dat het allemaal moet kunnen. Maar waarom vraagt hij niet bij YouTube of de bedrijven die een deal hebben met die familievloggers waarom ze het verdienmodel ondersteunen en in stand houden?
Zoals met heel veel dingen loopt de wetgeving weer eens hopeloos achter op de werkelijkheid.
Kinderarbeid is al decennia verboden maar op internet is het blijkbaar geen enkel probleem.
Ik denk zelf, ook naar aanleiding van de deskundige en minister in de aflevering, dat de enige manier is om het posten van kinderen op social media te verbieden. Anders blijf je in discussies als ‘ja maar dit is hobby, geen werk’ terechtkomen. Foto’s van kinderen hebben ook gewoon niets te zoeken op het internet; het internet is voor altijd, de kindertijd en alle dingen die daarbij horen hoeven niet voor altijd te kunnen worden teruggevonden.
MrsDuck schreef:
10-04-2025 13:38
Ik heb BOOS ook gezien en Tim probeert een aantal profiteurs ouders ter verantwoording te roepen. Die natuurlijk aangeven dat het allemaal moet kunnen. Maar waarom vraagt hij niet bij YouTube of de bedrijven die een deal hebben met die familievloggers waarom ze het verdienmodel ondersteunen en in stand houden?
Houden we jou ook verantwoordelijk voor alle winst die shell maakt?
Jij ondersteunt ook hun verdienmodel en houdt het in stand.

Zolang er (familie)vloggers zijn zullen bedrijven hen gebruiken om de naamsbekendheid en winst te verhogen.
Blablabla97 schreef:
10-04-2025 13:41
Ik denk zelf, ook naar aanleiding van de deskundige en minister in de aflevering, dat de enige manier is om het posten van kinderen op social media te verbieden. Anders blijf je in discussies als ‘ja maar dit is hobby, geen werk’ terechtkomen. Foto’s van kinderen hebben ook gewoon niets te zoeken op het internet; het internet is voor altijd, de kindertijd en alle dingen die daarbij horen hoeven niet voor altijd te kunnen worden teruggevonden.
Ja, klopt. De scheiding tussen hobby en werk kan lastig zijn hierin.

Zoals ik in een ander topic grotendeels ook al omschreef: over een paar jaar geeft alles op die familievlogger accounts een totaal verkeerd en achterhaald beeld van de kinderen.
Andere kinderen herkennen ze dan misschien als “die paardenfreak van youtube” terwijl dat kind misschien al jaren niks meer met paarden heeft.
Blablabla97 schreef:
10-04-2025 13:41
Dit zou ik ook het liefste zien. Of desnoods een verbod op het in beeld brengen van jonge kinderen op accounts groter dan 300 (of x) volgers. Jonge kinderen zouden beschermd moeten worden totdat ze zelf een keuze kunnen en mogen maken (en de impact kunnen inschatten). Ik snap de behoefte ook echt niet: waarom zou je een foto' en filmpjes van je kind laten zien aan wildvreemden die je niet kent?
Ik vond het echt hoog tijd dat er eens serieus aandacht besteed werd aan familievlogs. Niet alleen omdat ik het kinderarbeid vind in veel gevallen en daarnaast ook nog kinderen worden uitgebuit maar ook het mentale aspect wat het heeft op kinderen. Voor die kinderen is het vast normaal geworden om 24/7 een camera op je snufferd te krijgen en veel gratis speelgoed, dagjes weg etc. Maar ook gepest worden op school, 0,0 privacy, haat comments. Zelfs hier op Viva vond men het destijds normaal om het over het uiterlijk van Amalia te hebben terwijl ze nog een kind was want bekend persoon en blablabla. Wil niet weten hoeveel rotzooi die kinderen van familievloggers over zich heen krijgen op zeer jonge leeftijd. En tegen ouders zeggen dat ze niet meer in beeld willen doen die kinderen natuurlijk ook niet want geen een kind wil de ouders teleur stellen.

In Amerika zijn al hele families kapot gemaakt door ouders die familievloggen en het geld belangrijker vonden dan het welzijn van de kinderen. En die kinderen zijn uitgebuit want hebben vaak geen cent ontvangen want de ouders hebben al het geld opgemaakt i.p.v. het voor de kinderen opzij te zetten. En dat zal hier in Nederland ook wel gebeuren al zullen er ook ouders zijn die wel echt het beste voor hebben met hun kinderen en wel wat opzij zetten en de gevaren niet zien.

Hier moeten zo snel mogelijk regels voor komen zodat het hier ook niet zo eindigt zoals bij o.a. Ruby Frankie.

Snap ook niet waarom de Bellinga's gewoon hun gang kunnen blijven gaan en ze nog steeds zo populair zijn. Ik bedoel met die Q &A alleen al waarin een kind voor de camera over zijn geaardheid moet vertellen. Denk je nou echt dat een kind zelf zo'n antwoord kan geven op zo'n vraag? Nee natuurlijk niet! Die dreunt gewoon op wat pa en ma hebben opgeschreven of gezegd hebben wat hij moest zeggen. Dat kind snapt waarschijnlijk nog niet eens helemaal wat het allemaal inhoud.
Wat een vermoeiend kutleven ook, alles maar willen filmen. Het is schadelijk voor kinderen en ik vraag me af hoeveel je van ze houdt als je publiek belangrijker is dan je huilende kind.
En bovendien jammer dat zoveel mensen die geen bijzondere skills hebben, toch een podium moeten hebben.
Het is toch niet normaal dat kinderen een dikke huid kweken omdat vreemden op het internet een negatieve mening hebben op een filmpje of foto geplaatst door pa of ma waar ze geen enkele invloed op gehad hebben.

De kleindochter van Martien Meiland mag niet meer in beeld bij hun reallife soap van de arbeidsinspectie (en terecht), maar familievloggers mogen alles maar op internet zetten van hun ki deren.
Bij bijvoorbeeld Demammavan komt regelmatig de straatnaam en huisnummer voorbij. Je weet welk kind wanneer en waar paardrijdt, op school zit en naar de scouting gaat.

Maar moeders ziet daar geen enkel risico/probleem in. Net als likken aan een druipend ijsje of een braadworst naar binnen werken door haar kinderen: alles moet gefilmd worden én direct gepost.

En regelmatig ‘hmhm’ tegen kinderen die iets zeggen of vragen, omdat moeders het belangrijker vindt dat de content goed op beeld staat.

Alles voor de likes. Triest.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
okkervil schreef:
10-04-2025 14:41
Het is toch niet normaal dat kinderen een dikke huid kweken omdat vreemden op het internet een negatieve mening hebben op een filmpje of foto geplaatst door pa of ma waar ze geen enkele invloed op gehad hebben.

De kleindochter van Martien Meiland mag niet meer in beeld bij hun reallife soap van de arbeidsinspectie (en terecht), maar familievloggers mogen alles maar op internet zetten van hun ki deren.
Ja dat heb ik altijd al raar gevonden. Bij kinderen in films, reclames, tv programma's etc zijn allemaal strenge regels over hoe lang en hoe veel een kind mag werken maar bij (familie) vloggers zijn die kinderen 24/7 aan het werk en niemand van de arbeidsinspectie of wat dan ook doet er wat aan want er zijn geen specifieke regels en wetten voor. En ze maken ook niet echt haast om ervoor te zorgen dat die wetten er wel komen want het is al jaren een probleem en wordt alleen maar erger. Moet het eerst uit de hand lopen ofzo voordat er iets gebeurd?

Die staatssecretaris had het wel over een moeilijke scheiding tussen hobby en werk. Maar het is bij de Bellinga's toch overduidelijk werk voor die kinderen? Het hele kanaal draait om de kinderen. Als je een keer een leuke activiteit met je kind in een vlog verwerkt als vlogger okee, dat is hobby omdat het kind het leuk vind. Maar als een kind dag in, dag uit gefilmd wordt op zowel de leuke als minder leuke momenten dan is het geen hobby meer.
Ik heb de documentaire ook gezien. Dat kindje in de scan, helemaal overstuur en dan film je dat als ouder en erger nog dan zet je het ook nog op Youtube. Zo zielig! Je maakt mij niet wijs dat ze hierdoor een dikke huid krijgen, dit kindje was nog zo jong.
En dat is slechts één van de zaken waar ik me over verbaasd heb.

Die zoete zusjes, kende ze niet voordat ik dit programma zag, zagen toch blijkbaar wel enigszins in dat ze verkeerd bezig waren, want die meisjes komen blijkbaar niet meer zelf in beeld. Ze spreken de filmpjes dan weer wel in, ook werk als je het mij vraagt.

En dan de Bellinga’s, ken ze wel van naam, maar heb nog nooit een vlog gezien. Dit is toch echt werk? Met een paar jaar al een eigen social media account. Zij zien hun kinderen echt als verdienmodel :-o

Ben benieuwd of hier op termijn inderdaad wetgeving voor komt
himalaya schreef:
10-04-2025 15:00
Bij bijvoorbeeld Demammavan komt regelmatig de straatnaam en huisnummer voorbij. Je weet welk kind wanneer en waar paardrijdt, op school zit en naar de scouting gaat.

Maar moeders ziet daar geen enkel risico/probleem in. Net als likken aan een druipend ijsje of een braadworst naar binnen werken door haar kinderen: alles moet gefilmd worden én direct gepost.

En regelmatig ‘hmhm’ tegen kinderen die iets zeggen of vragen, omdat moeders het belangrijker vindt dat de content goed op beeld staat.

Alles voor de likes. Triest.
Haar dochter van 8 zei laatst voor de camera, “mama doet altijd op haar telefoon”.
Zo ziet zij haar moeder dus…
ik heb BOOS niet gezien, maar hier hebben we toch ook arbeidsinspectie en jeugdzorg voor?
Ik vind dat Nederland echt achter de feiten aanloopt. Er zijn kinderen die al jaren en jaren dag op dag (en zelfs 's nachts als het voorkomt) gefilmd worden.
Ze weten niet beter en dat is zo triest, altijd die camera op hun snuitje, geen enkele privacy, de ouders de dollar-tekens in hun ogen. Vreselijk.

Bij boos brak dat moment dat dat kindje in de mri laag en moeders druk aan het filmen was en vader op de gang verslag aan het uitbrengen was mijn hart. Nooit de volledige aandacht, alle emoties die je gewoon niet met iedereen wilt delen worden door de mensen die je het meest zou moeten kunnen vertrouwen geëtaleerd op het internet. Ik kan er niet over uit. Ik vind het een vorm van verwaarlozing en manipulatie want ik weet zeker dat de kinderen op een bepaald moment worden omgekocht met geld of mooie spullen.

Ik snap trouwens ook de mensen die zulke familievloggers volgen niet.
Die familievloggers worden beroemd door de mensen die er naar kijken. Dus iedereen die er naar kijkt en die er over praat, houdt dit gebeuren in stand.
Ik wil hier overigens niet mee zeggen dat de ouders geen blaam treft hoor, die beginnen met vloggen en zien er geen probleem in om hun kinderen hierin te betrekken. Maar zonder volgers, geen vlogs.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
granny71 schreef:
10-04-2025 13:45
Houden we jou ook verantwoordelijk voor alle winst die shell maakt?
Jij ondersteunt ook hun verdienmodel en houdt het in stand.

Zolang er (familie)vloggers zijn zullen bedrijven hen gebruiken om de naamsbekendheid en winst te verhogen.
De vraag is of dat dus ethisch is en je ze via de publieke schandpaal tot andere manieren van reclame kunt bewegen. Ik vind dat de kijkers, platforms en marketeers ook een deel van de verantwoordelijkheid hebben om die kinderen in bescherming te nemen. Ik zou als merk niet met die Bellinga's geassocieerd willen worden.
In Californië is het nu verplicht om 20% van de inkomsten in een trustfund voor de kinderen te steken. Een aantal families zijn daardoor al verhuisd naar andere Staten.

De regelgeving kan in principe best simpel. Geen kinderen in account met meer dan x aantal volgers en geen reclames of productplacing.
rosanna08 schreef:
10-04-2025 17:37
Die familievloggers worden beroemd door de mensen die er naar kijken. Dus iedereen die er naar kijkt en die er over praat, houdt dit gebeuren in stand.
Ik wil hier overigens niet mee zeggen dat de ouders geen blaam treft hoor, die beginnen met vloggen en zien er geen probleem in om hun kinderen hierin te betrekken. Maar zonder volgers, geen vlogs.
Die vloggers publiceren vaak rage bait. Dat is iets posten waarvan je weet dat mensen boos worden en verontwaardigd het gaan delen. De bij boos uitgezonde MRI scan van de 2-jarige dochter van Koet is daar wel een voorbeeld van…

Ik snap trouwens ook niet dat die accounts vaak meer dan 700.000 volgers hebben.
En ik las ergens in de comments van boos dat sommige ouders een tijd hun 6-jarige kind ernaar laten kijken. Dus misschien zijn juist kinderen de kijkers?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven