Gepest en ontslagen, hoe verder?
zondag 27 april 2025 om 18:45
Van de week kreeg ik te horen dat mijn contract niet is verlengd. Gisteren kreeg ik dit ook per briefpost bevestigd.
Ik werk sinds een klein jaar voor een tuincentrum. Een paar maanden terug kreeg ik van mijn leidinggevende te horen dat er een klacht over mij is ingediend. De klacht ging over iets wat op een zondag gebeurd zou zijn, namelijk dat ik "bitchy" was en een omschrijving van mij dat ik bruine haren heb. Ik herkende mij helemaal niet in de klacht, ik heb zeker geen bruin haar en ik werk ook nooit op zondag. Ik heb aangegeven dat ik denk dat hier sprake is van een persoonsverwisseling. Mijn leidinggevende zei dat ik moet oppassen, want bij klachten is het hier exit.
Kort daarna kwam er nog een klacht binnen per mail, die neerkwam op "die werknemer van jullie wilde mij geen alcoholische drank verkopen en is pas net 18, hier, zie haar Tiktok account waar dat op staat". Opnieuw een gesprek. Ik zei dat ik naar eer en geweten heb gevraagd om de ID-kaart van de klant voor de alcohol, daar dan idd kort een discussie over kwam, maar dat de klant toen al zelf wegliep zonder de alcohol en zonder te betalen. En dat ik het niet erg prettig vind dat er blijkbaar naar de naambordjes op onze borst wordt gekeken en daarmee op sociale media wordt opgezocht wie we zijn. Mijn leidinggevende zei weer: pas op, met klachten kan je hier vertrekken, en de naambordjes zijn voor de klantvriendelijkheid.
Ik heb mijn schouders opgetrokken en ben vanaf november "klachtloos" verder gaan werken.
Vervolgens is er deze week een mail bij het tuincentrum binnengekomen met dan wel geen klacht, maar alleen een reeks linkjes naar uitgaansfoto's waarin ik ben getagd op Instagram. Mijn leidinggevende vertelde mij dat het klaar is, dat hij dit niet wil, en dat hij mijn contract niet verlengd. Ik heb aangegeven dat dit al de derde keer is dat er iets "vreemds" gebeurt, dat ik denk dat het dezelfde persoon zou kunnen zijn. En ook dat dit gewoon verzamelen van mijn persoonsgegevens is om mij te intimideren én te laten ontslaan, doxing. Mijn leidinggevende heeft er geen oren naar.
Ik heb contact opgenomen met het hoofdkantoor en de afdeling HR, die aangeven dat de managers van filialen zelf mogen beslissen wiens contract wel en niet wordt verlengd. Echter, ik ben de dupe van pesterijen, en ik vind dat ik niet eerlijk wordt behandeld. Ik ben ook nog eens slachtoffer van twee keer een strafbaar feit.
Ik moet nog tot en met 1 juni hier werken, zoveel vakantiedagen heb ik hier niet. Maar eigenlijk heb ik helemaal geen zin om morgen naar mijn werk te komen. Ik weet ook niet hoe ik de laatste weken hier nog kan werken. Heeft iemand daar tips voor?
Ik werk sinds een klein jaar voor een tuincentrum. Een paar maanden terug kreeg ik van mijn leidinggevende te horen dat er een klacht over mij is ingediend. De klacht ging over iets wat op een zondag gebeurd zou zijn, namelijk dat ik "bitchy" was en een omschrijving van mij dat ik bruine haren heb. Ik herkende mij helemaal niet in de klacht, ik heb zeker geen bruin haar en ik werk ook nooit op zondag. Ik heb aangegeven dat ik denk dat hier sprake is van een persoonsverwisseling. Mijn leidinggevende zei dat ik moet oppassen, want bij klachten is het hier exit.
Kort daarna kwam er nog een klacht binnen per mail, die neerkwam op "die werknemer van jullie wilde mij geen alcoholische drank verkopen en is pas net 18, hier, zie haar Tiktok account waar dat op staat". Opnieuw een gesprek. Ik zei dat ik naar eer en geweten heb gevraagd om de ID-kaart van de klant voor de alcohol, daar dan idd kort een discussie over kwam, maar dat de klant toen al zelf wegliep zonder de alcohol en zonder te betalen. En dat ik het niet erg prettig vind dat er blijkbaar naar de naambordjes op onze borst wordt gekeken en daarmee op sociale media wordt opgezocht wie we zijn. Mijn leidinggevende zei weer: pas op, met klachten kan je hier vertrekken, en de naambordjes zijn voor de klantvriendelijkheid.
Ik heb mijn schouders opgetrokken en ben vanaf november "klachtloos" verder gaan werken.
Vervolgens is er deze week een mail bij het tuincentrum binnengekomen met dan wel geen klacht, maar alleen een reeks linkjes naar uitgaansfoto's waarin ik ben getagd op Instagram. Mijn leidinggevende vertelde mij dat het klaar is, dat hij dit niet wil, en dat hij mijn contract niet verlengd. Ik heb aangegeven dat dit al de derde keer is dat er iets "vreemds" gebeurt, dat ik denk dat het dezelfde persoon zou kunnen zijn. En ook dat dit gewoon verzamelen van mijn persoonsgegevens is om mij te intimideren én te laten ontslaan, doxing. Mijn leidinggevende heeft er geen oren naar.
Ik heb contact opgenomen met het hoofdkantoor en de afdeling HR, die aangeven dat de managers van filialen zelf mogen beslissen wiens contract wel en niet wordt verlengd. Echter, ik ben de dupe van pesterijen, en ik vind dat ik niet eerlijk wordt behandeld. Ik ben ook nog eens slachtoffer van twee keer een strafbaar feit.
Ik moet nog tot en met 1 juni hier werken, zoveel vakantiedagen heb ik hier niet. Maar eigenlijk heb ik helemaal geen zin om morgen naar mijn werk te komen. Ik weet ook niet hoe ik de laatste weken hier nog kan werken. Heeft iemand daar tips voor?
maandag 28 april 2025 om 14:07
Dus als ik het goed begrijp weigerde ze om mee te werken.Fardeau schreef: ↑28-04-2025 13:12Dit wist ik helemaal niet.
De vrouw die alcohol wilde kopen en zich niet wilde legitimeren gedroeg zich wel behoorlijk agressief. Schreeuwen, dreigen met reviews op internet, omstanders haar laten bevestigen dat ik “niet zo raar” moet doen.
Maar of zij of juist iemand anders toen de klacht heeft ingediend en of gecontroleerd is WIE de klager is?
Je pense donc je suis
maandag 28 april 2025 om 14:09
Ja.
maandag 28 april 2025 om 14:10
Pelle schreef: ↑28-04-2025 13:16Die eerste melding had niks met het naamplaatje te maken. De melder heeft een medewerker omschreven, geen naam genoemd. Toen is de leidinggevende bij TO uit gekomen, terwijl de omschrijving niet klopte en TO niet op die dag had gewerkt. En leidinggevende dreigde toen al met het ontslag, terwijl het waarschijnlijk was dat het om een andere medewerker ging. Het lijkt erop dat leidinggevende het op TO gemunt had/heeft. TO had toen beter een melding kunnen maken bij het hoofdkantoor. Maar achteraf is het makkelijk praten natuurlijk.
Ik ben bang dat leidinggevende al niet van plan was het contract te verlengen. Het zou verder oo k nog iemand in de omgeving van TO kunnen zijn die de linkjes aan het mailen is (een collega bijvoorbeeld), dan voorkomt het niet dragen van een naambordje ook niets. Waarom zou een vreemde dit doen? het is meestal een bekende.
Achteraf gezien had ik bij klacht 1 al het hoofdkantoor moeten bellen…
Bij klacht 1 zat wel mijn naam. Maar de omschrijving van mijn uiterlijk en gewerkte dag klopten niet.
maandag 28 april 2025 om 14:17
Over de sociale media:
Tiktok was van toen ik 13-14 was, de coronatijd. Ik ben erg geschrokken van dat dit op mijn werk terecht kwam en heb daarna meteen dat account verwijderd.
Instagram heb ik toen meteen afgeschermd en de gebruikersnaam veranderd. Die clubfoto’s zijn van google. Mijn gebruikersnaam is zo uniek (iets van hdhebd7373733) dat de enige googleresultaten een paar foto’s zijn waarin ik ben getagd.
Overigens bevat mijn profielfoto op insta helemaal geen foto van mijzelf. Dus dat van insta is iemand die wist hoe die mijn geheime account moest vinden.
Tiktok was van toen ik 13-14 was, de coronatijd. Ik ben erg geschrokken van dat dit op mijn werk terecht kwam en heb daarna meteen dat account verwijderd.
Instagram heb ik toen meteen afgeschermd en de gebruikersnaam veranderd. Die clubfoto’s zijn van google. Mijn gebruikersnaam is zo uniek (iets van hdhebd7373733) dat de enige googleresultaten een paar foto’s zijn waarin ik ben getagd.
Overigens bevat mijn profielfoto op insta helemaal geen foto van mijzelf. Dus dat van insta is iemand die wist hoe die mijn geheime account moest vinden.
maandag 28 april 2025 om 14:18
Maar daar zou je persoonlijk toch ook niets mee opschieten? Je leidingevende hoort hier iets mee te doen en die lijkt me (uit jouw berichten te lezen) niet erg competent te zijn. Ik weet niet wat het hoofdkantoor hiermee had kunnen doen. Verder lijkt het me bij uit dienst gaan zeker wel de moeite waard om de gang van zaken te melden aan HR, maar als leidinggevende besluit je contract niet te verlengen, dan zou die eerste melding ook niet veel hebben uitgemaakt. Er is gewoon geen reden nodig om je contract niet te verlengen.
Ik zou wel in overleg gaan gaan met leidingevende en HR en aangeven dat je je niet comfortabel meer voelt en ertegenop ziet nog zo’n lange tijd uit te werken. Misschien kunnen ze (met jouw toestemming) de datum uit dienst wat vervroegen of je de niet gewerkte uren (die je niet kunt compenseren met vakantie-uren) kwijtschelden. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik hoop voor je dat je hierna wel een leuke baan met faire leidinggevenden vindt.
maandag 28 april 2025 om 14:23
Fardeau schreef: ↑28-04-2025 14:17Over de sociale media:
Dat lijkt me zorgelijker dan je werk, eigenlijk.
maandag 28 april 2025 om 14:24
ik denk dat dit weleens erg dicht bij de waarheid kan liggenPelle schreef: ↑28-04-2025 13:16Die eerste melding had niks met het naamplaatje te maken. De melder heeft een medewerker omschreven, geen naam genoemd. Toen is de leidinggevende bij TO uit gekomen, terwijl de omschrijving niet klopte en TO niet op die dag had gewerkt. En leidinggevende dreigde toen al met het ontslag, terwijl het waarschijnlijk was dat het om een andere medewerker ging. Het lijkt erop dat leidinggevende het op TO gemunt had/heeft. TO had toen beter een melding kunnen maken bij het hoofdkantoor. Maar achteraf is het makkelijk praten natuurlijk.
Ik ben bang dat leidinggevende al niet van plan was het contract te verlengen. Het zou verder oo k nog iemand in de omgeving van TO kunnen zijn die de linkjes aan het mailen is (een collega bijvoorbeeld), dan voorkomt het niet dragen van een naambordje ook niets. Waarom zou een vreemde dit doen? het is meestal een bekende.
En doooooor!
maandag 28 april 2025 om 14:35
Is zeker geen reden.Speculaastaart schreef: ↑28-04-2025 14:31Maar wat je in je priveleven doet kan toch geen reden zijn je contract niet te verlengen. (Mits het legale activiteiten zijn natuurlijk.)
Maar ik denk wel dat er iemand in de omgeving zit die het op TO heeft voorzien.
maandag 28 april 2025 om 14:40
Dat denk ik ook. Misschien de leidinggevende zelf wel, zit ik te denken. Stel: ze wil van haar af en zoekt redenen. Kan niks vinden, dus gaat zelf wat feiten verzamelen door dingen in scène te zetten. Zelf ook ooit in zo'n situatie gezeten. Je kunt iemand niet ontslaan omdat ze kinderen heeft gekregen. Die kinderen maakten mij minder flexibel inzetbaar, dus moest er iets anders worden gevonden.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 28-04-2025 15:12
0.35% gewijzigd
maandag 28 april 2025 om 14:58
zoiets idd. en dat terwijl er helemaal geen reden gegeven hoeft te worden, maar met reden is dan toch de makkelijke weg.Speculaastaart schreef: ↑28-04-2025 14:40Dat denk ik ook. Misschien de leidinggevende zelf wel, zit ik te denken. Stel: ze wil van haar af en zoekt redenen. Kan niks vinden, dus gaat zelf wat feiten verzamelen door dingen in scène te zetten. Zelf ook ooit in zo'n situatie gezeten. Je kind iemand niet ontslaan omdat ze kinderen heeft gekregen. Die kinderen maakten mij minder flexibel inzetbaar, dus moest er iets anders worden gevonden.
maar blijf wel de feiten vertellen: ze is niet ontslagen, haar contract is niet verlengd
En doooooor!
maandag 28 april 2025 om 15:11
Maar het contract wordt gewoon niet verlengd, daar zijn geen redenen voor nodig, waarom zou LG die dan willen/moeten zoeken?Speculaastaart schreef: ↑28-04-2025 14:40Dat denk ik ook. Misschien de leidinggevende zelf wel, zit ik te denken. Stel: ze wil van haar af en zoekt redenen. Kan niks vinden, dus gaat zelf wat feiten verzamelen door dingen in scène te zetten. Zelf ook ooit in zo'n situatie gezeten. Je kind iemand niet ontslaan omdat ze kinderen heeft gekregen. Die kinderen maakten mij minder flexibel inzetbaar, dus moest er iets anders worden gevonden.
Het zal wss wel iemand zijn uit de omgeving van TO of een collega die wil zieken, hoe kom je anders bij haar afgeschermde IG als de genruikersnaam niet haar naam is?
maandag 28 april 2025 om 15:11
Kan, dan is TO er hierna vanaf. Maar is het iemand anders, dan verhuizen problemen mee.Speculaastaart schreef: ↑28-04-2025 14:40Dat denk ik ook. Misschien de leidinggevende zelf wel, zit ik te denken. Stel: ze wil van haar af en zoekt redenen. Kan niks vinden, dus gaat zelf wat feiten verzamelen door dingen in scène te zetten. Zelf ook ooit in zo'n situatie gezeten. Je kind iemand niet ontslaan omdat ze kinderen heeft gekregen. Die kinderen maakten mij minder flexibel inzetbaar, dus moest er iets anders worden gevonden.
maandag 28 april 2025 om 15:20
De hele situatie is vrij waardeloos. Je werkgever komt met iets waar je je niet tegen kunt verweren en verlengt je contract niet. Klagen bij de vakbond kan, maar de werkgever is helaas vrij in of die wel of niet met je verder gaat.
Overigens is het helemaal niet toegestaan dat de werkgever jouw sociale media bekijkt, ook niet als die dat twee keer toegestuurd krijgt.
En als die ene melding over jouw “bruine haar” zonder twijfel niet kan kloppen moet er op zn minst worden genoteerd dat die melding niet klopt. Je hebt namelijk recht op correctie van je foutieve persoonsgegevens…
Overigens is het helemaal niet toegestaan dat de werkgever jouw sociale media bekijkt, ook niet als die dat twee keer toegestuurd krijgt.
En als die ene melding over jouw “bruine haar” zonder twijfel niet kan kloppen moet er op zn minst worden genoteerd dat die melding niet klopt. Je hebt namelijk recht op correctie van je foutieve persoonsgegevens…
maandag 28 april 2025 om 15:43
maandag 28 april 2025 om 15:47
Wb dat doxen:
Als je heel letterlijk kijkt naar wetsartikel art. 285d Strafrecht KAN het strafbaar zijn.
Echter, de rechter heeft kennelijk pas ongeveer 13 keer uitspraak gedaan over of er een geval is van strafbare doxing. Eerlijk gezegd betwijfel ik of het de bedoeling van de wetgever is dat foto’s/pagina’s waarvan het juist jouw bedoeling is dat iedereen die kan bekijken naar iemands werk sturen doxing is. (Die getagde foto’s lijken me dus eerder “doxing” dan jouw tik tok)
Volgens dat wetsartikel zou een tiener die thuis in een dagboek schrijft/verzamelt wie hem/haar elke dag treitert, en die dan op school iets zegt als “lekker puh ik schrijf alles op wat jij zegt” ook doxen zijn. Of de rechter dat nou strafbaar vindt…
Als je heel letterlijk kijkt naar wetsartikel art. 285d Strafrecht KAN het strafbaar zijn.
Echter, de rechter heeft kennelijk pas ongeveer 13 keer uitspraak gedaan over of er een geval is van strafbare doxing. Eerlijk gezegd betwijfel ik of het de bedoeling van de wetgever is dat foto’s/pagina’s waarvan het juist jouw bedoeling is dat iedereen die kan bekijken naar iemands werk sturen doxing is. (Die getagde foto’s lijken me dus eerder “doxing” dan jouw tik tok)
Volgens dat wetsartikel zou een tiener die thuis in een dagboek schrijft/verzamelt wie hem/haar elke dag treitert, en die dan op school iets zegt als “lekker puh ik schrijf alles op wat jij zegt” ook doxen zijn. Of de rechter dat nou strafbaar vindt…
maandag 28 april 2025 om 15:58
Doxing is ook pas recent strafbaar geworden. Dus dat er maar weinig uitspraken online staan (overigens nog minder dan de 13 die jij noemt, want het is niet allemaal strafrecht) is niet zo gek.
Maar goed, dat lijkt me sowieso niet de weg om te bewandelen, strafbaar of niet. Ik zou wel bij de vertrouwenspersoon langsgaan, zelfs nu het zo is dat je geen nieuw contract aangeboden hoeft te krijgen, is de vraag misschien vooral of dit is hoe het bedrijf te werk wil gaan. En lijkt het me wel iets waarvan je wil dat iemand dit weet.
Maar goed, dat lijkt me sowieso niet de weg om te bewandelen, strafbaar of niet. Ik zou wel bij de vertrouwenspersoon langsgaan, zelfs nu het zo is dat je geen nieuw contract aangeboden hoeft te krijgen, is de vraag misschien vooral of dit is hoe het bedrijf te werk wil gaan. En lijkt het me wel iets waarvan je wil dat iemand dit weet.
maandag 28 april 2025 om 16:06
TO is niet ontslagen, haar tijdelijke contract is niet verlengd. Dat mag zelfs zonder opgaaf van redenen.
Meestal heeft je werkgever een goede reden om je contract niet te verlengen. Dat kan van alles zijn. Misschien voldeed je niet aan de verwachtingen, was het van het begin af aan al de bedoeling dat je tijdelijk bij het bedrijf zou werken of heeft de organisatie financiële problemen. Let op dat je werkgever het recht heeft om het contract ‘zomaar’ af te laten lopen. Je werkgever is dan ook niet verplicht om je te vertellen waarom je moet vertrekken, al deelt ie de reden vaak wel.

maandag 28 april 2025 om 16:34
Je hebt het goed gedaan. Uitstekend zelfs.Fardeau schreef: ↑28-04-2025 13:12Dit wist ik helemaal niet.
De vrouw die alcohol wilde kopen en zich niet wilde legitimeren gedroeg zich wel behoorlijk agressief. Schreeuwen, dreigen met reviews op internet, omstanders haar laten bevestigen dat ik “niet zo raar” moet doen.
Maar of zij of juist iemand anders toen de klacht heeft ingediend en of gecontroleerd is WIE de klager is?
Grote schoenen aantrekken, laatste daagjes volmaken en zo zacht mogelijk werken, alles wat je kunt laten liggen laat je liggen. En je stapt weg.
Je verdient veel beter.

maandag 28 april 2025 om 16:37
Ik kan je verzekeren dat je van zo'n officiële weg bewandelen, niet vrolijk wordt.
Niet doen. Niet melden. Dom werken tot eind contact en lekker wegwezen naar leukers.
Er is veel bijgedragen wat jou kan helpen. Ga eens na wat er allemaal over je te zien en te vinden is, en bepaal of je dat zo wilt laten... of niet.
Doe wat je leuk vind, je hebt met dit topic bewezen dat je het prima kunt: vertrouwen op jezelf.
maandag 28 april 2025 om 16:39
Waarom niet melden? TO zelf zal er waarschijnlijk iet meteen mee geholpen zijn, maar het is toch goed om te weten voor een HR afdeling hoe een bepaalde LG in filiaal huppeldepup omgaat met medewerkers?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in