Hier mag alles zijn en ook weer verdwijnen - 4
vrijdag 6 december 2024 om 09:04
Een gedeelde plek om verder te kunnen schrijven en ook weer te kunnen wissen. Voel je welkom in dit topic: Hier delen we zielenroerselen die je IRL niet op tafel gooit.
In de eerdere edities werd duidelijk dat de zwaarste thema's respectvol en hulpvaardig besproken kunnen worden. Een oproep aan iedere schrijver om daar aan mee te werken.
Wissen mag altijd en daarom de vraag om niet te quooten zodat elke schrijver zelf kan bepalen wat er wel of niet blijft staan.
In de eerdere edities werd duidelijk dat de zwaarste thema's respectvol en hulpvaardig besproken kunnen worden. Een oproep aan iedere schrijver om daar aan mee te werken.
Wissen mag altijd en daarom de vraag om niet te quooten zodat elke schrijver zelf kan bepalen wat er wel of niet blijft staan.
woensdag 23 april 2025 om 22:53
Lieve Olle, als de dag zo beladen is, kun je het dan niet a la Frietje omdenken? Voortaan halve trouwdag vieren, op 24 oktober? Of kwart, op 24 juli (mooier weer)? Of de dag dat jullie elkaar hebben ontmoet, dat dat jullie vieringsdag gaat zijn? De dag dat hij je ten huwelijk heeft gevraagd? Ondertrouw?
Mijn opa en oma waren 4 mei getrouwd, al een tijdje voor de oorlog. Dat was ook een enorm beladen dag. Die zijn de dag van ondertrouw maar gaan vieren.
En de deegroller... ik dacht dat klojo die je maanden geleden had opgestuurd en dat je eerst boos was en toen ging koesteren.... heb ik dat zo verkeerd onthouden joh? Ik hoop dat je je ergens kunt verliezen in de keuken morgen, weet dat dat jouw ding is. En anders heeft de bakker ook heerlijke taart.
Gefeliciteerd met je mooie man en met jezelf. Met jullie liefde samen. En sterkte, met het missen van je ouders.
Ik zal een kaarsje branden morgen, voor jouw geliefden.
Mijn opa en oma waren 4 mei getrouwd, al een tijdje voor de oorlog. Dat was ook een enorm beladen dag. Die zijn de dag van ondertrouw maar gaan vieren.
En de deegroller... ik dacht dat klojo die je maanden geleden had opgestuurd en dat je eerst boos was en toen ging koesteren.... heb ik dat zo verkeerd onthouden joh? Ik hoop dat je je ergens kunt verliezen in de keuken morgen, weet dat dat jouw ding is. En anders heeft de bakker ook heerlijke taart.
Gefeliciteerd met je mooie man en met jezelf. Met jullie liefde samen. En sterkte, met het missen van je ouders.
Ik zal een kaarsje branden morgen, voor jouw geliefden.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 23 april 2025 om 22:57
Maman kon (toen ik kind was) niet heel goed troosten. Ze was vooral van de duidelijkheid: Vertel en we lossen op. Dat was haar manier van troosten en zorgen. Met 5 totaal verschillende kinderen, vind ik nog steeds dat ze het goed aanpakte. Net als mijn vader die zijn dochters op handen droeg en ons stimuleerde om het beste er uit te halen. Die werd helaas maar 53 jaar. Jonger dan ik nu ben. En Maman ging door zonder ooit op haar kinderen te leunen maar altijd hen op 1 te zetten en te bevestigen.
Naar het einde van haar leven, toen de rollen begonnen te keren had ze veel meer zachtheid. Was zij degen die zei: liefke, ik ben blij dat we gebeld hebben, maar blijf lekker thuis want jullie hebben dat nodig. We bellen wel weer en dan zien we elkaar volgende week wel.
Zij zag man en mij echt in ons leven.
Naar het einde van haar leven, toen de rollen begonnen te keren had ze veel meer zachtheid. Was zij degen die zei: liefke, ik ben blij dat we gebeld hebben, maar blijf lekker thuis want jullie hebben dat nodig. We bellen wel weer en dan zien we elkaar volgende week wel.

donderdag 24 april 2025 om 11:55
donderdag 24 april 2025 om 14:10
De deegrol: Ik kon hem niet meer omarmen. Hij was besmet. Wegdoen wilde ik ook niet. En toen dacht ik om zijn 'rol' in ere te herstellen. Dus toen mijn oudste zus jarig was heb ik hem met een ludiek gedicht (en een echt cadeau) aan haar gestuurd. Daar kreeg ik een leuke reactie op en ik was opgelucht want had het idee dat we hem nu weer gingen laten circuleren in 'dienst van wat het ooit was'.
Oudste zus gaf hem een paar weken later aan serpentzus en dus is de deegrol weer bij klojo
Die had ik niet zien aankomen en dat was meteen mijn laatste poging om ook maar iets van relatie met de andere zussen te 'onderhouden'.
Oudste zus gaf hem een paar weken later aan serpentzus en dus is de deegrol weer bij klojo

donderdag 24 april 2025 om 14:26
O jeetje Olle.... wat zal dat een steek voor je zijn geweest....
Hoe is het vandaag? Trek je het nog een beetje?
En Jahallo, wat naar dat je je slecht voelt. Weet je waarom dat vandaan komt?
Ik heb brief geschreven. Maar eentje die ik geloof ik niet met lt ga delen. Is het heel stom om een tweede versie te schrijven? Er zit zoveel boosheid in de brief, maar ook vooral op hem gericht. Weinig ruimte voor mijn rol in het geheel. Denk niet dat ik daar veel punten mee scoor
.
Hoe is het vandaag? Trek je het nog een beetje?
En Jahallo, wat naar dat je je slecht voelt. Weet je waarom dat vandaan komt?
Ik heb brief geschreven. Maar eentje die ik geloof ik niet met lt ga delen. Is het heel stom om een tweede versie te schrijven? Er zit zoveel boosheid in de brief, maar ook vooral op hem gericht. Weinig ruimte voor mijn rol in het geheel. Denk niet dat ik daar veel punten mee scoor

Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
donderdag 24 april 2025 om 20:59
@Jahalloo: Ik las je in een ander topic. Ben onder de indruk van hoe goed jij de beginnende patronen bij die TO detecteert en hoe je het uitlegde. Echt chapeau hoe ver je al bent!
Ik heb vandaag alles bij elkaar 'gesmokkeld' : Alle hulp en inkoop ingeschakeld zonder zelf veel... Ik was op kantoor en collega ging dingen voor een werklunch bestellen---> Mijn bestelling toegevoegd als tweede bon. Dus geen zelfgebakken taart maar wel taart en een kaartje en een fles bubbels. Bezorgd op het werk.
In de auto naar huis mezelf opgepept met muziek en auto's tellen
Man bleek al thuis te zijn wat ik niet verwacht had en die maakte meteen geintjes door me een virtueel boeket aan te bieden (Als hij bloemen voor me koopt krijgt hij die eerst op zijn kop met de vraag wat hij uitgespookt heeft--->ook geintje tussen ons omdat we geen bloemen kunnen zetten omwille van de katten) en te zeggen 'ja ik wil opnieuw'. Slappe lach en sushi besteld.
Het ventiel staat weer wat open, de druk op mijn lijf en hart vermindert. Man geeft me ruimte, nabijheid en vertrouwen. Heeft een bad voor me klaar gemaakt met lekkere warme handdoeken voor daarna en de boodschap dat ik hem weet 'wonen' in zijn luisterkamer. En dat is fijn want dat is een uitnodiging en geen verplichting.
Ik heb vandaag alles bij elkaar 'gesmokkeld' : Alle hulp en inkoop ingeschakeld zonder zelf veel... Ik was op kantoor en collega ging dingen voor een werklunch bestellen---> Mijn bestelling toegevoegd als tweede bon. Dus geen zelfgebakken taart maar wel taart en een kaartje en een fles bubbels. Bezorgd op het werk.

Het ventiel staat weer wat open, de druk op mijn lijf en hart vermindert. Man geeft me ruimte, nabijheid en vertrouwen. Heeft een bad voor me klaar gemaakt met lekkere warme handdoeken voor daarna en de boodschap dat ik hem weet 'wonen' in zijn luisterkamer. En dat is fijn want dat is een uitnodiging en geen verplichting.
ollegrieze wijzigde dit bericht op 24-04-2025 22:24
1.29% gewijzigd
donderdag 24 april 2025 om 21:28
Olle, wat een fijne invulling van een dag met een dubbel gevoel. Wat heb je toch een ontzettend lieve en sensitieve man!
Lucy, was de vraag van de opdracht: schrijf een evenwichtige brief waarin je onderkent wat je eigen aandeel was? Het is natuurlijk niet verkeer om (ooit) ook eens naar je eigen rol te kijken. Want, hoe cliché, een verhaal heeft twee kanten, en je kan er vast iets van leren. Maar, je mag ook boos zijn. Gewoon, ongenuanceerd boos. Dat is ok. Zeker als startpunt. Die boosheid mag er zijn, en mag gevoeld worden. Die hoeft niet per se (meteen) bedekt te worden door dingen die jij misschien hebt bijgedragen aan het geheel. (Zegt de persoon die altijd overal sorry voor zegt en huilt in plaats van boos is
)
Avo, hoe is het vandaag? Nog steeds alleen? Dan wil ik wel even bij je komen zitten hoor. Zullen we vandaag een haardvuurtje binnen doen in plaats van de tuin? Het is hier zo regenachtig.
Lucy, was de vraag van de opdracht: schrijf een evenwichtige brief waarin je onderkent wat je eigen aandeel was? Het is natuurlijk niet verkeer om (ooit) ook eens naar je eigen rol te kijken. Want, hoe cliché, een verhaal heeft twee kanten, en je kan er vast iets van leren. Maar, je mag ook boos zijn. Gewoon, ongenuanceerd boos. Dat is ok. Zeker als startpunt. Die boosheid mag er zijn, en mag gevoeld worden. Die hoeft niet per se (meteen) bedekt te worden door dingen die jij misschien hebt bijgedragen aan het geheel. (Zegt de persoon die altijd overal sorry voor zegt en huilt in plaats van boos is

Avo, hoe is het vandaag? Nog steeds alleen? Dan wil ik wel even bij je komen zitten hoor. Zullen we vandaag een haardvuurtje binnen doen in plaats van de tuin? Het is hier zo regenachtig.
donderdag 24 april 2025 om 21:54
Ik ben ook echt nooit boos Maisnon. Boos is gevaarlijk. Dus voor mij echt totaal nieuw. Maar ik kom er maar niet uit, uit die boosheid.
Gisteren hebben lt en ik het gehad over de boosheid. En dat boosheid een signaal is, een grens in jezelf dieje over bent gegaan. En dat die boosheid niet zoveel zegt over de ander, maar heel erg veel over jezelf. Dat je alle boosheid wel naar buiten kunt richten, maar dat je daarmee ook voorbij gaat aan jezelf en dat je hebt te voelen wat je lijf je wil leren.
En die brief... is nogal naar buiten gericht
.
Ben ondertussen aan het nadenken wat de opdracht precies was. Volgens mij een brief aan gt wat ik hem terug wil geven over het gesprek. Zoiets?
(Sorry. Voor mijn eindeloze rant hierover, terwijl er mensen zitten hier met echte problemen.
Morgen intake bij de gz-psycholoog. Zal ook spanning geven.)
(En wat ge-edit. Want het is ook wel een keer klaar met mijn gezeur
)
Gisteren hebben lt en ik het gehad over de boosheid. En dat boosheid een signaal is, een grens in jezelf dieje over bent gegaan. En dat die boosheid niet zoveel zegt over de ander, maar heel erg veel over jezelf. Dat je alle boosheid wel naar buiten kunt richten, maar dat je daarmee ook voorbij gaat aan jezelf en dat je hebt te voelen wat je lijf je wil leren.
En die brief... is nogal naar buiten gericht

Ben ondertussen aan het nadenken wat de opdracht precies was. Volgens mij een brief aan gt wat ik hem terug wil geven over het gesprek. Zoiets?
(Sorry. Voor mijn eindeloze rant hierover, terwijl er mensen zitten hier met echte problemen.
Morgen intake bij de gz-psycholoog. Zal ook spanning geven.)
(En wat ge-edit. Want het is ook wel een keer klaar met mijn gezeur

donderdag 24 april 2025 om 22:55
Lieve Avo, wat naar dat je de verbinding niet kunt voelen of toestaat. Zonder in detail te treden kun je natuurlijk ook zeggen: wat fijn dat je het opmerkt. Er speelt het een en ander maar wil er liever niet over praten. Maar dank je dat je me ziet.
En dat is eng denk ik, maar het is zorgzaamheid en gezien worden, zonder dat je meteen alles op tafel hoeft te leggen.
Maar misschien is dat nog te onveilig en is overschreeuwen een prima strategie
Heftig he, emdr en verwerken? Wanneer mag je coach weer zien, om even te leunen?
En dat is eng denk ik, maar het is zorgzaamheid en gezien worden, zonder dat je meteen alles op tafel hoeft te leggen.
Maar misschien is dat nog te onveilig en is overschreeuwen een prima strategie

Heftig he, emdr en verwerken? Wanneer mag je coach weer zien, om even te leunen?
donderdag 24 april 2025 om 23:03
Ja, dat ken ik. Niet weten hoe je het in de echte wereld moet redden. Me soms zo ongelofelijk onvolwassen voelen. Het nu toch moeten snappen, maar ik snap er geen reet van.
En zo graag iemand willen zijn die het leven écht leuk vindt. En de moeite van het leven waard. En elke tegenslag zien als een uitdaging. Mijn lijf snappen en elke grens neer kunnen zetten.
Dat wil ik wel graag.
O, en (ex)therapeuten die ondanks alles in mij geloven.
Ik wil ook regenboogpoepende glitterkonijntjes.
En zo graag iemand willen zijn die het leven écht leuk vindt. En de moeite van het leven waard. En elke tegenslag zien als een uitdaging. Mijn lijf snappen en elke grens neer kunnen zetten.
Dat wil ik wel graag.
O, en (ex)therapeuten die ondanks alles in mij geloven.
Ik wil ook regenboogpoepende glitterkonijntjes.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in