Het meest rechtse kabinet ooit - deel 2
dinsdag 3 juni 2025 om 10:29
benieuwd welke kant het op gaat. Hij gokt natuurlijk op nog meer rechtse stemmen maar ik weet niet of die vlieger opgaat. NSC en BBB zullen wel geminimaliseerd worden en ik zie Bontebal wel grote stappen maken. Links heeft (weer) de kans om een voettussen de deur te krijgen, maar dan moeten ze met meer komen deze keer dan alleen met hun vingertje naar anderen te wijzen. Ik zou zeggen: links, pak je kans!
dinsdag 3 juni 2025 om 10:30
Wat ik op X en Facebook lees: jaMaleficent schreef: ↑03-06-2025 10:25Dat het kabinet nu valt is ook weer de schuld van links zeker?![]()

En ze gaan allemaal weer op de PVV stemmen.
Pluviofiel
dinsdag 3 juni 2025 om 10:47
Wat een sukkels. De PVV krijgt geen absolute meerderheid en er is geen partij die nu nog met WIlders wil. Zelfs niet als de VVD en PVV samen al op 76 komen dan nog niet.Kidneybean schreef: ↑03-06-2025 10:30Wat ik op X en Facebook lees: ja![]()
En ze gaan allemaal weer op de PVV stemmen.
dinsdag 3 juni 2025 om 12:09
Ja, ik snap ook echt niet waar hij nu op gokt. Hij kan hierna gewoon niet meer regeren dus het is een vreemde zet. Of verwacht hij dat hij 75 zetels binnen kan harken ofzo?
Daarnaast snap ik de hele toestand niet. Hij heeft zelf een incapabele minister op asiel gezet. Vervang die vrouw voor iemand die wel dingen voor elkaar krijgt?
dinsdag 3 juni 2025 om 12:14
Tenzij we weer een rechts kabinet gaan krijgen.
Pluviofiel
dinsdag 3 juni 2025 om 14:57
Een rechts kabinet is niet hetzelfde als "het meest rechtse kabinet ooit".
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 3 juni 2025 om 19:54
Weinig... behalve dan dat de kamer onderwerpen controversieel kan verklaren waardoor daar geen nieuw beleid op mag worden gemaakt. Schoof mag op de winkel passen.canis-felis schreef: ↑03-06-2025 15:37In welke mate is er eigenlijk verschil tussen een extraparlementair kabinet en een demissionair kabinet, vraag ik me af n.a.v. de verklaring van Schoof..?
dinsdag 3 juni 2025 om 20:00
dinsdag 3 juni 2025 om 21:27
Het kán zijn dat de verwende kinderen kiezers net als in Polen, Slowakije en de VS zo blij zijn met de puinhopen die de populisten er van hebben gemaakt dat ze ze nog een kans geven. Ik sluit niet uit dat de PVV met een paar andere clownspartijen behoorlijk wat zetels haalt.canis-felis schreef: ↑03-06-2025 14:57Een rechts kabinet is niet hetzelfde als "het meest rechtse kabinet ooit".
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
dinsdag 3 juni 2025 om 21:52
VVD wil de PVV niet uitsluiten. Ik verwacht dat Coenradie zich bij JA21 gaat aansluiten en heel veel aandacht van de media gaat krijgen, net als v/d Plas bijna elke dag op TV kwam en zo veel stemmen kon trekken.oudebaas schreef: ↑03-06-2025 21:27Het kán zijn dat de verwende kinderen kiezers net als in Polen, Slowakije en de VS zo blij zijn met de puinhopen die de populisten er van hebben gemaakt dat ze ze nog een kans geven. Ik sluit niet uit dat de PVV met een paar andere clownspartijen behoorlijk wat zetels haalt.
Dus ik verwacht helaas weer een extreem rechts kabinet. Ik hoop het niet, maar ik heb geen vertrouwen in de Nederlanders en zeker niet in de media.
Niet mijn regering
dinsdag 3 juni 2025 om 21:53
Daarom ben ik nog een beetje terughoudend.oudebaas schreef: ↑03-06-2025 21:27Het kán zijn dat de verwende kinderen kiezers net als in Polen, Slowakije en de VS zo blij zijn met de puinhopen die de populisten er van hebben gemaakt dat ze ze nog een kans geven. Ik sluit niet uit dat de PVV met een paar andere clownspartijen behoorlijk wat zetels haalt.
Pluviofiel
dinsdag 3 juni 2025 om 22:11
Ik mag toch hopen van wel, het zou echt oerdom zijn om weer met de PVV te gaan regeren. Een doodsteek voor de VVD die nu juist de kans hebben zich te profileren als de volwassen partij op rechts.Sun.lover schreef: ↑03-06-2025 21:52VVD wil de PVV niet uitsluiten. Ik verwacht dat Coenradie zich bij JA21 gaat aansluiten en heel veel aandacht van de media gaat krijgen, net als v/d Plas bijna elke dag op TV kwam en zo veel stemmen kon trekken.
Dus ik verwacht helaas weer een extreem rechts kabinet. Ik hoop het niet, maar ik heb geen vertrouwen in de Nederlanders en zeker niet in de media.
dinsdag 3 juni 2025 om 22:14
Het zou mij echt niet verbazen. Met het speerpunt van de PVV hebben ze heel veel VVD beleid er doorheen kunnen sluizen. De rijken zijn weer rijker geworden, maar met de afleiding van de frame dat asielzoekers overal schuldig aan zijn, vind het volk dat niet erg.
Niet mijn regering
dinsdag 3 juni 2025 om 22:15
dinsdag 3 juni 2025 om 22:17
Het is zo jammer dat veel mensen niet zien/zagen dat hij vaak heel wat anders op X riep dan hij stemde in de kamer.Phlox24 schreef: ↑03-06-2025 22:15Ik verwacht niet dat VVD met PVV gaat regeren. Ik vind het wel goed dat ze het geprobeerd hebben, gezien de omvang van de PVV. Het zou mij helaas niet verbazen als PVV weer een van de grootste partijen wordt helaas. Wilders weet wel hoe hij hier een slaatje uit moet slaan.
Niet mijn regering
dinsdag 3 juni 2025 om 22:21
Het kabinet was flink rechts. Er is consensus onder wetenschappers dat de PVV radicaal-rechts is, en niet extreemrechts.Sun.lover schreef: ↑03-06-2025 21:52VVD wil de PVV niet uitsluiten. Ik verwacht dat Coenradie zich bij JA21 gaat aansluiten en heel veel aandacht van de media gaat krijgen, net als v/d Plas bijna elke dag op TV kwam en zo veel stemmen kon trekken.
De kans op een nieuwe samenwerking tussen PVV en VVD lijkt me niet heel erg groot. Dilan Yeşilgöz heeft gezegd op dit moment nog niet uit te willen sluiten. Dat lijkt me op dit moment vanuit haar oogpunt de verstandigste opmerking (nieuws is nog erg vers). Maar of ze straks echt weer met de PVV in zee gaan? De kans lijkt me kleiner dan tijdens de vorige formatie.
Ik weet ook niet wat 'de media' precies verkeerd doet in dit geval.
dinsdag 3 juni 2025 om 22:26
De media heeft zeker meegeholpen met het groot maken van partijen. Denk aan Baudet of Caroline v/d Plas die je dagelijks in een talkshow zag. Hoe Pieter opgehemeld werd als de verlosser. Ik verwacht dat Coenradie de volgende media-hit wordt.Paradise schreef: ↑03-06-2025 22:21Het kabinet was flink rechts. Er is consensus onder wetenschappers dat de PVV radicaal-rechts is, en niet extreemrechts.
De kans op een nieuwe samenwerking tussen PVV en VVD lijkt me niet heel erg groot. Dilan Yeşilgöz heeft gezegd op dit moment nog niet uit te willen sluiten. Dat lijkt me op dit moment vanuit haar oogpunt de verstandigste opmerking (nieuws is nog erg vers). Maar of ze straks echt weer met de PVV in zee gaan? De kans lijkt me kleiner dan tijdens de vorige formatie.
Ik weet ook niet wat 'de media' precies verkeerd doet in dit geval.
Niet mijn regering
dinsdag 3 juni 2025 om 22:30
Dat geldt voor Wilders natuurlijk ook.
Maar op veel redacties is het een levendige discussie. Hoe om te gaan met dit soort politici? Het levert vaak dilemma's op. Omdat journalisten er ook voor waken om alleen maar politici die in hun straatje passen aan het woord te laten.
woensdag 4 juni 2025 om 08:53
In talkshows zie je vooral rechtse politici en politieke journalisten die ook rechts zijn, zoals bijvoorbeeld de Winter die je bijna dagelijks ziet. Veel omroepen zijn, ondanks dat veel mensen denken dat de NPO links is, ook behoorlijk rechts. En er lijkt tegenwoordig wel een angst te zijn om als linkse omroep/NPO te worden gezien wat het een en ander versterkt. Ik ben het dus niet met je eens dat ze daar zo voor waken. Hoeveel onzin heeft v/d Plas bijvoorbeeld mogen uitkramen zonder dat dat met feiten weerlegd werd.Paradise schreef: ↑03-06-2025 22:30Dat geldt voor Wilders natuurlijk ook.
Maar op veel redacties is het een levendige discussie. Hoe om te gaan met dit soort politici? Het levert vaak dilemma's op. Omdat journalisten er ook voor waken om alleen maar politici die in hun straatje passen aan het woord te laten.
Of denk aan het beruchte SBS6-debat. Dat was ook niet zo neutraal.
Niet mijn regering
woensdag 4 juni 2025 om 09:26
Achteraf had ik gewoon gelijk, het is nog net voorjaar, en de PVV wilde gewoon de consequenties van de slechte voorjaarsnota niet nemen. Dus hebben ze een val over asiel geforceerd, maar in feite ging het daar niet over. Asiel was zo ongeveer het enige waar deze partijen het wel over eens waren.OgenvanTijgers schreef: ↑17-10-2024 10:34Het kabinet valt in het voorjaar, als de voorjaarsnota aan de orde is (dus over financiën).
woensdag 4 juni 2025 om 09:27
Het klopt niet dat je vooral rechtse politici ziet. In ieder geval niet bij de NPO. Je kunt de media ook niet allemaal op 1 op gooien. Iets wat jij nu doet.Sun.lover schreef: ↑04-06-2025 08:53In talkshows zie je vooral rechtse politici en politieke journalisten die ook rechts zijn, zoals bijvoorbeeld de Winter die je bijna dagelijks ziet. Veel omroepen zijn, ondanks dat veel mensen denken dat de NPO links is, ook behoorlijk rechts. En er lijkt tegenwoordig wel een angst te zijn om als linkse omroep/NPO te worden gezien wat het een en ander versterkt. Ik ben het dus niet met je eens dat ze daar zo voor waken. Hoeveel onzin heeft v/d Plas bijvoorbeeld mogen uitkramen zonder dat dat met feiten weerlegd werd.
Of denk aan het beruchte SBS6-debat. Dat was ook niet zo neutraal.
https://npo.nl/npo3/brandpuntplus/politici-op-tv
"Met behulp van gezichtsherkenningssoftware van media-analysebedrijf Media Distillery berekenden we hoe vaak dat ze ook daadwerkelijk lukten. Conclusies: de Publieke Omroep laat meer links dan rechts zien, Thierry Baudet mag niet klagen en zetelroven loont."
Verder is bijvoorbeeld de VVD de afgelopen jaren veel op televisie geweest. Maar dat is niet vreemd omdat Rutte als premier ook vaak op televisie verscheen.
Het is lastig om in talkshows oppositiepartijen vaker in beeld te brengen dan regeringspartijen. Het zou misschien niet moeten, maar de logica daarachter begrijp ik wel.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in