
School wil dochter groep 2 laten overdoen
donderdag 15 mei 2025 om 14:24
Vorige week hebben wij bericht gehad van de juf van onze dochter van bijna 6 dat school wil dat zij groep 2 nog een jaar overdoet. Reden is dat zij niet voldoet aan de doelstellingen om naar groep 3 te gaan wat betreft cijfers en letters en haar sociale houding, ze speelt bijna niet met andere kinderen. Ook heeft ze een slechte concentratie en als ze ergens geen zin in heeft, gebeurt het met moeite.
Ik twijfel heel erg. Aan de ene kant voel ik me verdrietig omdat ik weinig positiefs over onze dochter hoor. Terwijl ze heel creatief is, harstikke mooi tekent, graag gymt en ze ook gewoon hartstikke lief kan zijn en een stoer ding is. Ze gaat overigens wel graag naar school en is ook enthousiast over haar juffen.
Mijn twijfel in haar een jaar laten overdoen, is dat ik me afvraag of dat de problemen wel oplost. Ze is altijd op zichzelf geweest en speelt liever in haar up dan met andere kinderen. Ze kan zichzelf overigens wel goed vermaken en is overal geïnteresseerd in. Ze heeft wel 1 vriendinnetje in de klas. En ik vraag me af of een jaar extra kleuteren haar juist niet gaat vervelen en of ze zich na een jaar wel beter kan concentreren. Ook vind ik het leeftijdsverschil groot worden. Ze werken op school met klassen van groep 1 en 2 gemixt. En meestal stromen alle kinderen geboren tot medio november wel door naar groep 3. Vandaar ook mijn twijfel over het leeftijdsverschil. Ze is straks 7 als ze dan naar groep 3 gaat en het leeftijdsverschil tussen de andere kinderen loopt dan op vanaf een half jaar tot meer dan 2,5 jaar.
Waar doe ik goed aan?
Ik twijfel heel erg. Aan de ene kant voel ik me verdrietig omdat ik weinig positiefs over onze dochter hoor. Terwijl ze heel creatief is, harstikke mooi tekent, graag gymt en ze ook gewoon hartstikke lief kan zijn en een stoer ding is. Ze gaat overigens wel graag naar school en is ook enthousiast over haar juffen.
Mijn twijfel in haar een jaar laten overdoen, is dat ik me afvraag of dat de problemen wel oplost. Ze is altijd op zichzelf geweest en speelt liever in haar up dan met andere kinderen. Ze kan zichzelf overigens wel goed vermaken en is overal geïnteresseerd in. Ze heeft wel 1 vriendinnetje in de klas. En ik vraag me af of een jaar extra kleuteren haar juist niet gaat vervelen en of ze zich na een jaar wel beter kan concentreren. Ook vind ik het leeftijdsverschil groot worden. Ze werken op school met klassen van groep 1 en 2 gemixt. En meestal stromen alle kinderen geboren tot medio november wel door naar groep 3. Vandaar ook mijn twijfel over het leeftijdsverschil. Ze is straks 7 als ze dan naar groep 3 gaat en het leeftijdsverschil tussen de andere kinderen loopt dan op vanaf een half jaar tot meer dan 2,5 jaar.
Waar doe ik goed aan?
dinsdag 27 mei 2025 om 18:16
Speculaastaart schreef: ↑27-05-2025 17:49Maar de strategie daarvoor is toch gewoon groep-3-stof? Waarom zou je dat al moeten beheersen als je het in groep drie leert?
13+4=
Reken eerst de kleine som uit dus 3+4=
Doe er dan nog 10 bij.
Aanbod groep 3 dus waarom zou je dat al moeten kunnen voordat je naar groep 3 gaat?
Ja dat snap ik ook nooit. Die kleuters moeten zowat alle letters kennen en ze moeten kunnen hakken en plakken, maar dat leer je toch gewoon in groep drie?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)

dinsdag 27 mei 2025 om 18:31
Lady*Voldemort schreef: ↑27-05-2025 18:16Ja dat snap ik ook nooit. Die kleuters moeten zowat alle letters kennen en ze moeten kunnen hakken en plakken, maar dat leer je toch gewoon in groep drie?
Dat dus!
En we staan te juichen als ze hun naam (en weet ik wat nog meer) naschrijven met zelf verzonnen letters. (Rondjes waar her en der stokjes en stokken aan geplakt worden in plaats van de stokken in de stokletters over te trekken.)
Vervolgens is het in groep drie verdomd moeilijk om ze de juiste schrijfwijze van de letters aan te leren.
Wij denken er op school serieus over na, om in de kleutergroep alleen nog maar met klanken verder te werken en het hele letterbeeld en tekenen van letters weg te gaan laten.
dinsdag 27 mei 2025 om 19:18
Nou ja, ze noemt iig alleen het sociale, niet dat betekenisloze sociaal-emotionele.Lady*Voldemort schreef: ↑27-05-2025 18:15Hier kan ik dus niks mee he. Ik was de jongste en de beste van de klas en ik kon sociaal ook niet mee. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat ik een klas lager sociaal ook niet mee had gekund, dus dan had ik me cognitief alleen maar nog erger verveeld dan ik al deed. En soms gebeuren er rare dingen, die je als juf niet verwacht. Mijn dochter (late leerling) kon ook sociaal niet mee met haar klas en na een zwaar bevochten versnelling, die vooral tegen werd gehouden vanwege dat sociale 'probleem', waren alle sociale zwarigheden als bij toverslag verdwenen. De kwestie was dus gewoon geweest dat haar oude klas sociaal niet met haar mee kon, maar die mogelijkheid wordt maar al te vaak over het hoofd gezien.
Verder: geheel met jou eens natuurlijk.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 27 mei 2025 om 19:22
dinsdag 27 mei 2025 om 20:42
Ik was een late leerling en kon sociaal ook niet goed mee. Dat is ook één van de redenen dat we daar zelf niet echt naar gekeken hebben toen we besproken of oudste beter versneld naar groep 3 kon of juist een jaar extra zou kleuteren.Lady*Voldemort schreef: ↑27-05-2025 18:15Hier kan ik dus niks mee he. Ik was de jongste en de beste van de klas en ik kon sociaal ook niet mee. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat ik een klas lager sociaal ook niet mee had gekund, dus dan had ik me cognitief alleen maar nog erger verveeld dan ik al deed. En soms gebeuren er rare dingen, die je als juf niet verwacht. Mijn dochter (late leerling) kon ook sociaal niet mee met haar klas en na een zwaar bevochten versnelling, die vooral tegen werd gehouden vanwege dat sociale 'probleem', waren alle sociale zwarigheden als bij toverslag verdwenen. De kwestie was dus gewoon geweest dat haar oude klas sociaal niet met haar mee kon, maar die mogelijkheid wordt maar al te vaak over het hoofd gezien.
dinsdag 27 mei 2025 om 20:43
Maar waarom zou groep 2 overdoen beter zijn geweest? In groep 3 krijg je de echte basis qua taal en rekenen, dus ik kan me voorstellen dat het dan juist beter is als je dat nog een keer overdoet.Assiral schreef: ↑27-05-2025 19:22Lekker het jaar over laten doen. Niks mis mee!
Onze dochter zat in het zelfde schuitje, en hebben we last minute toch over laten gaan. En die blijft nu dit jaar in groep 3 zitten. Slechte concentratie speelt hier ook een rol. Ik had liever groep 2 nog eens over gedaan.
dinsdag 27 mei 2025 om 20:52
Ik dacht ook altijd leraren/leraressen het zo juist wilden, doordat ze anders moeten gaan corrigeren ipv het kinderen aanleren. Als ik zie hoe m’n 6 jarige specifiek moet leren optellen met 1 tiental en 6 eenheden dan ben ik blij dat we het haar vorig jaar niet zelf hebben geleerd. Hetzelfde als met leren lezen. School doet dat ook aardig specifiek en nu aan het eind van het schooljaar kan ze al aardig voorlezen in meerdere talen. Ik vond het wel interessant dat ze hier ook al in groep 3 cursief leren schrijven. Ik weet niet meer hoe dat vroeger ging.Speculaastaart schreef: ↑27-05-2025 18:31Dat dus!
En we staan te juichen als ze hun naam (en weet ik wat nog meer) naschrijven met zelf verzonnen letters. (Rondjes waar her en der stokjes en stokken aan geplakt worden in plaats van de stokken in de stokletters over te trekken.)
Vervolgens is het in groep drie verdomd moeilijk om ze de juiste schrijfwijze van de letters aan te leren.
Wij denken er op school serieus over na, om in de kleutergroep alleen nog maar met klanken verder te werken en het hele letterbeeld en tekenen van letters weg te gaan laten.
dinsdag 27 mei 2025 om 20:59
Hier stempelen de kleuters met letters! Hoeven ze niet zelf verkeerd de letters te schrijven maar zijn ze er wel mee bezig.Speculaastaart schreef: ↑27-05-2025 18:31Dat dus!
En we staan te juichen als ze hun naam (en weet ik wat nog meer) naschrijven met zelf verzonnen letters. (Rondjes waar her en der stokjes en stokken aan geplakt worden in plaats van de stokken in de stokletters over te trekken.)
Vervolgens is het in groep drie verdomd moeilijk om ze de juiste schrijfwijze van de letters aan te leren.
Wij denken er op school serieus over na, om in de kleutergroep alleen nog maar met klanken verder te werken en het hele letterbeeld en tekenen van letters weg te gaan laten.
dinsdag 27 mei 2025 om 21:06
Het is ook een onzinreden, zeker omdat een leerkracht helemaal niet opgeleid is om 'afwijkend' gedrag te interpreteren. Kind dat sociaal anders is kan een achterstand hebben of een voorsprong of 'ongeneeslijk' anders zijn.
Eigenlijk los je dat nooit op door doubleren.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 27 mei 2025 om 21:09
Je kunt geluk hebben, met een leerkracht die wel je kind begrijpt. Met de oudste is dat toch een paar keer gebeurd en het effect was fantastisch. Met de jongste moet het nog gebeuren. Ik vraag me af of dat ooit gebeurt.Solomio schreef: ↑27-05-2025 21:06Het is ook een onzinreden, zeker omdat een leerkracht helemaal niet opgeleid is om 'afwijkend' gedrag te interpreteren. Kind dat sociaal anders is kan een achterstand hebben of een voorsprong of 'ongeneeslijk' anders zijn.
Eigenlijk los je dat nooit op door doubleren.
Ik ben geen voorstander van doubleren, tenzij bij duidelijk aanwijsbare redenen. Ik ben ook geen tegenstander per se, in het VO zie ik vaak dat het positief effect heeft.
dinsdag 27 mei 2025 om 21:16
Dat sowieso, maar dat was niet waar ik op doelde.Nana_Mouskouri schreef: ↑27-05-2025 21:09Je kunt geluk hebben, met een leerkracht die wel je kind begrijpt. Met de oudste is dat toch een paar keer gebeurd en het effect was fantastisch. Met de jongste moet het nog gebeuren. Ik vraag me af of dat ooit gebeurt.
Ik ben geen voorstander van doubleren, tenzij bij duidelijk aanwijsbare redenen. Ik ben ook geen tegenstander per se, in het VO zie ik vaak dat het positief effect heeft.
Ik zie, ook hier in dit topic, (kleuter)leerkrachten uitspraken doen over sociale en/of emotionele ontwikkeling, terwijl leerkrachten daar helemaal niet voor zijn opgeleid.
Ze kunnen hooguit constateren dat een kind daarin anders is, maar waar dat door komt, en of bijv doubleren dat gaat oplossen, daar moet een deskundige aan te pas komen.
Ik denk dat doubleren zelden effectief is, omdat een kind dat cognitief wat langzamer is, dan twee jaar later gewoon weer achterloopt.
Maar uiteraard zijn er uitzonderingen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 27 mei 2025 om 21:23
In het VO sowieso anders. Een jaar lang nukkig gepuberd of veel te veel naar je bijbaan geweest, kan dan al net voor 4 vijven zorgen en dan moet je een jaar opnieuw.Solomio schreef: ↑27-05-2025 21:16Dat sowieso, maar dat was niet waar ik op doelde.
Ik zie, ook hier in dit topic, (kleuter)leerkrachten uitspraken doen over sociale en/of emotionele ontwikkeling, terwijl leerkrachten daar helemaal niet voor zijn opgeleid.
Ze kunnen hooguit constateren dat een kind daarin anders is, maar waar dat door komt, en of bijv doubleren dat gaat oplossen, daar moet een deskundige aan te pas komen.
Ik denk dat doubleren zelden effectief is, omdat een kind dat cognitief wat langzamer is, dan twee jaar later gewoon weer achterloopt.
Maar uiteraard zijn er uitzonderingen.
Ik begrijp dat mensen geen uitspraken mogen doen over terreinen waarin ze niet opgeleid zijn, maar soms kan ervaring en een open houding alsnog tot een vrij accuraat beeld leiden. Tegelijkertijd zijn er veel voorbeelden van kinderen die niet goed gezien worden en dat kan enorm schadelijk zijn.
Maar goed, ik heb ook de luxe dat ik me niet echt bezig hoef te houden met sociale ontwikkeling zoals op een basisschool. Natuurlijk valt me daar wel eens iets op en van sommige leerlingen wel iets meer dan iets, maar ik ben geen ontwikkelingspsycholoog.
dinsdag 27 mei 2025 om 21:27
Aangezien ik nog nooit een kleuterjuf heb horen zeggen dat een kind dringend naar groep 3 moet vanwege sociale of emotionele voorsprong lijkt me duidelijk dat, ook al wordt het kind gezien, dat dan nog een leerkracht niet kan vaststellen wat evt het probleem is. En dat 'anders' altijd wordt uitgelegd als achterstand.Nana_Mouskouri schreef: ↑27-05-2025 21:23In het VO sowieso anders. Een jaar lang nukkig gepuberd of veel te veel naar je bijbaan geweest, kan dan al net voor 4 vijven zorgen en dan moet je een jaar opnieuw.
Ik begrijp dat mensen geen uitspraken mogen doen over terreinen waarin ze niet opgeleid zijn, maar soms kan ervaring en een open houding alsnog tot een vrij accuraat beeld leiden. Tegelijkertijd zijn er veel voorbeelden van kinderen die niet goed gezien worden en dat kan enorm schadelijk zijn.
Maar goed, ik heb ook de luxe dat ik me niet echt bezig hoef te houden met sociale ontwikkeling zoals op een basisschool. Natuurlijk valt me daar wel eens iets op en van sommige leerlingen wel iets meer dan iets, maar ik ben geen ontwikkelingspsycholoog.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 1 juni 2025 om 01:00
Ik heb dit wel gehoord, twee kleuterjuffen zelfs, de eerste kleuterjuf had het bij de ib aangekaart. Dus zoon is halverwege het jaar van groep 1 naar groep 2 gegaan, waar hij een andere juf had. Ik zei: dan kan hij volgend jaar naar 2x, een speciale groep voor kinderen die voorlopen, maar te jong zijn voor groep 3. Zijn kleuterjuf zei letterlijk: hij is nu al verder dan de anderen, ook sociaal en emotioneel. Ook al is hij dan net vijf, hij moet naar groep 3 , anders doen we hem te kort.Solomio schreef: ↑27-05-2025 21:27Aangezien ik nog nooit een kleuterjuf heb horen zeggen dat een kind dringend naar groep 3 moet vanwege sociale of emotionele voorsprong lijkt me duidelijk dat, ook al wordt het kind gezien, dat dan nog een leerkracht niet kan vaststellen wat evt het probleem is. En dat 'anders' altijd wordt uitgelegd als achterstand.
Deze kleuterjuf werkte bijna veertig jaar op deze school. Ze had een keer een kind als irritant aangemerkt dat achteraf heel erg bleek voor te lopen. Dat vond ze een grove fout van zichzelf, dus die wilde ze niet nog eens begaan...
maandag 9 juni 2025 om 14:35
Update: we hebben inmiddels een afspraak staan met de juf en de intern begeleider. Dit 2 weken, voordat het schooljaar eindigt. We weten dus nog steeds niet of onze dochter wel of niet blijft zitten en of we er überhaupt nog inspraak in hebben (even los van wat het beste is).
Ik heb de indruk dat we straks voor een voldongen feit worden geplaatst. Overigens op basis van jullie input een hoop vragen geformuleerd en ik hoop echt dat we nog inspraak hebben in de uiteindelijke keuze! Wat nu in ieder geval geen optie meer is, is van basisschool veranderen. Want met deze gang van zaken ben ik echt niet blij. Ik blijf erbij dat ze ons hier halverwege het schooljaar in hadden kunnen betrekken. Met al hun mooie woorden over ouderparticipatie.
Ik heb de indruk dat we straks voor een voldongen feit worden geplaatst. Overigens op basis van jullie input een hoop vragen geformuleerd en ik hoop echt dat we nog inspraak hebben in de uiteindelijke keuze! Wat nu in ieder geval geen optie meer is, is van basisschool veranderen. Want met deze gang van zaken ben ik echt niet blij. Ik blijf erbij dat ze ons hier halverwege het schooljaar in hadden kunnen betrekken. Met al hun mooie woorden over ouderparticipatie.
dinsdag 24 juni 2025 om 16:37
Even een update:
Dochter gaat toch naar groep 3. We hebben een gesprek gehad en het advies over het extra kleuterjaar kwam van een observant die keek welke kinderen straks goed passen in groep 3 en onze dochter paste volgens deze externe observant beter nog een jaar in groep 2, vanwege haar beperkte sociale vaardigheden.
We hebben een gesprek gehad met de juf en de intern begeleider over wat nu beter is voor dochter. Qua rekenen blijkt ze wel degelijk op niveau te zitten om naar groep 3 te gaan. Qua taal nog niet, maar daar krijgt ze straks extra ondersteuning bij. Helaas blijft haar beste vriendinnetje wel een jaar extra kleuteren wat ook een reden was voor de juf om een extra kleuterjaar te overwegen.
Ik gun dochter echt dat ze nog een jaar bij haar vriendinnetje zit, maar ben me er ook bewust van deze vriendschap ineens kan veranderen. Zo had het vriendinnetje een paar maanden weer geen interesse in onze dochter en nu weer wel. En tja, je weet nooit of vriendinnetje niet een keer gaat verhuizen en of ze een jaar later wel of niet samen in groep 3 komen.
Ik vond het geen gemakkelijk besluit, omdat ik geen glazen bol heb. Zoals gezegd was het ook prima geweest als dochter nog een jaar groep 2 had gedaan, maar de juf en de intern begeleider vonden nu in tegenstelling tot de observant dat dochter dan te weinig uitdaging krijgt. En ze geloven ook niet dat een jaar extra kleuteren zorgt voor meer vriendjes en vriendinnetjes. Letterlijke woorden van de juf: "Dan hebben we een over een jaar hetzelfde gesprek." Ik hoop natuurlijk wel dat dochter haar weg vindt in groep 3 en misschien een nieuw vriendje of vriendinnetje maakt, want ze is verder gewoon een leuke, pittig en lief ding.
Helaas zijn de klassen groep 3 wel groot (30+). Ik denk dat ze daarom ook praktisch gekeken hebben naar welke kinderen nog een jaar extra groep 2 kunnen doen, maar dat is puur speculeren.
Iedereen bedankt voor de reacties en we hopen de juiste keuze te hebben gemaakt! Het was fijn dat jullie meedachten, want anders was ik er niet op gekomen om de intern begeleider te vragen aanwezig te zijn bij het gesprek. En naar aanleiding van mijn vraag heeft de intern begeleider ook nog een extra observatie naar onze dochter gedaan waarbij het advies wel degelijk groep 3 was.
Ik ben normaal helemaal niet zo assertief, maar ben wel blij dat ik me wel heb laten horen
Dochter gaat toch naar groep 3. We hebben een gesprek gehad en het advies over het extra kleuterjaar kwam van een observant die keek welke kinderen straks goed passen in groep 3 en onze dochter paste volgens deze externe observant beter nog een jaar in groep 2, vanwege haar beperkte sociale vaardigheden.
We hebben een gesprek gehad met de juf en de intern begeleider over wat nu beter is voor dochter. Qua rekenen blijkt ze wel degelijk op niveau te zitten om naar groep 3 te gaan. Qua taal nog niet, maar daar krijgt ze straks extra ondersteuning bij. Helaas blijft haar beste vriendinnetje wel een jaar extra kleuteren wat ook een reden was voor de juf om een extra kleuterjaar te overwegen.
Ik gun dochter echt dat ze nog een jaar bij haar vriendinnetje zit, maar ben me er ook bewust van deze vriendschap ineens kan veranderen. Zo had het vriendinnetje een paar maanden weer geen interesse in onze dochter en nu weer wel. En tja, je weet nooit of vriendinnetje niet een keer gaat verhuizen en of ze een jaar later wel of niet samen in groep 3 komen.
Ik vond het geen gemakkelijk besluit, omdat ik geen glazen bol heb. Zoals gezegd was het ook prima geweest als dochter nog een jaar groep 2 had gedaan, maar de juf en de intern begeleider vonden nu in tegenstelling tot de observant dat dochter dan te weinig uitdaging krijgt. En ze geloven ook niet dat een jaar extra kleuteren zorgt voor meer vriendjes en vriendinnetjes. Letterlijke woorden van de juf: "Dan hebben we een over een jaar hetzelfde gesprek." Ik hoop natuurlijk wel dat dochter haar weg vindt in groep 3 en misschien een nieuw vriendje of vriendinnetje maakt, want ze is verder gewoon een leuke, pittig en lief ding.
Helaas zijn de klassen groep 3 wel groot (30+). Ik denk dat ze daarom ook praktisch gekeken hebben naar welke kinderen nog een jaar extra groep 2 kunnen doen, maar dat is puur speculeren.
Iedereen bedankt voor de reacties en we hopen de juiste keuze te hebben gemaakt! Het was fijn dat jullie meedachten, want anders was ik er niet op gekomen om de intern begeleider te vragen aanwezig te zijn bij het gesprek. En naar aanleiding van mijn vraag heeft de intern begeleider ook nog een extra observatie naar onze dochter gedaan waarbij het advies wel degelijk groep 3 was.
Ik ben normaal helemaal niet zo assertief, maar ben wel blij dat ik me wel heb laten horen

dinsdag 24 juni 2025 om 18:45
Klinkt goed.
Ik denk dat het de goede keus is.
En onthoud: stel dat je dochter later toch een keer moet doubleren, dan nog is de beslissing van nu niet verkeerd. Wat je zegt, je hebt geen glazen bol.
Nu, op dit moment, lijkt dit de beste keuze.
Je kunt altijd later weer anders besluiten.
Ik denk dat het de goede keus is.
En onthoud: stel dat je dochter later toch een keer moet doubleren, dan nog is de beslissing van nu niet verkeerd. Wat je zegt, je hebt geen glazen bol.
Nu, op dit moment, lijkt dit de beste keuze.
Je kunt altijd later weer anders besluiten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 24 juni 2025 om 19:42
Wat een raar gedoe met die observant. Ik zou er wel problemen mee hebben, als mijn kind ongevraagd werd geobserveerd door een wildvreemde snoeshaan die dan ook nog eens iets in de melk te brokkelen heeft over al dan niet doubleren.
Maar fijn dat je kind gewoon naar groep 3 gaat.
Maar fijn dat je kind gewoon naar groep 3 gaat.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
dinsdag 24 juni 2025 om 20:20
Kinderen maken wat dat betreft heel snel nieuwe vriendjes en vriendinnetjes. Dus daar zou ik zeker niet over in zitten.
Waar ik meer over in zou zitten is dat ze kwa taal nog niet toe is aan groep 3, waar baseren ze dat op?
En waarom moet ze daar extra ondersteuning bij krijgen? Is die extra ondersteuning bovenop wat ze allemaal al moeten leren (want dat is veel in groep 3)?
Betekend dat dan bijvoorbeeld dat je thuis ook extra aan de slag moet met haar?
Waar ik meer over in zou zitten is dat ze kwa taal nog niet toe is aan groep 3, waar baseren ze dat op?
En waarom moet ze daar extra ondersteuning bij krijgen? Is die extra ondersteuning bovenop wat ze allemaal al moeten leren (want dat is veel in groep 3)?
Betekend dat dan bijvoorbeeld dat je thuis ook extra aan de slag moet met haar?
woensdag 25 juni 2025 om 17:16
Dat, ik zou ook achter de oren krabben waar dat dan ineens vanaf kwam. Ik zou er volgend jaar in groep 3 korter op blijven zitten en wat vaker met de juf/ib'r een afspraak maken dan alleen de reguliere 10-minuten gesprekken. Dus zo net voor de herfstvakantie; go'h juf zullen we eens bijpraten. Hoe staat het er mee, gaat het lezen goed, hoe gaat het in de klas etc. En dan zo door om de 6-8 weken, beetje afhankelijk van het rapportmoment en hoe het gaat. Niet om af te rekenen maar om vinger aan de pols te houden zodat je dit soort ruis en verrassingen wat meer ziet aankomen, kunt bijsturen en zelf acties kunt uitzetten zodat je de regie in handen houdt.Lady*Voldemort schreef: ↑24-06-2025 19:42Wat een raar gedoe met die observant. Ik zou er wel problemen mee hebben, als mijn kind ongevraagd werd geobserveerd door een wildvreemde snoeshaan die dan ook nog eens iets in de melk te brokkelen heeft over al dan niet doubleren.
Maar fijn dat je kind gewoon naar groep 3 gaat.
donderdag 26 juni 2025 om 12:39
Fijn te lezen dat ze wel over gaat naar groep 3.
Wij hadden vorig jaar precies het zelfde met onze zoon. Die wouden ze ook nog een jaar laten kleuteren in groep 2. De redenen waren destijds dat hij van oktober is - nog speels en ze hadden het idee dat hij niet mee zou komen als hij toen al naar groep 3 ging.
Wij kozen er voor om hem wel over te laten gaan omdat hij meer kon dan hij liet zien.
Nu einde van dit schooljaar gaat het met een super goed rapport over naar groep 4! Er is geen sprake geweest van het niet kunnen mee komen met de les stoffen.
Wij zijn in elk geval blij met de keuze die wij vorig jaar gemaakt hebben
Wij hadden vorig jaar precies het zelfde met onze zoon. Die wouden ze ook nog een jaar laten kleuteren in groep 2. De redenen waren destijds dat hij van oktober is - nog speels en ze hadden het idee dat hij niet mee zou komen als hij toen al naar groep 3 ging.
Wij kozen er voor om hem wel over te laten gaan omdat hij meer kon dan hij liet zien.
Nu einde van dit schooljaar gaat het met een super goed rapport over naar groep 4! Er is geen sprake geweest van het niet kunnen mee komen met de les stoffen.
Wij zijn in elk geval blij met de keuze die wij vorig jaar gemaakt hebben

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in