Ouders zijn zuurpruimen
zondag 13 april 2025 om 19:35
Ken je dat gevoel?
Je hebt een goede jeugd gehad, niks te klagen.
Je moeder stopte met werken zodat ze fulltime voor haar kinderen kon zorgen.
Nu ben je volwassen, uitgevlogen, (gekozen) kind vrij, leef je een fijn leven, zijn je ouders zuurpruimen geworden, en uit elkaar gegroeid.
Je belt niet vaak genoeg (zelf bellen ze nooit), je komt niet vaak genoeg langs (2u rijden met de auto, wij werken fulltime, zij niet). Boos omdat er geen kleinkinderen zijn (je ontneemt ons iets). Ondernemen weinig (dus weinig te melden).
En als je dan gemiddeld 1x per maand langskomt, moet een van bovenstaande dingen toch altijd nog weer even benoemd worden, waardoor er op langsgaan/contact steeds meer druk komt te staan.
Even mijn hart luchten
Je hebt een goede jeugd gehad, niks te klagen.
Je moeder stopte met werken zodat ze fulltime voor haar kinderen kon zorgen.
Nu ben je volwassen, uitgevlogen, (gekozen) kind vrij, leef je een fijn leven, zijn je ouders zuurpruimen geworden, en uit elkaar gegroeid.
Je belt niet vaak genoeg (zelf bellen ze nooit), je komt niet vaak genoeg langs (2u rijden met de auto, wij werken fulltime, zij niet). Boos omdat er geen kleinkinderen zijn (je ontneemt ons iets). Ondernemen weinig (dus weinig te melden).
En als je dan gemiddeld 1x per maand langskomt, moet een van bovenstaande dingen toch altijd nog weer even benoemd worden, waardoor er op langsgaan/contact steeds meer druk komt te staan.
Even mijn hart luchten
donderdag 17 april 2025 om 13:24
Maar sporten zit toch veel meer in de persoon, dan de generatie?
Ik heb zat vriendinnen (dus jongere generatie) die nooit sporten en er een hekel aan hebben. Die gaan dat echt niet opeens doen als ze ouder zijn.
En ik heb bijna sportverslaafde vriendinnen, die zullen altijd wel proberen te blijven bewegen.
Ik ken ook meerdere 60+ die nog actief sporten dan wel bewegen, waar mijn eigen moeder al 40 jaar niet heeft gesport, ze houdt niet van wandelen en ze heeft zelfs al 20 jaar geen fiets meer.
Ik heb zat vriendinnen (dus jongere generatie) die nooit sporten en er een hekel aan hebben. Die gaan dat echt niet opeens doen als ze ouder zijn.
En ik heb bijna sportverslaafde vriendinnen, die zullen altijd wel proberen te blijven bewegen.
Ik ken ook meerdere 60+ die nog actief sporten dan wel bewegen, waar mijn eigen moeder al 40 jaar niet heeft gesport, ze houdt niet van wandelen en ze heeft zelfs al 20 jaar geen fiets meer.
donderdag 17 april 2025 om 13:31
Sportschool misschien niet, maar mijn tantes liggen allemaal meerdere malen per week in het zwembad, ze fietsen en nordic walken en wandelen wat af. Bij mijn ooms zie ik dat minder, op een enkele wielrenner en mijn ene marathon-oom na dan.
Maar mijn ene kant van de familie is allemaal boerenbedrijf, dus dat is altijd een actief bestaan geweest, en nu lopen ze nog veel rond op de bedrijven van hun kinderen.
Mijn eigen ouders waren niet erg sportief, behalve gewoon fietsen als transport en lopen naar bus of trein. Ooit zaten ze samen “op de sportschool”, donderdagavond weet ik nog. Maar ik had vaak het idee dat dat ze meer om de sauna naderhand ging. Wel zie ik dat mijn ouders aanzienlijk minder drinken dan velen van die boomergeneratie. En ze hebben gelukkig beiden nooit gerookt.
Van mijn leeftijd heb ik er ook genoeg om me heen die helemaal niets aan sport doen. Dat is toch heus niet iets standaards van deze generatie, hangt erg van de persoon af.
Therapie enzo vinden mijn ouders al snel gezeur, hoewel er echt wel wat punten waren waar ze aan zouden kunnen werken, dingen uit de jeugd en andere “trauma’s”. Maar ja, “er kan toch niets aan veranderd worden, wat heb je daar nou aan?”. —nou, dan niet. Die houding zie ik wel een beetje als een generatie-ding.
Maar mijn ene kant van de familie is allemaal boerenbedrijf, dus dat is altijd een actief bestaan geweest, en nu lopen ze nog veel rond op de bedrijven van hun kinderen.
Mijn eigen ouders waren niet erg sportief, behalve gewoon fietsen als transport en lopen naar bus of trein. Ooit zaten ze samen “op de sportschool”, donderdagavond weet ik nog. Maar ik had vaak het idee dat dat ze meer om de sauna naderhand ging. Wel zie ik dat mijn ouders aanzienlijk minder drinken dan velen van die boomergeneratie. En ze hebben gelukkig beiden nooit gerookt.
Van mijn leeftijd heb ik er ook genoeg om me heen die helemaal niets aan sport doen. Dat is toch heus niet iets standaards van deze generatie, hangt erg van de persoon af.
Therapie enzo vinden mijn ouders al snel gezeur, hoewel er echt wel wat punten waren waar ze aan zouden kunnen werken, dingen uit de jeugd en andere “trauma’s”. Maar ja, “er kan toch niets aan veranderd worden, wat heb je daar nou aan?”. —nou, dan niet. Die houding zie ik wel een beetje als een generatie-ding.
donderdag 17 april 2025 om 14:08
Dat herken ik zeker. Ik denk dat mijn schoonmoeder veel gelukkiger was geweest als ze traumatherapie had gehad. Ze heeft verschrikkelijke dingen in de oorlog gezien en zichzelf altijd verstopt in het zorgen voor anderen. Ze staat heel erg ver van haar eigen gevoel af en dat vind ik jammer. Maar ook het veroordelen van anderen die wel therapie volgen vind ik vervelend. Dat doet ze bijvoorbeeld ook richting eigen (klein)kinderen terwijl die er wel echt baat bij hebben.pina schreef: ↑17-04-2025 13:31
donderdag 17 april 2025 om 14:09
Er zijn nu aparte groepen bij sportverenigingen voor sporters boven een bepaalde leeftijd die er vroeger niet waren. Je hoeft niet meer tussen de kinderen of op eigen houtje, dus veel kunnen blijven hangen of weer terugkomen na een pauze.care_ schreef: ↑17-04-2025 13:24Maar sporten zit toch veel meer in de persoon, dan de generatie?
En het trekt ook leden aan die er later achterkomen dat ze niet zo slim bezig zijn door nooit iets aan sport te doen, maar die niet de motivatie hebben om dat op eigen houtje te gaan doen.
Dus het is echt wel anders dan vroeger.
donderdag 17 april 2025 om 14:28
Dat geeft eigenlijk al aan dat ze niet tussen het gewone publiek sportten. Tegenwoordig doen ze dat wel, omdat men nu op een bepaalde leeftijd meer kan dan vroeger op een bepaalde leeftijd - en er ook anders tegenaan gekeken wordt.
Vroeger was de oudste bij mijn sportvereniging iets van 21 en was er nauwelijks meer iemand boven de 16. Als je als 40-jarige had willen meetrainen had men je héél vreemd aangekeken, laat staan als je dan nog wedstrijden had willen doen. Nu is dat heel anders.
donderdag 17 april 2025 om 14:33
Dit herken ik ook heel erg.kataravrouw schreef: ↑17-04-2025 09:47Dat 50 plussers wellicht minder naar de sportschool gaan kan ik nog wel begrijpen, wij zijn daar niet mee opgegroeid. Wel ga ik [ en menig ander oudere ] elke dag flinke stukken wandelen en/of fietsen. Is ook sporten toch?
En dan wat het kleiner wordende wereldje.....zoals ik het zelf ervaar, op een gegeven moment heb je het gevoel dat je alles al wel een keer gezien, gehoord en ervaren hebt. Je kent de klappen van de zweep zal ik maar zeggen. Je gaat meer je eigen tempo bepalen, laat je niet meer zo mee slepen door de gekte van alledag. Je bent niet meer zo snel onder de indruk van wat er om je heen gebeurt, wetende dat het meestal wel los loopt. De mening van anderen , buiten je eigen kring , daar kan je echt niet meer van wakker liggen. Het doet me niets meer.
De drukte, de ratrace om het zo maar eens te noemen ga je weg duwen. Dagen alleen thuis zitten met een goed boek, een mooie docu of werken in de tuin of een lekkere wandeling, foto;s rangschikken, computeren, heerlijk. Daar kan ik erg van genieten. Het hoeft voor mij niet meer zo groots en meeslepend te zijn.
Ik heb bereikt wat ik wilde bereiken en heb een fijn leven. Ik ben tevreden.
donderdag 17 april 2025 om 16:35
Ja het is toch allang achterhaald dat het per se sporten moet zijn. Het gaat met name om bewegen. Wandelen, de trap nemen, fietsen, zwemmen.
donderdag 17 april 2025 om 23:06
Nou, dat is niet achterhaald. Veel matig bewegen zoals dit is goed, maar liefst wel een deel daarvan intensief en een deel krachttraining.Misssunshine schreef: ↑17-04-2025 16:35Ja het is toch allang achterhaald dat het per se sporten moet zijn. Het gaat met name om bewegen. Wandelen, de trap nemen, fietsen, zwemmen.
Met al die e-bikes is fietsen ook niet meer wat het geweest is trouwens. En je ziet geen oudere meer zonder.

vrijdag 18 april 2025 om 06:10
Dit!
Hoe minder je dit doet, hoe moeizamer het gaat. Zelfs mijn schoonvader van 89 'moet' van de fysiotherapeut nog aan de slag. Hij zou in iedergeval elk half uur uit zijn stoel moeten opstaan en een rondje of wat door de kamer moeten lopen. Dat wil hij misschien ooit wel doen, als jij minder moe is, zegt hij. Dat hij minder moe wordt van dat rondje lopen gaat er maar niet in.
Inmiddels is zij enige beweging van zijn stoel naar de wc, van zijn stoel naar de tafel om te eten. Van de tafel naar zijn stoel. De keer dat hij uit huis moet om naar het ziekenhuis te gaan is bijna niet te doen meer. De hele galerij af lopen, de lift nemen, in de taxi stappen en hij moet een uur bijkomen.
vrijdag 18 april 2025 om 10:20
Ik vind juist in de sportschool een bovengemiddeld percentage bejaard.
Misschien komt dat ook omdat ik van een grote stad naar een wat kleinre plaats ben verhuisd en veel meer midden op de dag sport omdat ik tegenwoordig kan thuiswerken. Vroeger ging ik altijd in de avonduren en dan tref je denk ik veel meer jonge mensen. Overdag ben ik vaak echt de jongste en ik ben 40 dus dat valt ook wel mee, maar het merendeel zijn grijze hoofden die de apparaten vullen
vrijdag 18 april 2025 om 10:40
E-bikes zijn eigenlijk niet goed, voor jong en oud niet. Je gebruikt veel minder spierkracht om vooruit te komen dan op een gewone fiets. Als je anders de auto pakt heb je nu meer beweging, maar als je fiets op de e-bike ipv een gewone fiets ga je er dus op achteruit. Als je anders niet buiten zou komen ga je er weer op vooruit.
Maar bijvoorbeeld ook boodschappen doen voor je ouders is beter van niet. Laat ze het zolang als mogelijk zelf doen. Is goed voor lichaam en geest. Mijn oude vader bijvoorbeeld gaat bijna dagelijks op de gewone fiets even boodschappen doen. Dan komt hij buiten, fietst en moet tillen. Zolang hij zich nog enigszins zo red laten wij het hem lekker zelf doen, net als met andere dingen in en rondom het huis.
vrijdag 18 april 2025 om 11:20
Nou, ik weet niet hoe vroeger dit was, maar ik heb altijd alle leeftijden op de sportschool gezien. Zeker niet alleen dat hele jonge wat je hier beschrijft.Quincy2 schreef: ↑17-04-2025 14:28Dat geeft eigenlijk al aan dat ze niet tussen het gewone publiek sportten. Tegenwoordig doen ze dat wel, omdat men nu op een bepaalde leeftijd meer kan dan vroeger op een bepaalde leeftijd - en er ook anders tegenaan gekeken wordt.
Vroeger was de oudste bij mijn sportvereniging iets van 21 en was er nauwelijks meer iemand boven de 16. Als je als 40-jarige had willen meetrainen had men je héél vreemd aangekeken, laat staan als je dan nog wedstrijden had willen doen. Nu is dat heel anders.
vrijdag 18 april 2025 om 11:38
Voor mij is dat ook de reden dat ik absoluut geen ebike wil. En wij hebben ook geen auto dus we doen alles op de fiets, lopend, ov. Dat scheelt toch ook alweer een heleboel in beweging.Phlox24 schreef: ↑18-04-2025 10:40E-bikes zijn eigenlijk niet goed, voor jong en oud niet. Je gebruikt veel minder spierkracht om vooruit te komen dan op een gewone fiets. Als je anders de auto pakt heb je nu meer beweging, maar als je fiets op de e-bike ipv een gewone fiets ga je er dus op achteruit. Als je anders niet buiten zou komen ga je er weer op vooruit.
Maar bijvoorbeeld ook boodschappen doen voor je ouders is beter van niet. Laat ze het zolang als mogelijk zelf doen. Is goed voor lichaam en geest. Mijn oude vader bijvoorbeeld gaat bijna dagelijks op de gewone fiets even boodschappen doen. Dan komt hij buiten, fietst en moet tillen. Zolang hij zich nog enigszins zo red laten wij het hem lekker zelf doen, net als met andere dingen in en rondom het huis.
vrijdag 18 april 2025 om 11:44
In jouw situatie wel.Misssunshine schreef: ↑18-04-2025 11:38Voor mij is dat ook de reden dat ik absoluut geen ebike wil. En wij hebben ook geen auto dus we doen alles op de fiets, lopend, ov. Dat scheelt toch ook alweer een heleboel in beweging.
Als je een oudere bent die anders thuis of in de auto zit omdat lopen te ver is en fietsen niet meer lukt met die wind dan scheelt de elektrische fiets toch ook alweer een heleboel in beweging.
Onzin dus om per definitie de elektrische fiets af te schrijven.
vrijdag 18 april 2025 om 11:53
Iedereen heeft het steeds maar over een sportschool, terwijl ik het heb over een sportVERENIGING. Dat zijn twee verschillende dingen, dus krijg je ook niet hetzelfde beeld, nee.
vrijdag 18 april 2025 om 11:58
Mijn moeder zat altijd te mopperen over haar moeder (te kritisch, veel klagen, wil niks etc etc) Ze heeft niet in de gaten dat ze nu precies op haar moeder begint te lijken. Een deel van haar gemoedstoestand begrijp ik wel (fysiek beperkt door veel pijn, mijn vader die plotseling overleden is en zo nog wat dingen), maar de manier waarop ze bepaalde dingen brengt...God verhoede dat ik ook zo word.....

vrijdag 18 april 2025 om 12:01
Precies, je hoeft niet naar een sportschool om fit te blijven. Er zijn vele andere, voor mij leukere, opties om fit te worden en blijven.
vrijdag 18 april 2025 om 12:22
Nog een factor in de tevredenheid bij ouderen is denk ik het financiële. Helaas hebben mijn ouders destijds diverse beslissingen genomen waardoor het nu geen vetpot is. Nu is enkel mijn moeder nog over en zij heeft dus een slecht pensioen. Ze komt wel rond voor de normale dingen, maar echt veel leuke extraatjes zitten er niet meer in. En ja, daar klaagt ze regelmatig over.
Ik ben dan in haar ogen helaas niet meevoelend genoeg, want ik wijs er dan wel op dat ze ketting rookt, twee huisdieren heeft en wel vroeger altijd op ruime voet heeft geleefd.
Ik probeer het dus anders te doen en spaar al lang voor mijn oude dag en heb een uitvaartverzekering, zodat mijn kind niet in de beurs moet tasten om mijn uitvaart te kunnen regelen.
Ik ben dan in haar ogen helaas niet meevoelend genoeg, want ik wijs er dan wel op dat ze ketting rookt, twee huisdieren heeft en wel vroeger altijd op ruime voet heeft geleefd.
Ik probeer het dus anders te doen en spaar al lang voor mijn oude dag en heb een uitvaartverzekering, zodat mijn kind niet in de beurs moet tasten om mijn uitvaart te kunnen regelen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
vrijdag 18 april 2025 om 12:48
Inderdaad, het is ook de manier waarop je de electrische fiets gebruikt. Ik heb de mijne voor korte afstanden niet eens aan staan en die fietst dan echt stukken zwaarder dan een normale fietsldp schreef: ↑18-04-2025 11:44In jouw situatie wel.
Als je een oudere bent die anders thuis of in de auto zit omdat lopen te ver is en fietsen niet meer lukt met die wind dan scheelt de elektrische fiets toch ook alweer een heleboel in beweging.
Onzin dus om per definitie de elektrische fiets af te schrijven.
Maar mensen gaan voorbij

vrijdag 18 april 2025 om 13:08
Ongeveer dit!
Ik fiets op eco naar mijn werk. Als de wind aantrekt gaat hij terug op een iets hogere ondersteuning. Voordat ik een electrische fiets had was ik in de ochtend al in de auto gestapt omdat het in de middag zou gaan waaien.
Nu fiets ik twee keer per week naar werk, anders af en toe. Met fietsen gaat mijn hartslag nog flink omhoog ook, dus telt echt wel als beweging.

vrijdag 18 april 2025 om 13:14
Misssunshine schreef: ↑18-04-2025 11:38Voor mij is dat ook de reden dat ik absoluut geen ebike wil. En wij hebben ook geen auto dus we doen alles op de fiets, lopend, ov. Dat scheelt toch ook alweer een heleboel in beweging.
Heb je er wel eens op gefietst?
Ik hoor dit zelfde dus heel vaak van mensen die nog nooit maar een proefrit hebben gemaakt.
Mijn zus roept dit ook steeds maar heeft geen idee hoe het werkt. Die denkt echt dat het vanzelf gaat.
vrijdag 18 april 2025 om 13:19
Ach ik beweeg meer en langer op m'n e-bike dan al die slome peddelaars op hun "gewone" fiets. Alleen op m'n racefiets beweeg en verbrand ik nog meer.
vrijdag 18 april 2025 om 19:31
Dit is ook zoiets bij mijn schoonmoeder: geld wat ze in haar handen had, moest rollen. Geen schulden hoor, maar zeker geen goed appeltje voor de dorst. Toen raakte ze werkloos en kwam niet meer aan het werk. Flink moeten inleveren qua inkomen, maar wel stug door blijven roken en drinken. Toen heb ik tegen mijn man gezegd dat ze niet hoeft aan te kloppen bij ons voor geld, want dan zullen ze eerst hun 'gezonde' hobbies moeten stoppen. Gelukkig hebben ze ons nooit om geld gevraagd. Een spaarrekening is er nog steeds niet. Wel komt er binnenkort een bedrag vrij uit een of andere spaarverzekering, maar dat brandt in haar zakken. Wilde plannen om het uit te geven aan allerlei onzininvesteringen in hun huurwoning. Nu raakt ook zij op leeftijd en zou ik denken dat ze er goed aan doen om kleiner te gaan wonen, maar neeeeee, ze wil nog een nieuwe vloer etc. Dat korte termijndenken en niet nadenken over de toekomst staat me ook zo vreselijk tegen want ze zegt gewoon dat ze verwacht dat wij tegen die tijd wel opknappen wat er opgeknapt moet worden....belgali schreef: ↑18-04-2025 12:22Nog een factor in de tevredenheid bij ouderen is denk ik het financiële. Helaas hebben mijn ouders destijds diverse beslissingen genomen waardoor het nu geen vetpot is. Nu is enkel mijn moeder nog over en zij heeft dus een slecht pensioen. Ze komt wel rond voor de normale dingen, maar echt veel leuke extraatjes zitten er niet meer in. En ja, daar klaagt ze regelmatig over.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in