Geld & Recht alle pijlers

Witgoedregeling studenten

26-04-2025 16:05 218 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben hbo-student en ik woon in een studio. Onlangs is mijn wasmachine kapot gegaan. Als kind is mij bijgebracht om op alle potjes aanspraak te doen, ook al denk ik dat ik er geen recht op heb. Ik heb daarom via de witgoedregeling bij mijn gemeente gevraagd om geld voor een nieuwe wasmachine.

De gemeente heeft het afgewezen omdat ik student ben. Maar dat staat helemaal niet op de site van de gemeente. Ik heb hierover al gebeld met de gemeente die zegt dat dit gewoon klopt en dat ik maar extra moet bijlenen bij DUO.

Weet iemand of dit zo is? Het lijkt me een beetje raar dat ik geen geld kan krijgen voor de aankoop van een wasmachine en andere mensen in een soortgelijke situatie die geen student zijn wel.
Moiren schreef:
27-04-2025 12:22
https://link.marktplaats.nl/m2261851216 ... nt=app_ios

Gratis af te halen. En zo staat er nog heel veel voor een appel en een ei op.
Ik zie er al minimaal 10 door het land heen aangeboden. Toen ben ik gestopt met tellen.
Die vraagt er 100 euro voor ;)
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
27-04-2025 12:33
Ik denk dat ze de omschrijving niet heeft aangepast.
Ik heb bijzondere bijstand gehad voor verschillende dingen omdat ik niet kan werken of studeren. Er is voor mij geen uitzicht op ander inkomen dan een uitkering. Als jij kan studeren mét functiebeperking, kan je straks ook werken mét functiebeperking en dus geld verdienen. Dat is best een luxe positie.
Lucy schreef:
27-04-2025 09:55
Die studietoeslag is dus bedoeld voor dit soort uitgaven. Net als dat andere studenten werken en hiervoor sparen. Afhankelijk van je leeftijd is die toeslag 370 euro pm.
Die 370 is het maximale en geldt voor 21 jaar en ouder.
Mette schreef:
27-04-2025 10:12
Geen bijbaan is makkelijk adviseren voor de school. Maar de eerste school die gratis wasserettefaciliteiten aanbiedt moet nog gebouwd worden.

Dat studie en bijbaan soms lastig te combineren zijn is evident. Maar het is geen reden om dan alle studenten maar van witgoed te voorzien. Met het geld dat dat kost kun je ook de onderwijskwaliteit verbeteren. Wat heeft prioriteit?

En als je studie en bijbaan niet kunt combineren terwijl je het geld wel nodig hebt en niet wilt lenen, dan kun je ook eerst een jaar werken en daarna pas gaan studeren. Ken er genoeg die het zo doen, prima optie.
Dat zeg ik dan ook helemaal nergens.
GroenTuintje schreef:
27-04-2025 10:43
Ik werkte wel gewoon naast studeren. Kan ook prima. In de avond of weekend
Fijn voor jou ! Dat je geen beperkingen hebt gekend waardoor je de energie en balans had om dit te kunnen doen.

Mijn kind lukt dat niet om meerdere redenen.
Safrat schreef:
27-04-2025 12:19
Voor elke gemeente geldt dit:

Voorwaarden bijzondere bijstand
U heeft mogelijk recht op bijzondere bijstand als u onder andere voldoet aan de volgende voorwaarden:

u woont rechtmatig in Nederland;
u heeft onvoldoende inkomen en vermogen om de kosten zelf te betalen;
u bent 18 jaar of ouder;
uw kosten moeten aantoonbaar, onvoorzien en noodzakelijk zijn;
u heeft kosten door bijzondere of dringende omstandigheden;
de kosten kunnen niet op een andere manier worden vergoed.

De rest mag de gemeente zelf invullen.

Het heeft dus geen zin om te vragen of ze 5 jaar zelfstandig woont.
Ik reageerde op het stukje waarin TO schreef, dat ze zich wel even een maand uit kon schrijven als student om er recht op te hebben. Er gelden dus meer voorwaarden, zoals 5 jaar zelfstandig wonen .

En het topic gaat toch niet over bijzondere bijstand, maar over een specifieke regeling?
Mette schreef:
27-04-2025 12:01
Regelingen worden niet ingericht met het idee dat mensen 'hun studie af moeten breken'.

Regelingen worden ingericht voor de groep die het het meeste nodig heeft. En dat betekent dus ook dat er ook groepen zijn die niet in aanmerking komen voor de regeling.

Zo krijgen bijstandsgerechtigden geen stufi, ov-jaarkaart en kunnen ze ook niet lenen bij Duo. Want studenten hebben dat harder nodig.

En naast regelingen bestaat er ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. We kunnen niet voor elke groep overal in voorzien, tenzij je graag naar communisme wilt. Maar dat heeft ook nadelen.
Inderdaad, studenten hebben weer recht op regelingen/vergoedingen waar niet-studenten geen recht op hebben.

Ik vind het hele topic onzinnig. Er gelden voorwaarden aan de regeling waaraan TO niet voldoet.
Dus heeft ze er geen recht op.
Als student kan je geld lenen van Duo dus dan heb je de mogelijkheid om aan geld te komen voor een wasmachine (al dan niet tweedehands.)
Mocht het even duur voor je het geld bij elkaar hebt:
- naar de wasserette
- naar je ouders
- naar vrienden/buren/studie genoten
-Met de hand wassen (kan echt prima als het alleen je eigen spullen zijn, zeker als het tijdelijk is. Heb dat zelf ook meerdere periodes gedaan toen ik niet de beschikking had over een eigen wasmachine.)
Pelle schreef:
27-04-2025 14:10
Ik reageerde op het stukje waarin TO schreef, dat ze zich wel even een maand uit kon schrijven als student om er recht op te hebben. Er gelden dus meer voorwaarden, zoals 5 jaar zelfstandig wonen .

En het topic gaat toch niet over bijzondere bijstand, maar over een specifieke regeling?
Die regeling valt onder bijzondere bijstand en 5 jaar zelfstandig wonen is dus geen algemene voorwaarde.
GroenTuintje schreef:
27-04-2025 12:33
Zoekt ze even verder. Zat te vinden. Of ze gaat werken, kan ze een nieuwe kopen. Of ze koopt er eentje op de pof. Of huurt er eentje.
Ze is een volwassen vrouw, regel je eigen zaken ipv op de gemeente te leunen.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Pelle schreef:
27-04-2025 14:10

Die specifieke regeling ís bijzondere bijstand.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Moiren schreef:
27-04-2025 15:03
Zoekt ze even verder. Zat te vinden. Of ze gaat werken, kan ze een nieuwe kopen. Of ze koopt er eentje op de pof. Of huurt er eentje.
Bovendien, wat krijgt iemand dan wel niet met die witgoedregeling? €100 is niks voor een wasmachine.
pina schreef:
27-04-2025 16:08
Bovendien, wat krijgt iemand dan wel niet met die witgoedregeling? €100 is niks voor een wasmachine.
Is gemeente afhankelijk. Onze gemeente kent geen witgoedregeling. Maar meestal zijn de bedragen van een gemeente gestoeld op het nibud.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Moiren schreef:
27-04-2025 15:03
Zeg je dat ook tegen iemand in de bijstand? Studenten leven ook vaak met een inkomen op minimumniveau en vaak moeten ze dat nog lenen ook. Als het goed is, betaalt dat zich uit in de toekomst maar dat is geen gegeven.
Ik snap wel dat we niet alle studenten in aanmerking kunnen laten komen voor extraatjes voor minima, dat is onbetaalbaar, maar niet iedereen heeft ouders die kunnen bijspringen of kan veel werken. Ik vind het alleen maar goed dat ouders kinderen (ook) leren waar ze kunnen aankloppen voor hulp. Mijn dochter heeft al verschillende leeftijdsgenoten geholpen met het aanvragen van toeslagen, terugvragen van belasting en het berekenen of aanvullende pakketten handig zijn in hun ziektekostenverzekering.
Sniral schreef:
27-04-2025 09:59
Ja, dat is een goed idee, regelingen inrichten met het idee dat mensen wel kunnen stoppen met hun opleiding als ze geen koelkast kunnen kopen.
In de voorwaarden die ik tegenkom, zijn dit soort regelingen er niet specifiek voor mensen met bijstand, maar voor iedereen die gedurende een langere tijd een laag inkomen heeft. Behalve studenten dan.
In de Groningse regeling die iemand eerder deelde, konden studenten met kinderen dan weer wél gebruik maken van de witgoedregeling. Dat maakt het er nog willekeuriger op.

Ik vind dit soort regelingen sowieso stom. Zorg dat de bijstand, arbeidsongeschiktsheidsuitkeringen etc hoog genoeg zijn om mensen in staat te stellen gewoon een koelkast te kopen zonder dat daar allemaal extra regelingen met bijbehorende procedures voor moeten zijn op gemeenteniveau.
Misschien dat je je studietijd erg lang vindt duren wanneer je studeert. Maar dat is natuurlijk níet wat bedoeld wordt als het gaat over langdurig leven op het sociaal minimum!
Kinderen van ouders die niet bij kunnen dragen hebben recht op een aanvullende beurs.

Als student kun je extra lenen als de nood aan de man komt, deze lening hoef je pas met draagkracht af te lossen. Daarbij wonen de meeste studenten in studentenhuizen en kunnen bv een wasmachine met meerderen samen aanschaffen. Niet gaan wonen in een studentenhuis is ook een keuze.

Als gemeenten ook nog verantwoordelijk worden voor studenten, wordt de bijzondere bijstand echt onbetaalbaar.
lucy wijzigde dit bericht op 27-04-2025 17:31
2.24% gewijzigd
KamilleT schreef:
27-04-2025 16:25
Zeg je dat ook tegen iemand in de bijstand? Studenten leven ook vaak met een inkomen op minimumniveau en vaak moeten ze dat nog lenen ook. Als het goed is, betaalt dat zich uit in de toekomst maar dat is geen gegeven.
Ik snap wel dat we niet alle studenten in aanmerking kunnen laten komen voor extraatjes voor minima, dat is onbetaalbaar, maar niet iedereen heeft ouders die kunnen bijspringen of kan veel werken. Ik vind het alleen maar goed dat ouders kinderen (ook) leren waar ze kunnen aankloppen voor hulp. Mijn dochter heeft al verschillende leeftijdsgenoten geholpen met het aanvragen van toeslagen, terugvragen van belasting en het berekenen of aanvullende pakketten handig zijn in hun ziektekostenverzekering.
In de bijstand kom je over het algemeen niet vrijwillig en alleen maar als er echt geen andere opties zijn.
Weten dat je aan kan kloppen voor hulp is goed. Vervolgen zijn dat je geen hulp krijgt, omdat je zo nodig een nieuwe wasmachine wil kopen is gewoon gejank.

De meeste studenten hier studeren, zijn op kamers, lenen vol om de huur te kunnen betalen én werken minimaal 2 dagen, omdat ze anders het collegeleden niet kunnen ophoesten.
Hoe een grote presenteerschaal wil TO hebben dan?
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
toulouse_74 schreef:
27-04-2025 09:49
De regeling is bedoeld voor mensen die langdurig rond het sociaal minimum leven. Vaak zijn dan de reserves op of klein. Kleine of normale uitgaven lukken vaak nog wel, maar zoiets groots als een wasmachine is incidenteel en een enorme hap uit je budget.
Als je korte tijd een laag inkomen hebt, zoals bij een studie, hebben mensen vaak nog reserves of spaarpotjes of spaarmogelijkheden. Ook is de verwachting dat je inkomen na je studie hoger wordt, doordat je gaat werken. En je een eventuele lening kan afbetalen.

Daarom zijn studenten uitgesloten van de witgoedregeling. Je situatie is dus niet hetzelfde als iemand die langdurig een laag inkomen heeft.
Hopelijk maakt dit het voor je duidelijk TO.
Die hebben studenten nou net vaak niet, want van die hebben nou niet echt een jarenlang arbeidsverleden waarin ze veel hebben kunnen sparen.
Sniral schreef:
27-04-2025 20:07
Die hebben studenten nou net vaak niet, want van die hebben nou niet echt een jarenlang arbeidsverleden waarin ze veel hebben kunnen sparen.
Dan moet je het anders oplossen. Een oudje van de kringloop, Marktplaats of ome Henk. Ga naar een wasserette zodat je per keer betaalt. Huur er een via Coolblue. Whatever. Wees vindingrijk.

Maar goed, het punt is natuurlijk dat je als student niet langdurig rond het sociaal minimum leeft en dus geen recht hebt op betaling van je wasmachine door de gemeente.
Tja dat kan je niet leuk vinden, maar je kan beter blij zijn dat je niet langdurig rond het sociaal minimum leeft. Dat is geen pretje.
Sniral schreef:
Maar wat wil je precies?

Iedere student een wasmachine op kosten van de belastingbetaler, want geen spaargeld en een laag inkomen? En dus ten koste van andere dingen? Want dat is dan wel de consequentie.
Sniral schreef:
En daarom heeft de gemiddelde student een tweedehandsje. Dit prinsessengedrag van TO is niet representatief voor studenten.
Mette schreef:
27-04-2025 20:33
Maar wat wil je precies?

Iedere student een wasmachine op kosten van de belastingbetaler, want geen spaargeld en een laag inkomen? En dus ten koste van andere dingen? Want dat is dan wel de consequentie.
En niet alleen een wasmachine.

Ineens een hele huis-inrichting voor elke student die op kamers gaat.
Een bed, tafel, kasten, koelkast, microwave, oven, bureau, ...
En als ze een airfryer willen ook een airfryer.

Kunnen we Ikea en pakweg Siemens of Miele zo ver krijgen dat ze elke student sponsoren?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Sniral schreef:
Veel studenten zullen inderdaad geen enorme spaarpot hebben, hoewel het je zal verbazen hoe veel geld sommigen al op de middelbare school bij elkaar weten te harken met bijbaantjes. Maar veel studenten hebben wel ouders die onderhoudsplichtig zijn en anders is er ook nog een aanvullende beurs. Plus dat studenten tegen gunstige voorwaarden kunnen lenen en als het goed is hebben studenten geen gedoe met schulden waar mensen die langdurig in de bijstand zitten vaak wel mee te maken hebben. Dus een derdehands wasmachine van marktplaats zou er best op over moeten kunnen schieten lijkt me.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Mette schreef:
27-04-2025 20:33
Maar wat wil je precies?

Dat heb ik al gezegd: de huidige regelingen zijn willekeurig. De argumenten om studenten géén aanspraak te laten maken op zo’n regeling en anderen met een laag inkomen wel, snijden geen hout.
Oplossing: schaf al dit soort regelingen af voor iiedereen en zorg dat mensen die in de bijstand etc zitten genoeg geld krijgen om wel gewoon als dat nodig is een wasmachine te kunnen kopen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven