Situatie Midden-Oosten VII
vrijdag 7 maart 2025 om 18:23
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
donderdag 24 april 2025 om 11:24
Ik ook niet, noch dit type narratief uit Joodse hoek. Een facebookconnectie plaatste het.Kidneybean schreef: ↑24-04-2025 11:21Ik volg rechtste politici/journalisten niet, dus had geen idee. Maar het leidt wel allemaal af van het grote probleem.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
donderdag 24 april 2025 om 11:37
Daar heb ik dan ook aan meegelopen.Quaintrelle schreef: ↑23-04-2025 21:33Nee ik heb nooit met een davidster rondgelopen. Is dat belangrijk? Ik zou namelijk net zo opkomen voor de rechten van elke groep als deze onder druk staan.
Grenada stelde eerst een open waarom vraag, daar gaf ik een antwoord op. Vervolgens stuurt zij erop aan dat het een morele kwestie is en dan doet ze een ad hominem. Ik vind het best vreemd dat mijn juridische reactie zoveel weerstand oproept en er zo mee aan de haal wordt gegaan (zie je wel ze willen schuren etc). Maar dat Grenada openlijk toegeeft dat haar eigen morele waarden en regels niet voor haar gelden, daar valt niemand over. Wat u niet wil dat u geschied, doe dat ook een ander niet is toch één van de belangrijkste fundament van het christelijk geloof?
Ik denk dat het beter is je eigen demonstraties voor de gijzelaars te organiseren.
Ik zou bijvoorbeeld ook niet meelopen bij een boerenprotest met borden van animals right watch. Al zijn er wel overlappende demonstraties geweest zoals Canis aangaf waar er voor vrede gedemonstreerd wordt.
Er zijn helaas altijd mensen die te ver gaan of geweld gebruiken. Daar is geen enkele groep mensen van gevrijwaard. Daarvoor hebben we een rechtssysteem die die mensen van een passende straf voorzien. Het wordt problematisch wanneer je het gedrag van de excessen projecteert op een hele groep.
What would Patsy do?
donderdag 24 april 2025 om 12:16
ik vind het niet kies. je houdt geen rekening met anderen. ( Net zoals protesteren bij de opening van het Holocaustmuseum) En het leidt af van het enorme leed dat in Gaza plaatsvindt. Waarom niet een week eerder of later? Die vraag heb ik ook gesteld, daar krijg ik ook geen antwoord op. Geef daar eens antwoord op?canis-felis schreef: ↑24-04-2025 11:06Terug naar de inhoud, toch? Geef dan eens antwoord op de andere vragen die je, o.a. door mij, gesteld zijn over je verontwaardiging dat het op een christelijke feestdag was?
donderdag 24 april 2025 om 13:27
Ik begrijp niet goed wat jij onder 'rekening houden met' verstaat. De vergelijking met de opening van het museum gaat wat mij betreft mank, omdat de demonstranten binnen gehoorsafstand stonden en een deel van die mensen daardoor hoorbaar nare dingen konden roepen. Hadden ze buiten gehoorsafstand gestaan dan zie ik het probleem niet. Maar blijkbaar mag het binnen gehoorsafstand en dat heb ik als heel pijnlijk ervaren.grenada schreef: ↑24-04-2025 12:16ik vind het niet kies. je houdt geen rekening met anderen. ( Net zoals protesteren bij de opening van het Holocaustmuseum) En het leidt af van het enorme leed dat in Gaza plaatsvindt. Waarom niet een week eerder of later? Die vraag heb ik ook gesteld, daar krijg ik ook geen antwoord op. Geef daar eens antwoord op?
Ik zie niet welke hinder christenen hebben ervaren bij het vieren van Pasen door een demonstratie, ik weet dus ook niet wat jij er niet kies aan vindt - daar geef je nog altijd geen antwoord op, je herhaalt jezelf enkel. Op je laatste vraag weet ik niet waarom ik daar antwoord op zou moeten geven; ik was niet betrokken bij die demonstratie en zie zoals gezegd niet hoe het geen rekening houdt met christenen. Het zou bij mij ook niet opkomen dat het als probleem kan worden opgevat en ik heb nog geen christen gehoord die zich beperkt heeft gevoeld. Een week eerder of later is mij net zo om het even als de dag zelf, maar ik ben noch betrokken geweest bij de demonstratie, noch christen. Ben jij christen? Joods?
donderdag 24 april 2025 om 13:52
door precies te doen wat jij doet. We moeten het hebben over de slachtoffers en hoe dat te stoppen. In plaats daarvan hebben we het nu over een datum van een demonstratie. Allemaal vragen van je om af te leiden.canis-felis schreef: ↑24-04-2025 13:29Oh, en hoe een demonstratie die aandacht vraagt voor de situatie in Gaza afleidt van de situatie in Gaza moet je me ook uitleggen, vrees ik.
Nu ikke: waarom niet een week eerder of later?
Ik heb liever een open gesprek op de inhoud. Het zal best dat jij veel van gesprekstechnieken weet, je verschuift namelijk steeds de focus als de antwoorden en vragen je niet bevallen. Je past geleerde gesprekstechnieken niet toe voor een betere dialoog, maar om je eigen positie en controle te bewaren. En als je er zoveel van af weet, weet je ook dat je het op die manier voor de ander heel moeilijk maakt een normaal en zinnig gesprek te voeren.grenada schreef: ↑24-04-2025 08:27misschien omdat je erg agressief reageert? Voorbeeldje dan maar?: Voor een ad hominem is meer nodig. Je denk te weten wat het is, maar je weet het net niet helemaal. Maar wel agressief beschuldigen....
Ik ga daar hier verder niet over in discussie, want daar is het topic niet voor. Als je een discussie over argumentatieleer wilt starten kun je dat apart doen. Of je leest mijn bijdragen daarover in een ander topic. En geloof me, ik weet waar ik over praat. heb meegewerkt aan een aantal postdoc onderzoeken en publicaties over dit onderwerp. Dat lijkt op ad verecundiam overigens.....
Terug naar het topic.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
Een lezing bij Christenen voor Israel in Zaltbommel werd vlak voor Pasen grof verstoord door een groep van 50 Pro Palestinabetogers. De betogers schreeuwden leuzen als” Chistenen voor genocide” en gooiden babypoppen met bloed en vernielden een auto.
De politie greep niet in.
In hoeverre dit soort “protesten” de benarde situatie van de mensen in Gaza onder de aandacht moet brengen vraag ik me af.
De politie greep niet in.
In hoeverre dit soort “protesten” de benarde situatie van de mensen in Gaza onder de aandacht moet brengen vraag ik me af.
Carpe Diem
donderdag 24 april 2025 om 13:54
Ik vond het een prima datum te demonstreren. De meeste mensen zijn dan de volgende dag ook nog vrij.
donderdag 24 april 2025 om 13:55
Wanneer je naastenliefde als uitgangspunt neemt, is Pasen bij uitstek geschikt om te protesteren tegen de mensonterende toestand in Gaza of ander diep onrecht. Het is immers het feest van de overwinning van het leven op de dood, en van de hoop op nieuw leven.
Een protest verhindert niemand om een kaarsje op te steken of een beschilderd eitje te eten.
Een protest verhindert niemand om een kaarsje op te steken of een beschilderd eitje te eten.
Ars longa, vita brevis
donderdag 24 april 2025 om 14:24
Daar ben ik niet over begonnen. Jij brengt het als bezwaar. Waarom leg je dat bij mij, terwijl ik jou vraag naar toelichting van het probleem dat jij ziet en ik niet?
Je vraag heb ik al beantwoord.
Zou fijn zijn als het over de inhoud zou gaan in plaats van de beschuldigende vinger naar de ander te wijzen. Waarom doe je dat?
N.B. Én je reageert nogal selectief en reageert niet op mijn vragen. Dus niks "Nu ikke"
canis-felis wijzigde dit bericht op 24-04-2025 14:31
7.00% gewijzigd
donderdag 24 april 2025 om 14:26
En dit. Over draaien en aandacht afleiden gesproken. Teleurstellend.Quaintrelle schreef: ↑24-04-2025 13:52Ik heb liever een open gesprek op de inhoud. Het zal best dat jij veel van gesprekstechnieken weet, je verschuift namelijk steeds de focus als de antwoorden en vragen je niet bevallen. Je past geleerde gesprekstechnieken niet toe voor een betere dialoog, maar om je eigen positie en controle te bewaren. En als je er zoveel van af weet, weet je ook dat je het op die manier voor de ander heel moeilijk maakt een normaal en zinnig gesprek te voeren.
donderdag 24 april 2025 om 15:49
Misschien even de site van het Nederlands Dagblad aanklikken, hun onderzoek met Investico laat zien dat de organisatie Christenen voor Israël geld inzamelt om o.a. Joodse kolonisten op de Westelijke Jordaanoever te steunen met wapens.
Nl telt 2500 plaatsen (in 345 gemeenten) en in één dorp krijgt één dominee die oproept op om Netanyahu te steunen een tegenreactie van een kleine groep. Lijkt mij niet representatief en een eenzijdig "ja maar hullie" post.
Alles sal reg kom

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in