Erfenis
woensdag 30 april 2025 om 11:54
Hi,
Mijn partner en ik hebben samen een huis gekocht en wonen nu in zijn koopwoning. Hij legt een aardig bedrag van de overwaarde in om ons nieuwe huis te kopen en bij de notaris leggen we vast dat dat bedrag aan zijn zoon toekomt bij overlijden (wel langstlevende, maar blijft opeisbaar), omdat dit natuurlijk zijn geld/overwaarde is.
Heb dit zelf geopperd, want vind ik normaal. Hier doe ik toch gewoon goed aan? ben hier ineens aan het overdenken alvorens tekenen notaris.
Mijn partner en ik hebben samen een huis gekocht en wonen nu in zijn koopwoning. Hij legt een aardig bedrag van de overwaarde in om ons nieuwe huis te kopen en bij de notaris leggen we vast dat dat bedrag aan zijn zoon toekomt bij overlijden (wel langstlevende, maar blijft opeisbaar), omdat dit natuurlijk zijn geld/overwaarde is.
Heb dit zelf geopperd, want vind ik normaal. Hier doe ik toch gewoon goed aan? ben hier ineens aan het overdenken alvorens tekenen notaris.
woensdag 30 april 2025 om 14:35
merano schreef: ↑30-04-2025 14:07Als zoon recht op die extra inleg heeft, is dat dan een vast bedrag of is dat geïndexeerd?
Zo niet dan is een hypothetische ton die partner nu extra inlegt over 10 jaar nog maar 60.000 euro waard.
En zijn jullie getrouwd of hebben jullie een geregistreerd partnerschap?
Dus hoe vererft de rest van de erfenis van partner t.z.t.?
Ben jij als langstlevende in staat om tegen die tijd de erfbelasting voor zijn zoon voor te schieten? Of moet je dan een hogere hypotheek nemen en krijg je die ook op jouw salaris? Of wordt daar iets anders over afgesproken?
https://www.infotaris.nl/blogs/moet-de- ... rschieten/
Inderdaad, laat je goed voorlichten.
We gaan trouwen en dit zijn afspraken die we willen gaan vastleggen.
Het bedrag wat nu zou worden vastgelegd is een gedeelte overwaarde na indexatie, als je dit bedoeld? Dit wordt dan lager?
woensdag 30 april 2025 om 14:39
Huidige woning gaat zeer waarschijnlijk wel voor deze taxatie weg, dus die klopt wel en wordt ook in ons nieuwe huis gestopt. Gaat hier meer om het plaatje van later, zeg maar.Ginevra schreef: ↑30-04-2025 14:16Ik heb met een variant hiervan te maken gehad. Na het overlijden van de vader werd de waarde van het huis bepaald, dmv taxatie. Maar dat is niet de waarde die het huis uiteindelijk opgebracht heeft, de taxatie bleek te optimistisch.
En dan moet je dus wél het getaxeerde bedrag ophoesten aan de kinderen van vader. Ongeacht de prijs waarvoor je het huis uiteindelijk verkoopt. En we denken nu dus dat huizen alleen maar duurder worden, maar dat is beslist niet zeker.
Over het "laat je goed voorlichten" wat iemand anders schreef: mijn ervaring met notarissen is dat ze je soms verdomd slecht voorlichten en cruciale informatie weglaten. Mijn tips: stel je vragen in scenariovorm. Dus
- "wat gebeurt er als partner en ik samen nog kinderen krijgen?"
- "hoe snel moet de zoon uitbetaald worden als ik naar een verpleeghuis ga?" (dit is enorm tricky, ik heb te maken gehad met een zoon die binnen drie maanden het geld opeiste, terwijl het huis nog lang niet verkocht was).
Ga niet te snel praten in de officiele juridische termen want dan heb jij het over kindsdelen en verblijfsbedingen en zo, en dan denkt die notaris dat jij het wel snapt, terwijl later blijkt dat je de termen verkeerd begrepen hebt. Je kunt veel beter je wat onwetender voordoen, dan leggen ze het tenminste uit.
woensdag 30 april 2025 om 14:48
Dat snap ik, maar dat bedoelde ik niet. Het gaat om de waarde van jullie nieuwe huis.Vraagtekens schreef: ↑30-04-2025 14:39Huidige woning gaat zeer waarschijnlijk wel voor deze taxatie weg, dus die klopt wel en wordt ook in ons nieuwe huis gestopt. Gaat hier meer om het plaatje van later, zeg maar.
Dus: jouw man gaat op zekere dag dood. Jij mag in het huis blijven wonen tot je verhuist of zelf doodgaat. Maar hoe en wanneer wordt precies de waarde van de erfenis bepaald? Normaliter is dat in de weken nadat je man overleden is. Dan wordt het huis getaxeerd (of de WOZ-waarde genomen) voor de erfbelasting van mans zoon. Het gaat niet alleen om de extra inleg van je man, het gaat ook om de (over-)waarde van het huis als geheel. Als jij ook kinderen hebt, dan erven die ook een deel daarvan, namelijk jouw helft van het huis (na aftrek van de extra inleg van je man).
En dát bedoel ik met de taxatiewaarde tegen die tijd. Het gaat niet alleen om de inleg, het gaat om de hele erfenis van het huis.
Het helpt als je de hele situatie opschrijft, inclusief je eigen kinderen, gezamenlijke kinderen, wie wanneer betaald moet worden etc. En daarmee naar de notaris gaat om je voor te laten lichten.
woensdag 30 april 2025 om 15:36
Vraagtekens schreef: ↑30-04-2025 14:39Huidige woning gaat zeer waarschijnlijk wel voor deze taxatie weg, dus die klopt wel en wordt ook in ons nieuwe huis gestopt. Gaat hier meer om het plaatje van later, zeg maar.
Het gaat niet alleen om later. Ik zou het breder zetten.
Ik neem aan dat jullie ook een samenlevingscontract hebben. Betalen jullie even veel, of naar rato, al alles op 1 hoop? Wordt het huis 50/50 eigendom. Of laten jullie het notarieel vastleggen dat partner meer geld er in steekt bij aanvang? Jullie zullen beide een eigen testament moeten maken. Wie erft er dan wat en wanneer is dit opeisbaar? Maar wat ook belangrijk is, wat gaan jullie doen, mocht jullie relatie het niet redden? Wie heeft recht op eerste koop? Hoe wordt de winst/verlies dan geregeld. Etc Etc
Oftewel, tijd voor een goed gesprek met de notaris over alle mogelijkheden.
woensdag 30 april 2025 om 23:26

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in