Situatie Midden-Oosten VII

07-03-2025 18:23 953 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Ik blijf het hizar vinden dat zo de nadruk wordt gelegd op die beesten van Israël. Maar ik hoor zo goed als niets meer over die beesten van hamas die niet aleen Israëliërs gijzelen maar ook hun eigen volk
grenada schreef:
09-05-2025 17:00
Ik blijf het hizar vinden dat zo de nadruk wordt gelegd op die beesten van Israël. Maar ik hoor zo goed als niets meer over die beesten van hamas die niet aleen Israëliërs gijzelen maar ook hun eigen volk
Israël wordt verondersteld een democratie te zijn en verdragen te respecteren. Dat doet het niet. Hamas zijn terroristen. Heel groot verschil in deze.
grenada schreef:
09-05-2025 17:00
Wie maken nu de meeste doden?
Pluviofiel
Redhead70 schreef:
09-05-2025 17:13
Israël wordt verondersteld een democratie te zijn en verdragen te respecteren. Dat doet het niet. Hamas zijn terroristen. Heel groot verschil in deze.
Dan snap ik verschil in aandacht en verontwaardiging niet.
grenada schreef:
09-05-2025 17:18
Dan snap ik verschil in aandacht en verontwaardiging niet.
Ze legt het toch vrij duidelijk uit. Het gaat om de verwachtingen die je hebt. Een terroristische beweging die dood en verderf propageert, is uit de aard der zaak walgelijk en verwerpelijk. Dat hier elke vijf minuten neerpennen heeft verder niet zo veel zin.
GriebusDus schreef:
09-05-2025 17:25
Ze legt het toch vrij duidelijk uit. Het gaat om de verwachtingen die je hebt. Een terroristische beweging die dood en verderf propageert, is uit de aard der zaak walgelijk en verwerpelijk. Dat hier elke vijf minuten neerpennen heeft verder niet zo veel zin.
Maar dan zou hiervoor de kritiek op die beesten van Israël moeten verstommen. Waarom wel doorgaan met kritiek op die beesten van Israël 3n niet op die beesten van hamas?
en meer in algemene zin, waarom wel die demonstraties free palestijna tegen Israël en warom zie ik geen demonstraties tegen hamas?
GriebusDus schreef:
09-05-2025 17:25
Die is bezig van alles te herkauwen wat al edities lang wordt besproken. Niet over actuele zaken.
Pluviofiel
Grenada, ik ga niet meer op je reageren. Je hebt geen idee wat vluchten inhoudt en wat voor een extra ellende dit met zich meebrengt. Geeft niks,maar de meest slimme oplossi g voor nu is mensen in nood te voorzien in hun behoeften. Dat tempert enigszins wraakgevoelens in plaats van dat het aangewakkerd wordt.
Redhead70 schreef:
09-05-2025 18:26
Grenada, ik ga niet meer op je reageren. Je hebt geen idee wat vluchten inhoudt en wat voor een extra ellende dit met zich meebrengt. Geeft niks,maar de meest slimme oplossi g voor nu is mensen in nood te voorzien in hun behoeften. Dat tempert enigszins wraakgevoelens in plaats van dat het aangewakkerd wordt.
Moeilijk met kritiek omgaan?
grenada schreef:
09-05-2025 17:47
en meer in algemene zin, waarom wel die demonstraties free palestijna tegen Israël en warom zie ik geen demonstraties tegen hamas?
Wat let jij om een demonstratie te beginnen tegen Hamas?
Wie weet zet jij dan een trend en inspireer jij daarmee een heleboel influencers.
Nu ben ik wel zo eerlijk om niet met je mee te lopen in deze demonstratie. Aan de andere kant is niet geschoten altijd mis.
Hert schreef:
09-05-2025 19:42
Wat let jij om een demonstratie te beginnen tegen Hamas?
Wie weet zet jij dan een trend en inspireer jij daarmee een heleboel influencers.
Nu ben ik wel zo eerlijk om niet met je mee te lopen in deze demonstratie. Aan de andere kant is niet geschoten altijd mis.
En.... wattuh?
Ook na de tweede wereldoorlog zijn er helaas nog genocides geweest. Bijvoorbeeld in Rwanda waar in recordtijd bijna een miljoen mensen zijn vermoord puur omdat ze tot de ‘verkeerde’ bevolkingsgroep behoorden.

Als ik het over de jodenvervolging in de tweede wereldoorlog heb dan gebruik ik de meer specifieke term holocaust.

Mede gezien de gruwelijke geschiedenis van de joden vinden mensen het heel ingewikkeld om Israël (dus Israël, niet ‘de joden’ of de inwoners van Israël) te veroordelen voor wat ze nu doen in Gaza. Daar komt nog bij dat het startschot van de huidige militaire acties het gevolg is van een gruwelijke actie van Hamas. Naar mijn mening ontslaat dit Israël niet van de verplichting om zich aan internationale oorlogsrecht te houden. En dat doen ze nu feitelijk gewoon niet. En daar is de Gazaanse bevolking het grote en schrijnende slachtoffer van. En dát is Israël zeker heel stevig aan te rekenen. Net zoals het Hamas aan te rekenen is omdat ze de burgerbevolking als menselijk schild gebruiken.

Dus: Hamas is heel erg fout en intussen Israël ook.
grenada schreef:
09-05-2025 19:57
En.... wattuh?
Zoiets als een gat in de markt.
Als je genoeg medestanders weet te vinden dan is er meteen een draagvlak.
Vandaag op morgen is misschien te snel, maar als je het balletje niet laat rollen dan komt het er nooit van.
grenada schreef:
09-05-2025 17:47
Misschien omdat het weinig zin heeft om te demonstreren tegen een terroristische organisatie? Anders dan een natie, kun je ze niet raken met sancties, want er wordt geen handel met ze gedreven en er zijn samenwerkingsverbanden. Nog los van dat ze geen enkel verdrag hebben onderschreven waar ze aan gehouden zouden kunnen worden. Je kunt dus niet van je eigen regering eisen om sancties op te leggen, handelsverdragen op te schorten of samenwerkingsverbanden te verbreken om ze onder druk te zetten.
grenada schreef:
09-05-2025 18:46
Moeilijk met kritiek omgaan?
Dat zou kunnen.

Wat natuurlijk ook zou kunnen, is dat jij zelf moeilijk kunt omgaan met wat jij opvat als kritiek. Even een korte tekstanalyse.

Eerst schuif je anderen een standpunt in de schoenen dat ze niet hebben (niemand ontkent het aandeel van Hamas). Daar krijg je een reactie op met de vraag hoe jij de verantwoordelijkheid van Israël ziet, wat jij vervolgens uitlegt als in een hoek geduwd worden omdat je niet over Hamas zou mogen beginnen.
Ars longa, vita brevis
TessTan schreef:
09-05-2025 20:35
Ook na de tweede wereldoorlog zijn er helaas nog genocides geweest. Bijvoorbeeld in Rwanda waar in recordtijd bijna een miljoen mensen zijn vermoord puur omdat ze tot de ‘verkeerde’ bevolkingsgroep behoorden.

Als ik het over de jodenvervolging in de tweede wereldoorlog heb dan gebruik ik de meer specifieke term holocaust.

Mede gezien de gruwelijke geschiedenis van de joden vinden mensen het heel ingewikkeld om Israël (dus Israël, niet ‘de joden’ of de inwoners van Israël) te veroordelen voor wat ze nu doen in Gaza. Daar komt nog bij dat het startschot van de huidige militaire acties het gevolg is van een gruwelijke actie van Hamas. Naar mijn mening ontslaat dit Israël niet van de verplichting om zich aan internationale oorlogsrecht te houden. En dat doen ze nu feitelijk gewoon niet. En daar is de Gazaanse bevolking het grote en schrijnende slachtoffer van. En dát is Israël zeker heel stevig aan te rekenen. Net zoals het Hamas aan te rekenen is omdat ze de burgerbevolking als menselijk schild gebruiken.

Dus: Hamas is heel erg fout en intussen Israël ook.
Dit (het vergedrukte) en nog meer dit (je hele post)!
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Hert schreef:
09-05-2025 20:35
Zoiets als een gat in de markt.
Als je genoeg medestanders weet te vinden dan is er meteen een draagvlak.
Vandaag op morgen is misschien te snel, maar als je het balletje niet laat rollen dan komt het er nooit van.
Er wordt gedemonstreerd tegen Hamas, alleen komt dit vooral uit 'kamp Israël'.
Hakuna Matata
Ik vind het een lastige discussie. De Joden die na 1948 naar Israël zijn geëmigreerd waren veelal liberaal. De gelovige Joden waren het helemaal niet eens met de staat Israël.
Toen waren er ook al discussies over Palestijnen die werden weggejaagd uit wat nu Israël is. Europa liet dat allemaal toe omdat ze hier zelf van de Joden af wilden.

Nu is er een groep van 9 miljoen mensen in Israël die niets te maken heeft met wat er in 1948 speelde. En die daarnaast recht heeft op zelfbeschikking: een eigen land. Dat is er al dus waarom ze nog meer delen van Palestina moeten hebben is me een raadsel.

Daarnaast vind ik het kwalijk hoe jonge mensen massaal opkomen voor de daden van Hamas. Mijn kinderen kwamen thuis met dat ze op school hebben gehoord dat Hamas volgens Westerse criteria terroristisch is maar dat dat onjuist is. Want Hamas is een verzetgroep. Niet te geloven.
Anna75 schreef:
09-05-2025 20:42
Dat zou kunnen.

Wat natuurlijk ook zou kunnen, is dat jij zelf moeilijk kunt omgaan met wat jij opvat als kritiek. Even een korte tekstanalyse.

Eerst schuif je anderen een standpunt in de schoenen dat ze niet hebben (niemand ontkent het aandeel van Hamas). Daar krijg je een reactie op met de vraag hoe jij de verantwoordelijkheid van Israël ziet, wat jij vervolgens uitlegt als in een hoek geduwd worden omdat je niet over Hamas zou mogen beginnen.
dan gaan we gewoon even terug naar mijn begin opmerking, zodat we er geen semantische of discussie technische discussie van maken.

Dus opnieuw. Ik verbaas me erover dat de discussie hier vooral over die beesten van Israël gaan. En dat zijn ze. Maar ik lees amper tot geen opmerkingen over die schoften van hamas.

Net zoals ik terecht, demonstraties zie tegen Israël, maar niet tegen hamas. Waar komt die enorme disbalans vandaan?

Waarom worden die beesten van hamas doodgezwegen, hier en in demonstraties?
Lothmann schreef:
10-05-2025 17:58
Ik vind het een lastige discussie. De Joden die na 1948 naar Israël zijn geëmigreerd waren veelal liberaal. De gelovige Joden waren het helemaal niet eens met de staat Israël.
Toen waren er ook al discussies over Palestijnen die werden weggejaagd uit wat nu Israël is. Europa liet dat allemaal toe omdat ze hier zelf van de Joden af wilden.

Nu is er een groep van 9 miljoen mensen in Israël die niets te maken heeft met wat er in 1948 speelde. En die daarnaast recht heeft op zelfbeschikking: een eigen land. Dat is er al dus waarom ze nog meer delen van Palestina moeten hebben is me een raadsel.

Daarnaast vind ik het kwalijk hoe jonge mensen massaal opkomen voor de daden van Hamas. Mijn kinderen kwamen thuis met dat ze op school hebben gehoord dat Hamas volgens Westerse criteria terroristisch is maar dat dat onjuist is. Want Hamas is een verzetgroep. Niet te geloven.
Je laatste alinea: herkenbaar. Helaas durven veel scholen het niet aan om de kwestie Palestina-Israel uit te leggen.

Ik heb zelf helaas alleen geleerd over waarom het land Israel er is gekomen, maar nooit over het lot van de mensen die er al woonden.
Pluviofiel
grenada schreef:
10-05-2025 18:00
dan gaan we gewoon even terug naar mijn begin opmerking, zodat we er geen semantische of discussie technische discussie van maken.

Dus opnieuw. Ik verbaas me erover dat de discussie hier vooral over die beesten van Israël gaan. En dat zijn ze. Maar ik lees amper tot geen opmerkingen over die schoften van hamas.

Net zoals ik terecht, demonstraties zie tegen Israël, maar niet tegen hamas. Waar komt die enorme disbalans vandaan?

Er zijn ook demonstraties tegen Hamas, ook door Palestijnen. Maar omdat Israel momenteel de genocide in een hogere versnelling heeft gezet is het niet onlogisch dat daar momenteel meer tegen wordt gedemonstreerd. Bijzonder detail is wel dat blijkbaar meer dan een kwart van de Nederlanders (PVV-stemmers, maar bij andere zal dat ook voorkomen) het prima vindt Palestijnen bewust worden uitgehonderd. Gek dat daar dan tegen gedemonstreerd wordt....
Appletje schreef:
10-05-2025 21:55
Er zijn ook demonstraties tegen Hamas, ook door Palestijnen. Maar omdat Israel momenteel de genocide in een hogere versnelling heeft gezet is het niet onlogisch dat daar momenteel meer tegen wordt gedemonstreerd. Bijzonder detail is wel dat blijkbaar meer dan een kwart van de Nederlanders (PVV-stemmers, maar bij andere zal dat ook voorkomen) het prima vindt Palestijnen bewust worden uitgehonderd. Gek dat daar dan tegen gedemonstreerd wordt....
dan zien we dat anders. Ik vind dat dat soort beesten even vaak en even hard aangepakt mogen worden. En weer kan iemand het niet laten weg te kijken en naar een ander te wijzen als gesteld wordt dat beide kanten beesten zijn.
Kidneybean schreef:
10-05-2025 18:40
Je laatste alinea: herkenbaar. Helaas durven veel scholen het niet aan om de kwestie Palestina-Israel uit te leggen.

Ik heb zelf helaas alleen geleerd over waarom het land Israel er is gekomen, maar nooit over het lot van de mensen die er al woonden.
Verkeerd
grenada schreef:
10-05-2025 18:00

Omdat demonstreren bij uitstek een democratisch middel is dat doorgaans ook in wordt gezet in democratische landen tegen democratische instituten.

Demonstraties tegen Israël gaan vaak over dat de Nederlandse (of Amerikaanse) overheid zich moet uitspreken en steun moet stoppen.

Of dat universiteiten samenwerkingen moeten stoppen.

Moet de UvA gedwongen worden te stoppen met samenwerken met universiteiten van Hamas? Tegen een terroristische beweging valt niet zoveel te demonstreren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven