Pijn knieën overgang
dinsdag 29 april 2025 om 06:01
Er is een topic over de (ongemakken van de) overgang. Daar vind je vast herkenning.
gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... ges/496184
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 29 april 2025 om 06:29
Ik stelde een tijd terug ook een vraag over iets of dat met overgang te maken kon hebben, toen kreeg ik ook deze reactie van iemand.Solomio schreef: ↑29-04-2025 06:01Er is een topic over de (ongemakken van de) overgang. Daar vind je vast herkenning.
Maar je kan toch moeilijk dat hele topic door gaan lezen of het er misschien tussenstaat?
dinsdag 29 april 2025 om 06:39
Je kunt daar toch gewoon je vraag stellen?
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 29 april 2025 om 07:41
Als ik je vraag hier mag beantwoorden, herkenbaar. Ik kreeg overal spierpijn en het leek of mijn knieen er mee stopten, werd ook superstijf, continu pijn. Ik gebruik inmiddels hormonen en doe drie keer per week volgens een schema krachttraining. Kan ook weer hardlopen. Dus ja, herkenbaar en nee, je knieën zijn niet opeens zo maar versleten (wat ik dacht), het kan weer goedkomen.
dinsdag 29 april 2025 om 08:54
Hooguit reageert daar iemand met: dit is al 10x besproken, lees eerst het topic ff door.

Het is namelijk niet gauw goed hier.

Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 29 april 2025 om 09:37
Zoiets heb ik eens in zo'n overgangstopic geschreven.Taskmaster schreef: ↑29-04-2025 09:32Je wordt ook gewoon oud, he. Het is niet allemaal 'de overgang'.

Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 29 april 2025 om 10:21
dinsdag 29 april 2025 om 10:34
dinsdag 29 april 2025 om 10:44
Dat is zeeeeker de overgang! Nl de overgang van jong en viraal naar oud en stram!Taskmaster schreef: ↑29-04-2025 09:32Je wordt ook gewoon oud, he. Het is niet allemaal 'de overgang'.
dinsdag 29 april 2025 om 10:55
Nou nee. Ik kreeg rond dezelfde leeftijd als TO knieklachten en bij mij was het niet de overgang en gaat het ook niet over.
TO, ik zou een afspraak maken met de huisarts, want dit kan verschillende oorzaken hebben, en wat je ermee moet is ook niet in alle gevallen hetzelfde.
dinsdag 29 april 2025 om 11:46
Ik heb wel kinderen, maar dan weer niet die kwalen.Taskmaster schreef: ↑29-04-2025 10:34Je wilt ook niet weten hoeveel kwalen mijn vriendinnen op het moederschap / bevallingen gooien, waarvan ik denk... eh... heb ik ook gewoon (en ik heb 0 kinderen).
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 29 april 2025 om 12:07
Haha inderdaad! Toevallig was ik recent bij mijn HA, evaluatiegesprek na 5/6 maanden hst en toen kwamen mijn knieën ook ter sprake. We waren het er beiden over eens dat ik wellicht weer wat actiever moest gaan wordenTaskmaster schreef: ↑29-04-2025 09:32Je wordt ook gewoon oud, he. Het is niet allemaal 'de overgang'.

Maaaarrrr, pijnlijke gewrichten is wel een van de klachten.
dinsdag 29 april 2025 om 12:12
Maar dat hoort dus eerder bij het ouder worden dan bij de overgang (die ook bij het ouder worden hoort).Mighty_Macaw schreef: ↑29-04-2025 12:07Haha inderdaad! Toevallig was ik recent bij mijn HA, evaluatiegesprek na 5/6 maanden hst en toen kwamen mijn knieën ook ter sprake. We waren het er beiden over eens dat ik wellicht weer wat actiever moest gaan worden![]()
Maaaarrrr, pijnlijke gewrichten is wel een van de klachten.
Of krijgen mannen geen pijnlijke gewrichten?
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 29 april 2025 om 12:33
Mijn man is zo fit als een hoentje. Het ging bij mij ook echt in een half jaar van nergens last van naar stijf en strompelend de trap af.
dinsdag 29 april 2025 om 12:47
dat ligt aan de oorzaak van de pijnlijke gewrichten. Als het afname van oestrogeen is, is het duidelijk overgang.
Maar het kan een kraakbeen-probleem zijn, artrose, of ontstekingen.
Dus, antwoord op TO's vraag of pijnlijk gewrichten bij de overgang kunnen horen: ja hoor, dat kan
Is het wijs om naar je huisarts te gaan, ja eigenlijk altijd.
dinsdag 29 april 2025 om 13:30
Ik ben 61 en amper stijver of strompelender dan 10 jaar geleden.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 29 april 2025 om 13:48
dinsdag 29 april 2025 om 13:52
Hoeft niet: https://www.serviceapotheek.nl/kennisba ... e-overgang
‘In de overgang kunnen slijmvliezen uitdrogen waardoor gewrichten over elkaar schuren. Door het schuren van de gewrichten ontstaan de gewrichtsklachten. Vaak nemen deze klachten af na de overgang, behalve als er inmiddels schade is ontstaan in het betreffende gewricht.’
dinsdag 29 april 2025 om 13:54
Is dat überhaupt geprobeerd, om het bij mannen te verlichten door oestrogenen voor te schrijven?
Wat ik uiteraard bedoel is dat je dus niet weet of iets 'bij de overgang hoort', of een normaal verouderingsverschijnsel is.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 29 april 2025 om 13:54
Kan dus beide.Sniral schreef: ↑29-04-2025 13:52Hoeft niet: https://www.serviceapotheek.nl/kennisba ... e-overgang
‘In de overgang kunnen slijmvliezen uitdrogen waardoor gewrichten over elkaar schuren. Door het schuren van de gewrichten ontstaan de gewrichtsklachten. Vaak nemen deze klachten af na de overgang, behalve als er inmiddels schade is ontstaan in het betreffende gewricht.’
Hannah Arendt
Hannah Arendt

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in