Lijf & Lijn alle pijlers

Inspiratie ontbijt-lunch-diner-tussendoortjes

27-04-2025 21:47 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo viva’s,

Er bestaan waarschijnlijk al veel van dit soort topics, maar alsnog de volgende vraag;

Ik eet al jaren (regelmatig) teveel en te ongezond. Ik wéét waaraan het ligt en ik wil
nu het roer echt omgooien. Ik wil ook graag naar een psycholoog om er wat dieper in te duiken; waar komt dat eetgedrag vandaan?
En vooral; hoe verander ik dit!

Nu ben ik op zoek naar inspiratie wat ontbijt,
lunch en diner betreft maar ook zeker tussendoortjes zijn welkom. Het liefst niet al té ingewikkelde gerechten of waar je 20
ingrediënten voor nodig hebt (mijn kinderen zijn ook geen alleseters). ‘Gewoon’ Gezond en relatief makkelijk. Ik hoop zo een lijst te kunnen maken waar ik grepen uit kan doen.

Het boodschappenbudget ligt niet super hoog en groente/fruit is duur, maar ik wil dit wel veel meer opnemen in mijn ‘standaard’
voedselinname.

Alvast hartelijk bedankt! 😊
Lunch: Een volkoren wrap met een dun laagje pikante hummus, beleggen met ijsbergsla en kalkoenfilet. Je kan er nog een gekookt of gebakken eitje overheen doen en evt aftappen met sambal/crispy chili olie. Ik eet er dan 2 en zit dan echt wel even vol.

Verder maak ik soms een grote pan soep en vries die dan in kleine porties in.. altijd handig voor tussendoor of bij de lunch.
Maar wat eet je nu dan als ontbijt en lunch? En waarom lukt dat niet om dat regelmatig te doen, zeker als je kinderen hebt?

Ik heb al 15 jaar hetzelfde ontbijt, en varieer ook niet veel met mijn lunch. Voor mij werkt gewoonte ook goed om regelmaat te creëren.
Coffee is never my cup of tea
Mijn ontbijt is 2 knackebrodjes met jam of een banaan, afhankelijk van mijn bui.

Mijn lunch is meestal hier iets van:
Boterhammen, broodjes of toast met gekookte, gebakken of klutsei
Tosti met ham en kaas
Boterhammen met frikandeau
Afbakbroodjes met gekookte worst

Tussendoortjes zijn fruit, op dit moment zijn de aardbeien heel lekker dus momenteel een kommetje aardbeien. Anders druiven, nectarine, peer, meloen, kiwi of banaan.
Ontbijt: twee stuks fruit (bijvoorbeeld banaan en appel) met een klodder yoghurt en wat muesli. Zit je lekker lang van vol en heb je gelijk een hele bups aan benodigde voedingsstoffen van binnen.

Lunch: omelet met gegrilde groente uit zo’n diepsvrieszak van het huismerk. Niet te duur, weer erg vullend, en zo vast 100 gram groente binnen.

Avondeten: niet helemaal het seizoen voor, maar stoofpotjes met linzen, zoete aardappel, pompoen of bonen. Een goede chili met courgette, paprika, bonen uit blik. Dit zijn grote maaltijden met veel groenten die flink vullen en niet te duur zijn.
Marianneke schreef:
27-04-2025 22:02
Maar wat eet je nu dan als ontbijt en lunch? En waarom lukt dat niet om dat regelmatig te doen, zeker als je kinderen hebt?

Ik heb al 15 jaar hetzelfde ontbijt, en varieer ook niet veel met mijn lunch. Voor mij werkt gewoonte ook goed om regelmaat te creëren.

Nou, we eten uiteraard wel regelmatig als in de zin ochtend-middag-avond.
Maar het is een uitdaging met sporten/later eten/eerder eten/etc om
gezonde dingen te blijven koken/maken. In het weekend vaak minder zin in koken dus makkelijker. Nu
Ontbijt is 2 volkoren boterhammen, beide
zoet 🙈.

Lunch wisselend; soms kwark/crusli of
musli, soms tosti, soms 3 crackers verschillend belegd, soms broodje gezond uit de supermarkt.. leftover soepje.
Tosti wordt dan 4 boterhammen en dan natuurlijk met ketchup of curry, dus met mate vind ik echt oprecht lastig..
Ontbijt: ik eet (magere) kwark met een handje cashewnoten, chiazaad en wat honing. Heerlijk, en veel eiwitten, je zit er lang door vol.
Meloen
En als je honger hebt een boterham erbij
Frost schreef:
27-04-2025 22:46
Ontbijt: ik eet (magere) kwark met een handje cashewnoten, chiazaad en wat honing. Heerlijk, en veel eiwitten, je zit er lang door vol.
Deze hoor ik idd ook veel (of een variant daarvan) maar yoghurt of kwark in de ochtend vind ik niet zo lekker. In de middag wel.
De vezels uit het brood heb ik ook wel nodig. Als ik op vakantie meerdaags ontbijt met broodjes of crossaints raak de boel verstopt..
Door twee stuks fruit toe te voegen, krijg je ook al veel vezel binnen. Zeker als je er ook een schepje gebroken lijnzaad bij doet. De combi met fruit, lijnzaad en muesli maakt yoghurt ook minder yoghurt.

En verder, als je het wel op een ander moment van de dag list, kun je het ook daar naartoe verplaatsen. Of leren eten. Ik vond vroeger ook alleen maar brood met hagelslag fijn als ontbijt. Tot ik op vakantie een keer geen keuze had, toen ben ik dit leren eten. En dat volgehouden, want het werkte: lang vol, veel vezels, veel vitamine C. Fijn om voor 9 uur al zoveel van de benodigdheden op een dag afgetikt te hebben.
Ik heb meestal.
Ontbijt: 150 ml lactosevrije Skyr met twee eetlepels ongezoete granola
Lunch: 2 boterhammen met rauwe ham, kipfilet of 30+ kaas en een stuk fruit
Tussendoor: een banaan
Avondeten: alles met minimaal 250 gram groente en maximaal 650 calorieën (dus pasta en rijst afwegen)
Avondsnack: rijstwafel of fruit
MissJackson schreef:
27-04-2025 22:57
Deze hoor ik idd ook veel (of een variant daarvan) maar yoghurt of kwark in de ochtend vind ik niet zo lekker. In de middag wel.
De vezels uit het brood heb ik ook wel nodig. Als ik op vakantie meerdaags ontbijt met broodjes of crossaints raak de boel verstopt..

Ik ontbijt met 1 volkorenboterham met pindakaas (is soort van zoet maar beter dan hagelslag)

En dan doe ik kwark met wat fruit en lijnzaad als lunch. Ik vind zuivel als ontbijt ook niet fijn, en heb vezels nodig dus vandaar lijnzaad in de kwark.
Als ontbijt
Brinta ( koud) met wat fruit er door. Zo klaar en voedzaam
Yoghurt met wat fruit cruesli/ muesli
Ontbijtcrackers met jam

Lunch
Volkorenbrood met gekookte eitje
Salade als lunch
Of wat extra snoeptomaatjes / druiven naast de standaard boterhammen?
Pastasalade

Ik denk dat afwisseling belangrijk is,
Verschillende groente ( kan ook in een soep) , ene keer eet je rijst, dan een gekookte aardappel, in t weekend een keer gebakken aardappelen.
Van groenten en mager vlees wordt je niet dik.

Let op met sausjes, toetjes etc.

Succes!
En havermout in de ochtend? Kan warm en koud, met of zonder fruit. Ook nog eens heel goedkoop. Ik ga bij drukte ook snel voor makkelijk en meestal ongezond. Ik zorg dat ik m'n vriezer vol heb met maaltijden, dan kan ik gewoon iets pakken als ik het even niet weet of moe ben. Heb dingen als risotto, chili, (groente)stoof en pastasaus in de vriezer. Wat ik ook pak, het is zo klaar. Ook voor lunch. Nu bak vol havermout banaan cake-achtig ding in de vriezer, bak ongezoete granola voor de weet-het-niet trek en altijd ei en groente in huis dus vaak ook een omeletje of wrap (soms van ei).

Probeer ook elke dag een klein (!) handje nootjes en schep lijnzaad te eten voor de vezels.
Jullie moeten meer eten.
Valkuil is vaak dat je te weinig eet. Dieet niet volhoud.
Eet VEEL en GEZOND
en genoeg eiwitten vooral. liefst ook 5-6 x per dag , om de 3 uren. Vreetbuien voorkomen.
Liever eerst wat teveel eten(gezond) en langzaamaan naar beneden in kcal, ipv te streng zijn en dan wel moeten snaaien.
ik ben 51 kilo en zal vaker eten wat ik eet op een dag, want ik eet heel simpel

06:30 3 rijstwafels , 6 plakjes kipfilet
dan sportschool
10:00 3 rijstwafels pindakaas en stroop
13:00 3 rijstwafels met 1 hele avocado (peper,zout,sriracha saus)
16:00 fruit
18: 75 g rijst, 150 g kipfilet en 200 gram italiaanse roerbakgroente. chilisaus naar behoefte erbij.
21:30 3 rijstwafels met 6 kipfiletplakjes weer

Heb even de gluten en zuivel eruit gegooid. Vandaar dat dit is wat ik zal eten vandaag.

Maak een schema voor de dag voor jezelf ; wat je gaat eten (liefst ook wat je gaat doen). Dit geeft rust. Niet zomaar wat doen. Heb een plan
xx
Lize010 schreef:
28-04-2025 06:44
Jullie moeten meer eten.
Eet VEEL en GEZOND
en genoeg eiwitten vooral. liefst ook 5-6 x per dag , om de 3 uren. Vreetbuien voorkomen.
Liever eerst wat teveel eten(gezond) en langzaamaan naar beneden in kcal, ipv te streng zijn en dan wel moeten snaaien.

dan sportschool
18: 75 g rijst, 150 g kipfilet en 200 gram italiaanse roerbakgroente. chilisaus naar behoefte erbij.

Heb even de gluten en zuivel eruit gegooid. Vandaar dat dit is wat ik zal eten vandaag.

Maak een schema voor de dag voor jezelf ; wat je gaat eten (liefst ook wat je gaat doen). Dit geeft rust. Niet zomaar wat doen. Heb een plan
xx
Met al die rijstwafels lijkt het wel veel, maar daar zit natuurlijk weinig in.
KamilleT schreef:
28-04-2025 07:54
Idd, veel lucht.
Voor iedereen een groene tuin
Lize010 schreef:
28-04-2025 06:44
Jullie moeten meer eten.
Eet VEEL en GEZOND

dan sportschool

xx
Dit is toch niet veel?
En zeker niet GEZOND.

12 rijstwafels, fruit, kip, wat groenten en rijst?
felidaez wijzigde dit bericht op 28-04-2025 08:32
0.99% gewijzigd
In een rijstwafel zit ongeveer een derde van het aantal calorieën van een boterham, en ook het derde van het aantal vezels. Om hetzelfde qua voedingswaarde binnen te krijgen moet je er dus 3x zoveel van eten. En dan eet je wel heel veel kipfilet om al die rijstwafels een beetje te beleggen.

Verder is het 6x per dag eten tegenwoordig verlaten: 3-4x per dag is beter (als je wilt afvallen)
@TO, eet dingen waar jijzelf voller van raakt/voelt.

Ik heb gemerkt dat het bij mij helpt op de de focus op eiwitten.

Ochtend:
Yoghurt, fruit, chia, hennepzaad, beetje proteïne poeder, lijnzaad.

Lunch:
2 kleine volkoren wraps, klein beetje smeerkaas, plakjes kipfilet, klein beetje mozzarella onder de gril.
1-2 gekookte eieren.

Avondeten:
Eten met de pot, kleinere portie

Snack:
Crackers, rijstwafel, fruit, tomaatjes/komkommer/avocado soms een proteïne reep.
KamilleT schreef:
28-04-2025 07:54
Nou dat dacht ik ook die dingen wegen niks en weinig voedingswaarde .
To heb je Instagram ?
Dokter Elise is momenteel nog al trending in Nederland , voornamelijk over leefstijl . Zij deelt ook veel recepten . Leuk voor inspiratie .
MissJackson schreef:
27-04-2025 22:42
Nou, we eten uiteraard wel regelmatig als in de zin ochtend-middag-avond.
Maar het is een uitdaging met sporten/later eten/eerder eten/etc om
gezonde dingen te blijven koken/maken. In het weekend vaak minder zin in koken dus makkelijker. Nu
Ontbijt is 2 volkoren boterhammen, beide
zoet 🙈.

Lunch wisselend; soms kwark/crusli of
musli, soms tosti, soms 3 crackers verschillend belegd, soms broodje gezond uit de supermarkt.. leftover soepje.
Tosti wordt dan 4 boterhammen en dan natuurlijk met ketchup of curry, dus met mate vind ik echt oprecht lastig..
Je zegt niets over je tussendoortjes. Ik denk dat als je alleen dit zou eten dat het niet zo'n probleem zou zijn (4 boterhammen 's middags is juist een goed idee want dan heb je niet zo snel honger daarna) maar dat je met zo'n eetpatroon ook snel valt voor koekjes tussendoor en/ of hartige snacks 's avonds? Dan zit de oplossing dus niet zozeer in anders eten op de 3 normale maaltijdmomenten maar in andere tussendoortjes, zoals fruit. En ik zou 's ochtends geen zoet beleg eten, want daar krijg je juist meer zoete trek van.
Kies voor volkoren meergranenbrood, liefst van de bakker, daar zitten de meeste vezels in. Als je voldoende eiwitten en vezels eet, verdwijnt je trek in tussendoortjes.
Ik eet sowieso niks "wits", dus mijn brood (2 boterhammen per dag met 30+ kaas) en pasta zijn volkoren en mijn wafels zijn meergranen. Ik eet magere yoghurt gevuld met fruit, pompoenpitten en chiazaad en avondeten eet ik soms apart omdat de rest van het gezin dan iets eet wat ik "niet mag" (ik loop bij een diëtiste van de hartkliniek). Als ik apart eet dan is dat meestal vis met een salade of soep. Ik eet bijna geen vlees. Tussendoor fruit (ik heb onwijs veel mandarijnen gegeten die worden nu iets minder lekker), ongezouten noten, gekookt eitje of 2 en dus die meergranenwafels met een likje pindakaas, komkommer met pindakaas vind ik ook onverwachts lekker.
En als ik er zin in heb met mooi weer eet ik twee bolletjes schepijs, met een verjaardag een taartje en soms dan heb ik zin in een koek of chocola en dan eet ik dat, komt neer op 2 keer per week of zo.
En ik wil en hoef geen honger te lijden dus dat doe ik ook niet toch val ik af sinds ik zo eet. Ik loop wel 8 kilometer of meer per dag en sport 1 keer per week met een personal trainer.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven