Fout bij zelfscan

15-04-2025 00:40 330 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet even mijn verhaal kwijt . Ik was vandaag wat druk in mijn hoofd ,heel moe . Ik moest even naar de winkel snel . Ik woon naast de winkel bijna . En doe dagelijks mijn boodschappen . Al 5 jaar lang . Ik dacht ik pak even snel de zelfscan . ik hoorde bij het product dat die perongeluk drie keer gescant was. Ik wou het er afhalen. En ik had perongeluk 4 producten verwijderd . En niet gecontroleerd of ik de juiste had verwijderd . En op eens stond er een beveiliging man en moest ik mee komen. Daarna kwam er nog drie politie mannen. Ik was al die tijd gewoon rustig. Ik kon niet bewijzen dat het perongeluk was gegaan. Ik heb een winkelverbod van twee jaar . Ik ben 43. En ik heb nog nooit gestolen. Ik voel me zo verdrietig . Ook bang dat bekende me gezien hebben ,en denken dat ik echt bewust wat gestolen heb . Bang dat mijn buren me gezien hebben of een moeder van school van mijn kinderen . Ik ben helemaal van slag 😪 ik wou even mijn verhaal kwijt .
Ik heb het van meer mensen gehoord, dat winkels heel verschillend met scanfoutjes omgaan. En dat dat soms best heftig gaat. Daar zal best een reden voor zijn qua winkeldiefstal maar ik vind het vrij lullig om dan ervan uit te gaan dat in alle gevallen de klant DUS met opzet steelt.

Dat de winkel dat doet is tot daar aan toe, maar om iemand op het forum nog eens voor leugenaar uit te maken vind ik vrij onsympathiek.
Ik scan altijd met de handscanner, zeker met een volle kar. Zelfscan op het apparaat vind ik veel te omslachtig en foutgevoelig. Dat plankje is te klein om fatsoenlijk de tas op te zetten en dan moet je weer hanessen tussen wel en niet gescanned in de kar. Echt dat gedoe snap ik niet. Ik neem de handscanner of ik neem de normale kassa.

In al die jaren handscanneren is het geloof ik een keer fout gegaan, zover ik weet natuurlijk, dat ik iets vergeten ben te scannen, afgeleid door mijn toen peuterdochter. Was verder geen punt en ik mag hopen dat dat nog steeds zo is als ik weer een foutje zou maken. Ik kom wekelijks bij dezelfde AH-winkel en alle andere keren ben ik verder geslaagd als onbezoldigd caissière bij controles.
MrsDuck schreef:
15-04-2025 16:36
Ik scan altijd met de handscanner, zeker met een volle kar. Zelfscan op het apparaat vind ik veel te omslachtig en foutgevoelig. Dat plankje is te klein om fatsoenlijk de tas op te zetten en dan moet je weer hanessen tussen wel en niet gescanned in de kar. Echt dat gedoe snap ik niet. Ik neem de handscanner of ik neem de normale kassa.

In al die jaren handscanneren is het geloof ik een keer fout gegaan, zover ik weet natuurlijk, dat ik iets vergeten ben te scannen, afgeleid door mijn toen peuterdochter. Was verder geen punt en ik mag hopen dat dat nog steeds zo is als ik weer een foutje zou maken. Ik kom wekelijks bij dezelfde AH-winkel en alle andere keren ben ik verder geslaagd als onbezoldigd caissière bij controles.
TO heeft lopen kl**tviolen met de handscanner. Waarschijnlijk wekte ze daarom de indruk dat ze expres te weinig wilde betalen en werd ze zi hard aangepakt.
Ik snap trouwens dat 'per ongeluk' verwijderen van ook andere producten niet. Waren dat toevallig nogal dure producten TO?
Nogevendit schreef:
15-04-2025 16:39
TO heeft lopen kl**tviolen met de handscanner. Waarschijnlijk wekte ze daarom de indruk dat ze expres te weinig wilde betalen en werd ze zi hard aangepakt.
Ik snap trouwens dat 'per ongeluk' verwijderen van ook andere producten niet. Waren dat toevallig nogal dure producten TO?
Het ging om een product van 6 euro schreef ze ergens. Dus ja, het is een prijzig product.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ginevra schreef:
15-04-2025 16:28
Ik heb het van meer mensen gehoord, dat winkels heel verschillend met scanfoutjes omgaan. En dat dat soms best heftig gaat. Daar zal best een reden voor zijn qua winkeldiefstal maar ik vind het vrij lullig om dan ervan uit te gaan dat in alle gevallen de klant DUS met opzet steelt.

Dat de winkel dat doet is tot daar aan toe, maar om iemand op het forum nog eens voor leugenaar uit te maken vind ik vrij onsympathiek.
Maar kan je je voorstellen dat het dan wel heel lastig wordt om diefstallen te voorkomen? Want een dief die het wel met opzet doet zal dat niet direct toegeven maar zal ook zeggen: oh jemig wat dom zeg.. dat was per ongeluk.

TO had zelf moeten opletten en als ze te afwezig is door een chaotisch hoofd naar de gewone kassa moeten gaan (en dan zeggen dat er niemand zit werkt niet want de winkels zijn verplicht om wel een gewone kassa te openen als iemand daar om vraagt.)

Ja het is heftig, maar de hoeveelheid diefstallen is dat ook.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Jammer dat ik me hier ook moet verdedigen . Ging niet om een Product van 6 euro . Er waren 3 artikelen niet gescant . En dat was totaal 6 euro . En wat voor nut heeft het dat ik hier loop te liegen . Ik hoef dit verhaal niet te schrijven . Ik wou van me afschrijven . En sommige dingen klinken onlogisch maar met weinig slaap en vol in je hoofd doe je soms dingen die niet logisch zijn . Ik had moeten opletten ,dat is mijn enige fout .
Het waren drie of 4 artikelen. Helemaal weet ik niet meer omdat ik zo geschrokken was
Bedankt iedereen voor de reacties.
hanke321 schreef:
15-04-2025 16:19

Zo wordt de bewijslast bij eventuele fouten bij afrekenen volledig op de klant afgeschoven.
Met bewijslast en afschuiven heeft dit vrij weinig te maken. Natuurlijk is het voor de klant prettiger als afrekenfouten de schuld zijn van de cassiere, dat wel. Maar aangezien de cassieres niet meer voor het oprapen liggen moeten ze in die supermarkten toch wat.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Een oudere kennis is hetzelfde overkomen. Sorry gezegd, en betaald. Maar de keer erna werd ze in de winkel aangesproken dat ze niet welkom was. Huilend terug gegaan, excuses aangeboden. Ze gaat naar geen enkel filiaal van deze keten meer. Fouten maken is menselijk. Mij is het ook wel eens overkomen bij de zelfscan. Ging om iets kleins, en was toen gelukkig geen probleem.
Lady*Voldemort schreef:
15-04-2025 17:19
Met bewijslast en afschuiven heeft dit vrij weinig te maken. Natuurlijk is het voor de klant prettiger als afrekenfouten de schuld zijn van de cassiere, dat wel. Maar aangezien de cassieres niet meer voor het oprapen liggen moeten ze in die supermarkten toch wat.
Maar dat het risico is dat je bij een foutje opeens in je hele stad geen boodschappen meer kan doen, is nogal wat.

Laatst bij Factcheckers op de VRT een item over winkeldiefstal gekeken. Daar mag veel minder in de aanpak van winkeldiefstal.
Hoe ze reageren heeft echt te maken ,met wie je voor je hebt denk ik . En welke supermarkt
De beveiliger sprong ook al direct naar iemand op,die echt geen fout had gemaakt . En echt ik had beter op moeten letten . Maar zou ik echt gaan stelen bij een supermarkt waar ik naast woon . En voor 6 euro . Terwel je weet dat je controle krijgt
Ik heb wel eens 1 product moeten scannen . Ook controle . Dus ik weet dat er controle is . En alleen maar goed. Dan ga ik toch niet voor 6 euro stelen bij de buurt super
Summer, je hebt gewoon pech gehad. De ene vergeet een pot ben en Jerry s van 8 euro en krijgt een jolige controle en niks aan de hand.
Jij hebt nu dit meegemaakt.
Ik vind het buiten proportie en had er nog een gesprek met de manager aan gewaagd.
Om te vragen of het winkelverbod opgeheven mag worden en af te spreken dat ik niet meer met de zelfscan shop.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
Summer79 schreef: Jammer dat ik me hier ook moet verdedigen . Ging niet om een Product van 6 euro . Er waren 3 artikelen niet gescant . En dat was totaal 6 euro . En wat voor nut heeft het dat ik hier loop te liegen . Ik hoef dit verhaal niet te schrijven . Ik wou van me afschrijven . En sommige dingen klinken onlogisch maar met weinig slaap en vol in je hoofd doe je soms dingen die niet logisch zijn . Ik had moeten opletten ,dat is mijn enige fout .

Het waren drie of 4 artikelen.

Ik snap dat je een keer zo in de war kunt zijn dat dit gebeurt en juist op zo'n moment moet het heel heftig overkomen als er nogal wat personeel en politie om je heen komt staan en je van opzet verdacht wordt.

Ik snap heel goed dat zij het als diefstal zien als je zoveel artikelen niet betaalt, ik snap ook dat ze na de zoveelste diefstal alles als 'verhaaltjes' zien. Maar voor jou blijft dit een hele nare ervaring. Misschien is het daarom wel goed om toch een keer een gesprek aan te gaan? Niet met als doel om je winkelverbod op te laten heffen, maar om aan te geven dat je echt verward was en het nooit je bedoeling was om niet alles te betalen. Misschien komt er wel een gesprek op gang zo.
Summer79 schreef:
15-04-2025 17:08
Het waren drie of 4 artikelen. Helemaal weet ik niet meer omdat ik zo geschrokken was
Maar 3 of 4 artikelen op een klein mandje boodschappen is best veel. Dat wekt dan eerder de indruk dat het expres is gedaan.
Nog steeds een overtrokken reactie van de winkel, maar ik snap wel dat er anders gereageerd wordt op 1 artikel wat gemist is dan op 3 of 4.
En het is zo te lezen geen grote keten zoals AH/jumbo/Lidl, maar een lokaal buurtsupertje wat veel meer te lijden heeft onder 'diefstal'.
Goed dat je in gesprek gaat met de winkel.
Summer79 schreef:
15-04-2025 17:06
Jammer dat ik me hier ook moet verdedigen . Ging niet om een Product van 6 euro . er waren 3 artikelen niet gescant . En dat was totaal 6 euro . En wat voor nut heeft het dat ik hier loop te liegen . Ik hoef dit verhaal niet te schrijven . Ik wou van me afschrijven . En sommige dingen klinken onlogisch maar met weinig slaap en vol in je hoofd doe je soms dingen die niet logisch zijn . Ik had moeten opletten ,dat is mijn enige fout .

Maar in de OP van vanochtend schrijf je:

ik hoorde bij het product dat die perongeluk drie keer gescant was. Ik wou het er afhalen. En ik had perongeluk 4 producten verwijderd . En niet gecontroleerd of ik de juiste had verwijderd [/b]
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nou, dit topic heeft er blijkbaar wel ingehakt bij mij! Net betaalde ik mijn boodschappen bij de zelfscan, helemaal alert, en… nee, ik ben niet gecontroleerd maar bij thuiskomst was ik twee blikjes tomatenpuree vergeten :bonk: Gewoon daar laten liggen, denk ik. Zo zie je maar: een foutje (ook in je eigen nadeel) is echt zo gemaakt.
Valtifest schreef:
15-04-2025 17:47
Summer, je hebt gewoon pech gehad. De ene vergeet een pot ben en Jerry s van 8 euro en krijgt een jolige controle en niks aan de hand.
Jij hebt nu dit meegemaakt.
Ik vind het buiten proportie en had er nog een gesprek met de manager aan gewaagd.
Om te vragen of het winkelverbod opgeheven mag worden en af te spreken dat ik niet meer met de zelfscan shop.
Nou, pech gehad.... het zijn inmiddels al vier niet gescande producten. Dan vind ik het eerlijk best begrijpelijk dat de winkel het moeilijk te geloven vindt dat het een eerlijke vergissing was.
Nog steeds buitensporig optreden, maar vier profiel scannen is ook wel heel slordig.
Verwijderd perongeluk, dus niet gescand .
hanke321 schreef:
15-04-2025 17:26
Maar dat het risico is dat je bij een foutje opeens in je hele stad geen boodschappen meer kan doen, is nogal wat.

Laatst bij Factcheckers op de VRT een item over winkeldiefstal gekeken. Daar mag veel minder in de aanpak van winkeldiefstal.
Waar lees jij dat TO in de hele stad geen boodschappen meer mag doen?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Summer79 schreef:
15-04-2025 18:08
Verwijderd perongeluk, dus niet gescand .
Bij artikelen verwijderen gaan ze bijna altijd controleren, dat is een vlag voor het algoritme.
Bij mijn gemeente is dat zo. Winkelverbod supermarkt geldt voor alle supermarkten in onze gemeente.
Hier gelukkig alleen deze winkel . Ik kreeg een berisping. Als ik het zo goed schrijf . En ik moest die wel ondertekenen want een advocaat is duurder . En ik kon het niet bewijzen hoe het ging . Omdat het op beeld anders overkomt . En heus ik snap dat het verdacht is,maar ik kom hier al jaren . En echt ik ga niet voor 6 euro stelen,waar ik naast woon,waar mijn kinderen ook winkelen . Ze kennen mijn kinderen ook. Maar die mochten wel komen
3 artikelen niet gescand het bedrag maakt niet zoveel uit , hoeveel artikelen had je totaal dan ?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven