Foute felicitatie?

12-04-2025 11:02 703 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Laatst was ik jarig en ik kwam die ochtend iets later een vergadering binnen met wat taartjes bij wijze van traktatie. Ik werd door iedereen gefeliciteerd en toen iemand naar mijn leeftijd vroeg, reageerde een mannelijke collega met: “Wat zie jíj er nog goed uit, zeg!” Meteen doken twee vrouwelijke collega’s er bovenop: “Wat zeg jíj nou, Peter? Dat kan echt niet hoor, zo’n opmerking.”

De sfeer was meteen verpest. Peter liep helemaal paars aan en ik durfde bijna niet meer te zeggen dat ik blij was met zijn compliment. Toen ik het toch zei, riepen de vrouwelijke collega’s dat het helemaal geen compliment wás en dat Peter in deze tijden toch beter moest weten dan zo’n misplaatste opmerking te maken enzovoort.

Toch was ik echt wel blij met het compliment. Is dat raar? Ik vind het sowieso leuk als iemand zegt dat ik er goed of leuk gekleed of uitgerust uitzie, en ik snap dat het woordje ‘nog’ naar mijn leeftijd verwijst, maar ik weet zelf ook wel dat ik een veertiger ben en geen twintiger dus wat is er precies zo vreselijk politiek incorrect aan?
Presto schreef:
18-04-2025 12:25
En omdat jou en jouw dochter het gebeurt, gebeurt dit elke vrouw, alleen het valt niet op? Zoals al gezegd, ik vind het echt een interessant topic en het is fijn om ook andere ervaringen te lezen en tot andere inzichten te komen.
Maar een aantal posters hier stelt zich nogal paternalistisch (maternalistisch in dit geval?) door consequent te stellen dat hun ervaringen voor iedere vrouw gelden en als je denkt dat dat niet zo is, dan ben je gewoon te dom om het door te hebben.

Hiermee sla je wat mij betreft de discussie best wel dood. Het is juist fijn om je ook in anderen te verplaatsen, maar dat mis ik wel hier en in eerdere topics.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... 2C%202023).

Misschien helpen de cijfers.
Mette schreef:
18-04-2025 12:31
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... 2C%202023).

Misschien helpen de cijfers.
6 op de 10 ja, wat schokkend veel is. Maar tegelijkertijd heeft 4 op de 10 er niet mee te maken gehad. Wat een aantal posters hier nu keihard stellen is dat die 4 op de 10 gewoon te dom en onbenullig zijn om het door te hebben.
Dit slaat de discussie dood wat mij betreft. En dat is jammer, omdat het wel een actueel en belangrijk onderwerp is.

Ik heb alle begrip voor vrouwen die het meemaken (en wat mij betreft: prima als er niet meer over uiterlijk gesproken wordt op de werkvloer, in mijn werkkring speelt dit namelijk niet, dus geen verschil) overigens.
Presto schreef:
18-04-2025 12:40
6 op de 10 ja, wat schokkend veel is. Maar tegelijkertijd heeft 4 op de 10 er niet mee te maken gehad. Wat een aantal posters hier nu keihard stellen is dat die 4 op de 10 gewoon te dom en onbenullig zijn om het door te hebben.
Dit slaat de discussie dood wat mij betreft. En dat is jammer, omdat het wel een actueel en belangrijk onderwerp is.

Ik heb alle begrip voor vrouwen die het meemaken (en wat mij betreft: prima als er niet meer over uiterlijk gesproken wordt op de werkvloer, in mijn werkkring speelt dit namelijk niet, dus geen verschil) overigens.
Als het voor jou wel zou betekenen dat je beter moest gaan nadenken over je gedrag, vond je het dan nog steeds prima, zo'n grens?

Want dat is natuurlijk waar het om gaat, Ben je bereid om ook je eigen gedrag aan te passen. Als je zelf niks hoeft te veranderen is prima roepen wel makkelijk.
Mette schreef:
18-04-2025 12:03
De mensen die ik zelf uitkies doen niet aan grenzen overschrijden want anders kies ik ze niet uit, nogal wiedes.

Maar ik heb al mijn hele leven grensoverschrijdend gedrag zien gebeuren danwel zelf meegemaakt. En nu met mijn dochter herhaalt de geschiedenis zich weer en ik ben er helemaal klaar mee. Hoogste tijd voor duidelijkheid over grenzen.

De hooggeplaatste manager die zich altijd net even te dicht tegen mijn collega aandrukte. De directeur die mjj voorstelde dan maar een hotelkamer te delen bij overboeking. De collega die personeel van een leverancier lastigviel. De lg die mijn collega inlijfde bij zijn eigen team om haar vervolgens oneerbare voorstellen te doen. Het begon allemaal met 'wat zie je er leuk uit vandaag'.

.
Als je het je hele leven ziet, wil niet zeggen dat anderen dat ook hebben.
Ik heb het meegemaakt met mijn eigen broer en vader maar nooit in werk, en mijn volwassen kinderen ook niet.
Mette schreef:
18-04-2025 12:56
Als het voor jou wel zou betekenen dat je beter moest gaan nadenken over je gedrag, vond je het dan nog steeds prima, zo'n grens?

Want dat is natuurlijk waar het om gaat, Ben je bereid om ook je eigen gedrag aan te passen. Als je zelf niks hoeft te veranderen is prima roepen wel makkelijk.
Dat weet ik niet, want ik doe het in de praktijk sowieso al niet (ik zie het niet wanneer een collega zijn snor afscheert of iemand een nieuwe bril of kapsel heeft). Of ik het anders zou doen. Waarschijnlijk wel, maar dat is speculeren.
Is het niet al erg genoeg dat anderen het ervaren?
meisje85 schreef:
18-04-2025 11:12
Je posts geven er wel blijk van dat het hele fenomeen inderdaad ver van je af staat en dat het moeilijk voor je is om je daarin in anderen te verplaatsen. Al was het maar omdat je telkens stelt dat je stevig in je schoenen staat, er alles aan doet je geen slachtoffer te voelen, autonoom te zijn en je niet door woorden te laten vernederen. Als dat is wat je uit alle posts haalt van mensen die de andere kant proberen te belichten, dan denk ik dat het niet zal lukken duidelijk te maken waar het een aantal hier om gaat. Het heeft namelijk niks te maken met wel of niet sterk in je schoenen staan, je als slachtoffer gedragen, je door woorden laten vernederen of wat dan ook. Maar dit komt iedere keer weer terug in je posts, waardoor je het lijkt te degraderen tot iets dat om individuen gaat, in plaats van een collectief.
Ik denk dat het m.b.t. het voorbeeld van Peter inderdaad om individuen gaat, want zijn compliment wordt niet collectief veroordeeld als grensoverschrijdend. Dat ligt dus helemaal aan je persoonlijke of individuele perspectief. Ik vond het leuk om te horen, jij zou er iets vrouwonvriendelijks achter zoeken. Ik denk, als we even bij dit voorbeeld blijven, dat het inderdaad niet zal lukken om mij duidelijk te maken waar het jou (of anderen) om gaat. Ja, ik kan begrijpen dat jij anders naar de situatie kijkt, want ik begreep mijn collega’s ook, maar dat is iets anders dan navoelen wat zij en jij precies zo vrouwonvriendelijk vinden aan dat compliment. En dat heeft volgens mij toch echt te maken met veel meer dan alleen mijn onvermogen om me in anderen te verplaatsen (rationeel lukt me dat wel, ik heb er alleen niet dezelfde emoties bij), omdat het geven van een compliment voor mij deel uitmaakt van sociale interactie, contact maken, uitwisselen en op een prettige manier met elkaar omgaan. En als een compliment of opmerking mij niet bevalt, zeg ik er iets van. Gewoon, zoals mensen met elkaar omgaan. Om nou collectief te besluiten dat er nooit meer, door niemand, iets aardigs gezegd mag worden over iemands uiterlijk, dat werkt alleen maar verwarring en verkramping in de hand en daarom vind ik dat onzin. Context is alles, in deze kwestie. Peter wilde iets aardigs zeggen en ik was er blij mee, hoewel mijn collega’s het vrouwonvriendelijk vonden. Dat weet Peter nu, dus op hun verjaardag zal hij ze complimenteren met hun efficiënte agenda-beheer. Zolang we met elkaar blijven communiceren komt het wel goed, denk ik. Níet als het gaat om een griezel die een vakkenvulster intimideert, of om een sportleraar of fysiotherapeut die zich onprofessioneel gedraagt, maar ik geloof niet dat mannen als Peter daar de verantwoordelijkheid voor hoeven dragen.
Bbubbels schreef:
18-04-2025 13:12
Uiteraard, maar dat was helemaal mijn punt niet.
Bbubbels schreef:
18-04-2025 13:12
Wat ik uit dit topic haal is dat iedereen tegen ongewenst gedrag is maar dat de bereidheid om er echt iets tegen te doen gering is. Zeker als dat ongemakkelijke situaties veroorzaakt en/of je er zelf iets voor moet doen/laten/missen.
meisje85 schreef:
18-04-2025 11:12
Je posts geven er wel blijk van dat het hele fenomeen inderdaad ver van je af staat en dat het moeilijk voor je is om je daarin in anderen te verplaatsen. Al was het maar omdat je telkens stelt dat je stevig in je schoenen staat, er alles aan doet je geen slachtoffer te voelen, autonoom te zijn en je niet door woorden te laten vernederen. Als dat is wat je uit alle posts haalt van mensen die de andere kant proberen te belichten, dan denk ik dat het niet zal lukken duidelijk te maken waar het een aantal hier om gaat. Het heeft namelijk niks te maken met wel of niet sterk in je schoenen staan, je als slachtoffer gedragen, je door woorden laten vernederen of wat dan ook. Maar dit komt iedere keer weer terug in je posts, waardoor je het lijkt te degraderen tot iets dat om individuen gaat, in plaats van een collectief.
Precies.
En niet alleen dat, er lijkt ook telkens een soort zweem van "mij overkomen dit soort zaken nooit, dus wellicht kun je ook eens naar je eigen houding kijken" over te hangen. Of een "misschien moet je het je allemaal niet zo aantrekken"-sausje.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Claire45 schreef:
18-04-2025 13:19
Dat weet Peter nu, dus op hun verjaardag zal hij ze complimenteren met hun efficiënte agenda-beheer. Zolang we met elkaar blijven communiceren komt het wel goed, denk ik. Níet als het gaat om een griezel die een vakkenvulster intimideert, of om een sportleraar of fysiotherapeut die zich onprofessioneel gedraagt, maar ik geloof niet dat mannen als Peter daar de verantwoordelijkheid voor hoeven dragen.
Grappig he, dat je een compliment over agendabeheer belachelijk zou vinden (want waarom zou je de mening van Peter daarover kennelijk relevant vinden en wat heeft het te maken met die taart??) terwijl je het wel belangrijk vindt om van Peter te horen dat je er nog niet erg verlopen uitziet.

Dat verbaast mij, maar illustreert het geheel perfect.
Mette schreef:
18-04-2025 13:33
Wat ik uit dit topic haal is dat iedereen tegen ongewenst gedrag is maar dat de bereidheid om er echt iets tegen te doen gering is. Zeker als dat ongemakkelijke situaties veroorzaakt en/of je er zelf iets voor moet doen/laten/missen.
Dat is toch het hele punt. Als niemand er iets voor zou moeten laten, zou de situatie helemaal niet meer bestaan. Je gedrag aanpassen is altijd lastig en het kost tijd, dat zie je in ontzettend veel maatschappelijke veranderingen terug, zie bijvoorbeeld de zwarte piet-discussie, waar we maatschappelijk totaal anders tegenaan kijken dan 10 jaar terug. Misschien waren de dames uit de TO voorlopers, misschien waren ze iets te gretig en spraken ze voor hun beurt, misschien hadden ze helemaal gelijk, misschien spraken ze uit eigen ervaring. Over een aantal jaar zullen we dat weten.

Misschien vinden we het over 5 jaar ook niet meer done om een collega naar zijn weekeinde te vragen. Ik kijk nu ook met vetbazing terug naar bepaalde dingen die 20 jaar geleden heel normaal waren en mocht ik over 20 jaar nog leven, dan zal dat weer zo zijn. Persoonlijk hoop ik dat dat vooral gaat gelden voor milieuvraagstukken.
Mijn mening is dat Claire haar reacties altijd heel goed formuleert, zij heeft ook oog voor andere meningen dan alleen die van haar. Maar o wee degenen die het niet met haar eens zijn. Zij kunnen alleen maar nare reacties hier neerzetten. Ik vraag me oprecht af wat voor zin dit heeft.
E-biker schreef:
18-04-2025 14:13
Mijn mening is dat Claire haar reacties altijd heel goed formuleert, zij heeft ook oog voor andere meningen dan alleen die van haar. Maar o wee degenen die het niet met haar eens zijn. Zij kunnen alleen maar nare reacties hier neerzetten. Ik vraag me oprecht af wat voor zin dit heeft.
Wat vind je daar dan precies naar aan, anders dan dat de mening verschilt en het gemiddeld aantal woorden per post?
Presto schreef:
18-04-2025 14:10
Dat is toch het hele punt. Als niemand er iets voor zou moeten laten, zou de situatie helemaal niet meer bestaan. Je gedrag aanpassen is altijd lastig en het kost tijd, dat zie je in ontzettend veel maatschappelijke veranderingen terug, zie bijvoorbeeld de zwarte piet-discussie, waar we maatschappelijk totaal anders tegenaan kijken dan 10 jaar terug. Misschien waren de dames uit de TO voorlopers, misschien waren ze iets te gretig en spraken ze voor hun beurt, misschien hadden ze helemaal gelijk, misschien spraken ze uit eigen ervaring. Over een aantal jaar zullen we dat weten.

Misschien vinden we het over 5 jaar ook niet meer done om een collega naar zijn weekeinde te vragen. Ik kijk nu ook met vetbazing terug naar bepaalde dingen die 20 jaar geleden heel normaal waren en mocht ik over 20 jaar nog leven, dan zal dat weer zo zijn. Persoonlijk hoop ik dat dat vooral gaat gelden voor milieuvraagstukken.
Zo lang afspraken over grenzen op een werkvloer hier nog als onzin worden beschouwd heb ik inderdaad weinig hoop voor onze dochters ja.
Mette schreef:
18-04-2025 14:20
Zo lang afspraken over grenzen op een werkvloer hier nog als onzin worden beschouwd heb ik inderdaad weinig hoop voor onze dochters ja.
Dan heb je mijn post, denk ik, niet goed begrepen.
Ja soms lopen de gemoederen hoog op hier. Het is ook nogal wat, als je met grensoverschrijdend gedrag te maken hebt (gehad).

Het is ontwrichtend, een inbreuk op je zelfvertrouwen en kan heel erg lang doorwerken.

Als je dat meemaakt of mee hebt gemaakt en hier dan wordt gedaan alsof het heel erg zielig is voor de Peters van deze wereld als ze iets beter moeten gaan nadenken over hun opmerkingen, dan kunnen de tegenreacties zomaar wat feller worden ja.
mette wijzigde dit bericht op 18-04-2025 15:10
0.76% gewijzigd
ldp schreef:
18-04-2025 14:15
Wat vind je daar dan precies naar aan, anders dan dat de mening verschilt en het gemiddeld aantal woorden per post?
Ik kan genoeg voorbeelden aanwijzen maar dat ga ik bewust niet doen voordat ik iedereen hier over mij heen krijg. Ik krijg steeds meer moeite met de manier waarop verschillende vrouwen hier op het forum reageren, zo van: wat ik vind, doet er alleen maar toe. Mensen met een andere mening wordt gewoon de les gelezen.
Een andere mening is helemaal niet erg. Als die andere mening neigt naar het doen alsof grensoverschrijdend gedrag niet bestaat omdat je het zelf niet meemaakt? Tsja….
Nana_Mouskouri schreef:
18-04-2025 13:36
Precies.
En niet alleen dat, er lijkt ook telkens een soort zweem van "mij overkomen dit soort zaken nooit, dus wellicht kun je ook eens naar je eigen houding kijken" over te hangen. Of een "misschien moet je het je allemaal niet zo aantrekken"-sausje.
Dit vind ik altijd zulke gemakkelijke reacties. Ik heb dat nergens beweerd. Het is blijkbaar fout om nog enigszins onbevangen te zijn, terwijl dat ook een werkelijkheid is, misschien niet de jouwe, maar om dan meteen te gaan schermen met victimblaming…
Bbubbels schreef:
18-04-2025 14:46
Een andere mening is helemaal niet erg. Als die andere mening neigt naar het doen alsof grensoverschrijdend gedrag niet bestaat omdat je het zelf niet meemaakt? Tsja….
En ook dit heb ik nergens beweerd.
Bbubbels schreef:
18-04-2025 14:46
Waar lees je dat en in wiens post?
Claire45 schreef:
18-04-2025 15:52
Dit vind ik altijd zulke gemakkelijke reacties. Ik heb dat nergens beweerd. Het is blijkbaar fout om nog enigszins onbevangen te zijn, terwijl dat ook een werkelijkheid is, misschien niet de jouwe, maar om dan meteen te gaan schermen met victimblaming…
Dat jij die opmerking leuk vond is helemaal prima en niks mis mee. Maar uit je reacties lijkt een beetje te volgen dat we het allemaal dan ook maar leuk moeten vinden want “de intenties zijn vaak gewoon goed”. Een aantal van ons probeert uit te leggen daar wel een gevaar in schuilt. Want niet iedereen vindt dit soort opmerkingen dus leuk omdat vaak ook blijkt dat die intenties helemaal niet zo puur zijn. En die intenties kan je ook op het moment zelf nooit helemaal inschatten. Vandaar dat bepaalde opmerkingen beter niet gemaakt kunnen worden (zeker niet in professionele settings). Doet verder niks af aan het feit dat jij die opmerkingen fijn vindt. Dat is je goed recht.
Claire45 schreef:
18-04-2025 15:52
Maar nu doe je het weer. Alsof je niet onbevangen in het leven staat als je zo'n opmerking wél verkeerd vindt. Ik zie eigenlijk niet eens in wat het een met het ander te maken heeft.
Presto schreef:
18-04-2025 16:00
Waar lees je dat en in wiens post?
Ik lees hier meermaals dat zij het niet zo ervaren want het is toch leuk en goedbedoeld en we moeten niet op alle slakken zout leggen enzo. Dat soort opmerkingen bagatelliseren vind ik het bestaan van de nare ervaringen. Fijn dat je het niet herkent. Maar er zijn genoeg dames die hier proberen uit te leggen dat het probleem wel bestaat in onze samenleving.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven