Geld & Recht alle pijlers

Verdeling kosten bij geschenken als single?!

22-04-2025 22:37 232 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vinden jullie mijn manier van rekenen onredelijk?

Situatie A: je gaat met een groep familie als cadeau voor grootmoedersverjaardag in een huisje. Luxe kostbaar huisje. Alle volwassenen (singles en stellen gezamenlijk) hebben 1 eigen slaapkamer en elk kind heeft ook een eigen kamer. Kinderen zijn tussen 4-10 jaar. Alle kosten van het huisje worden gedeeld door de volwassenen. Ik heb geen kinderen en ben single dus betaal ook voor de kamers van de kinderen van anderen. Zelfde als voor de boodschappen en uiteten. Ik vind dat grote onzin, vooral omdat de argumentatie is dat het anders duur wordt voor mensen met kids.

1. Die boeker heeft dit zonder overleg relatief kostbaar gemaakt.
2. Die kinderen hebben jullie zelf gemaakt, dus daar moet je zelf voor betalen..

Situatie B: verjaardagen. Iedereen moet €75 inleggen per verjaardag. Elk gezin doet €75.
Ik betaal dus per gezin met 4 mensen €300 per jaar. Dat op jaarbasis €900,- Terwijl zij per gezin €75 inleggen voor mij dat is €300,-. Ik vind dat scheef. Ik vind dan dat ik €37,50 als alleenstaande zou moeten betalen.

Niet alles hoeft op de comma te kloppen, maar dat voorgeschreven vanzelfsprekendheid ben ik vooral zat.

Wat vinden jullie?
pina schreef:
27-04-2025 12:05
Realiseert zo iemand zich dan hoe dat voor jullie was? Of gewoon geen idee?
Blijkbaar niet, anders stelt ze niet voor om het nog eens te doen. Ik zou zelfs niet nog eens gegaan zijn als het gratis was.

Over oma vrijhouden kan ik kort zijn: dat gunde ik haar op zich wel, ze moest rondkomen van een aow-tje en dit wilde ze nog heel graag. Alleen wij konden dit kort gezegd niet lijden qua kosten. Nog afgezien van hoe het geregeld was. Oom keek naar zijn eigen financiën, zonder met anderen te overleggen.
Lidl-Annie-Aardbei schreef:
27-04-2025 12:10
Blijkbaar niet, anders stelt ze niet voor om het nog eens te doen. Ik zou zelfs niet nog eens gegaan zijn als het gratis was.

Over oma vrijhouden kan ik kort zijn: dat gunde ik haar op zich wel, ze moest rondkomen van een aow-tje en dit wilde ze nog heel graag. Alleen wij konden dit kort gezegd niet lijden qua kosten. Nog afgezien van hoe het geregeld was. Oom keek naar zijn eigen financiën, zonder met anderen te overleggen.
Oh, ik wist niet of je nog een toelichting had gegeven.

Ik vind weekendjes weg met familie sowieso geen must. Waarom niet gewoon lekker lunchen met oma?
pina schreef:
27-04-2025 12:11
Oh, ik wist niet of je nog een toelichting had gegeven.

Ik vind weekendjes weg met familie sowieso geen must. Waarom niet gewoon lekker lunchen met oma?
Ik vond het idee ook maar zo zo, maar ex wilde perse gaan. Dat het zoveel ging kosten werd me later pas duidelijk.
Dala schreef:
27-04-2025 12:09
Maar hoe zie jij dat dan in geval van steamy? Logisch juist dat de broers hetzelfde moeten betalen of logisch juist dat ze het niet hoeven vanwege meer mensen aan broers' kant? Want zoals ik jou lees verdedig jij beide kanten.
Ik snap op zich wel dat het per kind gaat, maar ik erger me aan de redenering van die broer. Ieder heeft zo zijn eigen onkosten, wat heeft dat er mee te maken?

Ik zou Steamy vooral adviseren uit die familieklem los te breken. Broer heeft waarschijnlijk ook een bedrag bedacht op basis van zijn situatie.

Ik moet wel zeggen, ik vind met zijn allen cadeaus aan mijn ouders geven sowieso niet leuk. Ik zoek zelf mijn dingen met zorg uit, en die geef ik dan graag individueel.
Mijn single zwager ging er bij het cadeau van schoonouders vanuit dat wij nu voor 4 personen betalen, aangezien we een baby en peuter hebben.
Hij €10 en wij €40.
lenthe_ schreef:
27-04-2025 13:01
Mijn single zwager ging er bij het cadeau van schoonouders vanuit dat wij nu voor 4 personen betalen, aangezien we een baby en peuter hebben.
Hij €10 en wij €40.
Hahahaha, ik zou echt op de grond vallen van zoiets. Wat heb je gezegd?

Ik had ooit (kort) een relatie met een man wiens zus een cadeau voor haar ouders voorstelde voor hun jubileum. Kosten: €90. Ze wilde de kosten door 3 huishoudens delen, zij en haar partner €30 (samen) mijn ex-vriend €30 en ik €30 (wij hadden een lat-relatie) Ik heb haar uitgelachen en gezegd dat dat mooi niet doorging. Ex-vriend had niet direct door dat dit niet klopte en moest daar door mij op gewezen worden. Nog afgezien van het feit dat ik hen 9 maanden kende en ze ervan uitging dat ik wel een evenredig deel zou betalen als zij.
Ik ben single en als ik samen met broer (en dus zijn vrouw en 2 kinderen) iets samen deden qua cadeau voor mijn vader was het altijd delen door twee. Ik vind dat ook een dikke prima. Meestal doen we gewoon apart. Maar een enkele keer bij een grotere wens het samen gegeven.
Maar toen een keer de vraag kwam voor een bruiloft binnen de familie samen te leggen heb ik aan geven liever alleen te geven. We zouden dan met 4 man naar de bruiloft gaan waarbij mijn vader en ik ieder 1/3 zouden betalen en mijn broer en zijn vrouw dan ook samen 1/3. In deze setting zou ik dan ieder 1/4 normaal hebben gevonden.
Weekendjes weg heeft mijn vader altijd betaald dus daarover gelukkig nooit discussies. Blijft altijd lastig. Denk dat ik zelf bijvoorbeeld dan niet akkoord zou gaan als ik van alles 1/3 zou moeten betalen maar ik zou ook niet verwachten dat mijn broer 4/6 betaalt en ik zelf maar 1/6de.
Overigens vond ik met mijn neefje op een kamer slapen echt geen probleem. Ik hoef niet perse een eigen kamer. Sinds de neefjes ouder zijn is het vaak een huisje met 3 slaapkamers en dan deel ik de kamer met mijn vader. Dat vinden we beiden ook prima. Dan hoeven we niet een 8 persoons huisje te nemen.
Ik ben al gewend als alleenstaande kinderloze meestal wel wat meer te betalen dan mensen met kinderen. Hoe vaak ik niet naar feestjes en bbq ben geweest waar kinderen tot 12 jaar gratis waren of een bijdrage van €2,50. Ze eten en drinken wellicht niet als volwassenen (hoewel er ook 10 jarige mij eruit eten) maar kosten toch geld. Ook omdat er dan toch regelmatig wel extra dingen waren voor de kinderen (springkussen bijvoorbeeld). Maar op het grote geheel scheelt dat mss steeds een paar euro en ik kan het missen.
Overal de meerkosten of gebrek aan aanbieding voor singles lijkt mij wel balen als je als alleenstaande weinig te besteden hebt.
27-04-2025 12:17
Ik vond het idee ook maar zo zo, maar ex wilde perse gaan. Dat het zoveel ging kosten werd me later pas duidelijk.
Oh ja, dat je zoiets toezegt en dat het dan ongemerkt uit de klauwen loopt snap ik helemaal. Maar bij een tweede verzoek zou ik dal wel met opgaaf van mij moverende redenen afmelden.
pina schreef:
27-04-2025 12:18
Ik snap op zich wel dat het per kind gaat, maar ik erger me aan de redenering van die broer. Ieder heeft zo zijn eigen onkosten, wat heeft dat er mee te maken?
Mee eens dat de redenering van die broer verder niet relevant is. Denk dat het komt omdat mensen dan de behoefte hebben om zich te verantwoorden oid maar dan kun je aan het argumenteren en redeneren blijven.
27-04-2025 12:10

Ja, dat zou mij ook het meest dwars zitten. En ik begrijp ook dat als het qua kosten lastig wordt dat dat helemaal niet leuk is.
Dala schreef:
27-04-2025 14:32
Mee eens dat de redenering van die broer verder niet relevant is. Denk dat het komt omdat mensen dan de behoefte hebben om zich te verantwoorden oid maar dan kun je aan het argumenteren en redeneren blijven.
Het beste is dan om eruit te stappen en ieder geeft lekker zelf wat ‘ie goed acht. Ik koop zelf liever iets van €200 dan dat ik inleg voor €100.
pina schreef:
27-04-2025 14:41
Het beste is dan om eruit te stappen en ieder geeft lekker zelf wat ‘ie goed acht. Ik koop zelf liever iets van €200 dan dat ik inleg voor €100.
Ja, ik vind dat ook veel leuker, dat ieder gewoon zelf wat koopt. En ook om zelf wat te kopen voor de jarige of welke gelegenheid ook. Los van wat financieel gunstiger is, dat maakt me niet uit. Maar ik zit qua wensen ook wel in de bedragen die volgens mij heel gangbaar zijn voor een cadeautje.
27-04-2025 13:11
Hahahaha, ik zou echt op de grond vallen van zoiets. Wat heb je gezegd?

Man heeft, zonder verdere toelichting, aangegeven dat wij voor twee volwassenen betalen en de kinderen een cadeau knutselen
Dala schreef:
27-04-2025 14:49
Ja, ik vind dat ook veel leuker, dat ieder gewoon zelf wat koopt. En ook om zelf wat te kopen voor de jarige of welke gelegenheid ook. Los van wat financieel gunstiger is, dat maakt me niet uit. Maar ik zit qua wensen ook wel in de bedragen die volgens mij heel gangbaar zijn voor een cadeautje.
Ander voordeel is dat je het gewoon op je eigen moment kunt geven, niet zo met zijn allen.
mcsteamy schreef:
26-04-2025 23:05
Klopt, en ik wel :) Deze discussie ontstond bij de verjaardag van mijn ouders een paar maanden geleden. We gaven een gezamenlijk cadeau, mijn drie broers, hun partners (alle drie getrouwd) en ik. Zij legden €100 in per koppel, dus ik ging ervan uit dat ik €50 zou inleggen. Mijn broer was van mening dat ik ook €100 moest inleggen. Hij moet tenslotte ook een cadeau kopen voor de verjaardag van zijn schoonmoeder en die heb ik niet.
Die mening deel ik wel, hoewel ik wel vind dat je niet eenzijdig iedereen een bedrag kan opleggen zonder dat af te stemmen. Maar jij betaalt gewoon voor de verjaardag van jouw ouder, zoals je broer dat ook doet. En idd in een relatie heeft een partner vaak ook weer eigen familie waar kado's voor moeten worden gekocht. Je familie verdubbelt gewoon.
Merel90 schreef:
27-04-2025 09:38
Voortaan dan zeggen dat je 100 euro teveel vindt. Voorstellen dat je dan apart wat koopt.
Het valt me sowieso op met cadeaus, het moet allemaal maar steeds duurder en gekker.
Dat vind ik ook. Er is de afgelopen 15-10 jaar geleden een trend ontstaan dat het steeds vanzelfsprekender is geworden dat er goed in de buidel getast wordt. Je durft haast niet meer met een kamerplant aan te komen. Die trend loopt imo ook een beetje gelijk met de opkomst van (hysterische) babyshowers.
Dala schreef:
27-04-2025 12:04
Ik vraag me af of die (hoogbejaarde) ouders er wel echt op zitten te wachten om te worden vrijgehouden van de kosten.

Zo te lezen komt hier in veel families toch veel gedoe van. Over de prijs, de kamers, de privacy etc.

Ik stel me zo voor dat als ik die bejaarde grootouder zou zijn en ik mocht die behoefte hebben :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic: dat ik dan juist diegene ben die de hele boel financiert. Ieder kind met haar/zijn gezin een mooie ruime eigen kamer. Geen volwassenen een stapelbed of kamer hoeven delen met peuter. Genoeg privacy maar ook genoeg mogelijkheden om samen te tafelen.

Het lijkt me echt verschrikkelijk als iets voor mij wordt geregeld om míj vrij te houden van de kosten en al helemaal als daar onderling dan toch gezeik door is ontstaan.

Ook bij een etentje oid. Zit er ook maar íemand op te wachten financieel vrijgehouden te worden?
Eens. Ik heb in mijn leven een aantal familie uitjes gehad, vanuit schoonouders en die betaalden. Het was ten slotte ook hun wens om alle kinderen en kleinkinderen bij elkaar te hebben. Dat is al vaak een investering die niet iedereen even van harte maakt (geregel, niet per se de beste onderlinge verhoudingen, kinderen die bij ouders op de kamer moeten). Als ons dat ook nog eens een flinke duit zou hebben gekost, zouden we dat zeer waarschijnlijk niet gedaan hebben.
lenthe_ schreef:
27-04-2025 13:01
Hij €10 en wij €40.
Haha, die is grappig. Ik zou je zwager hebben gezegd dat je je baby zou voorstellen om kostgeld te betalen en dat je dan een hogere bijdrage bespreekbaar vindt.
NomenNesci0 schreef:
27-04-2025 17:10
Haha, die is grappig. Ik zou je zwager hebben gezegd dat je je baby zou voorstellen om kostgeld te betalen en dat je dan een hogere bijdrage bespreekbaar vindt.
Ja ik had het thuis al over een krantenwijk voor de peuter ;)
Maar het was niet eens kwaad bedoeld van hem, beetje een soort naïviteit. Gelukkig verder allemaal goede familiebanden en nooit gedoe, maar dit deed mijn wenkbrauw even omhoog gaan ;)
Lila-Linda schreef:
27-04-2025 10:21
Wij hebben inderdaad 'alles' wel, ik vraag boeken (specifieke liever geen improvisatie), dingen die opgaan (olijfolie) en tuinplanten.
Maar niks is ook goed.
Hier ook. En natuurlijk kun je vaak alles dat geschikt is als cadeau, ook wel zelf kopen, tenzij de financiën dit echt niet toelaten. Nu zijn er dingen die ik nooit zelf koop zoals sokken. Die vraag ik ook altijd voor elke gelegenheid. :lol:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
28-04-2025 09:53
Hier ook. En natuurlijk kun je vaak alles dat geschikt is als cadeau, ook wel zelf kopen, tenzij de financiën dit echt niet toelaten. Nu zijn er dingen die ik nooit zelf koop zoals sokken. Die vraag ik ook altijd voor elke gelegenheid. :lol:
ah ja, dat doet meneer-Lila, ook zo'n handig gaat-op kado
In het eerste geval zou ik zeggen, betaal per kamer en de kosten voor eten per persoon. De kosten voor je ouders wel delen per gezin. Wat zij voorstellen is van de zotte. Onbeschoft eigenlijk gewoon.

De tweede situatie begrijp ik niet helemaal.
Dala schreef:
26-04-2025 10:21
Ja, ik begreep uit de context al dat je dat bedoelde. ;-) Ik vind splitten gevoelsmatig het fijnst omdat het zo stom voelt elke spa rood, elke groene thee uit te gaan rekenen op de cent, maar ik wil mensen ook niet extra laten betalen voor mijn garnalencocktail vooraf en twee Baileys. Dus bij een rekening deel ik (ik betaal meestal) het eindbedrag het liefst door het aantal personen.

Maar ja, stel dat die ander 31,67 heeft "genuttigd" stuur je dan een tikkie van 30, 31 of 31,67?
Precies op de cent het tikkie sturen voelt heel flauw.
Fooien betalen neem ik voor eigen rekening.
Wij hebben het juist andersom. mijn man is duur bij uit eten gaan en wil zich op geen enkele manier bezwaard voelen om die dure wijn en die dure biefstuk of weet ik wat hij bestelt te nemen. we gaan a.s. weekend een weekendje weg met vrienden en hebben gereserveerd bij een best exclusief restaurant en zaterdag toen we samen aan het borrelen al afgesproken dat we graag allemaal voor onszelf betalen zodat degene met een spa rood en een relatief hoofdgerecht niet mee hoeft te betalen aan zijn wagyu weet ik veel met wijn.
En doooooor!
broadway schreef:
28-04-2025 10:48
Wij hebben het juist andersom. mijn man is duur bij uit eten gaan en wil zich op geen enkele manier bezwaard voelen om die dure wijn en die dure biefstuk of weet ik wat hij bestelt te nemen. we gaan a.s. weekend een weekendje weg met vrienden en hebben gereserveerd bij een best exclusief restaurant en zaterdag toen we samen aan het borrelen al afgesproken dat we graag allemaal voor onszelf betalen zodat degene met een spa rood en een relatief hoofdgerecht niet mee hoeft te betalen aan zijn wagyu weet ik veel met wijn.
Maar zo doe ik het ook hoor. Als ik vooraf zou wéten dat we sowieso gaan splitsen (eindbedrag delen door aantal personen, ongeacht wie wat neem) dan zou ik de wijn en de dure gerechten namelijk niet nemen.
Ik weet niet of het duidelijk was, het gaat mij meer om dat getik op die rekenmachientjes dan waar het werkelijk op neerkomt wat ik moet betalen.
Stel dat ik juist de goedkoopste was (ik aan de spa en de sla, en alle anderen aan de wijn en de wagyu) dan vond ik het getik op die rekenmachientjes ook stom/ongezellig.

Nee zeg, het gaat mij er absoluut niet om dat het mij lekker voordelig uit zou komen om lekker globaal te delen door drie, vier, vijf.
TO?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven