Geld & Recht alle pijlers

PGB een mogelijkheid?

13-05-2025 10:11 127 berichten
Binnenkort ga ik minder werken omdat ik mijn huisgenoot verzorg en de zorg zwaarder is geworden. Nu wees iemand mij erop dat ik uit een PGB betaald kan worden. Kan dat ook als ik familie ben en hoe zet je zoiets in gang? En je moet een lijst maken met werkzaamheden begrijp ik, hoe doe je dat? De ene dag is de zorg zwaarder dan de andere, ligt eraan hoe zo'n dag huisgenoot heeft.

Iemand die ook betaald wordt uit een PGB en me een beetje wegwijs kan maken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Renkya schreef:
13-05-2025 12:50
Ja dacht al dat het moeilijk zou worden omdat we hier samen wonen. Wel elk een zelfstandig deel van de woning (dubbele bewoning). Huisgenoot kan zelf bijna niets meer.

Het heeft niets met je oorspronkelijke vraag te maken, maar heb je een eigen huurcontract? Sta je op het huurcontract van de hoofdbewoner? Of is zij bij jou ingetrokken en ben jij de hoofdbewoner?
Want dat kan misschien gevolgen voor jouw woonruimte als zij naar het verpleeghuis moet of overlijdt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als iemand al zo slecht is, dan is er toch op zijn minst een indicatie?
himalaya schreef:
13-05-2025 18:23
Het heeft niets met je oorspronkelijke vraag te maken, maar heb je een eigen huurcontract? Sta je op het huurcontract van de hoofdbewoner? Of is zij bij jou ingetrokken en ben jij de hoofdbewoner?
Want dat kan misschien gevolgen voor jouw woonruimte als zij naar het verpleeghuis moet of overlijdt.
Nee en nee en nee.
ankalida schreef:
13-05-2025 17:53
Neem je om te beginnen wel langdurig zorgverlof op? Dat is wel onbetaald, maar je hebt dan wel recht om weer je oude uren te gaan maken. Bovendien blijft de eerste 18 maanden recht op volledige arbeidsongeschiktheidsuitkering en werkloosheidsuitkering bestaan.
Nee, geen zorgverlof, minder uren werken.
Heb je door dat je risico's neemt die anders kunnen? (Verlof ipv minder werken. Alles in pgb ipv gedeeltelijk de zorg uitbesteden zodat je geen 6persoonsbaan aan t uitvoeren bent?).
Renkya schreef:
13-05-2025 18:56
Nee en nee en nee.
Mag je wel blijven als de hoofdbewoner overlijdt?
Hijodelaluna schreef:
13-05-2025 18:59
Heb je door dat je risico's neemt die anders kunnen? (Verlof ipv minder werken. Alles in pgb ipv gedeeltelijk de zorg uitbesteden zodat je geen 6persoonsbaan aan t uitvoeren bent?).
Ik zie financieel geen enkel risico. Onbetaald verlof is niet nodig want de zorg is nog heel goed te dragen als ik iets minder uren maak op mijn werk. Werkte nu 6 uur per dag en die breng ik naar 4 of 3. Ik hoor binnenkort wat mogelijk is. Had paar jaar terug mijn werk al van 8 uur naar 6 gezet, ook om de zorg voor naaste. Was vorige week in overleg met de directeur en die wees me op PGB. Wel eens van gehoord maar nooit in verdiept vandaar dat ik hier kwam vragen.
Hijodelaluna schreef:
13-05-2025 19:00
Mag je wel blijven als de hoofdbewoner overlijdt?
Ja, dan kan ik blijven maar wil ik niet want veel te groot voor mij alleen.
Renkya schreef:
13-05-2025 19:08
Ik zie financieel geen enkel risico. Onbetaald verlof is niet nodig want de zorg is nog heel goed te dragen als ik iets minder uren maak op mijn werk. Werkte nu 6 uur per dag en die breng ik naar 4 of 3. Ik hoor binnenkort wat mogelijk is. Had paar jaar terug mijn werk al van 8 uur naar 6 gezet, ook om de zorg voor naaste. Was vorige week in overleg met de directeur en die wees me op PGB. Wel eens van gehoord maar nooit in verdiept vandaar dat ik hier kwam vragen.
Dus je gaat al 50% van je loon inleveren? Besef je dat als jij ziek wordt je er echt geen stuiver aan overhoud straks? Zit je op bijstandsniveau met een beetje pech.
Naast financieel zou ik vooral ook op zoek gaan naar hulp.
Voor als jij morgen een week doodziek met de griep in bed ligt of je been breekt.

En daarnaast lijkt de handicap / ziekte ook zwaarder te worden.
Nu is het nog enigszins managable omdat je het zo doodgraag wil.
Maar wat zijn de realistische vooruitzichten?

Ik zou gewoon "ergens" beginnen nu dus, bijvoorbeeld bij de gemeente. En je stap voor stap de weg laten wijzen.

En ook vooral overal eerlijk zijn overal over de zorgzwaarte.
Als jij het morgen om één of andere reden niet meer trekt of je valt letterlijk weg moet een ander / een dienst het kunnen overnemen.
Dan weten ze maar beter nu al dat ze hoog moeten inschalen.

Is er andere familie of zijn er vrienden in de buurt (van jou of van de andere)?
Want ik zou heel deze administratie - naast alle zorg - echt willen delen.
Zodat ook iemand anders op de hoogte is van wat en hoe.
Als het morgen om één of andere reden nodig is wil je écht wel dat iemand het - de papierzooi - quasi blind kan overnemen van jou.
wissewis wijzigde dit bericht op 13-05-2025 19:24
20.19% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Maris_90 schreef:
13-05-2025 19:16
Dus je gaat al 50% van je loon inleveren? Besef je dat als jij ziek wordt je er echt geen stuiver aan overhoud straks? Zit je op bijstandsniveau met een beetje pech.
Ja, dat besef ik me. Als ik ziek word is er sowieso een heel groot probleem want dan kan ik niet meer voor huisgenoot zorgen en ook niet voor mezelf. Daar wil ik liever niet aan denken. Je kan ook niet alle rampspoed voor zijn en er wakker van liggen vind ik.
Bontebok schreef:
13-05-2025 18:41
Als iemand al zo slecht is, dan is er toch op zijn minst een indicatie?
Ik zou niet weten waarvoor. Ja ze heeft WIA of hoe heet dat nu? Verder doe ik de zorg en is er nergens een indicatie voor nodig. Tot nu, als we gaan denken aan PGB, als dat al kan in onze situatie.
En je pensioen? Pgb informeel is qua tarief echt heel laag. Maargoed. Ga het onderzoeken.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-05-2025 18:14
Reden: Privacy
99.76% gewijzigd
Live Life to the fullest
Hijodelaluna schreef:
13-05-2025 19:39
En je pensioen? Pgb informeel is qua tarief echt heel laag. Maargoed. Ga het onderzoeken.
Pensioen is heel goed geregeld. Heb al geprobeerd om daar nu al bij te kunnen om het inkomensverlies op te vangen maar moet helaas toch echt nog tien jaar wachten. Ja ben al in onderzoek en ook al een afspraak.
Renkya schreef:
13-05-2025 19:27
Ik zou niet weten waarvoor. Ja ze heeft WIA of hoe heet dat nu? Verder doe ik de zorg en is er nergens een indicatie voor nodig. Tot nu, als we gaan denken aan PGB, als dat al kan in onze situatie.
WIA is een uitkering en geen indicatie. Je zegt dat ze bedlegerig is, dan moet er een zorgindicatie zijn. Is er geen huisarts betrokken?
Bontebok schreef:
13-05-2025 20:12
WIA is een uitkering en geen indicatie. Je zegt dat ze bedlegerig is, dan moet er een zorgindicatie zijn. Is er geen huisarts betrokken?
Ze is niet bedlegerig. Er werd gevraag of ze 24 uur voor zichzelf kan zorgen en dat kan niet of 24 uur op bed liggen want zelf eten en drinken pakken en naar de w.c. zal niet gaan.
GeweldigWeer schreef:
13-05-2025 20:08
[...]
Mijn advies is niet Wmo maar WLZ, dat lijkt ook passend aangezien het een progressieve ziekte is.
Alsjeblieft geen uren op je werk inleveren, zorg via ZIN lijkt in jullie geval veel logischer. Dan blijft er nog genoeg over dat je zelf moet doen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-05-2025 18:14
Reden: Quote verwijderd
55.62% gewijzigd
GeweldigWeer schreef:
13-05-2025 20:08
[...]?
Vanaf 2018 zorg ik voor haar en dat blijf ik doen. In die jaren tussen mijn eerste bericht en deze is nogal wat veranderd. Ik was toen ook te snel met mijn conclusies. Na een gesprek met haar neuroloog weet ik dat hij behalve hier en daar wat symptoombestrijding niets meer voor haar kan doen. Dus zorg mijden of niet had niets uitgemaakt achteraf.

Geen enkele dokter kan iets voor haar doen. De functies vallen langzaam uit. Er is geen genezing voor MS. Haar vorm van MS is ook niet tot stilstand te brengen. Het is gewoon een langzame aftakeling tot de dood. De huisarts kan pijnstilling geven, de neuroloog spierverslappers en iets om de loopfunctie nog te verbeteren, de dermatoloog zalf voor wonden en dat krijgt ze allemaal. Ik kan zorgen dat ze thuis kan blijven en nog wat gezelligheid hebben samen. Lachen om herinneringen of gewoon een glas wijn in de tuin, een avondje om de beurt muziek draaien. Ik doe mezelf niets te kort.

Tien jaar geleden kreeg ik kanker en mijn man heeft me toen op straat gesmeten met twee zakken kleding want hij kon het niet aan en had ook al een beetje iemand anders. Zij heeft me in huis genomen en mijn dieren ergens ondergebracht zodat ik ze later weer op kon halen. Zij ging mee naar al mijn behandelingen en heeft daarna maanden voor me gekookt en schoongemaakt. Ze heeft mijn hele scheiding geregeld. Zij heeft gezorgd dat ik een huurhuisje kreeg en heeft het ingericht, ik had letterlijk nog geen theelepeltje. Pas een jaar later kreeg ik mijn deel van het huwelijk. Toen werd haar ziekte erger en kon ze niet meer werken en haar man ging weg omdat hij dat niet trok, vooral niet dat hij alles in huis moest doen. Dus ook weg.

Toen hebben we besloten om met de overwaarde van onze woningen, de mijne was inmiddels ook verkocht nadat ex er nog een jaar woonde een nieuwe woning te kopen. Joekel van een ding met twee woonkamers en twee slaapkamers beneden. Een keuken en badkamer in het midden en zij nog een klein keukentje en w.c. Samen er nog iets van maken. Ging weer jaren goed want ze kon nog stukjes lopen en eigenlijk, ook al was het langzamer, bijna alles nog zelf. En nu pas, sinds een jaar is het ineens over, de MS is overgegaan in een progressieve secundaire vorm. Lopen is voorbij, kracht in handen is weg, altijd pijn en spasmen en nog maar veertig kilo. En dan zou ik haar nu op straat smijten. Over mijn lijk. Ik ga voor haar zorgen tot het einde.

En al het kutgeld op de wereld kan me geen barst schelen. We komen zelfs zonder mijn inkomen niet ineens in grote problemen. Ja zuiniger leven nou maar dan wel zuiniger met haar erbij. En mijn en ook haar pensioen is goed geregeld door een erfenis van onze ouders en verkoop bedrijf. Alleen kunnen we nu niet bij dat geld. En bij de notaris is ook alles goed geregeld, jaren terug al. Ga ik dood dan krijgt ze al mijn geld en spullen en het huis met forse overwaarde en andersom.

Het gaat om het nu. Nu zou het leuk zijn als er door mijn minder werken niet zo'n gat valt dat we de weinige dingen waar we samen lol in kunnen hebben moeten laten. En iemand wees me op PGB. Vandaar mijn vraag hier.

Volgens mij is alles zo wel beantwoord.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-05-2025 18:15
Reden: Quote verwijderd
11.19% gewijzigd
Renkya schreef:
13-05-2025 21:29
Vanaf 2018 zorg ik voor haar en dat blijf ik doen. In die jaren tussen mijn eerste bericht en deze is nogal wat veranderd. Ik was toen ook te snel met mijn conclusies. Na een gesprek met haar neuroloog weet ik dat hij behalve hier en daar wat symptoombestrijding niets meer voor haar kan doen. Dus zorg mijden of niet had niets uitgemaakt achteraf.

Geen enkele dokter kan iets voor haar doen. De functies vallen langzaam uit. Er is geen genezing voor MS. Haar vorm van MS is ook niet tot stilstand te brengen. Het is gewoon een langzame aftakeling tot de dood. De huisarts kan pijnstilling geven, de neuroloog spierverslappers en iets om de loopfunctie nog te verbeteren, de dermatoloog zalf voor wonden en dat krijgt ze allemaal. Ik kan zorgen dat ze thuis kan blijven en nog wat gezelligheid hebben samen. Lachen om herinneringen of gewoon een glas wijn in de tuin, een avondje om de beurt muziek draaien. Ik doe mezelf niets te kort.

Tien jaar geleden kreeg ik kanker en mijn man heeft me toen op straat gesmeten met twee zakken kleding want hij kon het niet aan en had ook al een beetje iemand anders. Zij heeft me in huis genomen en mijn dieren ergens ondergebracht zodat ik ze later weer op kon halen. Zij ging mee naar al mijn behandelingen en heeft daarna maanden voor me gekookt en schoongemaakt. Ze heeft mijn hele scheiding geregeld. Zij heeft gezorgd dat ik een huurhuisje kreeg en heeft het ingericht, ik had letterlijk nog geen theelepeltje. Pas een jaar later kreeg ik mijn deel van het huwelijk. Toen werd haar ziekte erger en kon ze niet meer werken en haar man ging weg omdat hij dat niet trok, vooral niet dat hij alles in huis moest doen. Dus ook weg.

Toen hebben we besloten om met de overwaarde van onze woningen, de mijne was inmiddels ook verkocht nadat ex er nog een jaar woonde een nieuwe woning te kopen. Joekel van een ding met twee woonkamers en twee slaapkamers beneden. Een keuken en badkamer in het midden en zij nog een klein keukentje en w.c. Samen er nog iets van maken. Ging weer jaren goed want ze kon nog stukjes lopen en eigenlijk, ook al was het langzamer, bijna alles nog zelf. En nu pas, sinds een jaar is het ineens over, de MS is overgegaan in een progressieve secundaire vorm. Lopen is voorbij, kracht in handen is weg, altijd pijn en spasmen en nog maar veertig kilo. En dan zou ik haar nu op straat smijten. Over mijn lijk. Ik ga voor haar zorgen tot het einde.

En al het kutgeld op de wereld kan me geen barst schelen. We komen zelfs zonder mijn inkomen niet ineens in grote problemen. Ja zuiniger leven nou maar dan wel zuiniger met haar erbij. En mijn en ook haar pensioen is goed geregeld door een erfenis van onze ouders en verkoop bedrijf. Alleen kunnen we nu niet bij dat geld. En bij de notaris is ook alles goed geregeld, jaren terug al. Ga ik dood dan krijgt ze al mijn geld en spullen en het huis met forse overwaarde en andersom.

Het gaat om het nu. Nu zou het leuk zijn als er door mijn minder werken niet zo'n gat valt dat we de weinige dingen waar we samen lol in kunnen hebben moeten laten. En iemand wees me op PGB. Vandaar mijn vraag hier.

Volgens mij is alles zo wel beantwoord.
Zorg in natura gaat jullie juist helpen zodat je zus thuis kan blijven. Natuurlijk zet je haar niet op straat, maar er is overduidelijk veel meer hulp bij jullie thuis nodig.
Renkya :hug: :hug: :hug:

Én toch zorg voor extra hulp, dat kan naast de hulp van jou blijven bestaan.

Jij laat haar daarmee helemaal niet in de steek, echt niet.
Wat een pittig verhaal, voor jullie allebei :hug: wat fijn dat jullie er zo voor elkaar konden zijn.

Renkya schreef:
13-05-2025 21:29
En dan zou ik haar nu op straat smijten. Over mijn lijk. Ik ga voor haar zorgen tot het einde.

Niemand hier bedoelt dat je haar op straat moet smijten. We suggeren juist allemaal dat jij thuis professionele zorg voor haar kunt regelen. Schakel hulp in van mensen die hier kennis van zaken van hebben. Zoals bijv zo'n mantelzorgmakelaar.
Als professionals fysiek voor haar kunnen zorgen, kun jij er mentaal voor haar zijn. En brand je zelf hopelijk niet op.
Coffee is never my cup of tea
Graze schreef:
13-05-2025 14:51
Ik denk ook dat het eerder onder WLZ dan WMO valt maar ik neem aan dat ze bij het zorgloket wel kunnen mee kijken, denken en kunnen vertellen waar TO en haar huisgenoot wel kunnen aankloppen voor hulp en het wat inzichtelijker te maken. Dat is in ieder geval een begin als je niet weet waar je moet beginnen in deze complexe situatie. Denk dat het voor TO zowiezo wel fijn is dat er eens iemand die er meer verstand van heeft meekijkt.
Ik denk niet dat het Wlz is. Ik begrijp dat de persoon in kwestie goed een administratie kan voeren en een PGB kan beheren. Dat klinkt als iemand die fysiek fors beperkt is maar wel regie kan voeren. Hoe groot je zorgvraag ook is, als je in staat bent om regie te voeren en te alarmeren kom je niet in aanmerking voor Wlz. Er is dan geen 24 uurs toezicht nodig omdat iemand “het bewustzijn” heeft om op de alarm knop te drukken als er hulp nodig is.

Ik vermoed een combinatie van zorgverzekering voor de persoonlijke verzorging en Wmo voor de huishoudelijke taken en eventueel begeleiding/dagbesteding. Dat maakt je zoektocht niet makkelijker, want dan heb je met twee wetten te maken.

Ik zou eerst, zoals al gezegd, die Wlz check doen. Als daar geen Wlz uitkomt, dan op de website van de betreffende zorgverzekeraar opzoeken welke regels zij hebben rondom PGB.

Veel gemeenten zijn “niet happig” op het toekennen van PGB’s. Ze willen een beweging naar meer zorg geleverd vanuit sociaal netwerk / mantelzorg. En alleen voor die zorg, die niet geleverd kan worden door netwerk / mantelzorg, komt “betaalde hulp”. Maar juist met die PGB’s ga je huisgenoten betalen voor het bieden van de hulp. Dat zijn vragen waar elke gemeente helaas ander beleid op heeft.
Wat ben je een lieve, zorgzame zus TO. Wat mooi dat jullie zo voor elkaar zorgen!

Ik werk bij een gemeente (Wmo) en wij zien (helaas) regelmatig mensen in een soortgelijke situatie. Ongeacht hun onderlinge relatie (partners / ouder-kind) etc. Met allemaal dezelfde vragen als jij; welke mogelijkheden zijn er om ons zo lang mogelijk samen thuis te laten wonen. Ook op het gebied van aanpassingen in de woning, etc.
Goed dat je een afspraak maakt bij het Wmo loket. Als je zus inmiddels over een rolstoel beschikt, zal ze daar al bekend zijn. Laat hen je verder informeren over de mogelijkheden die er zijn.

Mijn ervaring is wel (zowel privé, als wat ik op het werk zie) dat de volledige zorg voor een naaste in je eentje bijna niet te dragen is. Dierbaren beginnen hier vol overtuiging aan, maar naast alle “professionele hulp” (= dat wat betaalt wordt) blijft er nog zoveel over voor mantelzorgers. Al het regel werk, de afspraken, de dagdagelijkse zaken waar de thuiszorg niet voor komt, het emotionele aspect, alles sociale / leuke uitjes die je nog met iemand wil ondernemen. Kies je voor een PGB dan ben je zowel verantwoordelijk voor de “professionele taken” als voor alle mantelzorger taken. Ik zou het zó verdrietig voor jullie vinden als jij datgene wat je zo graag wil, niet vol kan houden. Denk daarom (maar die tip hebben vele je al gegeven) goed na hoe je een goede balans houdt zodat je een fijne mantelzorger kan zijn ipv een overbelaste. (Ik was in de zorg voor mijn moeder “slechts” belast met de mantelzorg taken en ik ging al bijna kopje onder, zo heftig was dat toen ze zelf niets meer kon. Maar dat is ook persoonlijk natuurlijk).

Sterkte TO, ik hoop dat je je weg vindt in het woud-der-regels en dat je de zorg aan je zus op een goede manier kan vormgeven.
Eenbeetjevanditendat schreef:
13-05-2025 22:25
Ik denk niet dat het Wlz is. Ik begrijp dat de persoon in kwestie goed een administratie kan voeren en een PGB kan beheren. Dat klinkt als iemand die fysiek fors beperkt is maar wel regie kan voeren. Hoe groot je zorgvraag ook is, als je in staat bent om regie te voeren en te alarmeren kom je niet in aanmerking voor Wlz. Er is dan geen 24 uurs toezicht nodig omdat iemand “het bewustzijn” heeft om op de alarm knop te drukken als er hulp nodig is.

Ik vermoed een combinatie van zorgverzekering voor de persoonlijke verzorging en Wmo voor de huishoudelijke taken en eventueel begeleiding/dagbesteding. Dat maakt je zoektocht niet makkelijker, want dan heb je met twee wetten te maken.

Ik zou eerst, zoals al gezegd, die Wlz check doen. Als daar geen Wlz uitkomt, dan op de website van de betreffende zorgverzekeraar opzoeken welke regels zij hebben rondom PGB.

Veel gemeenten zijn “niet happig” op het toekennen van PGB’s. Ze willen een beweging naar meer zorg geleverd vanuit sociaal netwerk / mantelzorg. En alleen voor die zorg, die niet geleverd kan worden door netwerk / mantelzorg, komt “betaalde hulp”. Maar juist met die PGB’s ga je huisgenoten betalen voor het bieden van de hulp. Dat zijn vragen waar elke gemeente helaas ander beleid op heeft.

Dit is pertinent niet waar wat je schrijft over de WLZ.
En ook als iemand onder de WLZ valt, is het mogelijk om PGB te krijgen. Er is WMO-PGB en WLZ-PGB.

Maar het is wél goed om het van tevoren helder op een rijtje te krijgen, want in het ene geval kan je als familie mogelijk wél uit PGB betaald worden, in het andere geval niet.
Dat gezegd hebbende: vanuit het WLZ-potje kan mogelijk meer geregeld worden dan vanuit WMO. En bij een progressieve ziekte is dat wel aan te bevelen.

En vergeet dus niet wat hier gezegd is TO: juist dit soort regelingen kunnen jou helpen om je familielid thuis te laten wonen, mét jouw hulp.
Je krijgt er alleen zorg en handjes bíj zodat je het niet allemaal alleen hoeft te doen.
Je zal zo opgelucht zijn als je hoort wat er mogelijk is.

Tot slot nog dit: mijn ouder is net verhuisd naar een verpleeghuis i.v.m. lichamelijke klachten. Ze heeft daar een eigen appartementje en ik kan er zo vaak op bezoek als ik wil. Ik heb gewoon een sleutel van haar voordeur. Ik mag er zelfs blijven slapen. Het is dus ook niet altijd het doemscenario wat mensen voor ogen hebben. Gewoon dat je dat weet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven