Venijnig

01-06-2025 18:56 113 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar denken jullie aan als een persoon venijnig is?

Laatst heeft iemand dit tegen mij gezegd; je bent heel erg lief, maar je kan venijnig overkomen.

Misschien zie ik het woord te negatief, maar ik voelde mij toch wel gekwetst bij deze opmerking. Het gebeurde in een groep dus ik ben er niet gelijk op ingegaan omdat het even duurde voordat ik het verwerkt had.

Ik wil er eigenlijk ook niet op terugkomen bij degene omdat ik wel gewend ben dat ik langer kan blijven hangen bij opmerkingen en ik wil niet dat iemand mij dramatisch vindt.

Ik zit er vooral heel erg mee omdat ik totaal niet zou willen dat iemand mij zo zou zien en als het waar is wil ik dit gedrag ook aanpassen.

Zouden jullie piekeren over deze opmerking of de schouders ophalen en het laten gaan?
I have to change to stay the same.
Lila-Linda schreef:
01-06-2025 20:12
Best onbeleefd eigenlijk van zo iemand, om jou venijnig te noemen. Als je hem/haar weinig ziet en dus amper kent.
Van zo iemand hoef je je helemaal niks aan te trekken hoor
Dit is een denkwijze die ik mezelf nog wat meer moet aanleren.
Sterrenstof74 schreef:
01-06-2025 20:17
Denk dat veel mensen mij ook zo zouden omschrijven en het is nog waar ook. Ik kan soms best venijnig reageren, met name als ik al wat over mijn grenzen heb laten gaan. Of als hormonen opspelen ;-D
Ik vind de nuance in dit geval wel belangrijk. Met ‘venijnig’ zou ik niet blij zijn, dat heeft iets gefrustreerds, iets van opgekropte woede die een niet zo sympathieke uitweg vindt. Maar met ‘scherp’ zou ik prima kunnen leven, dat kan ik soms zeker zijn en dat doe ik bij mijn volle bewustzijn. Venijnig is ook echt een vrouwelijke eigenschap (of zo wordt het gezien), want wie heeft ooit gehoord van een venijnige man? Een man is bot, scherp of gewoon een lul. Maar een vrouw moet ‘venijnig’ genoemd worden; ik heb bij dat woord de associatie met scherp gevijlde nageltjes die even stiekem in iemands arm worden gezet. Dát is venijnig.
Claire45 schreef:
01-06-2025 20:45
Ik vind de nuance in dit geval wel belangrijk. Met ‘venijnig’ zou ik niet blij zijn, dat heeft iets gefrustreerds, iets van opgekropte woede die een niet zo sympathieke uitweg vindt. Maar met ‘scherp’ zou ik prima kunnen leven, dat kan ik soms zeker zijn en dat doe ik bij mijn volle bewustzijn. Venijnig is ook echt een vrouwelijke eigenschap (of zo wordt het gezien), want wie heeft ooit gehoord van een venijnige man? Een man is bot, scherp of gewoon een lul. Maar een vrouw moet ‘venijnig’ genoemd worden; ik heb bij dat woord de associatie met scherp gevijlde nageltjes die even stiekem in iemands arm worden gezet. Dát is venijnig.
Ik heb precies dezelfde visie op het woord venijnig en daarom kwetst het mij ook zo en houdt het mij bezig.
Uiteraard spreek ik die persoon daar over aan en wil ik daar het fijne van weten indien ik geen idee heb waar die opmerking vandaan komt.
UdonNoodle schreef:
01-06-2025 20:46
Ik heb precies dezelfde visie op het woord venijnig en daarom kwetst het mij ook zo en houdt het mij bezig.
Maar besef je dus ook, dat het gewoon een rotopmerking was
En dat dat meer zegt over degene die rotopmerkingen maakt, dan over degene die ze ontvangt
Ik zou me vooral afvragen waarom iemand het nodig vond om ongevraagd (ga ik even voor het gemak vanuit) jou mededeelt hoe je op haar overkwam.

Dat vind ik bijzonder.

Een beetje venijnig zelfs.
Ik vind niet perse dat het een rotopmerking was van diegene, het kan toch dat iemand dat zo ervaart? Was er een specifieke aanleiding voor? Ik neem aan dat diegene niet naar je toe liep, dat zei en toen weer weg liep?

Venijnig is in mijn woordenboek ook fel met een gemeen randje. Dus onaardiger of feller zijn dan waar de situatie om vraagt. Venijnig heeft bij mij ook vaak te maken met iets scherps zeggen waarvan je denkt: nou, dat was echt nergens voor nodig.

Het is sowieso geredeneerd vanuit het referentiekader van die ander. Sommige mensen zijn alleen voor de lieve vrede bijvoorbeeld en vinden iets al gauw te fel. Sowieso reageren mensen totaal verschillend op andere mensen. Zelf zou ik het wel willen weten, hoe ze het bedoelde. Maar dan puur zoals iemand voor mij ook zegt: niet met als uitgangspunt om te veranderen of om haar te laten ontdekken dat ze ongelijk heeft, maar om te checken of ik het ook vind en of ik ook vind dat ik 'niet goed' zat. Want voor het zelfde geld is het iets waarvan je zelf denkt: nou ik sta helemaal achter wat ik zei en dat zou ik de volgende keer nog net zo doen.

Ik zou er overigens niet over pieken. Ik ken mezelf goed en weet welke sterke en minder sterke kanten ik heb. Ik vind 'je kan venijnig overkomen' ook geen hele spannende belediging. Want of je echt (onterecht) venijnig bent hangt zo ontzettend af van de context.
fiorah wijzigde dit bericht op 01-06-2025 20:59
10.60% gewijzigd
Claire45 schreef:
01-06-2025 19:37
Ligt eraan. Soms kan bepaalde humor bij mensen verkeerd vallen en dan vinden ze je venijnig of bot of hard, maar dat hoeft dan niet zo bedoeld te zijn en het wordt door de goede verstaander ook begrepen, maar iemand die jou niet goed kent neemt misschien elk woord letterlijk en voelt zich geschoffeerd.

Maar misschien was je echt venijnig, dus een beetje gemeen op een subtiele manier die wel werd opgepakt door de anderen. In dat geval had je dat zelf blijkbaar niet in de gaten (anders was je niet zo oprecht verbaasd) en moet je misschien beter nadenken over wat je precies zegt, en op welke toon.

Tot slot kan het ook gewoon onzin zijn en heb je je wel degelijk genuanceerd uitgedrukt maar probeert deze persoon je te fucken, om het zo maar even te zeggen. In dat geval láát jij je fucken, ten onrechte, en moet je denk ik harder van je afbijten.
Ik associeer venijn dan weer totaal niet met humor. Zo zie je maar weer- zonder in een semantische discussie te willen verzanden- dat mensen er ook verschillende over denken.
De opmerkingmaker was zelf venijnig met die opmerking.
En verder moet je maar denken 'fuck off.'
https://www.psychologie.nl/artikel/laat-begrijp-toch/

Misschien heb je hier iets aan.

Acht varianten van verbale agressie
Om te bepalen of je een opmerking grensoverschrijdend vindt, kun je je intuïtie volgen, maar je kunt ook bekijken of zo’n opmerking valt in een van de volgende categorieën.

De Amerikaanse communicatiedeskundige Patricia Evans schreef vijf boeken over verbale agressie, waaronder de bestseller The verbally abusive relationship.

Ze onderscheidt verschillende varianten van verbale agressie: van uiterst aanvallende, zoals schreeuwen, tot meer geraffineerde. Van die subtiele vormen komen deze volgens haar het meest voor:

Schelden: maar dan met ‘zachte’ scheldwoorden, zoals een sarcastisch ‘Wat ben je toch een slachtoffer’ of ‘Jij vindt jezelf wel heel bijzonder, hè?’
Definiëren: een ander vertelt je hoe jij in elkaar zit, wat jij denkt en wat jij voelt (zoals de kennis die mij ongevraagd een angstig persoon noemde).
Wegwuiven: wanneer de ander je het recht op jouw beleving niet geeft, bijvoorbeeld met ‘Je bent te gevoelig’ of ‘Waar is je gevoel voor humor?’
Vermommen als grapje: op indirecte en ‘humoristische’ manier een boodschap krijgen (‘Jij kunt de weg naar de supermarkt nog niet vinden met een gps, hè?’).
Blokkeren: een ander legt je op wat er wel en niet besproken mag worden (‘Kom, laat het zitten’ of ‘We houden erover op’).
Beoordelen en bekritiseren: iemand geeft je ongevraagd een negatieve evaluatie, bijvoorbeeld: ‘Jij bent nooit tevreden’ of begint zinnen met ‘Jouw probleem is dat…’
Ondermijnen: iemand probeert je enthousiasme te temperen (‘Dat gaat je niet lukken’ of ‘Dat begrijp je toch niet’).
Bevelen geven: een ander vertelt je wat je wel en niet mag doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
01-06-2025 21:29
https://www.psychologie.nl/artikel/laat-begrijp-toch/

Misschien heb je hier iets aan.

Zeker als het reactie op de vraag “ wat vind je van mij ? “ of geen rondje “ benoem een goede en een slechte eigenschap van de persoon links van je “ was is het best raar om zoiets over een ander te zeggen.
Dis dan mag je het best grensoverschrijdend vinden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vivalafete25 schreef:
01-06-2025 20:59
Ik associeer venijn dan weer totaal niet met humor. Zo zie je maar weer- zonder in een semantische discussie te willen verzanden- dat mensen er ook verschillende over denken.
Ik ook niet. Ik associeer scherp wel met humor, want scherp kan iets slims hebben én er zit meestal humor/een kwinkslag in. Die misschien niet door iedereen gewaardeerd of begrepen wordt, maar de intentie is dan niet gemeen. Dat vind ik van een venijnige opmerking wel: gemeen, doortrapt en bedoeld om te kwetsen. Dus eigenlijk, om nog wat meer zout op de slakken te leggen, denk ik bij ‘ scherp’ aan slim en bij ‘venijnig’ aan sluw. Het zijn nuances, maar die zijn belangrijk :)
Voor degene die zich afvragen hoe deze opmerking naar boven kwam. Ik ga het proberen duidelijk uit te leggen.

We zijn met een groep van 6 mensen aan het eten in een restaurant. Het gaat over dat het allemaal zo gezellig is met elkaar en 1 iemand zegt: ja en Anne is ook echt super lief. Daarna draait ze om naar mij en zegt: jij bent ook echt super lief.

Toen kwam die ene persoon en die zei: UdonNoodle is inderdaad lief maar soms ook venijnig. Toen werd er gelachen in de groep en werd er weer verder gegaan met andere gesprekken.

Ik durf het ook bijna niet toe te geven maar toen de opmerking zakte ben ik even naar het toilet gegaan om te huilen. Daarna gewoon weer normaal terug gekomen voor iedereen een drankje gehaald. Ik ben totaal niet bekend met dit soort situaties dus misschien heb ik het helemaal verkeerd aangepakt.
Ah dan zit het zelfs nog als een compliment bedoeld kunnen zijn! Juist om dat ‘superlief’ af te zwakken in de zin van: maar ze laat niet over zich heen lopen. Toch?

Wat verdrietig dat het je zo raakte. Je weet dat je er gewoon mag zijn , ook met eventuele slechte eigenschappen, hè? Je bent net zo waardevol als ieder ander
Wat een gekke dynamiek.... zo niet herkenbaar. Maar goed ik vind lief genoemd worden ook niks. Ik gedraag me gewoon en als iemand meestal aardig is dan ben ik meestal aardig terug. Niks bijzonders.

Wat vind je zelf eigenlijk van de persoon die de opmerking maakte en is zoiets niet al eens eerder voorgevallen, eventueel met een ander persoon als mikpunt?
Ik kan me heel goed voorstellen to dat je hierover piekert, maar zoals anderen al schreven, was deze opmerking eerder venijnig naar jou. Ik zou er niet op terugkomen, daarvoor lijkt die ander te ver van je af te staan. Als je idd vaker deze opmerking zou krijgen van mensen die dichter bij je staan, zou je bij jezelf te rade kunnen gaan of er een grond van waarheid in zit.
Maar....ik zou het ook heel vervelend vinden om zoiets te horen, en ik zou er ook mee zitten. Dus ik begrijp je wel.
Je bent niet bekend met dit soort situaties omdat het een rare situatie is. Ik snap die eerste persoon al niet die het nodig vond om je apart te benoemen, en dan die tweede erachteraan al helemaal niet. En dan ook nog de groep die gaat zitten meelachen, om welke reden dan ook. Ga nou niet ook nog twijfelen of je de situatie goed hebt aangepakt, dat is jezelf dubbel straffen terwijl 1x al niet zou moeten.
Tjezus, wat vals
quasi-onschuldig schreef:
01-06-2025 21:51
Wat een gekke dynamiek.... zo niet herkenbaar. Maar goed ik vind lief genoemd worden ook niks. Ik gedraag me gewoon en als iemand meestal aardig is dan ben ik meestal aardig terug. Niks bijzonders.

Wat vind je zelf eigenlijk van de persoon die de opmerking maakte en is zoiets niet al eens eerder voorgevallen, eventueel met een ander persoon als mikpunt?
Ik vind de persoon zelf gewoon aardig. Ik merk wel dat hij een uitgesproken mening heeft over mensen waarin ik een stuk milder ben. Maar ik vind ook dat ieder er mens er mag zijn met zijn eigenaardigheden.

Ik heb niet gezien dat iemand anders een mikpunt is geweest, maar daar zie ik deze persoon ook te weinig voor in groepsverband.
En daarbij wil ik even zeggen dat jullie super goede dingen zeggen waar ik mij helemaal in kan vinden.

Ik ben erg blij dat ik het topic heb geopend, door jullie kan ik het weer relativeren dus dankjewel daarvoor.
Puur zonder context vind ik “venijnigheid” een gezonde en nuttige capaciteit. Niets mis mee indien bewust gebruikt
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
@blijfgewoombianca

Ik heb net je link doorgelezen. Fijne informatie waar ik iets aan heb, dankjewel!
Ik vind het nogal een ongepaste opmerking van iemand die je een jaar kent als partner van. Totaal onnodig. Hoe vaak heb je die persoon überhaupt gezien in dat jaar? Ik zou dat lekker helemaal laten gaan.
NellieVermicelli schreef:
01-06-2025 22:04
Ik vind het nogal een ongepaste opmerking van iemand die je een jaar kent als partner van. Totaal onnodig. Hoe vaak heb je die persoon überhaupt gezien in dat jaar? Ik zou dat lekker helemaal laten gaan.
Ik heb het niet bijgehouden maar ik denk een stuk of 6-8 keer.

Verder is deze persoon trouwens wel altijd aardig tegen mij en ik heb nooit eerder iets gemerkt.
Echt moeilijk te plaatsen zo'n opmerking. Ik ga me zelfs een beetje afvragen of het niet sarcastisch bedoeld was, zo van, iets zeggen dat je juist totaal niet bent.... waardoor het veilig zou zijn om erom te lachen voor iedereen want klopt duidelijk niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven