relatie met verslaafde

05-05-2025 11:38 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
wat te doen... mijn partner is al jaren verslaafd aan drank en drugs... Hij steelt geld van mij, verstopt lege drankverpakkingen op de gekste plekken, is onlangs begonnen aan een traject om te stoppen met drank en drugs. Hoewel het drankgebruik afgelopen tijd minder geworden is, heeft hij na een paar dagen "detox" toch weer gedronken (niet veel, maar daar gaat het niet om) hij liegt daarover tegen mij, verwijt mij van alles, zegt tegelijkertijd dat hij mij nodig heeft maar andere momenten krijg ik alle ellende over me uitgestort en dat ik ook dingen fout doe etc...
Een hulpverlener geeft gezegd: misschien is een intensief traject (als in een opname in NL of elders) toch de beste optie, hij wil er niet aan.. bang om alles kwijt te raken. maar na 15+ jaar verslaving, hoe reeel zijn de kansen en mogelijkheden om de verslaving te overwinnen met een traject bestaande uit een paar gesprekken per week (zeg 3-4 uur tijdsinvestering per week). En er is veel kapot gemaakt, vertrouwen, respect...
Wat zijn jullie adviezen of eventuele ervaringen met een verslaafde partner/familielid/vriendin?

On top alles....
Onlangs hebben we samen een huis gekocht, lang verhaal kort: in de overspannen woning markt hebben na tientallen bezichtigen eindelijk een huis gevonden in een andere stad. Maar: eigenlijk is dit niet het moment, ik twijfel aan alles gezien de ernst en ook de hardnekkigheid en duur van het probleem. Ik weet niet wat me bezielde toen ik tekende, maar ik heb spijt. Mijn appartement waar ik dus alleen woon is nog niet verkocht. Ik kan nog "terug". Eerst aan problemen werken en dan iets terug opbouwen samen, qua vertrouwen en respect is er veel beschadigd. Wat zouden jullie doen? De nieuwe woning toch verkopen? Dan behoud ik mij eigen fijne plekje.
mijn advies: doe zoals ik heb gedaan

Ik had de grens definitief aangegeven. Die overschreed hij de volgende dag al, dus ik ben weggegaan.
Binnen drie werkdagen kun je kosteloos de koop ongedaan maken. Doen !
Dat wordt niks om een huis te kopen met een verslaafde vent !
Onlangs hebben we samen een huis gekocht, lang verhaal kort: in de overspannen woning markt hebben na tientallen bezichtigen eindelijk een huis gevonden in een andere stad. Maar: eigenlijk is dit niet het moment, ik twijfel aan alles gezien de ernst en ook de hardnekkigheid en duur van het probleem. Ik weet niet wat me bezielde toen ik tekende, maar ik heb spijt.

Mijn appartement waar ik dus alleen woon is nog niet verkocht. Ik kan nog "terug". Eerst aan problemen werken en dan iets terug opbouwen samen, qua vertrouwen en respect is er veel beschadigd. Wat zouden jullie doen? De nieuwe woning toch verkopen? Dan behoud ik mij eigen fijne plekje.

Je weet duidelijk zelf wat de juiste keuze is, waarom heb je daar van anderen toestemming/goedkeuring/bevestiging voor nodig? Dat vraag ik niet als kritiek, maar om je erover na te laten denken. Hoe zit het me je zelfvertrouwen, zelfzorg, eigenbehoud? Ga daar goed over nadenken, waar je mee bezig bent en waar jij blijft in het hele verhaal en waarom jij het de afgelopen jaren een goed idee vond om te doen wat je deed.
En dan je conclusies trekken en met jezelf aan de slag.
Vriendin had ook geen fijne partner. Uiteindelijk zei 1 collega die werkte in de ggz. Je kunt niet voorkomen dat ze terug gaat, alleen opvangen als het mis gaat.

Dat gaat hier ook op...we kunnen adviseren, to dom noemen of vragen stellen, maar heeft alleen to invloed op haar keuze. Sterkte meid.
Mijn ervaring met een vriendin met een man met verslaving: het komt niet goed. Zelfs al zou hij zeggen dat hij er wel vanaf wil.

Indien mogelijk je eigen fijne plekje houden, opkrabbelen en doorgaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven