Stiefkind bij ons/mij wonen

21-04-2025 07:59 88 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een andere gebruikersnaam aangemaakt ivm herkenning;

Sinds 6 jaar een relatie. Beide twee kinderen uit een eerdere relatie. Ik een puber van 17 en kind van 10, hij twee kinderen onder de 8 jaar.

Omgang met de vader van mijn kinderen verloopt redelijk soepel, omgang met de moeder en de omgangsregeling met zijn kinderen loopt stroef. Dit heeft o.a. te maken gehad met kinderontvoering en ouderverstoting door de moeder.

Het gaat soms goed en dan zijn er periodes dat de kinderen worden weggehouden van hun vader.

De afgelopen 3 jaar waren zwaar (en vaak ook leuk!) Na een mentale breakdown en daarop volgende burn out is mijn partner bij mij komen wonen met aanhouden van de eigen woning voor de weekenden/weken/vakanties periodes met zijn kinderen. Dat leek ons verstandig zodat ze niet in hun kwetsbare situatie heen en weer gesleep zouden worden. We doen wel dagjes uit of sporadisch logeren met alle kinderen.

Mijn puber kreeg te maken met een depressie en moeilijkheden op school. Daarvoor is er zelfs ontheffing van de leerplicht om zich te richten op herstel. Er is in ons gezin/huis op dit moment sprake van vrijwillige hulp door een wijkteam hiervoor omdat dochter zichzelf ook beschadigde en ruzies uit de hand liepen waarbij ze uiteindelijk ook een paar keer tijdelijk niet thuis heeft gewoond. Dit waren periodes van 4 weken bij haar vader of toenmalig vriendje.
Op dit moment gaat het goed met mijn dochter.
Mijn partner is altijd behulpzaam en supportive richting mijn dochter geweest.

Er is een periode geweest dat het toenmalig vriendje van dochter niet thuis kon wonen en die heeft een maand of drie hier gebivakkeerd. Wat gezellig was, maar ook wel “veel” zo nu en dan. Ik voelde wel dat ik veel van mijn eigen ruimte moest inleveren en ben ook opgelucht dat hij weer zijn eigen plek heeft.

Mijn jongste van 10 is een gezonde, drukke kerel die momenteel wel onderzocht word op ADHD.

Afijn. Dit is een beetje mijn bagage op dit moment, echter in verhouding tot een jaar geleden zit ik in een rustig vaarwater en voel ik mij goed en gaat het met mijn gezin ook goed. Ik ben gelukkig.

Tot twee weken geleden. Kind van partner is na wederom maanden van weghouden van vader door de moeder, zo ontzettend boos geworden en onhandelbaar dat dit geresulteerd heeft tot tussenkomst van politie en veilig thuis/jeugdzorg. Voorlopig kan kind niet zomaar terug naar de moeder. Omdat kind momenteel 2 weken vakantie heeft, is mijn partner nu in zijn eigen huis en zorgt voor kind met ondersteuning van zijn moeder/oma van kind.

En jullie voelen het misschien al aankomen, omdat partner nog herstellende is van zware burn-out en in een emdr traject zit, is mij gevraagd voorlopig zowel partner als zijn kind in huis te nemen zodat hij ontzien kan worden op bepaalde momenten.

En ik zie het dus niet zitten. Ik merk aan mijn partner dat hij fantaseert over met zijn allen in mijn huis wonen, dat zijn kind helemaal weer de oud wordt en iedereen lang en gelukkig leeft.

Echter zie ik dus behoorlijk wat beren op de weg en met name voor mijn eigen kinderen. En mijn eigen welzijn. En dat mijn vrijheid en ruimte beperkt word. En ik opdraai voor 24/7
zorg terwijl ik een eigen bedrijf en baan heb. En wat als het kind zo’n trauma heeft dat er echt professionele hulp nodig is die ik niet kan bieden? Of een gevaar vormt voor mijn kinderen?

Ik heb aangegeven dat ik een logeerpartij van een dag of 4/5 echt heel leuk vind, echter wil ik niet de volledige zorg over een kind met complex trauma/gedrag terwijl het net een beetje op de rit is met mijn eigen dochter en ik ook nog de 10 jarige moet begeleiden in een adhd traject.

Ik ben het gesprek aangegaan met mijn partner, dat kan ook want onze relatie is gewoon goed en we kunnen alles delen, toch is hij teleurgesteld en had andere verwachtingen. Ze komen i.i.g. logeren, ik heb duidelijk aangegeven geen verwachtingen te willen scheppen over pertinent hier wonen etc.

Ik voel mij schuldig en sterk tegelijk omdat ik mijn grenzen heb aangegeven.
Heb ik hier goed aan gedaan? Of had ik gewoon hier wel in mee moeten gaan.
Wat niet kan kan niet, ik zou er wel rekening mee houden dat jullie relatie dit niet overleeft.

Ik heb ook wel wat vragen over de tijdlijn, je hebt al zes jaar een relatie met een partner met twee kinderen onder de acht jaar. Dat klinkt alsof hij destijds een baby en een dreumes heeft achtergelaten bij een onstabiele moeder. Ik kan me goed voorstellen dat dat een negatieve invloed gehad heeft op de omgangsregeling.
Ik denk dat je het goed hebt gedaan ja, en dan is hij maar teleurgesteld. Beter dat dan dat jij straks ook een burnout hebt of een depressie want je zou van minder instorten hoor.
Pfffff....wat een onstabiliteit al jaren lang. Voor alle partijen.
Everything you see I owe to spaghetti!
Heb je het nu echt over een kind van onder de 8 jaar? Politie moeten tussen komen, niet veilig voor je eigen kinderen? Hoe dan? Wat maken die kinderen allemaal mee...

Als ik het goed begrijp is je partner niet aan het werk? Je kan zien hoe het gaat en hen enkele dagen per week bij jou laten logeren? Klinkt allemaal heel zwaar maar niets doen is toch ook geen optie? Als je een boom neemt komen de takken er bij...
Door wie is jou gevraagd partner en kind in huis te nemen?

Ik vind dat je partner het romantiseert. Iedereen bij jou in huis en dan happy family spelen terwijl er zo ontzettend veel aan de hand is bij beide partijen. Ik vind het ook erg makkelijk gedacht van hem, jij verzorgt de hele prut en dan komt alles goed. Heeft hij enig idee wat voor verantwoordelijkheden dat voor jou met zich meebrengt?

Stel dat jij er niet was, wat dan?
Ik vind dat je een uitstekende keuze hebt gemaakt, hij in zijn eigen huis met kind, jij in de jouwe met jouw kinderen. En dan mag hij zelf hulp in laten vliegen.

Ik denk inderdaad wel dat je rekening mag houden met een eventueel einde relatie, omdat hij waarschijnlijk nog dieper gaat zitten nu kind bij hem woont en jij hen in huis weigert te nemen.
Hij klinkt verre van stabiel.
.
Attraverso schreef:
21-04-2025 13:46
maar niets doen is toch ook geen optie?
Waarom niet?
.
Rooss4.0 schreef:
21-04-2025 13:50
Waarom niet?
Dat is jammer genoeg mijn aard...
Ik zou hen best meer in huis willen dan het nu was.
Alleen zou ik toch écht elk jullie eigen woonruimte aanhouden en x dagen per week apart blijven wonen.

Waar zit kind 4 op dit moment overigens?
Want ze hebben dan wel 1 kind buitengesleept bij moeder, maar kind 4 zit nog altijd in een onveilige situatie.
En wordt misschien binnenkort ook voor de deur van pa gedropt om daar "voor vast" - of minstens een tijd - te wonen.

Als jij er niet was geweest had hij het ook somehow - met familie, externe hulp, ... - moeten bolwerken.
Dus alles maar op jouw (fragiele) nek draaien, daar zou ik voor passen.
wissewis wijzigde dit bericht op 21-04-2025 13:53
1.01% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Is dit goed voor jouw kwetsbare dochter en zoon die ook onderzocht wordt? Je zegt zelf dat jij het ook niet ziet zitten, dat zijn toch allemaal rode vlaggen om dit niet te willen?
Attraverso schreef:
21-04-2025 13:51
Dat is jammer genoeg mijn aard...
Niet zo realistisch. TO heeft twee kinderen waar ze verantwoordelijk voor is. Ze is niet verantwoordelijk voor haar vriend die nogal wat problemen heeft (werkeloos? depressie) en zijn kind die te lijden heeft onder wat vader en moeder allemaal uitspoken. Wat een puinhoop. Het zou mijn relatie niet zijn.
Naast mentaal zou het bij mij overigens ook het praktische zijn.

Je wordt in één klap een groot gezin met 4 kinderen.
Wil je dat dit lukt en dat niet iedereen permanent op zijn tenen loopt en over elkaar buitelt is er extra plaats en ademruimte nodig. Extra slaapkamers, een extra badkamer, een extra koelkast, zelfs simpelweg extra stoelen en en een grotere bank, ...

Dat kan je niet zomaar toveren in het huis waar je tot voor kort met 3 woonde.
En waar je net al een tijd op je tenen hebt gelopen met zijn 4.

Je kan hem prima uitleggen dat 2 of 3 nachten blijven slapen en op elkaars lip leven geen probleem is, maar dat zowel jij als je kinderen nadien toch écht ademruimte nodig hebben.
En zijn kinderen waarschijnlijk ook.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zou gewoon lekker gaan latten. Meer stabiliteit voor zijn kinderen en meer stabiliteit voor jouw kinderen. Jullie situaties klinken beiden behoorlijk instabiel en ik zou de kinderen rust gunnen.
Waarom kan het eigenlijk nu niet blijven zoals het is? Hij woont nu in zijn eigen huis en krijgt hulp van zijn moeder. Dat lijkt me een prima regeling.
Bescherm je eigen gezin en laat je niet dwingen. Dan maar teleurgesteld.
OgenvanTijgers schreef:
21-04-2025 13:27
Wat niet kan kan niet, ik zou er wel rekening mee houden dat jullie relatie dit niet overleeft.

Ik heb ook wel wat vragen over de tijdlijn, je hebt al zes jaar een relatie met een partner met twee kinderen onder de acht jaar. Dat klinkt alsof hij destijds een baby en een dreumes heeft achtergelaten bij een onstabiele moeder. Ik kan me goed voorstellen dat dat een negatieve invloed gehad heeft op de omgangsregeling.
Hij heeft hen niet achtergelaten, de kinderen zijn ontvoerd naar het thuisland van de moeder geweest.
Ik reageer later even uitgebreider.
Goede keuze TO. Apart wonen is voor alle kinderen echt stabieler dan de boel op 1 hoop gooien. Zo te horen heeft je stiefkind een oma die kan ondersteunen en dat zou voldoende moeten zijn voor je partner om het alleen met zijn kind te redden, burn-out of niet.
Simpel, niet doen. Je weet zelf waarom immers
In an age of performative cruelty, kindness is punk as fuck.
Be punk as fuck.
DonnaDo schreef:
21-04-2025 14:30
Hij heeft hen niet achtergelaten, de kinderen zijn ontvoerd naar het thuisland van de moeder geweest.
En hij had onmiddellijk een nieuwe relatie met jou?
Laat je niet meezuigen in een ongezonde dynamiek.

De leuke partner laat nu al een andere kant van zichzelf zien, namelijk: hij laat zich ondersteunen door zijn moeder, en verwacht eigenlijk dat jij die rol op je neemt. Hij leunt dus erg op anderen. Hij gedraagt zich als een slachtoffer.

Ook vraag ik me een beetje af of je nu maar één kant van het verhaal hoort.

Jij kan straks de kastanjes uit het vuur gaan halen, terwijl hij ontzien moet worden. Jouw prioriteit ligt bij je kinderen. Je weet prima welke keuzes je moet maken, laat je niet manipuleren.
.
OgenvanTijgers schreef:
21-04-2025 14:51
Is het nu echt nodig die man overal de schuld van te geven?
OgenvanTijgers schreef:
21-04-2025 14:51
Is dat relevant voor de situatie? Kinderen zijn door ontvoering en daarna ouderverstoting wisselend in beeld geweest en mijn partner heeft keihard geknokt voor omgang en aan alles meegewerkt.
DonnaDo schreef:
21-04-2025 15:05
Is dat relevant voor de situatie? Kinderen zijn door ontvoering en daarna ouderverstoting wisselend in beeld geweest en mijn partner heeft keihard geknokt voor omgang en aan alles meegewerkt.
Ja want dat zegt iets over in hoeverre partner in staat is om zelfstandig zijn problemen op te pakken.
Natuurlijk heb jij hier goed aan gedaan, want jij bent verantwoordelijk voor het welzijn van jouw kinderen. Net zoals hij die zorgplicht draagt over zijn kinderen. Als hem dat teveel word in combi met zijn burnout kan hij gewoon jeugdzorg om bijstand vragen aangezien die hulpverlening (zoals te lezen in je OP) al betrokken is geraakt en ongetwijfeld meer ervaring zal hebben met dergelijke dynamiek dan jij doet.
lalaloepsie wijzigde dit bericht op 21-04-2025 15:18
5.50% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven