Entertainment alle pijlers

Npo serie " zorgen"

13-05-2025 12:18 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie kijkt hiernaar?

Wat een vreemde docenten zie ik daar soms.
7 studenten mbo verpleegkunde worden een jaar lang gevolgd. 16/17 jaar en mensen wassen, luiers verschonen, condoomkatheters plaatsen, achter voorhuiden wassen. Dagen stage lopen voor niks, zelfstandig thuiszorgdiensten draaien, doorligplekken behandelen, betast worden door patiënten en uitgescholden worden.

Heel interessant om te zien en waanzinnig knap van deze jongeren.

Heel frustrerend om te zien dat veel van de studenten echt aanleg hebben voor de zorg en het zo goed doen in de praktijk. Maar door school, toetsen en theorie het niet halen. Ze zijn niet gemaakt voor de schoolbanken. Ook bijzonder om te zien hoe het is om te studeren en thuis niet een gespreid bedje voor je klaar te hebben staan. Zij werken savonds om alles te betalen en moeten een paar uur later weer op school zijn. Echt heel erg zonde dat zulke talenten het niet halen.
Ik moest ook een traantje wegpinken bij de laatste afleveringen.
Kaysee die afscheid neemt van haar hindoestaanse bewoner.
Rahiek en haar afscheid, wat werkt zij hard aan haar opleiding!

De jongen met tattoos die zei, ik weet hoe je mensen moet wassen, laat mij mensen wassen! Al die toetsen leren voor niks voor zijn gevoel.

Ik schrok ook van de psychiatrie waar alleen medicatie wordt uitgedeeld en verder niks. Ik hoop dat ik daar nooit terecht kom in mijn leven
To, je maakt een topic aan om een opmerking te maken over de docenten, verder niet?.

Ik vind het overigens een top programma, ik schrik wel van de attitude van de leerlingen, maar dat is misschien iets meer van deze tijd en het milieu.
Ik vond het een hele mooie serie.
ZomerVlinder schreef:
13-05-2025 13:24
To, je maakt een topic aan om een opmerking te maken over de docenten, verder niet?.

Ik vind het overigens een top programma, ik schrik wel van de attitude van de leerlingen, maar dat is misschien iets meer van deze tijd en het milieu.
Mag dat niet dan? Het ging over wat me opvalt. En ik maak me daar zorgen over. Ik werk zelf in de zorg en daar zie ik ook vreemde begeleiders van school.
Tafelkleed schreef:
13-05-2025 13:45
Mag dat niet dan? Het ging over wat me opvalt. En ik maak me daar zorgen over. Ik werk zelf in de zorg en daar zie ik ook vreemde begeleiders van school.
Ja ze waren soms vreemd… een noemde er een de telefoon, de mobiele zaktelefoon. Nogal ouderwets. Wat ik trouwens zorgelijker vind is dat stagebegeleiders op de werkplek vaak de stagiair als voetveeg gebruiken en asociaal behandelen. Of studenten ontmoedigen door te zeggen dat ze niet voor de zorg gemaakt zijn en ze ook zo te behandelen en net zolang te pesten tot ze stoppen. En dan zich afvragen waarom er personeels tekort is. Dit hoor je echt vaak van studenten.
Ik had wat voorstukjes gezien maar wist niet dat het een serie was. Wel interessant en ook best wel heftig voor die leerlingen. En die ene docent staat een beetje erg ver van de werkelijkheid. Heeft het over grensoverschrijdend gedrag, je veilig voelen en alleen naar binnen gaan als je je veilig voelt. Dat dat met name belangrijk is in de thuiszorg. Maar hoe ziet die man dat dan voor zich? Je kunt moeilijk tegen die client zeggen van sorry ik voel me niet veilig, ik ga weer. Terwijl die client wel hulp nodig heeft en je collega’s het ook druk hebben en wellicht geen ruimte om toch naar die client te gaan die dag.

Je komt nou eenmaal op plekken die niet altijd prettig zijn. Vervuild huis, blauw van de rook, vol met huisdieren of een combinatie etc.
Graze schreef:
13-05-2025 17:09
Ik had wat voorstukjes gezien maar wist niet dat het een serie was. Wel interessant en ook best wel heftig voor die leerlingen. En die ene docent staat een beetje erg ver van de werkelijkheid. Heeft het over grensoverschrijdend gedrag, je veilig voelen en alleen naar binnen gaan als je je veilig voelt. Dat dat met name belangrijk is in de thuiszorg. Maar hoe ziet die man dat dan voor zich? Je kunt moeilijk tegen die client zeggen van sorry ik voel me niet veilig, ik ga weer. Terwijl die client wel hulp nodig heeft en je collega’s het ook druk hebben en wellicht geen ruimte om toch naar die client te gaan die dag.

Je komt nou eenmaal op plekken die niet altijd prettig zijn. Vervuild huis, blauw van de rook, vol met huisdieren of een combinatie etc.
En toch heeft die docent ( wat een overdreven blij ei, trouwens ) gelijk. Niet prettig is iets anders als onveilig, trouwens.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Volgens mij ging dat in de serie juist wel goed. De betreffende leerling noemde e.e.a. 'niet veilig' waar het eigenlijk om 'onprettig' ging. En tja, dat is natuurlijk niet het criterium, kan ik me zo voorstellen. En degene die haar begeleidde, pakte dat wat mij betreft goed op en leidde het er uiteindelijk toe dat ze het allemaal wel ging doen.

Ik vond het een mooie serie.
Ik heb dezelfde opleiding gedaan en kon de docent wel volgen. Ik werk al heel lang in de gehandicaptenzorg en heb ook even in de psychiatrie gewerkt maar waar het volgens mij vooral om ging is dat je luistert naar je onderbuikgevoel. Deze kinderen staan aan het begin van hun carrière, ze leren vanzelf dat niet alles perse prettig is maar dat wat ze nu onprettig vinden in de praktijk soms ook best meevalt.
Maar echte onveiligheid voel je vaak wel en het is echt belangrijk en wenselijk om daar naar te luisteren. Niet dat je dan direct geen zorg verleent maar je kunt wel extra voorzorgsmaatregelen nemen om de situatie veilig te houden en bijv meldingen ervan maken. Heel belangrijk om het ook hogerop in de organisatie door te laten dringen. Er kan dan echt vaak meer dan je in eerste instantie denkt.
Nu ben ik vrij goed geworden in mijn grenzen aangeven en ik vind het alleen maar fijn dat er nu zoveel aandacht is voor weerbaarheid. Hoog nodig in de zorg wat mij betreft.
Ik vind het een topserie, ik denk dat Rahiek en dat meisje van 18 die nog thuis woont met een kind, de enige twee zijn die het gaan halen. Ik vind niet dat kinderen van 16 a 17 geschikt zijn om zo een zware opleiding te kunnen volgen. Wat mij betreft moet dit een 18+ opleiding worden.

Ik heb respect voor de mensen in de zorg, ik heb in een grijs verleden ook een poging gedaan maar ik ben met gierende banden weer vertrokken. Die vermoeidheid na een werkdag is onbeschrijfelijk.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
13-05-2025 18:47
Ik vind het een topserie, ik denk dat Rahiek en dat meisje van 18 die nog thuis woont met een kind, de enige twee zijn die het gaan halen. Ik vind niet dat kinderen van 16 a 17 geschikt zijn om zo een zware opleiding te kunnen volgen. Wat mij betreft moet dit een 18+ opleiding worden.

Ik heb respect voor de mensen in de zorg, ik heb in een grijs verleden ook een poging gedaan maar ik ben met gierende banden weer vertrokken. Die vermoeidheid na een werkdag is onbeschrijfelijk.
Dat vind ik ook 16 is te jong
Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg en ik vind het jammer dat die opleiding nu zo breed is.
Mijn ervaring is dat het type mens, per doelgroep anders is, ik moet er niet aan denken om in de psychiatrie of ouderenzorg te werken, of in een gewoon ziekenhuis.
Ik vind 16 ook te jong voor dit werk/deze opleiding. Petje af dat ze het doen.

Qua werk tijdens de stage lag de nadruk erg op mensen wassen. Daar kon ik moeilijk mee rijmen wat ze op school allemaal moeten leren bv anatomie.
Ik dacht dat de taken die we in de stages zagen bij een lagere opleiding zouden horen.

Verschrikkelijk dat Rahiek trouwde. Zo jong nog, en meteen een kind. Kan me bijna niet voorstellen dat ze de studie afmaakt want er zullen wel meer kinderen volgen.

Ik vond vooral de jongens het heel goed doen, wat je toch niet meteen verwacht. Die jongen die eigenlijk niet meer naar school wil.. ik wilde roepen: het is maar 2 jaar. Zet je ertoe en je bent er voor altijd vanaf. Ik snap dat 2 jaar enorm kan lijken, maar het is eigenlijk niks.
Tafelkleed schreef:
13-05-2025 18:52
Dat vind ik ook 16 is te jong
Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg en ik vind het jammer dat die opleiding nu zo breed is.
Mijn ervaring is dat het type mens, per doelgroep anders is, ik moet er niet aan denken om in de psychiatrie of ouderenzorg te werken, of in een gewoon ziekenhuis.

Ik was 16 jaar.
En achteraf gezien, was het gewoon niet te doen. Ik was nog maar een kind.
Auto rijden mocht ik nog niet. Ik trapte me lek op die fiets van adres naar adres, van steunkous naar steunkous.
Geregeld waren cliënten ook een soort van verontwaardigd, omdat ze een gup op de stoep hadden staan. Liever zagen ze iemand die minstens 15 jaar ouder was.
Ik herinner me het als best een moeilijke tijd.
Een periode waar ik me doorheen heb moeten vechten.
Uiteindelijk ben ik gestopt met ouderenzorg.
Ook het regelmatig aangevallen/afgezeken worden door familie begon een te grote tol van me te eisen.
Ik zit nu in een heel andere tak in de zorg.
En ik weet dat ik nóóit terug wil.
Ik heb dochters, en ik wil ze vrij laten in hun opleiding/beroepskeuze. Maar de zorg raadt ik ze toch echt af.
xiongmao schreef:
13-05-2025 20:54

Qua werk tijdens de stage lag de nadruk erg op mensen wassen. Daar kon ik moeilijk mee rijmen wat ze op school allemaal moeten leren bv anatomie.
Ik dacht dat de taken die we in de stages zagen bij een lagere opleiding zouden horen.

Verschrikkelijk dat Rahiek trouwde. Zo jong nog, en meteen een kind. Kan me bijna niet voorstellen dat ze de studie afmaakt want er zullen wel meer kinderen volgen.

Ik vond vooral de jongens het heel goed doen, wat je toch niet meteen verwacht. Die jongen die eigenlijk niet meer naar school wil.. ik wilde roepen: het is maar 2 jaar. Zet je ertoe en je bent er voor altijd vanaf. Ik snap dat 2 jaar enorm kan lijken, maar het is eigenlijk niks.
Huh? Dat is toch juist de zorg, mensen wassen? Hoezo lager niveau?
xiongmao schreef:
13-05-2025 20:54

Rahiek deed mij denken aan een Marrokaans klasgenootje van mij. Op haar 16de verloofd met de zoon van een vriend van haar vader, die ze in de zomer vakantie 1x had gezien en meteen verloofd. En aankomende zomervakantie zou ze met hem trouwen (ze was toen 17) en zou ze in Marroko blijven tot haar man naar Nederland kon komen. We vroegen haar of ze het niet vervelend vond om uitgehuwelijkt te worden door haar vader maar ze zei dat het in haar cultuur heel normaal was en haar toekomstige man leek haar best aardig ondanks dat ze hem net 1x had gezien. Bij Rahiek lijkt het echter wel anders te zijn gegaan en geen dwang maar kan het mis hebben.

Maar ontopic: Ik vind het zo jammer dat je wel ziet dat die jongeren het echt leuk vinden maar dat het op school niet lukt. Kunnen die jongeren dan niet overstappen naar BBL ofzo? Of was dit al BBL?
Graze schreef:
13-05-2025 21:43
Rahiek deed mij denken aan een Marrokaans klasgenootje van mij. Op haar 16de verloofd met de zoon van een vriend van haar vader, die ze in de zomer vakantie 1x had gezien en meteen verloofd. En aankomende zomervakantie zou ze met hem trouwen (ze was toen 17) en zou ze in Marroko blijven tot haar man naar Nederland kon komen. We vroegen haar of ze het niet vervelend vond om uitgehuwelijkt te worden door haar vader maar ze zei dat het in haar cultuur heel normaal was en haar toekomstige man leek haar best aardig ondanks dat ze hem net 1x had gezien. Bij Rahiek lijkt het echter wel anders te zijn gegaan en geen dwang maar kan het mis hebben.

Maar ontopic: Ik vind het zo jammer dat je wel ziet dat die jongeren het echt leuk vinden maar dat het op school niet lukt. Kunnen die jongeren dan niet overstappen naar BBL ofzo? Of was dit al BBL?
Ik had ook zo'n klasgenootje, maar dan uit Turkije. Exact jouw verhaal. Zij was ook helemaal blij zoals Rahiek maar uiteindelijk was ze toch gewoon uitgehuwelijkt en opeens van school af.

Volgens mij zeiden ze op het laatst dat die oudere jongen is overgestapt op BBL. Lijkt me ook beter voor hem en dan goed je geen stages te doen op afdelingen waar je niet wil zijn denk ik.
Tafelkleed schreef:
13-05-2025 21:11
Huh? Dat is toch juist de zorg, mensen wassen? Hoezo lager niveau?
Zo bedoel ik het niet. Ik kijk totaal niet neer op de zorg. MBO is er toch op verschillende niveaus?
Ik bedoel als dit het werk is, wat we zien in de docu, waarom moeten ze dan leren op school wat we zien?
Die anatomie vragen bijvoorbeeld. Ze leken niks met het werk te maken te hebben.

En die jongen zei ook: laat me gewoon werken, aan de lessen heb ik niks.

Er lijkt een kloof te zitten tussen het werk en de opleiding.
Ik twijfel nog of ik het terug ga kijken. Mijn werkgever is er in te zien.

Ik heb niet per se goede herinneringen over gehouden aan mijn stageperiodes in het ziekenhuis als net 18 jarige tot begin 20. Sommige casussen breken nog steeds mijn hart als ik eraan terugdenk. School vond ik leuk, de ziektebeelden interessant maar ik heb echt moeten leren om een hele grote muur om mijn gevoel heen te bouwen.

Inmiddels werk ik niet meer in de directe patiëntenzorg. Na een jaar of 7 was ik op.
xiongmao schreef:
13-05-2025 22:00
Zo bedoel ik het niet. Ik kijk totaal niet neer op de zorg. MBO is er toch op verschillende niveaus?
Ik bedoel als dit het werk is, wat we zien in de docu, waarom moeten ze dan leren op school wat we zien?
Die anatomie vragen bijvoorbeeld. Ze leken niks met het werk te maken te hebben.

Je zal toch moeten leren over wonden, wondverzorging, medicijnen, lichamelijke en verstandelijke beperkingen, ziektes, ziektebeelden ehbo, katheter, voorbehouden handelingen.
xiongmao schreef:

Je zal toch moeten leren over wonden, wondverzorging, medicijnen, lichamelijke en verstandelijke beperkingen, ziektes, ziektebeelden ehbo, katheter, voorbehouden handelingen.
xiongmao schreef:

Die jongeren beginnen nog maar net he, bij de basis. Mbo-v is niveau 4 en heel erg breed. Van gehandicaptenzorg tot ziekenhuis en van ouderenzorg tot psychiatrie en alles wat ertussen zit. Vroeger had je a-verpleegkundige, b-verpleegkundige en z-verpleegkundige en werd je veel meer gericht opgeleid. Nu wordt je heel breed opgeleid en krijg je dus ook anatomie en pathologie. Dit heb je in bijv het ziekenhuis heel veel nodig maar in de gehandicaptenzorg of psychiatrie op veel groepen veel minder maar je bent wel verpleegkundige die dus de theorie en de vaardigheden van een verpleegkundige wel moet beheersen.
fryskefaam schreef:
13-05-2025 22:33
Die jongeren beginnen nog maar net he, bij de basis. Mbo-v is niveau 4 en heel erg breed. Van gehandicaptenzorg tot ziekenhuis en van ouderenzorg tot psychiatrie en alles wat ertussen zit. Vroeger had je a-verpleegkundige, b-verpleegkundige en z-verpleegkundige en werd je veel meer gericht opgeleid. Nu wordt je heel breed opgeleid en krijg je dus ook anatomie en pathologie. Dit heb je in bijv het ziekenhuis heel veel nodig maar in de gehandicaptenzorg of psychiatrie op veel groepen veel minder maar je bent wel verpleegkundige die dus de theorie en de vaardigheden van een verpleegkundige wel moet beheersen.
Bedankt voor je uitleg! Dat is precies wat me niet duidelijk was.
Misschien ook leuk: https://youtu.be/FMgMIItXjWQ?si=YY4-oypSJLPuBMEU
Dit filmpje had ik eerder gezien met Keyssy. Echt zo jammer dat zij gestopt is maar hopelijk heeft ze een leuke tijd in China. Echt heftig om zo jong je moeder te verliezen en er alleen voor te staan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven