Vriend gebrek aan tafelmanieren
donderdag 24 april 2025 om 14:06
Hoi!
Mijn vriend is 30 jaar, we zijn een jaar samen, maar ik schaam mij want het ontbreekt hem aan tafelmanieren.
Zelf kom ik uit een gezin waar het hebben van tafelmanieren er van jongs af aan flink ingeprent is. Maar bij hem is het zowat het tegenovergestelde… er was geen aandacht voor tafelmanieren, maar alleen voor het feit dat iedereen te eten had.
Waar ik concreet vooral moeite mee heb: hij boert gewoon aan tafel terwijl wij uitgenodigd zijn voor een etentje bij mijn familie. Hij doet dit zelfs onbewust, dus verontschuldigt zichzelf hierna ook niet. Het is heel normaal voor hem… zo normaal, dat hij niet eens waarneemt dat hij het doet.
Daarnaast praat hij met volle mond… niet een beetje vol, maar dat het eten er zowat uitvalt als hij wat verteld.
Hij pakt ook eten met zijn handen.
Dit doet hij dus zowel in als buiten gezelschap van anderen…
Als ik er wat van zeg geeft hij aan dat hij al z’n best doet er op te letten, maar het heeft geen resultaat. Hij vindt ook dat ik zeur.
Ik schaam mij er nu zo voor dat ik er wel 3 x over nadenk of ik hem mee wil nemen naar etentjes…
Bovendien heb ik ook 2 jonge kinderen (3 en 5) waar hij niet de vader van is. Als hij bij ons eet doet hij precies hetzelfde als hierboven beschreven… terwijl ik juist mijn best doe om de kinderen fatsoenlijke tafelmanieren aan te leren.
Wat moet ik doen? Wie heeft er tips voor mij?
Alvast bedankt.
Mijn vriend is 30 jaar, we zijn een jaar samen, maar ik schaam mij want het ontbreekt hem aan tafelmanieren.
Zelf kom ik uit een gezin waar het hebben van tafelmanieren er van jongs af aan flink ingeprent is. Maar bij hem is het zowat het tegenovergestelde… er was geen aandacht voor tafelmanieren, maar alleen voor het feit dat iedereen te eten had.
Waar ik concreet vooral moeite mee heb: hij boert gewoon aan tafel terwijl wij uitgenodigd zijn voor een etentje bij mijn familie. Hij doet dit zelfs onbewust, dus verontschuldigt zichzelf hierna ook niet. Het is heel normaal voor hem… zo normaal, dat hij niet eens waarneemt dat hij het doet.
Daarnaast praat hij met volle mond… niet een beetje vol, maar dat het eten er zowat uitvalt als hij wat verteld.
Hij pakt ook eten met zijn handen.
Dit doet hij dus zowel in als buiten gezelschap van anderen…
Als ik er wat van zeg geeft hij aan dat hij al z’n best doet er op te letten, maar het heeft geen resultaat. Hij vindt ook dat ik zeur.
Ik schaam mij er nu zo voor dat ik er wel 3 x over nadenk of ik hem mee wil nemen naar etentjes…
Bovendien heb ik ook 2 jonge kinderen (3 en 5) waar hij niet de vader van is. Als hij bij ons eet doet hij precies hetzelfde als hierboven beschreven… terwijl ik juist mijn best doe om de kinderen fatsoenlijke tafelmanieren aan te leren.
Wat moet ik doen? Wie heeft er tips voor mij?
Alvast bedankt.
flootje95 wijzigde dit bericht op 24-04-2025 16:54
Reden: Hulpvraag
Reden: Hulpvraag
0.25% gewijzigd
vrijdag 25 april 2025 om 17:34
Zoals hij doet zal je bedoelen.Wissewis schreef: ↑25-04-2025 17:12Tja, je kan het ook beschouwen als "zijn eigenheid".
Waarbij hij kan stellen dat zij hem duidelijk niet aanvaardt zoals hij is.
Hem levenslang veranderen gaat gewoon niet lukken.
Dat lukt in 't beste geval een paar maaltijden en dan wordt hij weer gewoon zichzelf.
Ben het met je eens dat zo'n man waarschijnlijk niet gaat veranderen, tenzij hij 3 is of door de wolven is opgevoed en hunkert naar een normaal bestaan.
vrijdag 25 april 2025 om 17:42
Ja dit zeg. En die kansloosheid zou ik denk ik heel snel koppelen aan zijn hele persoon. Maargoed, als hij verder helemaal awesome is dan zou ik overwegen om hem mede te delen dat je voortaan niet meer samen wil eten. Als hij dan zo stellig is in niet willen veranderen dan besluit jij maar om in die situatie niet meer samen in een ruimte te willen zijn.Moiren schreef: ↑25-04-2025 17:15Dan ben je toch gewoon een kansloos type? Als zelf een kleuter met mes en vork en mond dicht kan eten en je kan het als volwassen man niet? Echt te triest.
Het is geen veranderen van een karaktereigenschap hè. Gewoon het genre doe de bril omhoog als je staand pist en maakt het schoon als je gedruppeld hebt.
vrijdag 25 april 2025 om 17:52
Ik zou zelf dan weer geen zin hebben om de komende 100 jaar nooit meer samen te eten.Bbubbels schreef: ↑25-04-2025 17:42Ja dit zeg. En die kansloosheid zou ik denk ik heel snel koppelen aan zijn hele persoon. Maargoed, als hij verder helemaal awesome is dan zou ik overwegen om hem mede te delen dat je voortaan niet meer samen wil eten. Als hij dan zo stellig is in niet willen veranderen dan besluit jij maar om in die situatie niet meer samen in een ruimte te willen zijn.
Ofwel accepteer ik het dus en stap erover.
En neem hem hoogstens niet mee als ik 1 keer om de 5 jaar bij die chique tante wordt uitgenodigd.
Ofwel is dit toch geen match qua relatie.
Ik vind samen kunnen eten en samen aan tafel zitten namelijk wél belangrijk binnen een relatie.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 25 april 2025 om 17:54
Ben wel benieuwd wat jouw familie, TO, er van vindt. Zeggen ze er iets over of voel jij vooral plaatsvervangende schaamte?
In ons gezin zijn we vrij laconiek, beetje combi, weten hoe het hoort en soms laten gaan. Tot een nieuwe schoonzoon aanschoof die z'n soep opslurpte, (gelukkig niet boerde : ) zoals op de boerderij. Mijn oplossing: Chinese kommetjes, idem dito lepels, alleen daarmee mag soep geslurpt worden, á la traditie in Z-O Azië.
Hij en kinderen vonden dit leuk. Resultaat het besef aan tafel en bij familie etentjes slurp je niet, graai je niet met je handen in de friet. Was een compromis, pff
In ons gezin zijn we vrij laconiek, beetje combi, weten hoe het hoort en soms laten gaan. Tot een nieuwe schoonzoon aanschoof die z'n soep opslurpte, (gelukkig niet boerde : ) zoals op de boerderij. Mijn oplossing: Chinese kommetjes, idem dito lepels, alleen daarmee mag soep geslurpt worden, á la traditie in Z-O Azië.
Hij en kinderen vonden dit leuk. Resultaat het besef aan tafel en bij familie etentjes slurp je niet, graai je niet met je handen in de friet. Was een compromis, pff

sharing* wijzigde dit bericht op 25-04-2025 17:55
Reden: d=t
Reden: d=t
1.31% gewijzigd
Alles sal reg kom
vrijdag 25 april 2025 om 18:21
Sharing* schreef: ↑25-04-2025 17:54Ben wel benieuwd wat jouw familie, TO, er van vindt. Zeggen ze er iets over of voel jij vooral plaatsvervangende schaamte?
Hij en kinderen vonden dit leuk. Resultaat het besef aan tafel en bij familie etentjes slurp je niet, graai je niet met je handen in de friet. Was een compromis, pff![]()
Haha, goede oplossing bij jullie
Ik voel vooral zelf plaatsvervangende schaamte, maar weet zelf ook dat mijn familie zo welgemanierd is dat zij dit soort dingen ook niet tegen mij zouden zeggen…
Ik zie met andere dingen soms ook minder sociale dingen bij hem. Dan bespreek ik dit, maar ziet hij het op een andere manier. Hier kan ik wel mee leven, want dan heb ik er zelf minder last van.
vrijdag 25 april 2025 om 18:50
Inderdaad. Als dat je "eigenheid" is, laat dan maar. Dan past die niet bij mijn eigenheid om dit goor te vinden.Moiren schreef: ↑25-04-2025 17:15Dan ben je toch gewoon een kansloos type? Als zelf een kleuter met mes en vork en mond dicht kan eten en je kan het als volwassen man niet? Echt te triest.
Het is geen veranderen van een karaktereigenschap hè. Gewoon het genre doe de bril omhoog als je staand pist en maakt het schoon als je gedruppeld hebt.
Overigens denk ik dat het gewoon een ranzige gewoonte is die je makkelijk achterwege kunt laten en dat het niks met eigenheid te maken heeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 25 april 2025 om 18:53
Nou dit dus. Hier is het leven toch echt veel te kort voor. Noemt ie je ook nog een zeur als je er wat over zegt….Attraverso schreef: ↑25-04-2025 18:23Ik heb geen 5 pagina's gelezen maar met zo iemand zou ik welgeteld 1x aan tafel zitten en daarna afscheid nemen voor altijd.
Dit is toch een gigantische afknapper? Laat mij dan maar single zijn.
vrijdag 25 april 2025 om 19:01
Maar het gaat helemaal niet om het juiste bestek of glas gebruiken.merano schreef: ↑25-04-2025 14:54Ik weet niet hoe jullie normaal thuis eten, TO, maar je zou nog kunnen proberen om daar aandacht aan te besteden. Dus aan tafel, een waterglas en eventueel wijnglas, een servet en een eigen bestek voor voorgerecht en of toetje (a.k.a. fietsje) als dat onderdeel van de maaltijd is.
En dan ook echt het oude bestek/bordje weghalen na afloop van de gang.
Kun je iig thuis met hem oefenen.
Het gaat over boeren en eten met volle mond. Daar kan TO weinig met hem aan "oefenen".
Die man moet zelf wat harder z´n best doen. Maar als hij vindt dat TO zeurt, zal dat wel lastig zijn...
vrijdag 25 april 2025 om 19:15
Gezien er 2 kinderen zijn bij opstartster is daar waarschijnlijk al een man (ex) gepasseerd

Bij boerende partner is het maar de vraag of ie ooit een serieuze relatie gehad heeft.
Is dit nu later?
vrijdag 25 april 2025 om 20:03
Het voordeel van zulke ongeschreven regels is dat ze alleen in je hoofd zitten en dat iedereen zelf mag bepalen of ie zich er aan houdt of niet.Lila-Linda schreef: ↑25-04-2025 15:51maar in NL hebben we wel ongeschreven regels over tafelmanier
Niet over wat je stemt.
Ik zou met open mond eten niet super fijn vinden maar het zou me dan weer helemaal niks uit maken hoe dat op mij afstraalt. Ik ben zijn moeder niet.
vrijdag 25 april 2025 om 20:22
Of altijd in een milieu gezeten waar niemand om tafelmanieren geeft. Die zijn er. Ik ben in ieder geval blij dat wij onze kinderen hebben geleerd "hoe het heurt". Dan kunnen ze zich in ieder geval redden als het een keer wat formeler moet.
vrijdag 25 april 2025 om 20:28
Of waar de tafelmanieren anders zijn.
De mensen aan het tafeltje naast ons gisteren, stoorden zich niet aan hoe de ander pizza naar binnen schoof. Ik vond het ongemakkelijk om te zien hoe steeds stukken pizza terug op het bord vielen die niet meer in de mond pasten. Tussen ons en hun tafeltje zat slechts 20 cm. Voor mijn gevoel zaten ze bij ons aan tafel.
vrijdag 25 april 2025 om 20:32
Hij komt uit een groot gezin met 15 kinderen, dus er was echt geen tijd/aandacht om iedereen te leren hoe het zou moeten… het is begrijpelijk hoe dit ontstaan is. Toch hoop ik dat het nog anders kan worden.
vrijdag 25 april 2025 om 20:34
Inderdaad. Hoe ingewikkeld is dat? Het is misschien een gewoonte, maar ook die kun je veranderen.Moiren schreef: ↑25-04-2025 17:15Dan ben je toch gewoon een kansloos type? Als zelf een kleuter met mes en vork en mond dicht kan eten en je kan het als volwassen man niet? Echt te triest.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
vrijdag 25 april 2025 om 20:35
vrijdag 25 april 2025 om 20:35
Tafelmanieren leer je toch niet per kind? Dat is toch gewoon iets dat algemeen benoemd wordt aan tafel?
vrijdag 25 april 2025 om 20:37
Dat kan hij zeker, maar ja, dan moet hij het ook wel daadwerkelijk doen.
Het is geen vrijde trap nemen vanuit een onmogelijke hoek en moeten scoren hè, maar gewoon je mond dicht houden tijdens het kauwen en boeren.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
vrijdag 25 april 2025 om 20:38
vrijdag 25 april 2025 om 21:04
vrijdag 25 april 2025 om 22:22
Je snapt dat je een beetje in de maling genomen wordt hè, met de 16 gezinsleden en geen aandacht. En zeggen dat je zijn persoonlijkheid wil veranderen terwijl je alleen maar vraagt om een beetje fatsoen aan tafel?
Is natuurlijk voor hem veel makkelijker dan iets veranderen waar hij niet zin in heeft.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in