Werk & Studie alle pijlers

Gepest en ontslagen, hoe verder?

27-04-2025 18:45 97 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Van de week kreeg ik te horen dat mijn contract niet is verlengd. Gisteren kreeg ik dit ook per briefpost bevestigd.

Ik werk sinds een klein jaar voor een tuincentrum. Een paar maanden terug kreeg ik van mijn leidinggevende te horen dat er een klacht over mij is ingediend. De klacht ging over iets wat op een zondag gebeurd zou zijn, namelijk dat ik "bitchy" was en een omschrijving van mij dat ik bruine haren heb. Ik herkende mij helemaal niet in de klacht, ik heb zeker geen bruin haar en ik werk ook nooit op zondag. Ik heb aangegeven dat ik denk dat hier sprake is van een persoonsverwisseling. Mijn leidinggevende zei dat ik moet oppassen, want bij klachten is het hier exit.

Kort daarna kwam er nog een klacht binnen per mail, die neerkwam op "die werknemer van jullie wilde mij geen alcoholische drank verkopen en is pas net 18, hier, zie haar Tiktok account waar dat op staat". Opnieuw een gesprek. Ik zei dat ik naar eer en geweten heb gevraagd om de ID-kaart van de klant voor de alcohol, daar dan idd kort een discussie over kwam, maar dat de klant toen al zelf wegliep zonder de alcohol en zonder te betalen. En dat ik het niet erg prettig vind dat er blijkbaar naar de naambordjes op onze borst wordt gekeken en daarmee op sociale media wordt opgezocht wie we zijn. Mijn leidinggevende zei weer: pas op, met klachten kan je hier vertrekken, en de naambordjes zijn voor de klantvriendelijkheid.
Ik heb mijn schouders opgetrokken en ben vanaf november "klachtloos" verder gaan werken.

Vervolgens is er deze week een mail bij het tuincentrum binnengekomen met dan wel geen klacht, maar alleen een reeks linkjes naar uitgaansfoto's waarin ik ben getagd op Instagram. Mijn leidinggevende vertelde mij dat het klaar is, dat hij dit niet wil, en dat hij mijn contract niet verlengd. Ik heb aangegeven dat dit al de derde keer is dat er iets "vreemds" gebeurt, dat ik denk dat het dezelfde persoon zou kunnen zijn. En ook dat dit gewoon verzamelen van mijn persoonsgegevens is om mij te intimideren én te laten ontslaan, doxing. Mijn leidinggevende heeft er geen oren naar.

Ik heb contact opgenomen met het hoofdkantoor en de afdeling HR, die aangeven dat de managers van filialen zelf mogen beslissen wiens contract wel en niet wordt verlengd. Echter, ik ben de dupe van pesterijen, en ik vind dat ik niet eerlijk wordt behandeld. Ik ben ook nog eens slachtoffer van twee keer een strafbaar feit.

Ik moet nog tot en met 1 juni hier werken, zoveel vakantiedagen heb ik hier niet. Maar eigenlijk heb ik helemaal geen zin om morgen naar mijn werk te komen. Ik weet ook niet hoe ik de laatste weken hier nog kan werken. Heeft iemand daar tips voor?
broadway schreef:
29-04-2025 07:29
heb je enig idee hoe dit in het echte leven werkt? TO is geen werkneemster, maar een scholier. voor een werkgever noodzakelijk maar totaal uitwisselbaar waardoor ze ermee wegkomen mensen zo te behandelen.
meldingen bij interne systemen heeft totaal geen win op wat ge-app in de managementlaag na: haha, heb je die mail gezien? negeer maar, ze is over een maandje toch weg.
Euh ja, ik ben geen scholier meer en heb in meerdere grote bedrijven gewerkt. En TO is wel degelijk een werkneemster, ook als zij scholier is. Zij werkt daar toch? Als er bij HR vaker van verschillende mensen bepaalde signalen komen en/of het verloop erg groot is, dan worden daar echt wel gesprekken over gevoerd met de verantwoordelijke van het betreffende filiaal en die zijn doorgaans niet hihihaha. Hetzelfde geldt voor zo’n exit formulier wat veel bedrijven hebben als iemand weggaat, waar denk je anders dat dat voor is? Om de haard mee aan te maken?
Inktvip schreef:
28-04-2025 17:01
.
Bezint eer ge begint. Met een support netwerk dat maanden in stand kan blijven (dus niet alleen de eerste weken) en een stabiele thuisbasis, kan het te doen zijn.

Of het een leuke bezigheid gaat worden en wat het uithaalt met de directe omgeving, laat ik in het midden.

Iets melden hoeft toch geen maanden te duren?

Je meldt gewoon wat jou overkomen is bij de laag boven degene die jou dit heeft aangedaan. Gebeuren zulke dingen vaker, dan wordt daar echt wel wat mee gedaan en anders heb je het geprobeerd en heeft het niks opgelost. Jammer dan.

De vreemde gang van zaken over het niet verlengen van contract van zoon heb ik ook gemeld bij de eigenaar. Manager is daar over aangesproken en werkt er inmiddels ook niet meer.
broadway schreef:
heb je enig idee hoe dit in het echte leven werkt? TO is geen werkneemster, maar een scholier. voor een werkgever noodzakelijk maar totaal uitwisselbaar waardoor ze ermee wegkomen mensen zo te behandelen.
meldingen bij interne systemen heeft totaal geen win op wat ge-app in de managementlaag na: haha, heb je die mail gezien? negeer maar, ze is over een maandje toch weg.

Nee hoor, niet altijd. Onder scholieren wordt veel informatie over de bedrijven waar ze werken uitgewisseld. Je wilt als werkgever van scholieren geen slecht imago hebben, want dan gaan nieuwe scholieren massaal elders de vakken vullen.
Speculaastaart schreef:
29-04-2025 08:45
Iets melden hoeft toch geen maanden te duren?

Je meldt gewoon wat jou overkomen is bij de laag boven degene die jou dit heeft aangedaan. Gebeuren zulke dingen vaker, dan wordt daar echt wel wat mee gedaan en anders heb je het geprobeerd en heeft het niks opgelost. Jammer dan.

De vreemde gang van zaken over het niet verlengen van contract van zoon heb ik ook gemeld bij de eigenaar. Manager is daar over aangesproken en werkt er inmiddels ook niet meer.
Let op: jij hebt het voor je zoon gemeld. Dat is fijn. Als het kan.

Sommige mensen zijn alleen, en melden alleen.
Het is wel goed om niet te zeggen dat je ontslagen bent, want dat is niet zo. Het niet verlengen van een contract voor bepaalde tijd is iets anders dan ontslaan. Het hele idee van 'voor bepaalde tijd' is dat het daarna af kan lopen. Als je een vast contract (voor onbepaalde tijd) had, was het anders geweest. Bij een aflopend contract moet je er altijd rekening mee houden dat het daarna niet verlengd wordt, daar zijn veel minder zware redenen voor nodig dan bij vast.
Inktvip schreef:
29-04-2025 10:30

Dat heeft er toch niks mee te maken? Of je nou alleen bent of net iemand samen, melden kan altijd.

Door dit soort uitwassen steeds te melden kunnen we hopelijk voorkomen dat het nog iemand overkomt.
Inktvip schreef:
29-04-2025 10:30

Geen idee wat dat er mee te maken heeft. Al snap ik best dat een jonge puber het eng vindt om dit te bespreken bij zo'n soort werkgever, gok ook dat geen bal uithaalt, maar als ze wel durft, gewoon doen.
Al is een een mailtje of belletje naar HR over wat ze vindt van deze rare actie als exitgesprekje. Durft ze dat niet, lekker niet doen dan.

En verder alles wel goed met je? Je haalt er van alles bij en je mentale gezondheid, waarom?
Je contract wordt niet verlengd. Dat is geen ontslag. Je werkgever heeft geen reden nodig om dit contract te stoppen.
Bontebok schreef:
29-04-2025 12:45
Je contract wordt niet verlengd. Dat is geen ontslag. Je werkgever heeft geen reden nodig om dit contract te stoppen.
dat is inmiddels al 10x benoemd.
broadway schreef:
waar staat dat ze scholier is? En dat doet er toch ook helemaal niet toe? ook een scholier is in dienst en een werknemer.
ik zou wel een melding doen. Niet voor TO zelf, maar voor de toekomst. Als er meerdere meldingen komen over dezelfde manager, wordt er heus wel wat mee gedaan. En je verliest er ook niks mee.
Pelle schreef:
29-04-2025 14:02
waar staat dat ze scholier is? En dat doet er toch ook helemaal niet toe? ook een scholier is in dienst en een werknemer.
ik zou wel een melding doen. Niet voor TO zelf, maar voor de toekomst. Als er meerdere meldingen komen over dezelfde manager, wordt er heus wel wat mee gedaan. En je verliest er ook niks mee.
dat zegt ze zelf in één van haar reacties.

en natuurlijk vind ik niet dat het zo zou moeten zijn, maar ik ben realistisch en zie hoe de praktijk weerbarstiger is dan de theorie
En doooooor!
broadway schreef:
29-04-2025 14:03

en natuurlijk vind ik niet dat het zo zou moeten zijn, maar ik ben realistisch en zie hoe de praktijk weerbarstiger is dan de theorie
maar jij zegt: TO is geen werkneemster. Dat is dus niet waar.
En tegenwoordig rollen ze de rode loper uit voor scholieren/studenten.
Mijn dochter kreeg als 19 jarige student het loon voor een 21-jarige. Dat scheelt 6 euro per uur.
broadway schreef:
29-04-2025 14:03
Het staat nergens. In de OP staat dat ze net 18 is, dat maakt haar niet automatisch een scholier.
Pelle schreef:
29-04-2025 14:10
Het staat nergens. In de OP staat dat ze net 18 is, dat maakt haar niet automatisch een scholier.
je schrijft "oh broadway, waar zag je dat dan?" verkeerd.

even rustig ademhalen jij. Als ik zeg "dat zegt ze ergens" dan zegt ze dat ergens en doe ik geen aannames.

speciaal voor jouw gemoedsrust even gezocht: in hetzelfde topic op het andere forum zegt ze dat ze geen collega's op social media heeft dus denkt dat het misschien iemand van school is.

dus idd niet op dit forum, maar ik hoop dat je mij de vergissing vergeeft als iemand 2 identieke topics opent
En doooooor!
broadway schreef:
29-04-2025 14:48
je schrijft "oh broadway, waar zag je dat dan?" verkeerd.

even rustig ademhalen jij. Als ik zeg "dat zegt ze ergens" dan zegt ze dat ergens en doe ik geen aannames.

speciaal voor jouw gemoedsrust even gezocht: in hetzelfde topic op het andere forum zegt ze dat ze geen collega's op social media heeft dus denkt dat het misschien iemand van school is.

dus idd niet op dit forum, maar ik hoop dat je mij de vergissing vergeeft als iemand 2 identieke topics opent
nee hoor, het staat nergens is gewoon goed geschreven.

In eerste instantie vroeg ik: waar staat dat dan?
Toen zei jij: dat zegt ze zelf in één van haar reacties.
Daarop heb ik het teruggelezen en geconcludeerd dat het nergens wordt geschreven.

Uiteraard heb ik het dan over dit forum.
en ik ben gewoon rustig.
Ik geef aan dat het nergens staat. Daar maak jij uit op dat ik niet rustig ben? Bijzonder.

Verder had ik ook gewoon inhoudelijk gereageerd. Ook al is ze scholier, dan is ze nog steeds een werkneemster.
ik heb vandaag in ieder geval vrij rustig kunnen werken… mijn leidinggevende is ineens met vakantie

hopelijk blijft hij lekker lang weg en zie ik hem niet meer.

Ik vraag me vooral nog steeds af of hij die getagde instagramfoto’s zelf heeft verzameld of dat het iemand anders was
Pelle schreef:
29-04-2025 15:38
en ik ben gewoon rustig.
Ik geef aan dat het nergens staat. Daar maak jij uit op dat ik niet rustig ben? Bijzonder.

Verder had ik ook gewoon inhoudelijk gereageerd. Ook al is ze scholier, dan is ze nog steeds een werkneemster.
Zou wat zijn als werk voor scholieren ineens een lolletje zonder regels was haha
Speculaastaart schreef:
29-04-2025 08:50
Nee hoor, niet altijd. Onder scholieren wordt veel informatie over de bedrijven waar ze werken uitgewisseld. Je wilt als werkgever van scholieren geen slecht imago hebben, want dan gaan nieuwe scholieren massaal elders de vakken vullen.
Als ik eerlijk ben zeggen wij altijd zolang we er nog niet lang werken dat het leuk en goed betaalt is en daarna dat het helemaal niet leuk is. Ik hoor over de Albert Heijn bijvoorbeeld ook zat rare dingen maar zolang het imago van “alles” ongeveer hetzelfde is maakt dat voor ons echt niet uit…

Ik ben wel voornemens om iets meer “volwasseners” te gaan doen. Dus niet iets met 10 hulpkrachten in dienst. Maar meer iets serieus als misschien de administratie.
meisje85 schreef:
29-04-2025 07:41
Misschien moet je bij het juridische wegblijven als je er niet zoveel verstand van hebt. Een stopgesprek is op geen enkele manier een vereiste om tot stalking te kunnen komen. Het gebeurt vaak, omdat het een makkelijk ijkpunt is (toen wist diegene zeker dat het niet gewenst was en ging hij desondanks toch door, dan is dat verder geen punt van discussie meer) en omdat het soms ook gewoon helpt, maar het niet voeren van een stopgesprek staat een veroordeling niet in de weg. Zou ook gek zijn toch? Dan zou je iets waarvan in het normale leven volstrekt begrijpelijk is dat iemand er niet op zit te wachten (iedere dag 100 keer bellen ofzo) niet strafbaar zijn zolang er geen stopgesprek is geweest. Zo werkt het natuurlijk niet. En redelijkheid en billijkheid is geen strafrechtelijk begrip.

Die ene post waarop jij reageert kan ik niet quoten. Ik heb vandaag juridisch advies ingewonnen en als de 3 klachten allemaal van dezelfde persoon afkomen én diegene toegeeft dat het alleen was om mij te beschadigen heb ik een smaad-laster zaak. Als het 3 verschillende personen zijn wordt het lastig en er is ook iets met vrijheid van meningsuiting waardoor mensen mogen klagen.

Probleem is wel dat ik al niet eens weet wie de echte afzenders van die 3 klachten zijn… misschien is het ook wel gewoon mijn leidinggevende zelf maar hoe toon ik dat aan?
broadway schreef:
Dat ik makkelijk inwisselbaar ben had ik ook al door… het werk wat ik deed is ook niet bepaald iets waar je ervaring voor hoeft te hebben. Sterker nog we hebben een paar mensen die hier werken als sociale voorziening omdat ze een beperking hebben. Ik vind dat zij hier werken juist leuk maar eigenlijk vind ik het voor die mensen dan weer zielig dat ze nergens anders kunnen werken 🤣
Fardeau schreef:
29-04-2025 19:58
Die ene post waarop jij reageert kan ik niet quoten. Ik heb vandaag juridisch advies ingewonnen en als de 3 klachten allemaal van dezelfde persoon afkomen én diegene toegeeft dat het alleen was om mij te beschadigen heb ik een smaad-laster zaak. Als het 3 verschillende personen zijn wordt het lastig en er is ook iets met vrijheid van meningsuiting waardoor mensen mogen klagen.

Probleem is wel dat ik al niet eens weet wie de echte afzenders van die 3 klachten zijn… misschien is het ook wel gewoon mijn leidinggevende zelf maar hoe toon ik dat aan?
Ik denk dat het in dit geval niet de moeite loont om een zaak aan te spannen.

Je zou wel met een beroep op de privacy-wetgeving jouw werkgever kunnen vragen om alle informatie die over jou daar bekend is, te verstrekken.
In theorie moet jouw leidinggevende dan de foto's van jouw instagram verstrekken + berichten van degene die die foto's verstrekt heeft - als hij die naar jouw werk gestuurd zijn, en hij die nog bewaard heeft.

(Maar je zal natuurlijk zien dat de LG dan zegt dat hij dergelijke informatie niet langer dan 2 maanden bewaard heeft, of dat hij die gegevens nooit op een computer of telefoon van zijn werk ontvangen heeft, en dat hij de inhoud van privé-gesprekken niet met anderen deelt.)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven