Weekend Zwarte Woud onderweg naar Italië

03-05-2025 15:31 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de zomervakantie gaan we naar Italië.
Waar we normaal gesproken altijd met het vliegtuig gaan er dit jaar voor gekozen om met de auto Italië aan te doen. Maar nu zit mijn "angst" voor de drukte.
Vandaar dat we op vrijdag wegwillen en de eerste accomodatie, net onder Turijn, is op een maandag.

Voor zondag op maandag heb ik een hotel geboekt net voor de Gotthardtunnel, zodat we daar hopelijk snel doorheen kunnen. Of is jullie ervaring op maandag dat je (op een ongeluk na) eigenlijk wel door kan rijden?

Voor vrij-zon dacht ik eraan om wat te boeken in het Zwarte Woud. Iemand hier goeie ervaringen/tips?
Er gaan 2 pubers mee, die met name houden van sportief en actie. Europapark heb ik naar gekeken, maar daar is dat weekend een of andere happening en knetterdruk.
Zomervakantie en dan door Duitsland betekent files door wegwerkzaamheden. Of er een evenement is in Europapark weet ik niet, maar daar is het natuurlijk ook vakantietijd en genoeg gezinnen die in die regio vakantie vieren om Europapark ook mee te kunnen nemen in hun activiteiten. Het ligt echt vlakbij de Frans/Duitse grens waardoor je ook vanuit Frankrijk aanloop hebt.

Je zou ook kunnen overwegen om via Frankrijk te rijden en dan bij Lyon richting Grenoble/Turijn. Ik vond dat vorig jaar goed te doen, maar dat was niet op een zaterdag, wij moesten toen in het noorden van de Provence zijn. We hebben overnacht in Beaune. Check dan wel even of je rond Grenoble via de snelweg zonder Franse milieusticker mag. Die sticker kost een paar euro en kun je bestellen via de officiële website maar het duurt een paar weken voor deze komt.

Aangezien we jaarlijks in Frankrijk komen en geen zin in gezeur hebben, hebben we hem ooit eens gekocht in de categorie beter mee verlegen dan om verlegen. Heeft ons wel eens geholpen doordat we dwars door Lyon mochten toen de ring vast stond :-D
Als je de 2e dag pas bij de Gothard bent ligt de lat qua afstand wel laag die eerste twee dagen. Zou je niet een dag later gaan dan? De Gothard haal je makkelijk op zondag (geen vrachtverkeer in dld).
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar wij gingen op een maandag. Eerste overnachting was net na Europapark.
Niet in Europapark geweest, want onze kinderen waren nog wat klein. Willen we dit jaar waarschijnlijk wel doen. Tuurlijk is het druk daar in een vakantie. Net als in andere attractieparken in vakanties, maar daar stel ik me dan gewoon op in.

Bij de gotthardt stond iets van 3 km file. Maar wij waren sowieso niet van plan om door de tunnel te gaan. De pass is veel mooier!
Als we op de navigatie kunnen vertrouwen was deze qua tijd net zo snel als de gotthard + file.

Daarna overnachting aan het meer van Lugano en toen door naar Toscane.
Wij gingen vorig jaar in de zomer door de Gotthard tunnel op een vrijdag en hadden 2 uur file. Was geen ongeluk. Daarna op een dinsdag en donderdag gedaan en dat ging wel goed. Je kan via de Gotthard tunnel Facebook pagina zien hoeveel tijd het kost om erdoorheen te gaan.

Om naar noord/midden Italië te gaan overnachten we meestal ten noorden van Trier, dan Comomeer en dan rijden we naar de eindbestemming. We hebben Duitsland - mid Italië een keer in 1 keer gedaan en dat duurde in totaal 12 uur (wel jonge kinderen). Vonden we allemaal niet fijn.
Welk evenement is er in Europapark dan? Want mijn ervaring is dat mensen echt niet speciaal voor die dingen naar EP gaan. Wij waren er afgelopen week en op 1 mei was er het “evenement” dat ze de meiboom gingen opzetten. Dat stelde weinig voor qua “evenement”, daar ga je echt niet speciaal voor naar het park. En zo zijn er heel veel van dat soort evenementen die op de website staan benoemd, maar in het echt eigenlijk weinig voorstellen. Ik zie in de zomer in ieder geval niks op de agenda staan waarvan ik denk “dat zorgt voor extra drukte”. Wij zijn 2 jaar terug in de zomervakantie geweest en dat was qua drukte prima te doen. Wij waren wel buiten het weekend, maar denk dat dat in de zomer weinig verschil maakt. Dus ik zou, als het in de planning past, lekker 2 dagen Europapark doen :) waterpark zou ik dan overslaan, met 2 dagen park heb je het al druk genoeg om alles te doen/zien.

De gotthard tunnel weet ik zo niks van. Wij zijn vorig jaar expres via de Brennerpas gereden, om de tunnel te vermijden. Reed prima door, geen file gehad. Maar volgens mij zijn er deze zomer werkzaamheden bij de Brennerpas, waardoor het daar drukker kan zijn. En dat zal misschien ook wel effect hebben op de drukte bij de gotthard.
MrsDuck schreef:
03-05-2025 15:49
Zomervakantie en dan door Duitsland betekent files door wegwerkzaamheden.
Wij zijn vorig jaar helemaal door Duitsland gereden om via Oostenrijk naar Italië te gaan en vonden het juist heel erg meevallen met de werkzaamheden. Maar weinig file gehad om heel de route door Duitsland.
Als je wat extra tijd hebt, pak dan de gotthard pas ipv de tunnel. Wij zijn vorig jaar de pas op gesleept door de anwb (lang verhaal) en ondanks de pech ellende heb ik genoten van de omgeving. Duurt wat langer allemaal, maar zoveel leuker dan de tunnel!
Neem de pas ipv de tunnel, veel leuker.

Iemand oppert de brennerpas maar dat is totaal niet logisch als je naar Turijn gaat.

Je kunt voor Turjjn heel goed de grote Sint Bernardpas rijden. Mooi in het westen van Zwitserland. En dan een gedeelte van de route via Franrijk rijden.
Drukte is er toch wel als je in de zomervakantie gaat. Ik snap alleen niet wat een weekend Zwarte Woud daaraan gaat veranderen? Je bent dan heel lang aan het reizen over het stuk naar de Gotthard en de dag laatste dag heb je dan een hele rit voor je… wij gaan ook naar Italie en doen twee overnachtingen. Eentje in Zuid Duitsland en eentje vlakbij Lugano. Nou gaan wij buiten het seizoen maar ik denk dat die verdeling goed te doen is.
Phlox24 schreef:
03-05-2025 17:49

Ja, dat dus.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Wij hebben vorig jaar ook de pas gedaan, veel leuker dan de tunnel (die overigens ook op maandag in het hoogseizoen hartstikke druk is). Bovenop stoppen voor een kop koffie.
Nadeel van de pas is wel dat je een groot deel in de file voor de tunnel staat

Je kunt ook helemaal de doorgaande wegen vermijden trouwens, ook leuk voor een keertje. Dan zie je een mooi stuk van Zwitser

Maar op maandag zal de tunnel ook wel oké gaan hoor!
Lila-Linda schreef:
03-05-2025 19:17

En als je door de tunnel wilt sta je niet in die file?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lila-Linda schreef:
03-05-2025 19:17

Je kunt ook helemaal de doorgaande wegen vermijden trouwens, ook leuk voor een keertje. Dan zie je een mooi stuk van Zwitser

Maar op maandag zal de tunnel ook wel oké gaan hoor!
Ligt eraan welke afslag je neemt.
Lady*Voldemort schreef:
03-05-2025 19:21
En als je door de tunnel wilt sta je niet in die file?
Denk je echt dat ik dat bedoel?
Phlox24 schreef:
03-05-2025 17:49

Iemand oppert de brennerpas maar dat is totaal niet logisch als je naar Turijn gaat.

Je kunt voor Turjjn heel goed de grote Sint Bernardpas rijden. Mooi in het westen van Zwitserland. En dan een gedeelte van de route via Franrijk rijden.
Als je mijn reactie bedoeld, ik geef die helemaal niet als optie. Ik geef aan dat daar komende zomer werkzaamheden aan zijn, waardoor het dus wel drukker kan zijn bij de gotthard tunnel.
Bbubbels schreef:
03-05-2025 18:04
Drukte is er toch wel als je in de zomervakantie gaat. Ik snap alleen niet wat een weekend Zwarte Woud daaraan gaat veranderen? Je bent dan heel lang aan het reizen over het stuk naar de Gotthard en de dag laatste dag heb je dan een hele rit voor je… wij gaan ook naar Italie en doen twee overnachtingen. Eentje in Zuid Duitsland en eentje vlakbij Lugano. Nou gaan wij buiten het seizoen maar ik denk dat die verdeling goed te doen is.
Maar van Zuid Dld naar Lugano is twee uur rijden ofzo?! Dat is toch ook de moeite niet?
Prima idee om een weekendje zwarte woud te doen onderweg naar Italië. Maar niet t angstig doen over die drukte hoor. Als je niet in t weekend door de Gotthaed gaat, valt t allemaal reuze mee. En van zuid Duitsland rijd je dan toch zo door naar Italië?
Ben-ik-weer schreef:
03-05-2025 20:42
Maar van Zuid Dld naar Lugano is twee uur rijden ofzo?! Dat is toch ook de moeite niet?
Het zal eraan liggen waar je Zwitserland ingaat, maar wij gaan altijd via Basel en dat duurt minstens 3 uur naar Lugano. Zonder Gotthard file en stoppen. Van Straatsburg naar Lugano is minstens 4 uur.
Ben-ik-weer schreef:
03-05-2025 20:42

Misschien iets minder zuidelijk dan. We rijden elke dag 4 a 5 uur. Maar we hebben ook een jong kind. Dus daarom ook korte reisdagen.
Bbubbels schreef:
03-05-2025 21:12
Misschien iets minder zuidelijk dan. We rijden elke dag 4 a 5 uur. Maar we hebben ook een jong kind. Dus daarom ook korte reisdagen.
Oef dan duurt dat best lang… wij gaan vaak naar Le Marche en das zo’n 1600 km rijden, daar zou je daar minimaal drie dagen over doen?
smorre schreef:
03-05-2025 21:53
Oef dan duurt dat best lang… wij gaan vaak naar Le Marche en das zo’n 1600 km rijden, daar zou je daar minimaal drie dagen over doen?
Wij zaten afgelopen jaar ook in de marche, net onder san Marino. Voor ons ruim 1400km rijden. Onze eerste stop was in de Eifel aan de moezel, op ruim 300km. Daarna weer een dag met zo’n 300km en de 3e dag zijn we over de Brennerpas gegaan en hebben we op een camping in noord Italië vlakbij Bolzano gestaan. Daar bleven we 2 nachten en daarna reden we door naar de camping waar we 2 weken bleven. We vertrokken dus op zaterdag en kwamen woensdag aan op de camping. Heerlijk op ons gemak in 5 dagen naar Italië. Op de terugweg weer op woensdag vertrokken richting Oostenrijk, nog geen 600km die dag. Daar weer 2 nachten gebleven en toen met nog 2 tussenstops naar huis gereden. Die laatste 2 stukken waren rond de 450km elk (beetje om ivm camping die niet helemaal op de route lag). Uiteindelijk op zaterdag weer thuis gekomen na dus 3 weken. Wij vinden het juist ideaal om zo rustig te reizen. Nu hebben we ook een caravan mee, dus het duurt allemaal al langer. Komend jaar gaan we naar Frankrijk en de eerste camping ligt op 180km van huis :mrgreen: De reis is echt onderdeel van onze vakantie en niet alleen maar om zo snel mogelijk op de bestemming te komen. De tussencampings zijn ook de bestemming :)
smorre schreef:
03-05-2025 21:53
Nou het hoeft natuurlijk niet in 3 dagen…. Als je met 4 volwassenen om de beurt rijdt kan het wellicht zelfs in één keer. Maar wij kiezen voor relaxed. Niet te lang achter elkaar rijden. Kind vind dat namelijk niet fijn en wij eigenlijk ook niet. Dus nu zijn we begin van de middag in ons hotel en kunnen we nog lekker rustig aan een zwembad zitten of uitrusten. Dan hapje eten en vroeg slapen en de dag erna weer onderweg.
Wij rijden (maakt natuurlijk ook uit waar je in NL woont) in dag 1 door de Alpen t/m net boven Milaan. Dat is een lange dag. Dag 2 naar bestemming in Toscane, daar zijn we dan om een uur of 2.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven