Gezondheid alle pijlers

Waarom neemt zwaarlijvigheid zo hard toe?

04-05-2025 19:03 310 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben sinds kort aan het daten, en het valt me echt op hoeveel mensen aan obesitas lijden.
Is geen waardeoordeel, maar gewoon een vaststelling.
Ook bij jonge mensen, misschien zelfs nog meer bij jonge mensen dan bij pakweg 40+.
Dit is vooral in België en Nederland opvallend, in Zweden zag ik het veel minder.

Eten mensen dan zoveel vaker ongezond?
20 jaar geleden zag je dat veel minder.
Nochtans zie je toch ook enige aandacht voor sporten.

In de omgeving zie ik wel veel fastfoodzaken opkomen, dit is geen goede evolutie.
Ik ben hier toch wel bezorgd over, zeker voor de latere impact (bloedsomloop, belasting gewrichten...).
pina schreef:
05-05-2025 16:10
Nee, maar je eet natuurlijk ook rijst of aardappelen, etc. . En je eet geen 20 tomaten per maaltijd. Bij die frikandellen eet je ook nog het een en ander.
Maar even eerlijk, het een en ander bij de frikandel is meestal niet iets gezonds zo ver ik mensen ken. Hooguit beetje decoratie sla die vaak niet gegeten wordt. Vult een frikandel met aanvulling in eerste instantie sneller, maar heb je daarna meestal ook weer trek.

Die tomaten kun je soep, saus, salade,dressing... enzo nog meer van maken, die het maag gevoel 'vol' langer vasthouden.

Onder aan de streep is ongezond goedkoper (zak friet en frikandellen), dan een gezondere maaltijd.
Teddydeniffler schreef:
05-05-2025 16:26
Maar even eerlijk, het een en ander bij de frikandel is meestal niet iets gezonds zo ver ik mensen ken. Hooguit beetje decoratie sla die vaak niet gegeten wordt. Vult een frikandel met aanvulling in eerste instantie sneller, maar heb je daarna meestal ook weer trek.

Die tomaten kun je soep, saus, salade,dressing... enzo nog meer van maken, die het maag gevoel 'vol' langer vasthouden.

Onder aan de streep is ongezond goedkoper (zak friet en frikandellen), dan een gezondere maaltijd.
Ja, geen idee wat mensen bij hun frikandellen eten. Ik bedoelde meer dat je niet puur de kosten van een doos frikandellen kunt vergelijken, want ook daar eet je meer bij. Of dat nu frites is of salade. Daarmee vergeleken zijn gekookte aardappelen en gehakt natuurlijk ook niet duur.

Ik lees hier overigens juist vaak dat mensen heel gezond eten, maar toch niet afvallen.
Lieneke schreef:
05-05-2025 15:11
Welnee! Als ik die gehaktbal op zou kunnen at ik 'm ook op.
Vaak is het wél zo dat ieder pondje door het mondje gaat.
Maar lang niet altijd, er zijn ook mensen die een genetische variant hebben waardoor ze dik worden, of een onstuitbare eetlust hebben.

En zie mijn moeder: die moest Prednison slikken en daar kwam ze verschrikkelijk van aan.
Zelf zou ik het ook moeten slikken vanwege mijn Crohn, maar ik stel dat uit vanwege de bijwerkingen.
Toen ik Mirtazapine slikte kwam ik wel wat aan, dat was voor mij fijn, maar andere mensen kregen overgewicht door dat medicijn.
En als je wilt lopen, moet je gewoon opstaan uit die rolstoel…

Veel vaker is het zo dat mensen op een bepaalde leeftijd (verschilt per persoon, sommigen al heel jong) uit balans raken waardoor hun lichaam om (het verkeerde) eten blijft schreeuwen. Daar helpt dan geen voorlichting meer tegen en een dieet is vergelijkbaar met verwachten dat therapie iemand helpt om te stoppen met roken. Heel soms lukt het, veel vaker niet.
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat dat uit balans raken wordt veroorzaakt door een combinatie van onder andere de overkill aan voedsel en wat er tegenwoordig allemaal in het voedsel zit. Er zullen nog veel meer oorzaken zijn.

Voor iedereen is de oplossing anders, maar de oplossing is zeer zeker niet ‘ieder pondje gaat door het mondje’. Ik krijg ook bij jouw posts het gevoel dat je denkt dat jouw keuzes jou van overgewicht behoeden, ook daar kan ik je uit de droom helpen. De keuzecomponent bij overgewicht is vaak bijzonder laag.
.
astryn wijzigde dit bericht op 05-05-2025 16:55
Reden: dubbel
99.88% gewijzigd
Het verbaast me dat je dat zo leest Solomio, want ik kamp juist met ondergewicht, mede door Crohn. En dan zit je zo'n beetje met hetzelfde, ook ik heb nauwelijks een keuze: ik kan niet heel veel eten.

Ieder pondje gaat door het mondje klopt meestal wel. Alleen zeg ik nergens dat iemand altijd de keuze heeft minder te eten. Ik zeg wel dat ik moet stoppen na een zak patat omdat ik niet meer kán eten. Tja, zo kom je ook niet aan, al zou je willen.

Maar het boeit me totaal niet of iemand dik dan wel dun is, daar heb ik niets over te zeggen. Wel over mezelf: ik zou graag wat dikker willen zijn.
Lieneke schreef:
05-05-2025 17:01
Het verbaast me dat je dat zo leest Solomio, want ik kamp juist met ondergewicht, mede door Crohn. En dan zit je zo'n beetje met hetzelfde, ook ik heb nauwelijks een keuze: ik kan niet heel veel eten.

Ieder pondje gaat door het mondje klopt meestal wel. Alleen zeg ik nergens dat iemand altijd de keuze heeft minder te eten. Ik zeg wel dat ik moet stoppen na een zak patat omdat ik niet meer kán eten. Tja, zo kom je ook niet aan, al zou je willen.

Maar het boeit me totaal niet of iemand dik dan wel dun is, daar heb ik niets over te zeggen. Wel over mezelf: ik zou graag wat dikker willen zijn.
Zo zwart/wit werkt het dus niet bij iedereen. Jij geeft zelf al aan regelmatig ‘ongezond’ te eten en toch heb je ondergewicht. Dus dat ‘ieder pondje gaat door het mondje’ gaat voor jou dus ook al niet zo letterlijk op.
Where is my mind?
pina schreef:
05-05-2025 16:36
Ja, geen idee wat mensen bij hun frikandellen eten. Ik bedoelde meer dat je niet puur de kosten van een doos frikandellen kunt vergelijken, want ook daar eet je meer bij. Of dat nu frites is of salade. Daarmee vergeleken zijn gekookte aardappelen en gehakt natuurlijk ook niet duur.

Ik lees hier overigens juist vaak dat mensen heel gezond eten, maar toch niet afvallen.
Goede kwaliteit gehakt is wel prijzig. Gehakt uit de supermarkt bestaat voornamelijk uit een combinatie van vettig vlees en is niet echt gezond.
Om gevarieerd te eten is er meer nodig dan aardappelen en gehakt.

Gezondere opties blijven prijziger dan ongezonde. Dat is een feit.
Teddydeniffler schreef:
05-05-2025 17:09
Goede kwaliteit gehakt is wel prijzig. Gehakt uit de supermarkt bestaat voornamelijk uit een combinatie van vettig vlees en is niet echt gezond.
Om gevarieerd te eten is er meer nodig dan aardappelen en gehakt.

Gezondere opties blijven prijziger dan ongezonde. Dat is een feit.
De vraag is of iedereen puur uit financiële overwegingen on ongezond eet.
Lieneke schreef:
05-05-2025 11:08
Ik vind ze niet bizar. Maar goed Yasmijn, jij zegt het, dus misschien is het wel zo. Ik heb de wijsheid niet in pacht.
Wat is er met jou gebeurd?

Ik herken je nog van een tijd geleden en toen leek je een ander persoon?

Ik lees nu vooral hele veroordelende en soort van boze posts?
Lieneke schreef:
05-05-2025 11:10
Sjesus Yasmijn, je bent sneller dan het licht, ik houd het niet meer bij. Ik ga de vlag hier maar eens laten wapperen!
En sarcastisch ook nog.

Bijzonder zo'n gedragsverandering.
SurferRosa schreef:
05-05-2025 17:06
Zo zwart/wit werkt het dus niet bij iedereen. Jij geeft zelf al aan regelmatig ‘ongezond’ te eten en toch heb je ondergewicht. Dus dat ‘ieder pondje gaat door het mondje’ gaat voor jou dus ook al niet zo letterlijk op.

Tuurlijk wel! Ik schrijf ook letterlijk: Ik kán niet veel eten. Dus ik mag dan wel een zak kleddervette patat eten, maar daarna kan ik niets meer op.
De meeste mensen zie ik, behalve patat, nog iets extra's nemen. Ik heb het in deze niet speciaal over dikke mensen, maar over mensen in het algemeen.
Van alleen af en toe een zak patat komen de meeste mensen niet aan en van een kéértje patat met een eierbal, een frikandel en een ijsje ook niet. Waarschijnlijk gebeurt dat wel als je dat regelmatig doet. Als dat de normale hoeveelheid voedsel is die je zonder directe ellende kunt verstouwen.
Misssunshine schreef:
05-05-2025 11:53
Heb me nou werkelijk nog nooit afgevraagd of de forummers die hier schrijven dik of dun zijn, dat zou echt het laatste zijn waar ik over nadenk. Ik vraag me wel eens af wie de mensen zijn die hier schrijven, wat zouden ze doen en dan met namen gecombineerd met hoe en wat ze schrijven.

Zo ben ik in het dagelijkse leven ook niet bezig met hoe zwaar andere mensen zijn omdat dat voor mij niks uitmaakt hoe ik over ze denk. Het zegt denk ik veel over jezelf als je daar zo mee bezig bent.
Dat is ook totaal oninteressant .

Vertel dat maar tegen de mensen die opmerkingen blijven herhalen.
Ik denk overigens dat minder oordelen over mensen met (matig) overgewicht ook kan helpen om obesitas te voorkomen/verminderen. Want als iemand met bv een stabiel BMI tussen 25-30 gewoon gezond leeft, is er principe niet zoveel aan de hand. Als die persoon wordt aangepraat dat het een dikkertje is die geen discipline heeft, de zorgkosten opschroeft en meer van zulkse vooroordelen dat dat het sneller jojo-gedrag in de hand zal werken wat meestal resulteert in nog meer overgewicht i.p.v. verlaging of gewoon dat stabiele gewicht accepteren.
Where is my mind?
Ow, en voor ik de goegemeente weer over me heen krijg: Dat laatste schreef ik puur om de uitspraak " ieder pondje gaat door het mondje" vanuit mijn perspectief te verklaren. Het geldt niet voor iedereen, maar wel voor de meeste mensen.
Ook voor mij.

En ik heb helemaal niets tegen dik, ik zie het vaak niet eens bij iemand. Het verbaast me altijd weer wanneer er in de media te lezen is dat minstens 50% van de bevolking te dik is. Ja, sorry, mij valt dat niet op.
Het valt me alleen wél op dat dergelijke draadjes altijd ontaarden in een hoop heisa. En waarom? Waarom is men hier zo gevoelig op dat punt?
Lieneke schreef:
05-05-2025 17:23
Ow, en voor ik de goegemeente weer over me heen krijg: Dat laatste schreef ik puur om de uitspraak " ieder pondje gaat door het mondje" vanuit mijn perspectief te verklaren. Het geldt niet voor iedereen, maar wel voor de meeste mensen.
Ook voor mij.

En ik heb helemaal niets tegen dik, ik zie het vaak niet eens bij iemand. Het verbaast me altijd weer wanneer er in de media te lezen is dat minstens 50% van de bevolking te dik is. Ja, sorry, mij valt dat niet op.
Het valt me alleen wél op dat dergelijke draadjes altijd ontaarden in een hoop heisa. En waarom? Waarom is men hier zo gevoelig op dat punt?
Dat is toch al vaker uitgelegd?
Lila-Linda schreef:
05-05-2025 17:33
Dat is toch al vaker uitgelegd?

Ik bedoel meer: waarom wordt, wat iemand op geen enkele manier oordelend bedoeld, meteen gezien als een aanval, een oordeel? Ik heb het niet alleen over wat ik schrijf, maar in het algemeen hier. Als het gaat over gewicht, of uiterlijk, dan zijn de rapen meteen weer gaar.
florence13 schreef:
05-05-2025 15:48
net opgezocht omdat ik nieuwsgierig was: 20 tomaten kosten even veel als 20 frikandellen bij de aldi. Van 20 tomaten zit een gezin van 4 niet vol. van 20 frikandellen wel.
Een pak van 20 frikandellen kost in mijn supermarkt 2 euro.

In welke supermarkt vind ik 20 tomaten voor 2 euro?

Want hier heb ik - in dezelfde supermarkt als waar ik de frikandellen koop - voor 2 euro mét véél geluk 4 tomaten.
En kosten 20 tomaten dus 10 euro.

Tenzij ik mag tellen in kerstomaten :-).

Kortom: Voor 2 euro heb ik toch écht een pak minder groenten dan frikandellen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Solomio schreef:
05-05-2025 15:21
Dat is een waarheid als een koe, maar daar wordt vervolgens allerlei veroordelends aan opgehangen.
Want het is dus blijkbaar heel simpel om af te vallen: minder eten.
Maar dat is voor velen net zo lastig als 'gewoon meer eten' voor mensen met ondergewicht.

Een opmerking als 'ieder pondje gaat door het mondje' is een dooddoener, hoewel ie wel waar is.
Dit! Over-en ondergewicht is complexer dan sommigen denken.
Je pense donc je suis
Lieneke schreef:
05-05-2025 17:23
Ook voor mij.

Vanuit jouw perspectief en op jouw lijf misschien. Maar nogmaals, genoeg mensen die niet die friet nemen en toch overgewicht hebben en andersom. Zo zijn er bij ieder mens verschillende factoren die al dan niet voor onder- of overgewicht zorgen.

Ik merk nu bijvoorbeeld zelf; ik eet gezond, heb mijn hele leven geen fastfood gegeten en ik eet geen vlees. In theorie komen er per dag vrij weinig calorieën binnen. Tot mijn 35e ongeveer ging dat prima. Na mijn vervroegde overgang at/eet ik nog steeds hetzelfde en is mijn bewegingspatroon alleen maar toegenomen, maar mijn taille is toch echt aan het verdwijnen. Oh en ik drink al een tijdje geen alcohol meer, dus eigenlijk is mijn calorie-innam juist verminderd Ergo: die pondjes die ik tot zo’n 10 jaar geleden innam telden minder zwaar dan dezelfde (of zelfs minder) pondjes die ik nu inneem.
Where is my mind?
Lieneke schreef:
05-05-2025 17:46
Ik bedoel meer: waarom wordt, wat iemand op geen enkele manier oordelend bedoeld, meteen gezien als een aanval, een oordeel? Ik heb het niet alleen over wat ik schrijf, maar in het algemeen hier. Als het gaat over gewicht, of uiterlijk, dan zijn de rapen meteen weer gaar.
Zou jij er okay mee zijn als een ander jou graagmager noemt en dat je dat wel aan jezelf te danken hebt?

Het gaat niet over het benoemen van te veel of te weinig gewicht volgens de goegemeente (wat op zich al een oordeel kán zijn), maar de terminologie die er wordt gebruikt en de geschetste illusie dat het allemaal maar heel makkelijk is.
Where is my mind?
Lieneke schreef:
05-05-2025 17:17
Tuurlijk wel! Ik schrijf ook letterlijk: Ik kán niet veel eten. Dus ik mag dan wel een zak kleddervette patat eten, maar daarna kan ik niets meer op.
De meeste mensen zie ik, behalve patat, nog iets extra's nemen. Ik heb het in deze niet speciaal over dikke mensen, maar over mensen in het algemeen.
Van alleen af en toe een zak patat komen de meeste mensen niet aan en van een kéértje patat met een eierbal, een frikandel en een ijsje ook niet. Waarschijnlijk gebeurt dat wel als je dat regelmatig doet. Als dat de normale hoeveelheid voedsel is die je zonder directe ellende kunt verstouwen.
Je denkt echt erg simpel.

Ik kom zeker wel aan van 'een keer patat' en dat gaat er vervolgens heel moeilijk weer af.

Mijn vriendin, die tegen ondergewicht strijdt, kan een hele chocoladereep eten, dan poept ze vervolgens een keer extra en weg is de chocoladereep.
Haar lichaam gaat dus zeer inefficiënt om met voedsel.
Mijn lichaam gaat super efficiënt om met voedsel: een chocoladereep is een paar ons erbij.
Niks poepen, opslaan die handel.

Die ene keer patat heeft bij iedereen weer net een iets andere uitwerking.

Dus ja, in basis gaat ieder pondje door het mondje, alleen moet er bij de een veel meer door dat mondje voor een pondje dan bij een ander.

Een andere vriendin heeft heel snel genoeg. Zij kan ongeveer net zoveel eten als ik, alleen heb ik een maagverkleining gehad.

De verschillen per persoon zijn enorm en met het toenemen van de welvaart én van het aanbod geeft dat dus meer overgewicht.
solomio wijzigde dit bericht op 05-05-2025 18:12
8.67% gewijzigd
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Lieneke schreef:
Omdat iemand ook onbedoeld hele rottige dingen kan zeggen

Als je iemand per ongeluk of expres op zijn tenen staat, maakt voor de pijn niet uit
Maar het daarna blijven doen, is onaardig
Lieneke schreef:
Mss heeft dat met je bewoordingen te maken?
Je schrijft dat je het niet veroordelend bedoelt, maar het wordt door meerderen wel zo opgevat.
En ja, (over)gewicht roept emoties op, omdát er zo makkelijk over geoordeeld wordt, dus mss worden jouw post daardoor sneller veroordelend gelezen.
Maar het is te makkelijk om het af te schuiven op al die overgevoelige dikkerds, als je blijkbaar zo veroordelend overkomt. Dan mag je ook best even bij jezelf te rade gaan.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
05-05-2025 18:08
Je denkt echt erg simpel.

Ik kom zeker wel aan van 'een keer patat' en dat gaat er vervolgens heel moeilijk weer af.

Mijn vriendin, die tegen ondergewicht strijdt, kan een hele chocoladereep eten, dan poept ze vervolgens een keer extra en weg is de chocoladereep.
Haar lichaam gaat dus zeer inefficiënt om met voedsel.
Mijn lichaam gaat super efficiënt om met voedsel: een chocoladereep is een paar ons erbij.
Niks poepen, opslaan die handel.

Die ene keer patat heeft bij iedereen weer net een iets andere uitwerking.

Dus ja, in basis gaat ieder pondje door het mondje, alleen moet er bij de een veel meer door dat mondje voor een pondje dan bij een ander.

Een andere vriendin heeft heel snel genoeg. Zij kan ongeveer net zoveel eten als ik, alleen heb ik een maagverkleining gehad.

De verschillen per persoon zijn enorm en met het toenemen van de welvaart én van het aanbod geeft dat dus meer overgewicht.
Dit.
Ik heb 2 kinderen die een heel andere bouw hebben. De een is altijd dun geweest, de ander steviger, geboortegewicht al, dat heeft niet zo veel met eten te maken. De een lust andere dingen dan de ander. De één vindt sporten leuk, de ander niet.
Daarbij ben ik zelf opgevoed met weinig eten, mijn man met grote borden die leeg moesten.
Blijft de vraag waarom dat tegenwoordig bij zoveel meer mensen een probleem is dan vroeger. Zijn er dan zoveel meer mensen met de neiging tot dik worden? Je ziet echt veel meer chunky tieners, en dat wordt al niet eens meer dik genoemd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven