Geld & Recht alle pijlers

Witgoedregeling studenten

26-04-2025 16:05 154 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben hbo-student en ik woon in een studio. Onlangs is mijn wasmachine kapot gegaan. Als kind is mij bijgebracht om op alle potjes aanspraak te doen, ook al denk ik dat ik er geen recht op heb. Ik heb daarom via de witgoedregeling bij mijn gemeente gevraagd om geld voor een nieuwe wasmachine.

De gemeente heeft het afgewezen omdat ik student ben. Maar dat staat helemaal niet op de site van de gemeente. Ik heb hierover al gebeld met de gemeente die zegt dat dit gewoon klopt en dat ik maar extra moet bijlenen bij DUO.

Weet iemand of dit zo is? Het lijkt me een beetje raar dat ik geen geld kan krijgen voor de aankoop van een wasmachine en andere mensen in een soortgelijke situatie die geen student zijn wel.
Daantje_ schreef:
26-04-2025 17:43
Er staat in de beleidsregels van gemeentes wel dat studenten geen aanspraak kunnen maken op de witgoedregeling. Een voorbeeld: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723131

Ik ben het er wel mee eens dat dit ook bij de aanvraag en op de site van de gemeentes vermeld moet worden.
Voor gemeenteambtenaren is het ook niet leuk om steeds dit soort "kansloze" aanvragen te moeten behandelen en afwijzen.

Studenten kunnen trouwens wel vaak tegen een gereduceerd tarief hun aankopen doen, wellicht ook voor wasmachines. Ik heb zelf ook eens met mijn studentenkaart wat kunnen kopen bij een kledingbank.
Dit heeft mijn gemeente dus ook. Op de site is NIET te vinden dat de witgoedregeling niet voor studenten is. Maar dat staat wel op lokaleregelgeving.nl
Is je ook bijgebracht dat ouders een onderhoudsplicht tot 21 jaar hebben? Is je ook bijgebracht dat je vaak/soms genoegen moet nemen met minder? En dat je zelf verantwoordelijk bent voor je inkomsten (behoudens ziekte e.d.)

Op Marktplaats is voldoende aanbod van wasmachines. Voor de kosten daarvan kun je dus aankloppen bij je ouders.

Studie zelfredzaamheid volgen lijkt mij geen overbodige luxe.
LoveQuinn schreef:
26-04-2025 20:03
Ik heb er dus recht op maar de voorliggende regeling sluit mij uit.
Ik zou de koning aanschrijven. Er wordt je onrecht aangedaan!!!!!
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
26-04-2025 17:44
Jij zit helemaal niet in een soortgelijke situatie. Het is nu even beknibbelen, maar straks heb je een glanzende carriere en kun je wel tien wasmachines kopen als je dat wilt. Die mensen voor wie de witgoedregeling bestemd is hebben dat vooruitzicht niet.
Knap dat jij weet wat straks mijn inkomen wordt. Echt, ga weg, niemand heeft wat aan jouw belerende toon.
LoveQuinn schreef:
Nee. Je hebt er geen recht op. Hoe moeilijk is het om dat te begrijpen? Koop gewoon een tweedehands machine en houd op met zeuren.
Lady*Voldemort schreef:
26-04-2025 20:04
Ik zou de koning aanschrijven. Er wordt je onrecht aangedaan!!!!!
Doe ff normaal joh
Quinnepin schreef:
26-04-2025 19:54
Op mijn camping hebben ze wasmachines.
Op de meeste campings wel. Maar dan betaal je wel vaak 5 euro per wasbeurt en dat wil to niet.
Appletje schreef:
26-04-2025 19:17
Op zich is er natuurlijk niets mis mee om je kinderen te leren dat er regelingen en vangnetten zijn. Er zijn genoeg mensen die er recht op hebben maar er niet bij stil staan.
Klopt. Ik bedoelde ook dat leeftijdsgenoten geen zorgtoeslag aanvragen omdat ze denken dat ze er als student geen recht op hebben. Terwijl dat nergens staat. Ze kijken er niet eens naar.

Dan komen ze na 3 jaar erachter dat ze er wel recht op hadden en kunnen ze de zorgtoeslag niet met terugwerkende kracht aanvragen.
LoveQuinn schreef:
26-04-2025 20:07
Klopt. Ik bedoelde ook dat leeftijdsgenoten geen zorgtoeslag aanvragen omdat ze denken dat ze er als student geen recht op hebben. Terwijl dat nergens staat. Ze kijken er niet eens naar.

Dan komen ze na 3 jaar erachter dat ze er wel recht op hadden en kunnen ze de zorgtoeslag niet met terugwerkende kracht aanvragen.

Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Zodra de eerste rekening van de zorgverzekeraar wordt geïncasseerd, wordt het echt wel aangevraagd hoor.

Kortom; een kul argument. Het heeft geen zin om dit riedeltje te blijven herhalen. Is totaal niet te vergelijken met jouw graaiergheid.
LoveQuinn schreef:

Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Zodra de eerste rekening van de zorgverzekeraar wordt geïncasseerd, wordt het echt wel aangevraagd hoor.

Kortom; een kul argument. Het heeft geen zin om dit riedeltje te blijven herhalen. Is totaal niet te vergelijken met jouw graaiergheid.
Nee studenten hebben er geen recht op. En logisch ook. Er is niets mis met een tweedehands wasmachine.
LoveQuinn schreef:
26-04-2025 20:05
Doe ff normaal joh
Stop jij dan met dat rare getrol.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
LoveQuinn schreef:

Zelf uitzoeken wat je rechten zijn is iets heel anders dan je recht daadwerkelijk gaan claimen terwijl je al weet dat je er geen recht hebt.

Jouw claim afwijzen kost ook tijd en geld. Geld dat dus niet gebruikt kan worden om die potjes beter te vullen.
LoveQuinn schreef:
26-04-2025 20:04
Knap dat jij weet wat straks mijn inkomen wordt. Echt, ga weg, niemand heeft wat aan jouw belerende toon.
Maar ze heeft wel gelijk. Je studeert en de overheid subsidieert dat. Dat is een voorrecht, en het is de bedoeling dat je dat straks verder helpt. Je studeert niet om in de uitkering te geraken, tenzij je ouders je dat ook geleerd hebben. Van studenten mag je verwachten dat ze zelf ook investeren in hun toekomst, dus ga werken om die wasmachine te betalen. Of klop aan bij je ouders, die hebben immers nog steeds betaalplicht tot je 21e, en aangezien jij alle potjes leeg moet trekken van hun, zou ik daar maar eens beginnen als je niet wilt werken.
Uit het topic op Via blijkt dat deze TO door de staat wordt onderhouden. Fijn dat dit vangnet er is.

Nog beter is, dat ze nu leert dat er ook grenzen aan zitten en dat niet alles voor je wordt betaald uit de staatsruif. En dat er ook nog een stukje eigen verantwoordelijkheid bestaat. Een wijze les, denk ik zo.
Mette schreef:
26-04-2025 20:06
Op de meeste campings wel. Maar dan betaal je wel vaak 5 euro per wasbeurt en dat wil to niet.
Oh ja dat is waar dan maar even zakslingeren en in de zon leggen.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
LoveQuinn schreef:
26-04-2025 16:05
Als kind is mij bijgebracht om op alle potjes aanspraak te doen, ook al denk ik dat ik er geen recht op heb.
Wees d’r maar trots op.
Wasserette
Thuis wassen
Sparen voor een tweedehandsje van marktplaats of een tweedehands witgoedzaak.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Nou nou, er wordt hier nogal hard gereageerd. Mensen met een uitkering worden ook betaald uit de 'staatsruif' dus dat hele gezeik is een kulargument. En het is beslist geen gegeven dat je na een studie dik gaat verdienen.

En wassen is verwend en luxe zelfs. Doe even normaal zeg. Hele legers 'studenten' die bij papa en mama blijven wonen tot Sint Juttemis en daar word hier altijd mee wég gelopen, zie ze nou zitten die arme schapen, och wat wijs dat ze lekker op papa en mama blijven teren en kunnen sparen voor een huis!

En dan zijn er eens jongeren die op eigen benen leren staan en dan zijn het opeens gore profiteurs die maar gewoon 5 euro per wasbeurt moeten neertellen en niet zo moeten zeiken.

TO: het is niet anders, maar inderdaad stom dat je als student bij vrijwel élke regeling (en ja, ook die energieregeling) automatisch wordt uitgesloten. Er staan er veel redelijk goedkoop op Marktplaats, en een andere optie als je het geld nu niet hebt liggen is huren.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
LoveQuinn schreef:
Nee, je hebt er GEEN recht op want je voldoet niet aan de voorwaarden. Moet dat nou echt nog worden uitgelegd aan een HBO student?
Jij leest echt dingen die er niet staan LaFolie.
Wat doe je in de tussentijd? Want zo'n aanvraag gaat ook niet in twee of drie dagen. Dus je hebt ondertussen wel een manier om je kleding te wassen?
Je mag het oneerlijk vinden, maar het heeft weinig zin om hier tijd aan te besteden. Je gemeente vermeldt het misschien niet, maar de overkoepelend is dit wel zo geregeld en dat is leidend.
Bij ons ging de droger stuk, op een moment dat we eigenlijk geen budget hadden voor vervanging. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een lease via Coolblue. Dat kost volgens mij 2 tientjes in de maand, voor een goede energiezuinige machine. In jou geval, studerend en waarschijnlijk met een all-in huur, zou ik kiezen voor een goedkope tweedehands via Marktplaats.
Je kunt ook eens kijken via een lokale FB pagina, die werkt in onze wijk bijvoorbeeld super goed, dan bieden mensen ook regelmatig gratis aan, of voor een prikkie.
LaFolie schreef:
26-04-2025 20:46
Nou nou, er wordt hier nogal hard gereageerd. Mensen met een uitkering worden ook betaald uit de 'staatsruif' dus dat hele gezeik is een kulargument. En het is beslist geen gegeven dat je na een studie dik gaat verdienen.

En wassen is verwend en luxe zelfs. Doe even normaal zeg. Hele legers 'studenten' die bij papa en mama blijven wonen tot Sint Juttemis en daar word hier altijd mee wég gelopen, zie ze nou zitten die arme schapen, och wat wijs dat ze lekker op papa en mama blijven teren en kunnen sparen voor een huis!

En dan zijn er eens jongeren die op eigen benen leren staan en dan zijn het opeens gore profiteurs die maar gewoon 5 euro per wasbeurt moeten neertellen en niet zo moeten zeiken.

TO: het is niet anders, maar inderdaad stom dat je als student bij vrijwel élke regeling (en ja, ook die energieregeling) automatisch wordt uitgesloten. Er staan er veel redelijk goedkoop op Marktplaats, en een andere optie als je het geld nu niet hebt liggen is huren.
Dankjewel voor jouw reactie!

Ik heb dit topic ook geopend op Via Fora en ik merkte daar dat vanaf toen ik benoemde waarom ik niet werk en als student in een studio woon, de toon van de reacties anders werd. De reden daarvan is dat ik door een functiebeperking niet met het OV naar de hogeschool kan reizen. Alsof mijn beperking de afwijsreden van de witgoedregeling ineens lulliger maakt...

Het is idd stom dat ik geen witgoedregeling kan krijgen omdat ik nog studeer. Als ik me morgen uitschrijf voor mijn studie en me over een maand weer inschrijf, kan ik in de tussenperiode blijkbaar wel de witgoedregeling krijgen, zo krom is het. En dat ga ik natuurlijk niet doen.
Ik had gewoon verwacht dat al bij de aanvraag duidelijk was dat studenten niet voor de witgoedregeling in aanmerking komen. Nu ben ik vooral verrast door deze niet heel voorspelbare afwijsreden.
Koettie schreef:
26-04-2025 18:49
Een wasmachine hebben lijkt me vrij normaal toch. Ik had een goedkoop crap tweedehandsding maar wel een eigen.

In mijn tijd, ik ben nu 58 ging iedereen naar huis met de was op naar de wasserette.

Van de huidige generatie ken ik niet veel studenten maar die ik ken wassen bij hun ouders. Wonen in studentenhuizen en hebben of algemene machines voor iedereen of zelfs geen machine.

Zal tegenwoordig anders zijn, maar echt niet iedereen heeft een eigen wasmachine.
Ach, wat een onzin. Kom zeg. Op Via was en is de toon van de berichten steeds hetzelfde geweest. Vanaf het begin van het topic.

Dat jij dat maar niet wilt horen en hetzelfde riedeltje “dat het zo oneerlijk is” blijft herhalen, is een ander verhaal.
Een functiebeperking heeft niets te maken met witgoedrechten voor studenten.

Er zijn meer dan een miljoen studenten in Nederland. Het zou een zotte boel worden als we die op kosten van de belastingbetaler allemaal een wasmachine cadeau doen bij hun stufi. ik heb zo'n vermoeden dat er dan wel wat Kamervragen volgen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven